تقویم تاریخ ( 31 ماه سنبله )

امروز 31 ماه سنبله برابر با 22 سپتامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
وقایع:

تولد  فرهاد دریا موسیقیدان ،خواننده  و فعال حقوق بشر کشور/1342 شمسی

 

فرهاد ناشر با نام هنری فرهاد دریا موسیقی‌دان، خواننده، بازیگر و فعال حقوق بشر افغان و تأثیرگذارترین هنرمند کشور از دهه ۱۹۸۰ تا کنون می‌باشد. او به عنوان یکی از برترین موسیقی‌دانان افغانستان نه تنها توسط موسیقی‌اش بلکه توسط اعمال خیرخواهانه و وطن‌پرستی‌اش نزد مردم افغانستان شناخته می‌شود و از سال ۲۰۰۶ تاکنون سفیر صلح سازمان ملل متحد در افغانستان می‌باشد. طرفداران او شامل مناطق آسیای مرکزی، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و در غرب بین افغانها و فارسی‌ زبان‌ها هستند. دریا به زبان‌های گوناگون شامل دری، ازبکی، انگلیسی، پشتو و اردو ترانه می‌خواند. او تاکنون چندین کنسرت را در افغانستان، تاجیکستان،ایالات متحده، امارات متحده عربی و آلمان برگزار نموده است. کنسرت‌های او در افغانستان همیشه رایگان و بدون سود اجرا می‌شوند.

شهادت استاد برهان‌الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، رئیس جمهور سابق کشور/1390

29 شهریور - 20 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
برهان‌الدین ربانی
استاد برهان‌الدین ربانی در چنین روزی در شهر فیض‌آباد  بدنیا آمد. او  رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، رئیس جمهور سابق کشور از ولایت بدخشان بود. وی

در سال ۱۳۳۶ در دانشکده شرعیات دانشگاه کابل همراه دیگر استادان آن دانشگاه نظیر استاد غلام محمد نیازی، سید محمد موسی توانا، وفی‌الله سمیعی (آخرین وزیر عدلیهٔ حکومت ظاهرشاه)، استاد محمد فاضل، عبدالعزیز فروغ، سید احمد ترجمان و هدایت نهضت جوانان مسلمان را تأسیس کردند که با استعفای غلام محمد نیازی از رهبری آن در سال ۱۳۵۱، ربانی رهبری آن را با نام جمعیت اسلامی افغانستان به دوش گرفت.

با کودتای محمد داوودخان در سال ۱۳۵۲، اعضا و هواداران نهضت اسلامی افغانستان (اخوانی‌ها) تحت فشار رژیم وقت، که تحت تأثیر شاخهٔ پرچم حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود، قرار گرفتند. افسران و نظامیانی که محمد داوودخان را در کودتا یاری رسانیده بودند به احزاب کمونیستی افغانستان تعلق داشتند و در آن سال‌ها و در دههٔ دموکراسی، مبارزان رقیب هم محسوب می‌شدند؛ آن‌ها در مکاتب، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و ادوار دولتی باهم درگیری‌هایی داشتند. با قدرت گرفتن آن‌ها، مخصوصاً وزیر داخلهٔ وقت که عضو حزب خلق بود، دستگیری وسیع و گستردهٔ اعضای اسلام‌گرای رقیب آن‌ها در شهرهای مختلف افغانستان آغاز شد.

در سال ۱۳۵۳ ربانی و عده‌ای دیگر از فعالان اسلام‌گرا که تحت تعقیب حکومت داوودخان بودند، از افغانستان خارج شده و به پاکستان فرار کردند. در آن‌جا احزاب اسلام‌گرا و حکومت ذوالفقار علی بوتو که روابط سردی با دولت افغانستان به خاطر مسئلهٔ پشتونستان داشت، از آن‌ها پذیرایی کرده و دست به مسلح کردن مهاجران نهضت اسلامی زد تا آن‌ها را برای براندازی حکومت داوود خان آماده کند. اما عده‌ای از رهبران نهضت اسلامی از جمله ربانی مخالف جنگ مسلحانه علیه حکومت داوودخان بوده‌اند؛ آن‌ها به خاطر نزدیکی روابط بعضی از حلقه‌های نهضت اسلامی به دولت وقت پاکستان، عناصر میانه‌روتر مهاجران که زیر فشار قرار گرفته بودند، پاکستان را ترک کردند؛ ربانی در آن میان به عربستان سعودی سفر کرد.

استاد در یک حمله انتحاری در خانه‌اش در محله وزیر اکبرخان کابل جان داد. ربانی در زمان مرگ رئیس شورای عالی صلح در افغانستان و مذاکره کننده ارشد دولت با گروه طالبان بود.

66 – نرون آماده براي جنگ با آریانا

بيست و دوم سپتامبر سال 66 ميلادي نرون Neron امپراتور وقت روم دستور داد كه براي جنگ با امپراتوري آریانا لژيون هاي ايتاليايي كه سربازانش رومي خالص باشند و قدشان كمتر از دو متر نباشد تشكيل شود. برخلاف آریانا كه سواره نظامش نيروي اصلي بود و از پياده به عنوان نيروي كمكي و پشتيباني استفاده مي كرد، واحدهاي اصلي رومي ها پيادگان بود و سواران را به عنوان واحد كمك بكار مي بردند. لشكر 5 تا 8 هزار نفري پياده رومي را لژيون (به لاتين: لژيو) مي خواندند. چون ارتش روم در جنگ با آریانا موفق نبود، نرون تصميم گرفت كه لژيون هايي صرفا از ايتاليايي ها (روميان خالص) تشكيل دهد و دستور تشكيل اين لژيون ها، طبق لوحي كه فرمان بر آن حك شده است 22 سپتامبر سال 66 ميلادي صادر شده بود، ولي عمر نرون كفاف نداد كه از اين نيرو برضد آریانا استفاده كند و كمتر از دو سال بعد (تابستان سال 68 ميلادي) خودكشي كرد.

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
Neron

اختلاف آریانا و روم در آن زمان عمدتا بر سر ارمنستان بود كه چند برابر امروز وسعت داشت.

337 – آغاز جنگهاي آریانا و روم در دوران شاپور دوم

جنگهاي 13 ساله آریانا و روم در دوران حكومت شاپور دوم (ذوالاكتاف) از دودمان ساسانيان 22 سپتامبر سال 337 ميلادي آغاز شد كه در «تاريخ عمومي» به جنگهاي دور اول معروفند. جنگهاي دور دوم از سال 359 آغاز شدند. در هر دو دور، آریایی ها پيروز شدند. در دور اول، كه جنگ تا سال 350 طول كشيد، روميان هرچه را كه در شرق مديترانه به دست آورده بودند از دست دادند و در دور دوم، امپراتورشان هم كشته شد.

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
شاپور دوم (ذوالاكتاف)

1526 – آغاز محاصره وين توسط عثمانی

ارتش عثماني 22 سپتامبر 1526، با استفاده از اختلافات داخلي اروپائيان با هم، شهر وين پايتخت اتريش را محاصره كرد. دولتهاي فرانسه و آلمان به استمداد اتريشي ها پاسخ فوري ندادند. فرانسه حتي با عثماني عهدنامه مودت هم امضاء كرد. محاصره وين كه مدتها طول كشيد عميقترين پيشروي ارتشي از مشرق زمين در اروپاي مركزي بود.

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

1792 – اعلام الغاي رژيم سلطنتي فرانسه و آغاز حكومت جمهوري

با اوج‏گيري انقلاب فرانسه و كناره‏ گيري لويى شانزدهم از سلطنت، انتخابات مجلس جديد فرانسه كه كنوانسيون نام داشت در اواسط سپتامبر 1792م به پايان رسيد و كنوانسيون در روز 21 سپتامبر تشكيل جلسه داد. نمايندگان حاضر در جلسه به اتفاق آرا به الغاء رژيم سلطنتي و استقرار رژيم جمهوري راي دادند و بدين ترتيب از روز 22 سپتامبر 1792م جمهوري اول فرانسه شكل گرفت. مهم‏ترين وقايع داخلي فرانسه در اين زمان، محاكمه و اعدام لويي شانزدهم آخرين پادشاه فرانسه و آغاز به كار كميته نجات ملي و كشتار مخالفان بود.

1948 – مسئله كوریا

22 سپتامبر سال 1948 جمهوري دمكراتيك خلق كوریای (شمالي) كه 13 روز پيش از آن اعلام استقلال كرده بود خود را حاكم همه شبه جزيره كره خواند و جمهوري كوریای (جنوبي) نيز كه در شهر سئول اعلام رسميت كرده بود به همين ترتيب اعلام كرد كه حاكم بر همه كره است و دو دولت به اين ترتيب تقسيم اين شبه جزيره را رد كردند كه نتيجه اش يك جنگ سه ساله بود كه مسئله اي را هم حل نكرد و اين مسئله به همان شدت همچنان تا به امروز ادامه دارد. اين مسئله محصول ضديت دو بلوك متخاصم آن زمان با يکديگر بود.

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

جنگ کوریا در سال 1953 با اعلام آتش بس پايان گرفت. بنابراين حالت جنگ در اين شبه جزيره از ميان نرفته است.

1980 – شروع جنگ ایران و عراق
حمله نظامي عراق به ايران كه از روزهاي قبل از آن پيش بيني شده بود، 31 سنبله 1359  آغاز شد كه پيامدش يك جنگ هشت ساله بود بعد از ظهر 22 سپتامبر ناگهان نيروي هوايي عراق تهران، تبريز، همدان، كرمانشاه، شهر كُرد و شهرهاي خوزستان را مورد حمله قرار داد و همزمان  نيروي زميني عراق تعرّض به ايران را آغاز كرد.

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
در نخستين حمله طیاره هاي عراقي به تهران، دو طیاره  ايران در قسمت نظامي میدان هوایی  مهرآباد روي خط رنوی منهدم شد

 

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۱۵۱۵ – زادروز آن کلیو چهارمین همسر هنری هشتم پادشاه انگلستان
۱۷۹۱ – زادروز مایکل فارادی فیزیکدان و کیمیادان انگلیسی

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مایکل فارادی

۱۸۸۲ – زادروز ویلهلم کایتلفیلد مارشالی آلمانی در دوره رایش سوم

۱۹۵۳ – زادروز سگولن رویال سیاستمدار فرانسوی، نامزدانتخابات ریاست جمهوری فرانسه ۲۰۰۷
۱۹۵۸ – زادروز آندریا بوچلی خوانندۀ ایتالیایی

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آندریا بوچلی

۱۹۶۲ – زادروز فرهاد دریا موسیقیدان ،خواننده  و فعال حقوق بشر کشور

درگذشت‌ها

شهادت استاد برون الدین ربانی /1390

۱۰۸۷ – درگذشت ویکتور سوماز پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم
۱۵۲۰ – درگذشت سلیم یکم سلطان امپراتوری عثمانی

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
سلیم یکم

۱۵۳۹ – درگذشت گورو نانک مبدع آیین سیک، و نخستین گرو یا معلّم آیین سیک
۱۷۷۴ – درگذشت پاپ کلمنت چهاردهم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
گورو نانک

۱۸۲۸ – درگذشت شاکا تاثیر گذارترین رهبر پادشاهی زولو
۱۹۵۶ – درگذشت فردریک سودی کیمیادان انگلیسی، برندۀ جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۲۱

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
شاکا

۲۰۰۷ – درگذشت مارسل مارسو احیا کننده هنر پانتومیم

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارسل مارسو

*****

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *