تازه ترین آمار خودکشی ها در ولایت هرات

نتیجه تصویری برای خود کشی در هرات

به قلم: بانو وفا محمدی

دز سال جاری تاکنون صدها تن در ولایت هرات اقدام به خودکشی نموده اند. این در حالیست که بر اساس گفته های وزارت صحت عامه، ۹ در صد مردم افغانستان تمایل به خودکشی دارند. محمد عارف جلالی سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات میگوید:” از اوایل سال جاری تاکنون به تعداد۱۰۵۸ تن در ولایت هرات اقدام به خودکشی نموده اند”. آقای جلالی ضمن ابراز نگرانی از آمار بلند اقدام به خودکشی دراین ولایت و افزایش روز افزون آن، تعداد بانوان در بین این آمار را ۸۲۸ تن و آقایان را ۲۳۰تن اعلان نموده، افزود: « از این افراد که از طریقه های مختلف از جمله شلیک گلوله، خودسوزوی ،خوردن سم و حلق آویز کردن ، اقدام به خودکشی یا مسمومیت عمدی نموده اند، ۳۲ مورد آن منجر به مرگ شده است که خود نگرانی جدی را در پی دارد. همچنان بر اساس آمار ارایه شده توسط مسولان در شفاخانه حوزوی هرات در سال قبل نیز بیش از ۱۸۰۰ تن با استفاده از مواد سمی ( زهری ) اقدام به خودکشی نموده که ۱۴۰۰ تن آنان بانوان بوده است. همچنان داکتر عبدالحکیم تمنا ریس صحت عامه ولایت هرات به نقل وزارت صحت عامه میگوید: « تحقیقات تازه وزارت صحت نشان میدهد که ۹ در صد از شهروندان کشورتمایل به خودکشی دارند که متأسفانه یک چالش عمده برای وزارت صحت میباشد.» آقای تنما از حضور مشاورین صحت روانی در بیش از صد مرکز صحی در ولایت هرات خبرداده میگوید: « ده هاتن از مشاورین صحت روانی در مراکز صحی جهت مشوره دادن به مریضان وارایه مشوره های روانی گماشته شده اند و یک مرکز صحت روانی عمومی که در منطقه شیدایی قرار دارد که جهت مشوره دهی و تداوی مریضان صحت روانی ایجاد شده و فعالیت مینماید. »

ریس صحت عامه عوامل روی آوردن افراد به خودکشی را وضعیت کنونی کشور (جنگ،ناامنی،فقراقتصادی ،عوامل اجتماعی و  مشکلات خانواده گی ) عنوان نموده از مسولان ذیربط و دولت خواهان توجه جدی به این موضوعات شد. در عین حال وحید نورزاد مسؤول دیپارتمنت مشاوره و روان درمانی شفاخانه حوزوی هرات بیشترین دلایل اقدام به خودکشی افراد را مشکلات روانی، عدم موجودیت محبت و آرامش در زندگی ،ازدواجهای زیرسن و اجباری،عدم اعتماد بین زوجین و خانواده ها،فقر،اعتیاد، عدم آگاهی از مراکز مشاوره و موضوعات ناموسی عنوان نموده، افزود: « افسردگی ، ناامیدی، رنج، احساس بی پناهی، بیهودگی، تنهایی و احساس اینکه هیچ کس به آن ها اهمیت نمی دهد، زندگی را برای شخص افسرده غیرقابل تحمل می کند و تمام تاروپود ذهن و جسم شخص را بر میزند و جملاتی همچو همه بدون من بهتر زندگی می کنند، دیگر راه چاره ای ندارم ، هر چه تلاش کردم به نتیجه ای نرسیدم، همیشه به بن بست رسیدم به ذهنش تکرار میکند و راه فرار از این مشکلات را اقدام به خودکشی میداند.»

آقای نورزاد آگاهی دهی برای خانواده ها را از طریق ورکشابها ،کنفرانسها و نشر پیامکها در رابطه با صحت و روان ، رویه مناسب با فرزندان خانواده ، اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و برنامه های تلویزیونی را از جمله راه های مفید جهت کاهش این مشکل دانسته، برای خانواده ها توصیه نمود تا دراین موارد توجه بیشتر به فرزندان خود نمایند.

به گفته مسولان در بخش داخله شفاخانه حوزوی هرات، بیشتر این افراد توسط مواد سمی ( هری)  خود را مسموم می نمایند که باعث تخریش شدن اعضای داخلی بدن آنان و منجر به مرگ تعدادی از آنان میشود. بناب به گفته های داکتران دراین بخش هنوز دسترسی به مواد سمی در بازارهای هرات محدود نشده و دسترسی به دارو و فروش بعضی مواد مسموم کننده که در بخش صنعت زراعت و وترنری_مالداری در سطح دواخانه‌ها و اکثر دوکانها آسان بوده و برای اشخاصی که قصد خودکشی داشته باشند، آسان مهیا میگردد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

زمین لرزه شدید هرات را تکان داد؛ «صد ها نفر زیر آوار گیر مانده اند»

زمین‌لرزه شدید در هرات، خسارات جدی به مناطق اطراف ولسوالی‌ها و روستاها وارد کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *