رقابت نفس گیر 28 خانم در کنار 131 تن از مردان در کار و زار های انتخاباتی در هرات

نتیجه تصویری برای نامزدان زن پارلمان

نوشته فرزانه وفامحمدی

۲۸ خانم در انتخابات شورای ملی خود را کاندیدا نموده اند. براساس گفته مسوولان کمیسیون انتخابات حوزه غرب کشور، این رقم بیش از ۱۷ فیصد از کل نامزدان را تشکیل میدهد. احمدشاه قانونی رئیس کمیسیون انتخابات میگوید که در ولایت هرات به تعداد ۱۶۱ تن خود را کاندیدا نموده اند که ۲۸تن آنان خانم ها می‌باشند.

بر اساس گزارش های نشر شده، در لیست نامزدان این دور از انتخابات خانم هایی به چشم میخورد که بعد از یک دهه تلاش در راستای فعالیت های مدنی و حقوقی، اکنون امیدوارند تا با پیروزی در انتخابات، صدای رسای مردم خود در شورای ملی باشند. با آنکه گفته میشود رقم نامزدان بانو در سال روان نسبت به دوره قبل افزایش یافته، ولی با آن هم توقع می‌رفت تا با توجه به نفوس گسترده زنان نخبه، این رقم بیشتر از این باشد.

فاطمه فراهی فعال حقوق زن در هرات بر این باور است که رقم کاندیدان بانو در این دوره افزایش یافته است. وی از تمام بانوانی که خود را در شورای ملی کاندیدا نموده اند، خواست تا توجه بیشتری در رابطه با مسایل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و  اشتغالزایی خانم ها داشته باشند و تلاش نمایند تا بانوان نقش پر رنگ تری در اینگونه بخش ها و به ویژه کرسی های بلند دولتی داشته باشند.

در همین حال ضمن مشاهده به تغییرات مثبت در باور های مردان جامعه سنتی نسبت به زنان، افراد زیادی هستند که علاقمند به گزینش بانوان فعال در شورای ملی اند. سیداحمد وطنیار فعال مدنی نیز ضمن حمایت از حضور بانوان در انتخابات شورای ملی، علت علاقمندی خود به حضور خانم های فعال در شورای ملی و کار در بخش دفاتر انتخاباتی بانوان را دوری از تبعیض جنسیتی و باورمند بودن خویش به توانائیهای بانوان عنوان نموده و میگوید:” پیشرفت جامعه در گرو اشتراک فعالانه و استفاده از توانائی ها بانوان در عرصه های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی میباشد. و بدون در نظرگرفتن زنان و سهیم نبودن شان در عرصه های فوق؛ پیشرفت و شگوفایی کشور، به یک آرمان دست نیافتنی مبدل خواهد شد.” در این میان چهره های دینی هرات نیز نسبت به نامزدی بانوان در شورای ملی ابراز خوشبینی میکنند. سید محمد شیرزادی رئیس حج و اوقاف هرات در رابطه با نقش زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی میگوید: یقینأ زنان در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حق مسلم دارند و می‌توانند با رعایت نمودن شئونات اسلامی، وارد فعالیت در این عرصه ها شوند. شیرزادی در این باره همچنان افزود:” همچنانی که زنان در صدر اسلام دوشادوش مردان در جلسات، همایش‌ها و میادین جنگ اشتراک می‌نمودند، و سهم فعالی در مشوره دهی و تصمیم گیری های مهم می‌گرفتند که نشان دهنده‌ای حضور پربار و موثر زنان در طی قرون گذشته تا اکنون بوده است.”

قابل ذکر است، از میان بیش از 249 کرسی شورای ملی، ۱۷ کرسی متعلق به ولایت هرات است که از آن میان پنج تن از بانوان گزینش خواهند شد. امیدواری های زیادی وجود دارد تا در این دوره زنان فعالتر و نخبه در این رقابت به پیروزی برسند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

زمین لرزه شدید هرات را تکان داد؛ «صد ها نفر زیر آوار گیر مانده اند»

زمین‌لرزه شدید در هرات، خسارات جدی به مناطق اطراف ولسوالی‌ها و روستاها وارد کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *