رونمایی از کتاب « رسانه های برون مرزی افغانستان»

Image may contain: Nasruddin Saljuqi

کتاب « رسانه های برون مرزی افغانستان» با همکاری فرهنگیان افغان مقیم کشور انگلستان اواسط ماه سنبله سال روان با حضور سید طیب جواد سفیر افغانستان در لندن، دوکتور فرید یونس استاد متقاعد دانشگاه کالیفرنیا از امریکا ، نصرالدین سلجوقی از آیرلند ، لیدا امیری استاد دانشگاه از لیورپول ، هارون یوسفی، خانم مژگان امینی عضو افغان اکادمی در تالار امپریال لندن رونمایی شد.

کتاب « رسانه های برون مرزی افغانستان» کتابی جامع در حوزه فعالیت های مطبوعاتی و رسانه ای روزنامه نگاران افغان در بیرون از افغانستان است که به کوشش نصرالدین سلجوقی به زبان های دری و انگلیسی منتشر شده است.

ناشر این کتاب « بنیاد داکتر محمد عثمان نورزایی غوریانی» می باشد که در موسسه انتشاراتی آیرلند به زبان فارسی دری در چهار صد و هفتاد و هفت صفحه و یازده فصل به صورت رنگی به زیور چاپ آرسته شده است.

بنیاد داکتر محمد عثمان نورزایی غوریانی به عنوان یکی از نهاد های معتبر فرهنگی مقیم در انگلسات است که برنامه های مختلفی را در حوزه فرهنگ، هنر، مطبوعات و نشر کتاب چه در خارچ و چه هم داخل کشور انجام داده است. چندی پیش نیز این نهاد سه جلد کتاب از سه نویسنده برجسته کشور را در چاپخانه توانا به نشر رسانید که یکی از این کتاب ها مربوط به آثار منشی عبدالکریم احراری بود که در همکاری با فرهنگسرای دوربین صورت گرفت.

استاد نصرالدین سلجوقی، در آیین رونمایی این کتاب گفت: امروز ارایه تحقیقی است که پیرامون رسانه های برون مرزی افغانان از سال 1358 تا سال 1396  خورشیدی انجام شده است.

در ادامه  داکتر محمد عثمان نورزایی غوریانی نیز با بیان اینکه  کتاب «سانه های برون مرزی افغانستان» مهمترین تحقیق در حوزه تاریخ رسانه ای افغانستان است که توسط این بنیاد در خارج از کشور به نشر رسیده است، افزود که بنیادش همچنان به ارایه خدمات فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی در داخل و خارج از کشور برای حمایت از فعالیت های مثبت و تاثیرگذار ادامه خواهد داد.

Image may contain: 1 person, indoor

سید طیب جواد سفیر افغانستان در لندن نیز با حضور در این مراسم و ایراد سخنرانی گفت: جای بسی خرسندی است که فرهنگیان، نویسندگان و هنرمندان کشور مقیم سایر کشور ها، با کمال رسالتمندی به سرزمین مادری شان، برای معرفی هرچه بهتر افغانستان عزیز به جهانیان سعی و تلاش می کنند و آثار تحقیقی ارزشمندی را پدید می آورند و امیدوارم با برگردان این کتاب و دیگر آثار نویسندگان صاحب نام کشور به زبان انگلیسی و دیگر زبان های مروجه،  فرصت معرفی و شناخت بیشتری از مردم و کشور عزیز مان افغانستان در میان جهانیان ایجاد کند.

گفتنی است، قسمت پایانی مراسم رونمایی کتاب به کنسرت موسیقی سنتی افغانی اختصاص داشت که توسط سید نادر زیرک ، اجمیر نیکزاد و سلیمان حق پناه اجرا شد.

بدون شک همه کسانی که درباره تاریخ رسانه ای تحقیق می کنند، از مراجعه به این کتاب بی نیاز نخواهند بود و امیدواریم این کتاب در محافل علمی و تحقیقی مورد بررسی و نقد شود.

Image may contain: 1 person, indoor

 

 

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

آواز ادبیات کشور خاموش شد: وداع با پروفیسور استاد محمد ناصر رهیاب

با اندوه و تأسف فراوان، امروز، هشتم ماه دلو سال 1402 هجری، نویسنده، شاعر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *