تقویم تاریخ ( 20 ماه میزان )

امروز 20 ماه میزان برابر با 12 اکتوبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 
رویداد ها:
313 ش – تولد شاعر نامدار دوره غزنویان، حكيم ابوالقاسم فردوسيحكيم ابوالقاسم فردوسي در سال 313 شمسي مصادف با 329 هجري قمري برابر با 940 ميلادي در روستاي “باژ” از ناحيه طابران طوس متولد شد. وي در خانواده‏اي مرفه و ممتاز رشد و نمو كرد و در دوران جواني به تحصيل علوم پرداخت. وي همچنين به ادبيات فارسي و تاريخ و ساير علوم رايج زمان خود آشنايي كافي داشت. آنچه كه از متون مختلف مشخص مي‏شود،

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

شاهنامه بر اثر نفوذ شديدي كه در ميان طبقات مختلف فارسی زبانان يافت، در همه ادوار تاريخي بعد از قرن پنجم هجري مورد توجه بود و همه شاعران حماسه گوي تا قرن اخير تحت تأثير آن بوده ‏اند. فردوسي در حفظ جانب امانت به هنگام نقل مطالب، به كار بردن نهايت مهارت در وصف مناظر طبيعي و ميدان‏هاي جنگ و قهرمانان منظومه خود و نظاير اين‏ها و نيز ذكر مواعظ دلپذير كمال توانايي را نشان داده است. حكيم ابوالقاسم فردوسي سرانجام در سال 411 هجري قمري برابر با سال 1020 ميلادي در هشتاد سالگي درگذشت و در طوس به خاك سپرده شد.

استعفای امیر محمد یعقوب خان/1779
Yaqub Khan.jpg
امیر محمد یعقوب خان پسر امیر شیر علی خان در چنین روزی استعفایش را به نماینده انگلیس پیشنهاد کرد.

محمد یعقوب خان والی اسبق هرات بود و در سال ۱۸۷۰ میلادی تصمیم به شورش علیه پدرش گرفت اما در سال ۱۸۷۴ به زندان افتاد.

در جنگ دوم افغانستان-انگلیس که در سال ۱۸۷۸ بوقوع پیوست، شیرعلی خان پس از شکست از پایتخت افغانستان فرار کرد و در فبروری ۱۸۷۹ در شمال افغانستان درگذشت. محمد یعقوب خان به عنوان جانشین شیرعلی خان در ماه مه ۱۸۷۹معاهده گندمک را امضا کرد و کنترول امور خارجی افغانستان را به امپراتوری بریتانیا واگذار کرد. پس از انعقاد این قرارداد قیامی علیه این توافق‌نامه در افغانستان به وقوع پیوست که منجر شد جنگ‌های متعددی بین مردم و نیروهای انگلیسی حامی محمد یعقوب خان رخ دهد. محمد یعقوب خان در ۱۲ اکتوبر ۱۸۷۹ استعفا داد و در نوامبر همان سال به هندوستان رفت.

گذاشتن سنگ تهداب انستیتوت پلی تخنیک/1342 
قسمت غربی دانشگاه، خوابگاه، مرکز گرمی و دورنمای از شهر کابل.
سنگ تهداب دانشگاه پولی تخنیک کابل در چنین روزی درساحه(۶۰) هکتار زمین در مربوطات ناحیه پنجم شهر کابل گذاشته شده است. درسال ۱۳۴۶ بعد از تکمیل بلاک‌های تدریسی و لابراتواری به پذیرش اولین دوره محصلین نایل و در سال ۱۳۵۱ برای بار نخست فارغان خویش را به سویه لیسانس به جامعه تقدیم کرد.

همزمان با اعمار ساختمانهای تدریسی و لابراتواری تعمیر یک کتابخانه نیز ایجاد گردید که این کتابخانه با داشتن میز و چوکی گنجایش ۲۰۰ نفر محصل را در صالون جهت مطالعه دارا بوده و تعداد کتب به لسانهای فارسی – دری، پشتو، روسی و انگلیسی که در آن حدود ۸۰۰۰۰ جلد کتب و مجلات مختلف موجود است که مورد مطالعه – استادان و محصلان این دانشگاه و سایر دانشگاههای دیگر قرار دارد. در کتابخانه سه مدیریت ذیل در آن فعالیت دارند.

مدیریت عمومی کتابخانه
مدیریت کتابخانه دیجیتلی و ریفرنس
مدیریت کارت، کتلاک، توزیع و تنظیم کتب

کتابخانه دانشگاه پولیتخنیک کابل یک کتابخانه تخنیکی بوده که اکثراً کتاب‌ها مربوط به رشته‌های انجنیری پوهنځی‌های مربوطه می‌باشد و کتاب‌های موجود کتابخانه از طریق انترنت فهرست‌بندی شده است.

خوابگاه محصلین

1492 – ورود اروپاييان به قاره آمريكاكريستف كلمب (کريستوفر کلمبوس) كه براي يافتن راه دريايي به هند از طريق درياهاي غرب، اروپا را ترك كرده بود 12 اكتبر 1492 (روزي چون امروز در 520 سال پيش) به جزاير آنتيل (نه چندان دور از آبهاي كوبا) رسيد كه سالروز رسيدن او به قاره اي است كه بعدا يك نقشه كش آلماني نام «آمريكا» بر آن نهاد زیرا که امضای امریگو وسپوسی (از همراهان کلمب در سفرهای آخر) در زیر بیشتر مسیر کشتی ها (لاگ) بود.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
Columbus

به باور بسياري از مورخان و جامعه شناسان، ورود اروپاییان به قاره غربي سر آغاز نابودي بيشتر بوميان اين قاره شد.

كلمبوس با سرمايه اسپانيا و ازجانب پادشاه اين كشور و در جريان رقابت با پرتغال بر سر تصرف سرزمين هاي دوردست به اين مسافرت دست زده بود. پرتغالي ها قبلا راه دريايي به آسيا از طريق جنوب آفريقا را يافته بودند و پادشاه اسپانيا مي خواست كه راه ديگري به دست آيد. در اسپانيا 12 اكتبر به مناسبت رسيدن کلمبوس به قاره غربي، روز ملي است و به همين گونه در كشورهاي آمريكايي از جمله ايالت متحده. در دهه يکم قرن 21 که بومیان در چند کشور آمریکای لاتین قدرت را به دست گرفته اند انتقاد از کلمب و سایر استعمارگران اروپایی آمريکا امری عادی شده و به اشاره هوگو چاوس رهبر ونزوئلا مجسمه های کلمب از چند شهر ونزوئلا برداشته شده است.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

1999 – كودتاي “پرويز مشرّف” عليه “نواز شريف” نخست وزير پاكستان 

ارتشبد پرويز مشرف رئيس ستاد مشترك ارتش پاكستان در 12 اكتبر 1999م در كودتايى بدون خون‏ريزي، محمد نواز شريف، نخست‏وزير قانوني اين كشور را خلع نمود و قدرت را در دست گرفت. اين كودتا زماني صورت گرفت كه يك روز پيش از آن، نوازشريف، ارتشبد مشرَّف را كه براي ديداري رسمي به بنگلادش سفر كرده بود، از كار بركنار كرد. نواز شريف پس از بازداشت شدن توسط كودتاچيان، به فساد مالي، ناتواني در برقراري امنيت و توطئه براي ربودن هواپيماي حامل مشرف متهم شد. نخست وزير بركنار شده پاكستان چند ماه بعد در دادگاه، محاكمه و به اتهام هواپيما ربايى، به حبس ابد محكوم گرديد. اما چندي بعد به درخواست مقامات عربستان سعودي، آزاد و به آن كشور تبعيد شد. مشرف در اقدامي ديگر، رئيس جمهور قانوني پاكستان را از كار بركنار نمود و خود را رئيس جمهور ناميد. وي هم‏چنين در نبودِ مجالس ملي و ايالتي، تمام اختيارات حكومت پاكستان را در امور لشكري و كشوري به دست گرفت. مشرف در آخرين اقدام خود در انتخابات سراسري در ماه مه 2002م به عنوان رئيس جمهور اين كشور برگزيده شد.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
پرويز مشرف

2002 – در دو انفجار كه در دو «بارِ شبانه» در جزيره توريستي بالي (اندونزي) روي داد 202 تن كشته و 300 نفر ديگر مجروح شدند. به مناسبت سالروز اين رويداد، در سال 2003 گروهي از مردم بالي دست به تظاهرات زدند و در اطراف زندان اجتماع كردند كه پليس پنج متهم اين حادثه را كه در زندان بودند با هلي كوپتر به جاي ديگري منتقل كرد. بعدا هم سه انفجار مشابه و مرگبار ديگر در اين جزيره توريستي روي داد. عکس زير، خرابي ناشي از انفجار بمب در اکتبر 2002 را نشان مي دهد.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۱۵۳۷ – زادروز ادوارد ششم پادشاه انگلستان و ایرلند
۱۵۳۷ – زادروز جین گری ملکهٔ انگلستان و ایرلند به مدت ۹ روز

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
رمزی مک‌دونالد

۱۸۶۶ – زادروز رمزی مک‌دونالد نخست وزیر دولت کارگری بریتانیا از ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۱ و دولت ملی از ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۵
۱۸۶۸ – زادروز آگوست هورش بنیانگذار شرکت آئودی

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آگوست هورش

۱۸۹۶ – زادروز یوجنیو مونتاله شاعر و مترجم ایتالیایی، برندهٔ جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۷۵
۱۹۳۵ – زادروز لوچیانو پاواروتی خوانندهٔ اپرا اهل ایتالیا

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
لوچیانو پاواروتی

۱۹۶۸ – زادروز هیو جکمن بازیگر، تهیه‌کننده و خوانندهٔ استرالیایی

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
هیو جکمن

.

۱۳۵۷ – زادروز حمید عسکری، خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرای اهل ایران.

درگذشت‌ها

۱۳۲۰- درگذشت میخائیل نهم امپراتور بیزانس
۱۵۷۶ – درگذشت ماکسیمیلیان دوم، پادشاه بوهم، آلمان، مجارستان و کرواسی

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آناتول فرانس

۱۹۲۴ – درگذشت آناتول فرانس نویسندهٔ فرانسوی، برندۀ جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۲۱
۱۹۹۷ – درگذشت جان دنور خواننده، ترانه‌سرا، بازیگر، نویسنده و شاعر آمریکایی

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان دنور

۱۹۹۹ – درگذشت ویلت چمبرلین بازیکن بسکتبال اهل ایالات متحده آمریکا
۲۰۱۱ – درگذشت دنیس ریچی دانشمند علم کامپیوتر آمریکایی، نویسنده زبان برنامه نویسی سی و سیستم عامل یونیکس

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
دنیس ریچی

*****

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *