تقویم تاریخ ( 22 ماه سنبله )

امروز 22 ماه سنبله برابر با 13 سپتامبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

تولد احمد شاه ظاهر، پسر دوم ظاهر شاه/1313

حمدشاه پسر دوم و محمدظاهر شاه و شهبانو حمیرا است که در چنین روزی در شهر کابل زاده شد.
شاهزاده احمدشاه در سال ۱٣٣۵ خورشیدی، به‌عنوان رئیس افتخاری جمعیت هلال احمر افغانی (جمعیت افغانی سره‌میاشت) منصوب شد و تا زمان سقوط سلطنت در سال ۱٣۵٢ خورشیدی، در این سمت باقی ماند.

احمد شاه ظاهر به همراه برادرش میرویس و ‘بلقیس’ دختر شاه سابق همراه با شماری از نوه های او اکنون در قصر ریاست جمهوری افغانستان زندگی می‌کنند.
وفات استاد قاسم افغان از موسیقی دان های برجسته کشور/1335

استاد قاسم افغان در حال اجرای کنسرت در سفارت انگلیس کابل

استاد قاسم در چنین روزی در شهرکابل وفات یافت و جنازه اش در مقبره شهدای صالحین به خاک سپرده شد.

قاسم افغان: درسال ۱۳۰۳ هجری شمسی (۱۸۸۱ میلادی) تاریخ شمسی و میلادی در این متن مغایرت دارن در کوچه خواجه خوردک یاخرابات تولدگردید. پدر او استاد ستارجو یکی از موسیقی دانان ایالت کشمیر بود.استاد ستارجو نوازنده دربار امیر عبدالرحمن بود.استاد قاسم افغان درسیزده سالگی به هنر موسیقی روی آورده وازهمین سن در دربار عبذالرحمن خان راه یافت.او به اساس امر امیر غزلی را از کتاب حافظ شیرازی کمپوز نموده در دربار خواند.واین اولین آهنگ او در دربار بود که مورد تشویق قرارگرفت.استاد کتاب بیدل و حافظ را میخواندوازان غزل آهنگ میساخت.استاد خود شعر میسرود و درگفتن شعر کنایه خیلی مشهور بود.استاد در دربارشاه امان اله مقام خیلی زیاد داشت.او مدتی به صفت معلم موسیقی در لیسه حبیبیه ایفای وظیفه نمود. استاد مفتخر به ۳ نشان به نامهای مسرت، یاد گار استقلال، ومطلا گردیده است.درزمان امیر امان الله خان دابس نماینده و سفیر انگلیس در افغانستان بود. استاد روزی به دابس چنین شعری را سرود.

مکتب ماست جای استقلال

سبق ماست هوای اسقلال

  • و یا شعر دیگر:
  •                                       میزند چشم کبود تو ناخن به مژگان — ترسم ای دوست میان من و تو جنگ شود

استاداز موجودیت حبیب‌الله کلکانی ناراض بود و در دربار حبیب اله نیز شعر های کنایه میخواند. هاشم خان کاکای ظاهر شاه از کنایه گفتن شهر های استاد بتنگ آمدبود.و استاد را چندین بار اخطارداده بود که از امان اله در خواندنهای خود یادنکند.از اینکه استاد شاه امان اله را خیلی دوست داشت از گفتن شعر کنایه دست نبرداشت .استاددرمدت ۵۰ سال عمرش ۱۰۰ شاگرد تربیه نمود ازجمله استاد نتو استاد، استاد رحیم بخش، استادمیرزاحسین، وسه پسر او یقوب قاسمی یوسف قاسمی وآصف قاسمی میتوان نام برد که همه اینها با رادیو افغانستان همکاری داشته واهنگهای زیاد از خود بجا گذاشته اند. وحید قاسمی هنرمند مشهور رادیو تلویزیون ملی افغانستان نواسه استاد میباشد.

نخست وزیری حفیظ الله امین/ 1358

 حفیظ الله امین از رهبران برجسته حزب خلق در چنین روزی در افغانستان به حاکمیت مطلق دست پیدا کرد. وی پس از کشتن تره کی علاوه بر دبیر کلی حزب دموکراتیک خلق و ریاست شورای انقلابی، مقام نخست وزیری را نیز به خود اختصاص داد و حدود صد روز یکه تاز میدان بود و در بسیاری از بخش های افغانستان به شیوه بسیار خشن حکومت کرد.

وی در مقام فرمانروایی جدید، بار تمام سرکوبها و مظالم گذشته را به دوش تره کی انداخت و با اعلام فهرست دوازده هزار نفری از اعدام شدگان مدعی شد که همه آنها به دستور تره کی اعدام شده اند.

قطع ارسال تسلیحات برای طرفین جنگ در افغانستان/1370
نتيجة بحث الصور عن شوروی در افغانستان
وزرای خارجه امریکا و شوروی قطعنامه ای را به تصویب رساندند که به اساس آن قطع اسلحه به طرفین درگیر جنگ افغانستان از اول ماه جنوری 1922 ( جدی 1370 ) عملی گردد.
ولایت بامیان به دست طالبان افتاد/1377
490 سال پيش از میلاد – سالروز جنگ ماراتن13 سپتامبر سالروز نبرد يك روزه ماراتن است كه در سال 490 پيش از ميلاد روي داد و نيروي دريابرد آریانا در آن موفق نبود و با تحمل تلفات عقب نشيني كرد.

داريوش بزرگ، تنها با هدف گوشمالي آتني ها – نه تصرف آتن – كه يوناني زبانهاي آسياي صغير (شهرها و جزاير ايوني) قلمرو آریانا را تحريك به شورش و نافرماني مي كردند يك سپاه پياده و سوار را با كشتي روانه سرزمين اصلي يونان كرد كه به صورت كشور – شهر يا ايالات متحده اداره مي شد.

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
داريوش بزرگ

اين نيرو كه بزرگترين لشكركشي آمفي بياس از آغاز تاريخ تا اواخر قرن 19 ميلادي است پس از تصرف شهر ارتريا Eretria و جزيره ايوبويي Euboea (اوبوآ)، در ساحل شرقي اتيكا Attica پياده شد.

به نوشته مورخان يوناني، آتن و متحدان آن جز اسپارت براي دفاع، موفق به گردآوري ده هزار نظامي شده بودند و در انتظار نيروي اعزامي اسپارت بسر مي بردند كه ميلتيادس Miltiades فرمانده دفاع از آتن شنيد كه فرمانده نيروهاي دريا برد ايران بيش از نيمي از سربازان خود و عمدتا سواره نظام را به كشتي ها بازگردانده و قصد حمله مستقيم به شهر آتن را دارد و واحدهايي كه در شرق اتيكا باقي مانده اند در حال برپا كردن اردوگاه هستند، ولي زميني كه در آنجا پياده شده اند گود و نيمه باتلاق و سست است.

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصوير مجسمه Miltiades

وي پس از مشورت با هشت جنرال ديگر تصميم گرفت پيش از آن كه نيروي باقيمانده ايران در شرق اتيكا بتواند زمين بهتري بيابد و از اردو زدن فارغ شود به آن شبيخون زند. سربازان آتني كه در زمين هاي با ارتفاع بيشتر و خشك موضع گرفته بودند با سرعت به سوي نيروي آریانا به حركت درآمدند. سربازان آریایی كه در مركز صحنه بودند حمله آتني ها را دفع كردند، ولي دو جناح راست و چپ تاب مقاومت نياوردند و كل نيرو به محاصره درآمد. همزمان، كشتي هاي آتني به كشتي هاي حامل تداركات نيروهاي آریایی كه بدون دفاع مانده بودند حمله بردند و نيز آنها را از دسترس نيروهاي در حال جنگ دور ساختند. در اين عمليات، به نوشته مورخان يوناني نيروي دريابرد آریانا با تحمل شش هزار و چهارصد تن تلفات دست به عقب نشيني زد و آتني ها به پاس نجات شهرشان در دلفي Delphi خزانه اي ساختند و به آپولو Apollo خداي خود هديه كردند.

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
امپراتوري آریانا در زمان جنگ ماراتن

122 – ساخت دیوار «هادریانوس» در بريتانيا

سيزدهم سپتامبر سال 122 ميلادي به تصمیم «هادريانوس» امپراتور وقت روم، كار ساختن يك ديوار سراسری عرضی سنگچين در بريتانيا آغاز شد كه طوايف ساکن شمال بریتانیا (اسکاتلند) را از تعرض به منطقه جنوبی بريتانيا (اینگلند) بازدارد و جنوبی هارا از يك ترس و بيم و کابوس دائمي ناشی از آن رهاسازد. بقایای این دیوار باقی مانده است. رومی ها کل این سرزمین را بریتانیا می خواندند و این نام را از سفرنامه «پیتیاس» سیّاح و جغرافیدان قرن چهارم پیش از میلاد یونان آموخته بودند. بریتانیا از سال 43 میلادی بمانند ساير نقاط اروپا، جزیی از قلمرو رومیان شد.

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
دیوار «هادریانوس»

تعرض رومیان به آن جزایر غرب اروپا از سال 55 پیش از میلاد آغاز شده بود ولی استقرار آنان تا سال 43 میلادی قطعی نشده بود. «اینگلند» که از نام آلمانی های مهاجر به جنوب بریتانیا گرفته شده از قرن پنجم میلادی متداول شده است که در آغاز کار «اینگا لاند» بود و از نام اِنگلِس های آلمانی گرفته شده بود. ساکسون ها نیز از آلمان به جنوب بریتانیا مهاجرت کرده اند و به همین مناسبت بریتانیایی ها را «انگلوساکسون» می نامند که آلمانی تبارند و زبان انگلیسی از خانواده زبان آلمانی است که پارسی نیز از همین خانواده است. لندن در منطقه اینگلند واقع شده است. مناطق بریتانیا در سال 927 متحد و چند قرن بعد «یونایتدکینگدوم» نامیده شدند.

1250 – وقوع نبرد “منصوره” در جريان جنگ هاي صليبي بين فرانسه و مصر

هفتمين مرحله از جنگ‏هاي صليبي در اوت سال 1248م آغاز گرديد و در جريان آن، پادشاه فرانسه كه سه سال در پي تدارك اين جنگ بود به سوي قبرس به حركت درآمد و پس از توقفي چند ماهه، به سوي مصر حركت كرد. پادشاه فرانسه بر اين باور بود كه مصرْ كليدِ بيت‏المقدس مي‏باشد. بنابراين با نيرويى كه نزديك به يك‏صد و بيست كشتي بزرگ آن‏ها را منتقل مي‏ساخت، در جون 1249م به منطقه دمياط واقع در شمال مصر رسيد و آن جا را تصرف نمود. در اين زمانْ نيروهاي صليبي با پنجاه هزار سرباز قصد تسلط بر قاهره را داشتند اما سپاهيان مصر در شهر منصوره كه به شهر دمياط نزديك بود اردو زدند و با تاخت و تاز و حملات پراكنده خود، امنيت و آسايش اردوگاه صليبي را بر هم زدند.

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

چندي بعد از اين نبرد كه در 13 سپتامبر 1250م به وقوع پيوست، لشگر مصر موفق شد راه تداركاتي صليبي‏ها از طريق دريا را قطع نموده و آن‏ها را در محاصره قرار دهد. اين وضعيت موجب گرديد تا سپاهيان صليبي در قحطي شديد و انواع بيماري‏هاي واگيردار گرفتار آيند. در نتيجه، فرماندهي صليبي مجبور به تسليم شده و سلاح‏هاي خود راتحويل دهند. پادشاه فرانسه كه بيمار و اسير بود، در صلح نامه‏اي كه با مصري‏ها امضاء نمود، پذيرفت تا با پرداخت غرامت، خود و سربازانش را آزاد نمايد. به اين ترتيب مرحله هفتم جنگ‏هاي صليبي با پيروزي مسلمانان خاتمه يافت.

1899 – نخستين تصادف موتر منجر به مرگ

سيزدهم سپتامبر سال1899 «هنري هيل بليس» به عنوان نخستين قرباني تصادف موتر در آمريكا و دومين آن در جهان جان خود را از دست داد. وي در خيابان 74 غربي شهر نيويارك با تاكسي شماره 43 تصادف كرده بود. نخستين انساني كه قرباني تصادف موتر شده بود زني به نام «بريجت دريسكول» بود. وي در 17 آگوست 1896 در لندن با موتر تصادف كرده بود. بريجت از عرض خيابان مي گذشت كه موتری كه تنها هفت كيلومتر در ساعت سرعت داشت وي را به گوشه اي پرتاب كرد. اين موتر به نوبت كساني را كه مشتاق تجربه سوار شدن در درشكه بدون اسب بودند در خياباني سنگفرش به طول دو كيلو متر سواري مي داد.

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
هنري بليس

1780 – اختراع آسانسور در امريكا 

“آسانسور” اختراع شد و مبتكر اولين دستگاه بالارونده ،يك آمريكايي به نام” جان بيكبارت “بود .اولين آزمايش آسانسور در اين روز در شهر شيكاگو در آمريكا انجام گرفت و عبارت از جعبهاي چوبي در ارتفاع صد فوتي بود كه زن و مرد در آن مينشستند و پايين و بالا ميرفتند .اولين آسانسور برقي در سال 1889 ميلادي و اولين آسانسور اتوماتيك در سال 1915 ميلادي ساخته شد،

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان بيكبارت و اختراع ماندگارش

1911 – ترور نخست وزير روسيه در برابر چشم تزار 

13 سپتامبر سال 1911 پيوتر آركادويچ ستوليپين Pyotr Arkadyevich Stolypin نخست وزير روسيه ظاهرا به اشاره تزار نيكلاي دوم در اپراي «كي اف» در حضور پادشاه روسيه هدف دو گلوله قرار گرفت و پنج روز بعد در بيمارستان درگذشت. قبلا هم در خانه او بمب كار گذارده بودند كه ضمن اين انفجار، Stolypin پسر و دختر و 21 تن از همكاران و بستگانش را از دست داده بود. تقريبا همه برجستگان روسيه با ستوليپين كه 5 سال نخست وزير روسيه بود و انقلاب بلشويكي شش سال بعد (1917) را پيش بيني كرده بود و مي خواست با رفتن از يك راه ميانه و ناسيوناليستي از آن پيشگيري كند مخالفت مي كردند. به دليل اصلاحات ارضي و دادن آزاديهاي مطبوعاتي و موافقت با تاسيس اتحاديه و سنديكا، تزار و سرمايه داران با او مخالف بودند و سوسياليستها هم به اين سبب كه راههاي ستوليپين، انقلاب اساسي را به تعويق مي انداخت با او دشمني داشتند و تعطيل كردن مراكز فرهنگي ساير مليتهاي امپراتوري روسيه هم مزيد بر علت شده بود و غير روسها او را ناسيوناليست افراطي و دشمن خود تلقي مي كردند. پس از انقلاب اكتبر 1917 معلوم شد كه قاتل وي از عوامل پليس تزار بود. «تاريخ» اين ترور را يك اشتباه تزار مي داند كه با از دست دادن اين دريچه اطمينان باعث انهدام خود و روي كارآمدن بلشويكها شد.

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
Pyotr A. Stolypin

قاتل ستوليپين «مردخا بوگروف Mordkha Bogrov »وكيل دعاوي و يك يهودي بود. او در عين حال براي پليس مخفي تزار خبرچيني مي كرد.

ستولي پين هنگام مرگ 49 ساله بود. دو دختر از فرزندان تزار هنگام تيراندازي در كنار پدر و شاهد ترور بودند. مردخا دو گلوله به سوي نخست وزير شليك كرد. وي بدون برخورد با مانعي وارد جايگاه ويژه تزار در تالار اپرا شده بود. در زمان نخست وزيري ستوليپين بود که قرارداد تقسيم ايران ميان روسيه و انگلستان امضاء شده بود.

1940 – حمله ارتش ايتاليا به كشور ليبي 

بنیتو موسولینی (در ایتالیایی: Benito Amilcare Andrea Mussolini) رهبر ایتالیای فاشیست طی دوران جنگ جهانی دوم بود. وی در جریان جنگ به کشور لیبی حمله کرد. موسولینی در پایان جنگ جهانی دوم در حالی که به اتفاق همسرش در حال فرار از نیرو های متفقین بودند در مزرعه ای توسط پارتیزان های ایتالیایی دستگیر شده و در همان جا پس از محاکمه صحرایی به اعدام محکوم شدند و در حالی که او و همسرش بصورت وارونه به سیم خاردار بسته شده تیرباران شدند

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ورود ایتالیایی ها به خاک لیبی

1942 – آغاز حمله آلماني ها به استالينگراد

حمله نيروهاي نظامي آلمان به شهر استالينگراد (ولگوگراد امروز) از 13 سپتامبر سال 1942 آغاز شد كه دفاع از آن به صورت يك حماسه درآمد. استالينگراد آخرين حد پيشروي نيروهاي آلماني در خاک شوروي بود.

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
يک صحنه از جنک خياباني در استالينگراد

1971 – شورش زندان «اتيكا» در نيويورك به دست گارد ملي اين ايالت سركوب شد. در جريان زد و خورد دو طرف، 42 زنداني جان خودرا از دست دادند.

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
اغلب زندانیان سیاه پوست بودند

زادروزها

۱۸۷۴ – زادروز آرنولد شونبرگ آهنگساز و نظریه‌پرداز اتریشی
۱۹۱۶ – زادروز رولد دال داستان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
رولد دال

۱۹۴۰ – زادروز اسکار آریاس دو دوره رئیس جمهور کاستاریکا، برندهٔ جایزه صلح نوبل سال ۱۹۸۷
۱۹۴۱ – زادروز احمد نجدت سزر دهمین رئیس جمهور ترکیه

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
اسکار آریاس

۱۹۷۳ – زادروز فابیو کاناوارو فوتبالیست ایتالیایی
۱۹۸۹ – زادروز توماس مولر فوتبالیست آلمانی

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
فابیو کاناوارو

 

 

درگذشت‌ها

۸۱ – درگذشت تیتوس امپراتور روم
۱۵۹۲ – درگذشت میشل دو مونتین از تاثیرگذارترین نویسندگان رنسانس اهل فرانسه

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
میشل دو مونتین

۱۵۹۸ – درگذشت فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا و پرتغال
۱۸۷۲ – درگذشت لودویگ فویرباخ فیلسوف آلمانی

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
لودویگ فویرباخ

۱۹۴۹ – درگذشت شاک کروگ زیست‌شناس دانمارکی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۲۰
۱۹۹۶ – درگذشت توپاک شکور خواننده، ترانه سرا، بازیگر، آهنگساز، شاعر و فعال اجتماعی اهل آمریکا

22 شهریور - 13 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
توپاک شکور

۱۳۲۱ – درگذشت دانته آلیگیری شاعر، نویسنده و اندیشمند ایتالیایی قرون وسطی

*****

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *