تقویم تاریخ ( 12 ماه میزان )

امروز 12 ماه میزان برابر با 4 اکتوبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 
رویداد ها:
تشکیل نهضت جوانان مسلمان /1352
نتیجه تصویری برای نهضت جوانان مسلمان افغانستان
بعد از وفات عبدالرحیم نیازی، نهضت جوانان مسلمان از سوی اساتید و دانشجویان پوهنحی های مختلف پوهنتون کابل تشکیل شد. این نهضت بعد ها به شورای جمعیت اسلامی تغییر نام داد و بعد از وقوع کودتای هفتم ثور 1357 به عنوان حزب جمعیت اسلامی افغانستان به مبارزه مسلحانه علیه حکومت وقت پرداخت. رهبر این حزب استاد برهان الدین ربانی بود.
وفات مولوی محمد شفیق سادات/1393
نتیجه تصویری برای سید شفیق سادات

مولوی محمد شفیق سادات، وکیل منتخب مردم در دور پانزدهم پارلمان کشور در چنین روزی حین ادای فریضه حج در شهر مکه دیده از جهان فرو بست. وی حدا از وکالت در ادارات مخابرات و سره میاشت ولایت هرات نیز در پست ریاست ایفای وظیفه نموده بود.

1830 – روز استقلال كشور بلجیم از هالند

هنگامي كه هلند در اواخر قرن شانزدهم ميلادي مستقل شد، قسمت جنوبي خاك آن كه تقريباً بلژيك امروزي را تشكيل مي‏دهد، زير سلطه اسپانيايى‏ها و بعد اتريشي‏ ها بود. طي جنگ‏هاي ناپلئون، اين منطقه به اشغال فرانسه درآمد و با شكست ناپلئون، با هلند به صورت يك قلمرو سلطنتي متحد شد ولي وحدت با هلند مورد توافق مردم بلژيك نبود. هرچند مردم دو منطقه، وجوه مشترك فراواني داشتند، ولي به علت تفاوت‏هاي مذهبي، فرهنگي، اجتماعي و زباني، مشكلات متعددي ميان آنها بروز كرد. مردم بلژيك احساس مي‏كردند كه به صورت اتباع درجه دوم با آنها رفتار مي‏شود. از اين‏رو در سال 1830م طغيان مردم بلژيك عليه حكومت هلندي‏ها آغاز شد و به سرعت به صورت يك انقلاب تمام عيار درآمد.

12 مهر - 4 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

به دنبال آن، مردم بلژيك استقلال خود را در چهارم اكتبر 1830م اعلام كرده و با اعلام حكومت پادشاهي، قانون اساسي خود را تدوين نمودند. كشور پادشاهي بلژيك با بيش از 30 هزار كيلومتر مربع وسعتْ در شمال غربي اروپا و در همسايگي هلند، آلمان، لوكزامبورگ و فرانسه واقع شده است. از جمعيت بيش از 10 ميليوني بلژيك، اكثريت مسيحي و عمدتاً كاتوليك هستند. پايتخت بلژيك، بروكسل و از شهرهاي مهم آن آنتْوِرپ و گنت است. زبان رسمي مردم بلژيك، فرانسوي، هلندي و آلماني است و مليت بيش از 90% آن‏ها بلژيكي از تيره‏هاي نژادي سفيد است. واحد پول بلژيك يورو مي‏باشد. كه جاي‏گزين فرانك شده است. 21 ژوئيه سال‏روز رسميت يافتن پادشاهي لئوپولد اول در سال 1831 روز ملي بلژيك نام گرفته است. نظام سياسي بلژيك مشروطه سلطنتي فدرال با دو مجلس قانون‏گزاري است.

1853 – آغاز جنگ كريمه در اروپا بين امپراتوري عثماني و روسيه

به دنبال ضعف امپراتوري عثماني و ترس از اعمال نفوذ روسيه در آن كشور، در روز چهارم اكتبر 1853م جنگ‏هاي كريمه ميان قواي روسيه با نيروهاي دولت عثماني، فرانسه، بريتانيا و سارْدِني روي داد، علت اصلي اين جنگ، اختلاف روسيه با فرانسه بر سر نواحي مقدس تحت سلطه عثماني در فلسطين و نيز حفظ حقوق مسيحيان امپراتوري عثماني بود. در اين ميان پس از ورود قواي روس به ايالات دور از مركز دولت عثماني، سلطان عثماني در هشتم اكتبر 1853 به روسيه اعلان جنگ داد. شش ماه بعد انگليس و فرانسه هم به كمك عثماني آمدند و قواي آن‏ها در سپتامبر 1854م به شبه جزيره كريمه رسيد.

12 مهر - 4 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

در اين حال، جنگ سختي روي داد و تلفات بسياري به دو طرف وارد آمد. سرانجام اين جنگ در سال 1856م با شكست روسيه به پايان رسيد و طبق قرارداد صلح پاريس كه در 1856 منعقد شد، تماميت ارضي دولت عثماني ظاهراً تأمين شد. هر چند از آن پس راه مداخلات بعدي روسيه، فرانسه و انگلستان را در سرزمين عثماني باز نمود و اوضاعْ، با روزي كه جنگ شروع شده بود فرقي نكرد.

1864 – نخستين روزنامه سياهپوستان آمريكا به نام “The New Orleans Tribune” انتشار خود را آغاز كرد تا مدافع حقوق آنها باشد.

12 مهر - 4 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

1957 – نخستين ماهواره ساخت بشر در فضا

دانشمندان شوروي چهارم اكتبر سال 1957 نخستين ماهواره ساخت بشر، سپوتنيك Sputnik-1 را در مدار زمين قرار دادند و دولت اين كشور عكس آن را به مطبوعات داد و جهان را به حيرت واداشت.

12 مهر - 4 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
Sputnik-1 در حال گردش به دور زمين در چهارم اکتبر 1957

وزن اين ماهواره 90 كيلوگرم بود. آمريكا كه در نظر داشت سال بعد احتمالا يك ماهواره 11 كيلوگرمي را در مدار زمين قرار دهد، از شنيدن آن خبر شگفت زده شده بود. به نوشته تحليلگران وقت، نگراني آمريكا بيشتر از موشكي بود كه اين ماهواره را به فضا برده بود.

در بسياري از كشورها، علائم مخابراتي سپوتنيك دريافت شد. با اين تجربه بود که جهان وارد عصر رقابتهاي فضايي شده است.

بعد از فروپاشي شوروي، روزنامه ها در گوشه و کنار جهان در شماره هاي چهارم اکتبر خود به مناسبت سالروز گردش نخستين ماهواره به دور سياره زمين مطلب نوشته بودند جز رسانه هاي روسيه!. برخي رسانه ها ضمن ابراز تعجب از اين بي اعتنايي، به کنايه نوشته بودند كه شايد مردم روسيه اين پيشرفت مهم وطن خودرا فراموش کرده باشند.

در سال 2007 و به مناسبت پنجاهمين سالروز فرستادن سپوتنيک به فضا، رسانه هاي روسيه به آن پرداختند که از آن پس ادامه داشته است.

زادروزها۱۸۲۲ – زادروز رادرفورد بیرچارد هِیز، نوزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده که با اقدامات او، دوران معروف به «بازسازی» پس از جنگ‌های داخلی شکل گرفت.
۱۸۹۵ – زادروز باستر کیتون بازیگر و کارگردان کمدی آمریکایی، برندهٔ جایزه اسکار

12 مهر - 4 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
رادرفورد بیرچارد هِیز

۱۹۱۶ – زادروز ویتالی لازاریویچ گینزبرگ فیزیکدان روسی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک سال۲۰۰۳
۱۹۲۳ – زادروز چارلتون هستون بازیگر آمریکایی

12 مهر - 4 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
چارلتون هستون

۱۹۴۲ – زادروز یوهانا سیگورداردوتیر سیاستمدار ایسلندی، اولین نخست‌وزیر زن تاریخ ایسلند
۱۹۴۶ – زادروز سوزان ساراندون بازیگر آمریکایی

12 مهر - 4 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
سوزان ساراندون

1983 – زادروز ایمن زاید، بازیکن فوتبال اهل ایرلند و لیبی

12 مهر - 4 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ایمن زاید

درگذشت‌ها

۱۲۲۶ – درگذشت فرانسیس آسیزی از مشهورترین قدیسان مسیحی، بنیان‌گذار فرقه فرانسیسکن‌ها
۱۵۸۲ – درگذشت سانتا ترسا نویسنده و دین‌شناس

12 مهر - 4 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
رامبرانت

۱۶۶۹ – درگذشت رامبرانت نقاش هلندی
۱۹۴۷ – درگذشت ماکس پلانک فیزیک‌دان آلمانی، پدر نظریهٔ کوانتوم، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک ۱۹۱۸

12 مهر - 4 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ماکس پلانک

۱۹۷۰ – درگذشت جنیس جاپلین خواننده و آهنگ‌ساز آمریکایی
۲۰۰۰ – درگذشت مایکل اسمیت زیست‌شیمیدان بریتانیایی، برندهٔ جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۹۳

12 مهر - 4 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جنیس جاپلین

۲۰۱۰ – درگذشت نورمن ویزدوم هنرپیشه و کمدین معروف انگلیسی

۲۰۱۳ – درگذشت وو نوین جیاپ وزیر دفاع ویتنام

12 مهر - 4 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
نورمن ویزدوم

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *