ناحیه پنجم شهر هرات

نیم نگاهی به ناحیه پنجم شهر هرات

Image may contain: outdoorبراساس تحقیقات میدانی همکاران فرهنگسرای دوربین

——————————————————————–

ناحیه پنجم در شمال شهر هرات قرار دارد و از لحاظ موقعیت جغرافیایی از شمال به ارتفاعات سفید کوه  و از جنوب در مجاورت نواحی دوم و هفتم یعنی خیابان شهر نو قرار دارد. در همین حال از شرق با ناحیه اول  یا به عبارتی خیابان باغ آزادی- پوهنتون و در قسمت هم با ناحیه هشتم  هم مرز بوده و از غرب به ناحیه نهم در خیابان هرات محدود می‌شود. ناحیه پنجم که یکی از قدیمی‌ترین و مراکز مهم تجارتی و داد و ستد در هرات است، از ازدحام فراوانی برخوردار می باشد. این ناحیه مهمترین بازار های تجارتی از جمله بازار صراف ها، بازار اجناس وارداتی و محصولات وطنی را در خود جای داده است و از این رو از اهمیت فراوانی برخوردار است.
ناحیه پنجم در حدود 15 کیلومتر مربع مساحت دارد و  از محله‌های مهم این ناحیه می‌توان به باغچه میتر، شهر نو، گوالیان، غوردرواز، باغدشت، شهزاده ها و مصلی هرات اشاره کرد.

جاذبه های تاریخی و طبیعی ناحیه پنجم

نتیجه تصویری برای چوک ترانسپورت هرات

ناحیه پنجم هرات با داشتن پارک فرهنگ که در هر فصل سال جذابیت های منحصر به فرد خود را دارد، یکی از زیباترین مناطق شهر هرات است. علاوه بر آن باغ ملت و باغ آزادی نیز در ناحیه پنجم موقعیت دارند.

زیارت شهزاده ها و آرامگاه های شهزاده عبدالله و شهزاده قاسم، مصلی هرات و ساحه مناره ها از جاذبه های تاریخی در ناحیه پنجم شهر هرات است که تمدن و افتخارات قرون گذشته این شهر و دیار را به نمایش می گذارد.

خیابان 64 متره تا دامنه های شمالی ارتفاعات سفید کوه ادامه دارد و یکی دیگر از جاذبه‌های شهری در ناحیه پنجم است که برای ورزشکاران فضا و جایگاه مناسبی را فراهم کرده است. علاوه بر آن شاهراه رودکی نیز که در انتهای این ناحیه قرار دارد، زمینه پیاده روی و بایسکل رانی به علاقمندان را فراهم نموده است.

پوهنتون هرات و تعمیر شاهی که امروزه بنام باغ آزادی یاد می شود،  با معماری خشتی و خاص خود در این ناحیه واقع است.

پارک فرهنگ

باغ ملت

نتیجه تصویری برای باغ ملت هرات

پارک ملت هرات یا «باغ ملت» در شمال شهر باستانی هرات در دامنه سلسله جبال «سفید کوه» قرار دارد.

پارک ملت بهترین پارک تفریحی شهر هرات است و روزانه تعداد زیادی از گردشگران و شهروندان هرات به اینجا می‌روند و از هوای آزاد و محیط آرامش‌بخش آن لذت می‌برند.

در یک قسمت از این پارک، باغ وحشی وجود دارد که پرنده‌هایی زیبا و حیواناتی چون میمون و طاووس در آن نگهداری می‌شوند. بهترین مکانی که در این پارک وجود دارد «مهظر جهاد» است که تمام حوادث و جنگ‌های گذشته را که در شهر هرات به وقوع پیوسته به نمایش می‌گذارد.

در این تفریحگاه امکانات زیادی برای رفاه بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده که می‌توان به دریاچه‌ای برای قایق سواری، باغ وحش، کافی شاپ، شهر بازی, تالار برای محافل عروسی و مهمانی‌ها و بوفه‌های مجهز اشاره کرد این پارک در  شمال شهر هرات و در مسیر شاهراه هرات- تورغندی – خیابان فردوسی موقعیت دارد.

بازار ها و مراکز تجارتی

با توجه به مرکزیت این ناحیه در شهر هرات و فضای مناسبی که از دیرباز برای داد و ستد در این ناحیه به میان آمده است، شاهد وجود بازار ها و مارکت های بسیاری نیز در این ناحیه هستیم . بازار اسعار فروشی در خراسان مارکت، بازار لوازم برقی در شمال خیابان شهر نو و خیابان میرویس صادق، مارکت های فروش اجناس ایرانی، مارکت لوازم التحریر آریا، بازار کفش فروشی شهزاده ها، مارکت های دوافروشی غزنوی و بو علی سینا، مارکت های پرزه فروشی، فروشگاه های بزرگ لوازم منزل، فروشگاه های کاشی و سرامیک، شرکت های توریستی و سیاحتی، مبایل فروشی ها، شرکت های سنگ بری و مارکت های معروف هزاره ها در شرق خیابان 64 متره در ناحیه پنجم واقع شده است.

مجتمع تجارتی الماس شرق که امروز به عنوان یکی از مراکز مهم و زیبای فروش لباس عروس و پوشاک اطفال و زنان به شمار می آید در خیابان شهید میرویس صادق همین ناحیه موقعیت دارد. همچنان برج های دو قلوی صافی نیز در شمالی ترین ناحیه پنجم و در شرق خیابان شصت و جهارمتره قد برافراشته، ولی همچنان بعد از گذشت پانزده سال، نیمه کاره به خود رها شده اند.

ناگفته نماند که تنها شهر بازی سرپوشیده هرات نیز در طبقه چهارم مجتمع تحارتی الماس شرق واقع است.

هوتل ها:

نتیجه تصویری برای ریاست ترانسپورت هرات

هوتل موفق:

هوتل موفق در مرکز شهر هرات ودر ساحه پوک گلها از قدیمی ترین هوتل های شهر هرات است که مربوط به شرکت سهامی نساجی و در حال حاضر در اجاره سکتور می باشد.

هوتل موفق در چهار طبقه به صورت عصری در کمتر از نیم قرن گذشته اعمار شده است و دارای رستورانت و اتاق های مجهز جهت میزبانی از مسافران داخلی و خارجی می باشد.

هوتل بین المللی تجارت:

کمی بالاتر از هوتل موفق و در ضلع غربی خیابان شهید میرویس صادق، هوتل بین المللی تحارت موقعیت دارد. این هوتل در ساختمانی چندین طبقه اعمار گردیده و در کنار اتاق ها و سویت های بزرگ و مجللی که داراست، دارای رستورانت و چایخانه نیز بوده و سالون همایش آن، ظرفیت چند صد نفری را دارا می باشد.

هوتل پنج ستاره هرات:

سایر هوتل ها:

هوتل های اپل، یقین، کاخ و  آریانا که  در مسیر خیابان شهر نو و جاده عیدگاه واقع اند، ظرفیت اسکان دهها مسافر را در اتاق های مجلل خود دارا می باشند.

مراکز آموزشی و پوهنتون ها:

Image result for پوهنتون هرات

ناحیه پنجم بیشترین مراکز آموزشی نسبت به سایر نواحی شهر را داراست. این ناحیه سابقه دارترین مکابب و لیسه های هرات را در خود جای داده است. لیسه انقلاب، لیسه مهری هروی، لیسه تجربوی و لیسه فکری سلجوقی، بیشترین متعلمین مکاتب را داراست و همه روزه هزاران تن دانش آموز از همین ناحیه و دیگر نواحی شهر هرات بسوی این مکاتب سرازیر می شوند.

در کنار آن دارالمعلمین و تنها پوهنتون دولتی هرات نیز در ناحیه پنجم واقع اند. پوهنتون هرات که در ساحه ای بیشتر از صد جریب زمین در شمال شرقی ناحیه پنجم واقع است، دارای پوهنحی های مختلف بوده و همه روزه میزبان هزاران محصل از ولایت هرات و سایر ولایات کشور می باشد.

لیلیه دخترانه پوهنتون هرات

مراکز فرهنگی و هنری:

Image result for پوهنتون هرات

پوهنتون هرات

پوهنتون دولتی و پوهنحی های مختلف آن با دارا بودن اماکنی چون کتابخانه ها، سالون های نمایشگاهی و تالار های همایش و کنفرانس ها، از اصلی ترین مراکز فرهنگی و هنری شهر هرات به شمار می آیند. در این پوهنتون همه ساله دهها همایش تخصصی و کنفرانس های علمی در رشته های مختلف تدویر می یابد و مهمترین نمایشگاه های تخصصی از قبیل نمایشگاه های دو سالانه مینیاتور، گرافیک و نقاشی از سوی پوهنحی هنر های زیبای آن پوهنتون دایر می شود.

در کنار آن ریاست دارالمعلمین هرات نیز مجهز به یک کتابخانه غنی است و مکاتب دولتی هم دارای کتابخانه و نهاد های فرهنگی و هنری می باشند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر 

انستیتوت آموزشی افغان

مراکز ورزشی:

Image result for جمنازیوم

در ساحه پوهنتون، لیسه انقلاب، لیسه مهری و لیسه تجربوی پندین میادن ورزشی رو باز برای رشته های فوتبال، والیبال و بسکتبال وجود دارد که بیشتر محصلین و متعلمین در آنها به تمرینات و بازی های ورزشی می پردازند.

از این موارد که بگذریم، طی چند سال اخیر چندین جمنازیوم سرپوشیده در این ناحیه هم اعمار و آغاز به فعالیت نموده اند که همه روزه شاهد رقابت ها و بازی های ورزشی در رشته های فوتسال، والیبال و بسکتبال می باشند. این جمنازیوم ها عبارت اند از:

مراکز صحی:

Related image

شفاخانه بانک خون و شفاخانه نسائی ولادی هرات، از مراکز مهم و صحی در ولایت هرات به شمار می آیند که در اول خیابان میرویس صادق واقع شده اند.

در کنار آن شفاخانه تخصصی کیمیا نیز از مجهز ترین مراکز صحی در این ناحیه به شمار می آید که در غرب خیابان باغ آزادی و در همجواری با لیسه انقلاب واقع شده است. این شفاخانه تخصصی بطور خصوصی اداره می شود. همچنان شفاخانه تخصصی مهربان واقع در جاده 40 خیابان 64 متره  و شفاخانه تخصصی عبیدی واقع در ضلع شرقی خیابان هرات از دیگر مراکز صحی در ناحیه پنجم می باشند.

تالار های عروسی:

Image result for تالار پذیرایی ستاره آسیا هرات

قدیمی ترین تالار عروسی که از سوی سکتور خصوصی راه اندازی گردیده است، تالار قمر می باشد که اول خیابان شهید میرویس صادق و در ضلع غربی آن واقع است. این تالار که یکی از مجلل ترین تالار های شهر به حساب می آمد، در حال حاضر به دلیل واقع بودن در پر ازدحام ترین منطقه شهری و به دلیل نبود فضای مناسب برای پارک وسایط، تعطیل گردیده و تغییر کاربری داده است. بگونه ای که اکنون فروشندگان پارچه باب در آن موقعیت جای گرفته اند.

اما به هر حال در این ناحیه نیز چندین تالار پذیرای کوچک و بزرگ از جمله تالار ستاره آسیا، تالار ستاره،…… همه روزه به فعالیت مشغول اند که تالار ستاره آسیا به دلیل سالون های بزرگ، مدور و بدون ستون همراه با پارکینگ وسیعی که داراست، مشتریان زیادی به خود دارد. ناگفته نماند که این تالار پذیرایی در یکی از نقاط مهم شهری و در جاده انصاری که از دو مسیر باغ آزادی و شهید میرویس صادق میتوان به آن رسید، واقع است.

اماکن تاریخی و قدیمی که دیگر نمی توان دید

سالون تیاتر هرات ۹۳ سال پیش اساس گذاشته شده بود.

بسیاری از تعمیر های قدیمی این ساحه به دلیل ساخت و سازی های سال های اخیر شهروندان از میان رفته اند. دیگر نشانی از ساحات سرسبز باغدشت نیست و حوض اسب های پارک فرهنگ ( سینمای سابقه ) هم که یادگار دستان هنرمند استاد محمد سعید مشعل بوده است نیز بر اثر خشم گروه طالبان از میان رفته است. حتی آخرین تعمیر باشکوه و نسبتاً تاریخی این ساحه هم که سالون تیایر هرات بوده است، در عقب نشینی های اخیر شهر هرات-1395- تخریب گردید و دیگر نشانی از این تعمیر که در طول چند دهه اخیر شاهد اجرای نمایشات هنری و کنسرت های موسیقی بوده است، نیست.

در همین رابطه:

  • ناحیه اول شهر هرات
  • ناحیه دوم شهر هرات
  • ناحیه سوم شهر هرات
  • ناحیه چهارم شهر  هرات
  • ناحیه ششم شهر  هرات
  • ناحیه هفتم شهر  هرات
  • ناحیه هشتم شهر  هرات
  • ناحیه نهم شهر  هرات
  • ناحیه دهم شهر  هرات
  • ناحیه یازدهم شهر  هرات
  • ناحیه دوازدهم شهر  هرات
  • ناحیه سیزدهم شهر  هرات
  • ناحیه چهاردهم شهر  هرات
  • ناحیه پانزدهم شهر  هرات

نوت: استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، بلا مانع است.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

ناحیه پانزدهم شهر هرات

نیم نگاهی به ناحیه پانزدهم شهر هرات ناحیه پانزدهم از لحاظ موقعیت شهری در شمال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *