تقویم تاریخ ( 6 ماه میزان )

امروز 6 ماه میطان برابر با 28 سپتامبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
رویداد ها:
 عضویت افغانستان در سازمان نو تشکیل جامعه ملل درآمد/ 1313 شمسی
Flag of the League of Nations (1939–1941).svg

جامعه ملل یا مجمع اتفاق ملل، یک سازمان بین‌المللی میان دولتی بود که در نتیجه امضای عهدنامه ورسای، در طی سال‌های ۱۹۱۹ و ۱۹۲۰ میلادی (۱۲۹۸ تا ۱۲۹۹ خورشیدی) تأسیس شد. این سازمان جهانی تا سال ۱۹۴۶ میلادی (۱۳۲۴ خورشیدی)، رسمیت اجرایی داشت، که در طی این مدت، به تناوب ۵۸ عضو داشت، که ۴۲ عضو از این ۵۸ عضو، از جمله افغانستان به عنوان عضو اصلی و مؤسس به فعالیت می‌پرداختند.

اهداف این سازمان، خلع سلاح، جلوگیری از جنگ به واسطه تأمین امنیت همگانی، رفع اختلاف و مشاجره بین کشورها از راه مذاکره و دیپلماسی، و همچنین بهبود سطح زندگی جهانی بود.

ابتکار تشکیل چنین سازمانی را وودرو ویلسون رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین بند از اعلامیه چهارده ماده‌ای خود داد، با این حال به دلیل مخالفت سنا و سیاست انزواطلبی، آمریکا هرگز عضو آن نشد.

علی‌رغم پیشنهاد پرنس ارفع، رئیس هیئت نمایندگی ایران در جامعهٔ ملل، مبنی بر بهره‌گیری از زبان بی‌طرف و بین‌المللی اسپرانتو، زبان‌های رسمی این سازمان، انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی بود.

این سازمان، چهار ارگان اساسی به نام‌های دبیرخانه، هیئت قانون‌گذاری، شورا و دادگاه دائمی بین‌المللی عدالت داشت. ارگان‌های فرعی این سازمان عبارت بودند از: سازمان بهداشت، سازمان بین‌المللی کار، هیئت مرکزی دائمیافیون، کمیسیون برده‌داری، کمیسیون مهاجرت و کمیته‌ای برای مطالعهٔ شأن و مقام قانونی زنان. مقر رسمی این سازمان، در عمارت ملل، واقع در شهر ژنو کشور سوئیس بود.

افغانستان از اولین کشور های عضو این سازمان بود و آخرین کشوری که به عضویت این سازمان درآمد کشور مصر بود.

در سال ۱۹۳۳ امپراتوری  جاپان تصمیم مجمع عمومی را دربارهٔ تخلیه ایالت منچوری نپذیرفت و در مارس همین سال جامعه ملل را ترک گفت. آلمان نازی نیز در اکتبر این سال کنفرانس خلع سلاح و جامعه ملل را به بهانه نامساوی بودن حقوق این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی ترک کرد. در سال ۱۹۳۴ عدم واکنش جامعه ملل نسبت به تجاوز ایتالیا به حبشه بی‌ثمری جامعه ملل در حفظ امنیت جهانی را بیش از پیش به نمایش گذاشت.

جامعه ملل موفقیت‌ها و شکست‌هایی داشت. در زمانی که این سازمان، نتوانست به تمام اهداف اصلی خود دست یابد و سیاست‌های این سازمان برای خلع سلاح محورهای قدرت و جلوگیری از هرگونه درگیری و جنگ در آینده، شکست خورد و جنگ جهانی دوم به راه افتاد، ملت‌های جهان، پس از پایان جنگ و در سال ۱۹۴۶ میلادی، تصمیم به انحلال این سازمان و جایگزینی سازمان ملل متحد به جای این سازمان گرفتند و در نتیجه، سازمان جدید برخی از نهادهای آن را نیز به ارث برد.

سقوط شهر کندوز به دست طالبان/1394

default

پس از چهارده سال از تشکیل حکومت قانون مدار در کشور، شهر کندوز که شاهد درگیری های شدید طی این سالها با نیرو های طالبان بود، در چنین روزی به دست طالبان سقوط کرد. این پیروزی طالبان در تصرف شهر های بزرگ نشان داد که حکومت افغانستان در مقابله با نیروی های مخالف از موقف ضعیفی برخوردار است. اگر چه شهر کندوز پس از چند روز دوباره به کنترول دولت در آمد، اما تهدیدات طالبان همچنان بالای این شهر و سایر شهر های کشور پا برخاست.

280 – پيشنهاد روم به اریانا: تقسيم خاورزمين ميان دو ابر قدرت! 

28 سپتامبر سال 280 ميلادي بهرام دوم شاه ساساني آریا زمین در آستانه برگزاري جشن مهرگان پيشنهاد «مارکوس اورلیوس پروبوس Marcus Aurelius Probus» امپراتور وقت روم را براي تقسيم خاورزمين ميان دو ابرقدرت آریانا و روم رد كرد و به فرستاده امپراتور روم تاكيد كرد كه دولت روم بايد دست خود را از آسيا كوتاه كند و از مديترانه شرقي پا فراتر نگذارد، ولي اضافه كرد كه آریانا آماده است با روم در صلح و صفا به سر برد. فرستاده امپراتور روم تقاضا كرده بود كه نماينده اي با او به رم برود و پاسخ به آن پيشنهاد را مستقيما در آنجا مطرح كند كه بهرام دبير اول دفتر خودرا با وي به رم فرستاد و يك صلح كوتاه مدت ميان دو كشور برقرار شد.

6 مهر - 28 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصويرمجسمه Probus

مورخاني كه زمان رد اين پيشنهاد را پس از محاسبات تقويمي تازه و بويژه جشن سالانه مهرگان به دست داده اند نوشته اند: اين نخستين پيشنهاد تقسيم خاورزمين بود كه بعدا و بويژه در قرون جديد و معاصر چندبار از سوي قدرتهاي وقت (قدرتهاي اروپايي ميان خود) تكرار شد اما هيچگاه عملي نشد.

6 مهر - 28 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
سکه زرين پروبوس

پروبوس در پی برقراری کنترل مجدد روم بر اقوام ژرمن، برای بیکار نماندن نظامیان، قانون تازه ای وضع کرد که طبق آن یک نظامی نباید بیکار بماند و در زمان صلح باید به آبادکردن اراضی بایر و ساختن پل و کانال آبیاری سرگرم باشد. این قانون او به آرامی در مصر به اجرا در آمد ولی در اروپا با مخالفت رو به رو شد و هنگامی که برای دیدار از زادگاهش به شهر سیرمیوم (در صربستان امروز) رفته بود بر ضد او کودتا کردند که در اکتوبر 282 کشته شد. بازهم یکی از افسران ارشد گارد امپراتوری طراح این توطئه بود و نظامیان گارد پروبوس را کشتند.

1066 – افتادن انگلستان به دست فرانسويان

ويليام دوم، حكمران نرماندي (فرانسه) كه تاريخ از او به عنوان ويليام فاتح و پاره يي ازتاريخ نگاران ويليام حرامزاده نام مي برند دراين روز (28 سپتامبر) در سال 1066 ميلادي با شش هزار مرد جنگي مركب از فقط نخبگان و جنگ آزمودگان فرانسوي و كشورهاي ديگر اروپايي براي تصرف انگليس قدم به خاك اين كشور گذارد و ظرف 16 روز آن را تصرف كرد و در آنجا به بسط فرهنگ و زبان فرانسوي پرداخت كه واژه هاي فرانسوي در زبان انگليسي بازمانده از همان زمانند. آخرين و قاطع ترين جنگ ويليام با انگليسي ها روز 14 اكتبر در هاستينگ (هاستاينگ) روي داده بود. دليل حمله ويليام به انگليس آسوده خاطر كردن خود از تعرض هاي بدون اطلاع قبلي (شبيخون زدن) انگليسي ها بود كه وي را از پرداختن به امور غير نظامي و پيشرفت كشور باز مي داشتند. بعلاوه، انگليسي ها به تعهداتي كه مي سپردند عمل نمي كردند.

6 مهر - 28 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ويليام فاتح

ويليام فرمانروايي بر ضد فساد اداري بود و همه آمار و حسابهاي انگلستان در دست خودش بود، حتي مي دانست كه در هر واحد زمان چند مرغ و گوسفند در اين سرزمين وجود دارد. انگليسي ها دهها سال پس از سلطه فرانسوي ها، زبان خود را دوباره احياء كردند كه جهانگير شده است. پس از اشغال طولاني اين سرزمين توسط فرا نسويان، اين نيروي ناسيوناليسم بود که زبان انگليسي را زنده کرد.

قرنها پيش از ويليام هم آنگلوساكسونها از آلمان به انگلستان هجوم برده و آنجا را متصرف شده بودند. به همين سبب زبان انگليسي از ريشه زبان آلماني (خانواده زبانهاي هند ـ اروپا) است كه پارسي هم از همين دسته از زبانها است.

پس از ورود انگلوساكسونها به مركز انگلستان، اسكاتلندي ها به نقاط شمالي تر و ولش ها به نقاط جنوبي تر رانده شدند.

1781 – نبرد «يورك تاون» و تكميل استقلال ايالات متحده

9 هزار انقلابي مسلح مهاجر نشيان 13 گانه انگليسي آمريکاي شمالي 28 سپتامبر سال 1781 با كمك شش هزار سرباز فرانسوي و حمايت توپهاي ناوگان فرانسه نيروهاي انگليسي را در «يورك تاون Yorktown» واقع در ساحل خليج چساپيك (ايالت ويرجينيا) مورد حمله قراردادند كه اين نبرد چندروزه به شكست انگليسي ها و تامين استقلال مهاجر نشين ها تحت نام «ايالات متحده آمريکا» انجاميد. يورك تاون از شهر ويليامزبورگ پايتخت وقت حكومت انگليسي آمريكا فاصله چنداني ندارد و هدف فرماندار انگليسي از استقرار در يورك تاون اين بود كه از آتش ناوهاي خود برخوردار شود كه ناوگان اعزامي فرانسه ناوهاي وي را غرق كرد. اگر دشمني فرانسه با انگلستان در كار نبود، بعيد بود که در آن زمان مهاجر نشين ها به تنهايي به پيروزي نظامي بر انگليسي ها كه بر آنها حكومت مي كردند نائل مي آمدند. در آن زمان سران مهاجرنشين ها از خصومت آن دو كشور اروپايي و رقابت هاي استعماري شان بايكديگر، نهايت استفاده را بردند.

6 مهر - 28 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ترسيم صحنه اي از نبرد دريايي كشتي هاي فرانسه و انگلستان در يورك تاون

زادروزها

۵۵۱ پیش از میلاد – زادروز کنفوسیوس مشهورترین آموزگار، فیلسوف و نظریه‌پرداز سیاسی کشور چین
۱۸۰۳ – زادروز پروسپه مریمه نویسنده، مورخ و باستان‌شناس فرانسوی

6 مهر - 28 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
کنفوسیوس

۱۱۲۵ – زادروز سِر ویلیام جونز؛ زبان‌شناس و ادیب و خاورشناس انگلیسی.
۱۹۲۴ – زادروز مارچلو ماستریانی هنرپیشهٔ ایتالیایی

6 مهر - 28 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارچلو ماستریانی

۱۹۳۴ – زادروز بریژیت باردو بازیگر، مُدل و خوانندهٔ پیشین فرانسوی
۱۹۴۴ – زادروز میلوش زمان رئیس جمهور چک، اقتصاددان، سیاستمدار، نخست وزیر جمهوری چک از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۲

6 مهر - 28 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
بریژیت باردو

۱۹۶۸ – زادروز نائومی واتس هنرپیشهٔ انگلیسی-استرالیایی

6 مهر - 28 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
نائومی واتس

درگذشت‌ها

۱۸۹۱ – درگذشت هرمان ملویل رمان‌نویس، شاعر و نویسندهٔ آمریکایی
۱۸۹۵ – درگذشت لویی پاستور شیمی‌دان و زیست‌شناس مشهورفرانسوی

6 مهر - 28 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
لویی پاستور

۱۹۵۳ – درگذشت ادوین هابل دانشمند اخترشناس آمریکایی
1966 – درگذشت آندره بِرتون شاعر فرانسوي و باني مكتب سورئاليسم

6 مهر - 28 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آندره بِرتون

۱۹۷۰ – درگذشت جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور مصر از ۱۹۵۶ تا هنگام مرگ
۱۹۷۸ – درگذشت ژان پل یکم از پاپهای کلیسای کاتولیک روم

6 مهر - 28 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جمال عبدالناصر

۱۹۹۱ – درگذشت مایلز دیویس موسیقیدان برجسته و تأثیرگذار سبک جاز
۲۰۰۳ – درگذشت الیا کازان کارگردان برجستهٔ فیلمهایی چون اتوبوسی به نام هوس، برندهٔ سه جایزه اسکار

6 مهر - 28 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
الیا کازان

*****

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *