ناحیه چهاردهم شهر هرات

ناحیه چهاردهم هرات در یک نگاه

ناحیه چهاردهم از لحاظ موقعیت شهری در غرب شهر  هرات قرار دارد و از شمال در همسایگی بازار عراق حد فاصل با ناحیه هفتم و  از جنوب در مجاورت جاده پائین آب حد فاصل با ناحیه دهم قرار دارد. از شرق از چهار سوق شهر قدیم شروع و تا فلکه شهدای 24 حوت ( درب قندهار سابقه ) امتداد می یابد. و در غرب نیز به قریه جات رباط کابلی ها و پوران ولسوالی انجیل منتهی می‌شود.

آنچه به اهمیت این ناحیه از هرات افزوده است، همجواری قسمتی از شهر قدیم و اماکن و خانه های قدیمی آن است. در این ناحیه تعنیر هایی چون کنیسه های یهودیان، مندوی ها، کاروانسرا ها و حوض های قدیمی وجود دارد.

این ناحیه متشکل از محلات مهمند ها، چونی، شالبافان، النگ سنگ سفید و قسمت هایی از گنج و کشتار گاه سابق و… می شود.
ناحیه چهارهم نیز دارای هیچ گونه فضای سبز و محل تفریحی نمی باشد. اما زیارت بی بی معصومه، کنیسه ها، حوض ها و کاروانسر های قدیمی، از آبده های تاریخی شهر هرات به شمار می آیند که در آن موقعیت دارد.

جاذبه های تاریخی و دیدنی ناحیه چهاردهم

کنیسه “ یو حا ” یهودی ها

ناحیه دهم فعلی نقطه اصلی سکونت یهودیان در هرات به شمار می رفت. یهودیان هرات  در اواخر قرن ۱۲ میلادی در منطقه درب عراق مشهور به شهر کهنه و در محله موسایی‌های هرات زندگی می‌کردند.

کنیسه “یو آو”؛ تنها بازمانده یهودیانیست که روزگاری در شهر هرات؛ از ولایت‌های غربی افغانستان زندگی می کردند. عبادتگاهی نسبتا بزرگ در دل شهری قدیمی!

هرات در ایام قدیم به چهار محله “مهمندها، قطب چاق، بردرانی، خواجه عبدل مصر” تقسیم می‌شد و یهودیانی که در زمان نادرشاه افشار، پادشاه ایران کنونی به هرات مهاجر شده بودند، در محل مهمندها برای خود کسب و کاری راه انداخته و زندگی ساخته بودند.

کنیسه “یوآو” شاید تنها نشانه بزرگی از وجود پیروان آئین یهودیت در هرات است که در ناحیه دهم شهر هرات واقع شده است. کنیسه یوحا در کنار شمایل، گلکیا و ملا عاشور عبادتگاه یهودی‌ها را در هرات تشکیل میدادند. این کنیسه در سه طبقه با بهره گیری از هنر تیموری ساخته شده است. تالار تجمعات با تزئین کاری سنتی، اتاق‌های جانبی، راهرو و نمای بیرونی متشکل از هفت گنبد کوچک و بزرگ ۳۰۰ سال پیش در هرات ساخته شده است.

کنیسه ملا عاشور

نتیجه تصویری برای کنیسه ملا عاشور هرات

بر بنیاد اسناد تاریخی، یهودیان در جریان جنگ‌های داخلی به کشورهای اسرائیل و آمریکا کوچ کرده اند و هم اکنون در نبود یهودیان در هرات، کنیسه‌ی ملا عاشور به مکتب ابتدایی تبدیل شده است.

هوتل ها و تالار های عروسی

تالار ناز شاهین،

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

ناحیه پانزدهم شهر هرات

نیم نگاهی به ناحیه پانزدهم شهر هرات ناحیه پانزدهم از لحاظ موقعیت شهری در شمال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *