ریاست تجارت و صنایع ولایت هرات

نام ریاست: تجارت و صنایع ولایت هرات
رئیس برحال: جمیله بهادری ( سرپرست )
ادارۀ تجارت و صنایع هرات کمبود کارمند دارد
رئیس اسبق: جابر انصار
تاریخچه:

رياست تجارت و صنايع ولایت هرات در تاریخ 13 ماه دلو 1390 خورشیدی زیر نظارت وزارت تجارت کشور افتتاح شد.

معین وزارت تجارت کشور در سفری که به ولایت هرات داشت، ریاست تجارت و صنایع ولایت هرات را افتتاح نمود
گفتنی است، هرات به خاطر داشتن نقش كليدي درعرصه تجارت وصنعت در کشور، رياست تجارت وصنايع براي اولين بار در اين ولايت گشايش يافت که در کنار بخش خصوصی اتاقهای تجارت فعالیت می نماید.

در گذشته چندین اداره دولتی در این ولایت از قبیل ریاست مواد نفت و ریاست افسوتر به صورت مستقلانه فعالیت مینمودند. اما در حال حاضر این ادارات زیر چوکات اداره ریاست تجارت و صنایع ولایت هرات اقدام به فعالیت می نمایند.
ایجاد ادارات قوی و موثر در سطح مرکز ولایات که در عین حال قابلیت ایجاد بهبود و انکشافات قابل اندازه گیری را در قسمت ارایه خدمات به تمام افغان ها باشد، یکی از اهداف عمده استراتیژی انکشاف ملی دولت افغانستان محسوب میگردد. استراتیژی اصلاحات اداره عامه متشکل از یک سلسله ایجاد اصلاحات مورد نیاز در قسمت نیل به این هدف میباشد که شامل اصلاحات مدیریت مالی و اقتصادی و خدمات ملکی میگردد. یکی از عنصر اساسی این استراتیژی عبارت از تقویت و بهبود ظرفیت کاری در خدمات ملکی میباشد تا از این طریق یک اداره مدرن و حسابده ایجاد گردیده و در ضمن بصورت موثر و مناسب فعالیت نماید. اصلاحات مورد نظر شامل بازسازی وزارت ها و سایر نهاد های دولتی بوده و تغیرات را معرفی مینماید که منابع بشری بصورت کافی تامین گردیده و طور مناسب مدیریت شود.
در همین خصوص اتاق تجارت و صنایع ولایت هرات نیز از جمله نهاد های بزرگ و معتبر در عرصه تجارت و صنعت در این ولایت به شمار می آید که به گونه خصوصی و مستقل عمل می نماید، رئیس فعلی این اتاق در حال حاضر سعد خطیبی می باشد که بر اساس پروسه انتخابات از سال 1397 به این سمت انتخاب شده است.
Image may contain: 19 people
هدف برنامه (CBR)
برنامه CBR یک برنامه بسیار مهم و ارزشمند دولت جمهوری اسلامی افغانستان بوده که توسط کمیسیون محترم مستقل اصلاحات اداری وخدمات ملکی و وزارت محترم مالیه رهبری و مدیریت میگردد، و ذریعه بودجه ملی از طریق (ARTF) تمویل میگردد، هدف این برنامه این است تا وزارت ها و ادارات دولتی را حمایت و تسهیلات لازم در راستای ظرفیت سازی، بهبود اجراآت و عرضه خدمات بهتر فراهم سازد. این برنامه وزارت ها و ادارات دولتی را قادر میسازد تا کادر های ورزیده و شایسته را در وزارت ها و ادارات استخدام نماید تا اتکاء به مشاورین خارجی کم شود.
اشخاص که از طریق برنامه CBR استخدام می گردند ، باید از ظرفیت فوق العاده کاری برخوردار بوده تا در روند اصلاحات در وزارت ها همکاری جدی نموده و بتوانند عرضه خدمات بهتر و موثر را به مردم افغانستان ارائیه نمایند . شخص استخدام شده در این بست باید توجه به نتایج کاری داشته و همکاری لازم را جهت بدست آوردن اهداف برنامه CBR در وزارت داشته باشد. اشخاصیکه بحیث کادر برنامه CBR استخدام می گردند ، برنامه های تخصصی ارتقا ظرفیت برای شان در نظر گرفته شده است.
هدف وظیفه:
نظارت ازتطبیق قوانین، پالیسی ها، پلان ستراتیژیک و پلان های عملیاتی وزارت جهت عرضه خدمات موثر به شهروندان در ولایت مربوطه.
مسؤلیت های وظیفوی:
1. تهیه و ترتیب پلان کاری ماهانه ، ربعواروسالانه ریاست تجارت وصنایع ولایت کندز جهت حصول اهداف وزارت.
2. ارایه مشوره های سودمند مسلکی در جهت تطبیق اهداف وغنا مندی برنامه های ریاست به منظور رسیدن به اهداف استراتیژیکی وزارت درولایت مربوطه  .
3. تشخیص نیازمندی های بخش های مربوطه و اتخاذ تصامیم بموقع در رابطه به تنظیم امور مالی واداری درولایت  .
4. نظارت ازصدور وتجدید جوازنامه ها اعم از جواز نامه های شرکتی ، انفرادی ، ترانزیتی و کوپراتیفی درولایت .
5. همکاری در عرصه ایجاد یک اقتصاد رسمی و قانونی از طریق صدور جوازنامه ها برای صادرات و واردات درولایت مربوطه  .
6. اداره امور مربوط به انکشاف صادرات جهت فراهم نمودن خدمات ثبت برای تشبثاتی که قصد فعالیت را در داخل ولایت دارند.
7. نظارت ازتطبیق پالیسی و استراتیژی سکتور خصوصی و امور غرض بهبود و ارتقای سرمایه گذاری ها در صنایع و انکشاف سکتور خصوصی در ولایت مربوطه.
8. همکاری و ایجاد تسهیلات جهت تطبیق اصلاحات تصویب شده، مدیریت مالی، نظارت امور محاسباتی و حمایت امور تولیدی و اقتصادی موسسات تولیدی امور صنایع، تصدی ها و شرکت های دولتی درولایت مربوطه  .
9. حمایت از حقوق مستهلکین و ساختار های رقابتی جهت تامین رقابت سالم در مار کیت برای عرضه خدمات و تولیدات بخصوص آن فعالیت های اقتصادی و تجارتی که دراستای عرضه مواد اولیه صورت میگیرد.
10. انسجام امور پارک های صنعتی و همکاری در ایجاد و توسعه  آن بشکل  متوازن  مطابق  نیازمندی ولایت مربوطه.
11. مراقبت  از  نحوه  فعالیت های  فابریکات  احداث  شده  در چوکات پارک های صنعتی در ولایت مربوطه.
12. مدیریت کارمندان تحت اثر جهت حصول اطمینان از استخدام ، تشویق ، رشد وآموزش آنها درولایت مربوطه  .
13. اجرای سایروظایف مرتبط به وظیفه که ازطرف مقامات ، مطابق قوانین ، مقررات واهداف وزارت سپرده میشود .

درباره admin

مطلب پیشنهادی

ادارۀ خط آهن هرات

افغانستان کشوریست محاط به خشکه، با انقطاع ترانسپورتی – ترانزیتی میان کشور های آسیای میانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *