ناحیه ششم شهر هرات

نیم نگاهی به ناحیه ششم شهر هرات

نتیجه تصویری برای برج صدف هرات

براساس تحقیقات میدانی همکاران فرهنگسرای دوربین

——————————————————————–

ناحیه ششم  در شرق شهر هرات واقع است و از لحاظ موقعیت جغرافیای شهری از شمال در همسایگی ناحیه هشتم  و از جنوب به قریه کبابیان و رود خانه کار و بار قرار دارد. از  غرب به شاهراه هرات- پل پشتون و از شرق به ناحیه سیزدهم محدود می‌شود. ناحیه ششم، منطقه ای عموماً مسکونی است که این هم یکی دیگر از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

در ناحیه ششم تعمیر زیبا و قدیمی هوتل پارک وجود دارد.

هوتل باشکوه غیزان نیز در این ناحیه و در شرق شاهراه هرات- پل پشتون قرار دارد. در این ناحیه آمریت اطفائیه هرات هم مستقر است.

جکان، پل رنگینه، تانک مرکز، پسته نمبر یک، صوفی آباد، کارته امین، شهرک عرفان و عبدل آباد، از جمله محلات ناحیه ششم به شمار می‌روند.

اماکن دیدنی ناحیه ششم

هوتل هرات و هوتل پارک از نقاط سرسبز، دیدنی و زیبای ناحیه ششم می‌باشد. تعمیر هوتل پارک در سال 1316 شمسی بنا شده است و دارای فضای سبز بی‌نظیری است که در همجواری با پارک تفریحی ملکیار مربوط ناحیه چهارم واقع است. این هوتل به منظور برگزاری محافل و همایش های رسمی بناء شده بود و در حال حاضر برخی از مدیریت های نواحی شاروالی در آن مستقر اند.

Afbeeldingsresultaat voor ‫شفاخانه نور‬‎

هوتل هرات در شروغ ولسوالی انجیل و در جوار شفاخانه نور (چشم ) هرات قرار گرفته است
این هتل ۳ طبقه، دهها اتاق دارد و به عنوان اولین هوتل مدرن هرات، از زیبایی خاصی برخوردار است.
یکی از مزیت های مهم هوتل غیزان ساحه سبز و درختی آن است که در گرداگرد تعمیر هوتل به مشاهده می رسد .
این هوتل داری یک عوض مدرن آب بازی نیز بوده است.
هوتل غیزان در دهه های چهل و پنجاه خورشیدی میزبان جهان گردان خارجی از ممالک نختلف اروپایی، امریکایی و آسیایی بوده است. از سال ۱۳۵۸ و بعد از تجاوز سربازان شوروی سابق به افغانستان، رفت و آمد توریست های خارجی به ولایت هرات قطع گردید و این هوتل به استراحت گاه سربازان شوروی در آمد.
هوتل هرات در طول سالیان جنگ صدمات فراوانی را متقبل گردید. تا آنکه در اول دهه هفتاد خورشیدی از سوی امیر محمد اسماعیل والی وقت هرات بازسازی و به یک مهمانخانه دولتی بدل شد. این هوتل در سال ۱۳۷۳ خورشیدی میزبان مهمانان داخلی و خارجی دعوت شده به شورای صلح هرات بود.
هوتل هرات در زمان حکومت طالبان به قرار گاه نظامی بدل شد و از اوایل دهه هشتاد خورشیدی نیز خوابگاه پسرانه پوهنتون هرات گردید.
این هتل تاریخی هرات در حال حاضر نیاز به بازسازی جدی دارد و می تواند اقامتگاه مناسبی برای مسافران و جهانگردان داخلی و خارجی باشد.

مراکز آموزشی و دانشگاهی

تصویر مرتبط

در ناحیه ششم کمترین مکاتب و مراکز تحصیلات عالی وجود دارد و متعلمین و محصلین این ناحیه اکثراً جهت ادامه تحصیل به مراکز تحصیلی سایر نواحی شهری در رفت و آمد اند. لیسه پل رنگینه یکی از مکاتب دولتی در این ناحیه است. در کنار آن چندین مکتب و کودکستان خصوصی هم فعالیت دارند. کورس های آموزشی زبان انگلیسی و کامپیتور نیز در محلات مختلف آن به مشاهده می رسند.

مراکز فرهنگی و هنری

خانقاء چشتیه

خانقاء چشتیه پایگاه ذکر ارادتمندان خواجه مودود چشتی، در جاده اول پل رنگینه موقعیت دارد و از دو مسیر جاده مجیدی و جاده اصلی پل رنگینه به آن می توان رسید.

سید احمد چشتی موددی عالم دینی، عارف، محقق و مترجم توانا در حوزه عرفان اسلامی و سجاده نشین سلسله عالیه چشتیه مودودیه در هرات که موسس این خانقاء بود در دوم ماه سنبله 1397  در گذشت.

خانه فرهنگ شاروالی

خانه فرهنگ شاروالی هرات یکی از مراکز فرهنگی و کتابخانه در هرات است که در اواسط دهه هشتاد خورشیدی اساس گذاشته شد و در کنار کتابخانه تخصصی،  در زمینه تدویر صنوف آموزشی و برگزاری نمایشگاه ها فعالیت داشت و به ارایه خدمات رایگان برای جوانان می پرداخت. این مرکز فرهنگی که در تعمیری واقع در تانک مرکز و مقابل هوتل پارک موقعیت داشت، پس از تخیریب به هدف بازسازی دوباره به منازل کرایی نقل مکان کرد و تاکنون به موقعیت اصلی خود باز نگشته است.

هنرستان رنا

هنرستان نقاشی رنا در اول جاده مجیدی موقعیت دارد و بیشتر به آموزش علاقمندان در زمینه هنر نقاشی می پردازد. مسئول این هنرستان استاد خیری یکی از نقاشان مطرح ولایت هرات است که تاکنون چندین نمایشگاه انفردادی نیز دایر نموده است. در این هنرستان آثار متنوعی در زمینه نقاشی پنسلی، آب رنگ و روغنی در سایر ها و موضوعات مختلف به نمایش گذاشته شده است.

انجمن مهتاب

یکی از انجمن هایی که در اواسط دهه هشتاد خورشیدی از سوی جمعی از شعرا و علاقمندان به ادبیات راه اندازی گردید، همانا انجمن مهتاب است. این انجمن در نخست در جاده ای به همین نام و در مربوطات ناحیه  پنجم در خانه مسکونی استاد عبدالرحیم مطهری راه اندازی شد. سپس برای مدتی در دفتر فرهنگسرای دوربین در ناحیه چهارم شهری جای گرفت. به دنبال نقل مکان دوربین به ناحیه اول شهری، این انجمن هم به آنجا آمد و سال ها در کنار فرهنگسرای دوربین به فعالیت های ادبی پرداخت. در اوایل سال 1397 انجمن ادبی مهتاب با نقل مکان به ناحیه ششم شهری در یکی از تعمیری های شرق پارک ملکیار قرار گرفت و چون گذشته در شب های جمعه به برگزاری شب شعر و برنامه های مناسبتی می پردازد.

مراکز تحارتی

در ناحیه ششم به جز بازار کاشی فروشان، بازار تجارتی مهم دیگری وجود ندارد و بیشتر دوکاکین این ناحیه به فروش مواد غذایی می پردازند. در این اواخر با اعمار برج صدف، مرکز فروش لوازم و قطعات کامپیوتری در منزل اول و دوم آن راه اندازی گردید. همچنان یک مرکز تجارتی چند طبقه دیگری هم در کنار برج صدف در حال اعمار می باشد.

هوتل ها

هوتل بین المللی صدف در سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در بخش هتل داری و ارائه خدمات رفاهی برای شهروندان افغانستان و سایر کشورها در هرات آغاز نموده است.

این هوتل در ضلع شمال شرقی ناحیه ششم شهر هرات و در مقابل پارک بزرگ استدیوم  و نزدیک به مراکز تجاری و دولتی واقع است و  دارای چشم اندازی بسیاز زیبا از استدیوم ورزشی هرات، فضای سبز پارک ترقی و مقام ولایت هرات می باشد.

هوتل بین المللی صدف، دارای پنج طبقه بوده و در مجموع  دارای ۴۱ واحد اتاق دبل، توئین؛ و انواع سوئیت های معمولی، دبل دلوکس، سویت دلوکس با کلیه ملزومات و امکانات رفاهی و ارتباطی است، همچنین مجهز به سالن های مجلل برگزاری همایش ها و مراسم مختلف با ظرفیت های متفاوت است.

از دیگر ویژگی های هوتل می توان به رستورانت لوکس با محیطی گرم و صمیمی همراه با ترکیبی از هنر و زیبایی اشاره نمود که با موسیقی آرام و متنوع ترین غذاهای افغانی، اروپایی و آسیایی، لحظاتی به یادماندنی و خاطراتی زیبا را در ذهن میهمانان عزیز به یادگار خواهد گذاشت.

وجود مراکز تجاری متنوع و امکانات مختلف تفریحی و ورزشی همچون سونای خشک و بخار همراه با ماساژور، سالن بدنسازی، کافی شاپ و سایر خدمات رفاهی، با کادری مجرب، از دیگر مزایای این هوتل است.

مراکز صحی

شفاخانه نور و شفاخانه تخصصی پروفیسور سکینه یعقوبی از مهم ترین مراکز صحی در ناحیه ششم می باشند. شفاخانه نور یکی از سابقه دار ترین مراکز صحی در ولایت هرات است که در اواخر دهه پنجاه خورشیدی راه اندازی گردید. این شفاخانه در جوار هوتل هرات موقعیت دارد و همه روزه مراجعین بسیاری از نواحی شهری و سایر ولسوالی ها به آنجا مراجعه می کنند.

در همین حال شفاخانه تخصصی پروفیسور سکینه یعقوبی که از سوی موسسه آموزشی افغان در مربوطات ناحیه مارته امین راه اندازی شده بود، در اواسط سال 1396 به ریاست صحت عامه ولایت هرات واگذار گردید.

گفتنی است در کنار این دو شفاخانه دولتی، چندین کلینیک و مرکز صحی خصوصی نیز فعالیت می کنند که عبارت اند از:

در همین رابطه:

  • ناحیه اول شهر هرات
  • ناحیه دوم شهر هرات
  • ناحیه چهارم شهر  هرات
  • ناحیه پنجم شهر  هرات
  • ناحیه ششم شهر  هرات
  • ناحیه هفتم شهر  هرات
  • ناحیه هشتم شهر  هرات
  • ناحیه نهم شهر  هرات
  • ناحیه دهم شهر  هرات
  • ناحیه یازدهم شهر  هرات
  • ناحیه دوازدهم شهر  هرات
  • ناحیه سیزدهم شهر  هرات
  • ناحیه چهاردهم شهر  هرات
  • ناحیه پانزدهم شهر  هرات

نوت: استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، بلا مانع است.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

ناحیه پانزدهم شهر هرات

نیم نگاهی به ناحیه پانزدهم شهر هرات ناحیه پانزدهم از لحاظ موقعیت شهری در شمال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *