تقویم تاریخ ( 6 ماه سنبله )

امروز ششم ماه سنبله

تولد گوته (يوهان يولف گنگ فون گوته Goethe)  دولتمرد شهير آلماني/  1749م

گوته (يوهان يولف گنگ فون گوته Goethe) انسانشناس، داستان نگار، درام نويس، شاعر، تصويرگر، فيلسوف، دانشمند و دولتمرد شهير آلماني 28 اوت سال 1749 در فرانكفورت آلمان به دنيا آمد و 82 سال عمر كرد و كتب متعدد از داستان، طنز، نمايشنامه و شعر نوشت. وي از اديبان برجسته عصر خود در اروپا بشمار مي رود. هنر گوته در اين بود كه افكار فلسفي خود را در قالب داستان و يا نمايشنامه بيان مي كرد كه در ذهن مردم عادي نقش مي بست و به زندگي آنان شكل مي داد. وي از مبارزان عدالت اجتماعي، آزادي و نيز بر ضد فساد و تباهي و از دوستان و همفكران شيلر بود. مورخان “گونه” را در رديف فلاسفه صاحب نظر در مسائل اجتماعي قرارداده اند.

Goethe

 

1984م:28 آگوست سالروز انتشار كتاب «جهان در سال 1984» است.

مرور زمان ثابت کرد که پيش بيني های مولف عينا به حقيقت پيوست. جورج ارول George Orwell در آغاز سال 1948 تصميم به نوشتن كتابي گرفت كه در آن پيش بيني خود از اوضاع جهان در سال 1984 را بياورد و ارقام “84 ” را به اين جهت انتخاب كرد كه عكس ارقام 48 است (سالي كه در آن بود). اين كتاب كه 28 آگوست سال 1949 به توزيع داده شد در آن زمان يك داستان (ناول) معمولی تلقي شد. وي در اين كتاب سانسور، تحريف حقايق تاريخي، تجاوز به حريم زندگي خصوصي افراد – با وسائلی از قبيل استراق سمع – استبدادهاي دولتي تحت نام دمكراسي و حقوق جامعه!. توسعه تكنولوژي و استفاده دولتها از اين ابزارهاي تازه براي كنترل مردم و … را پيش بيني كرده بود (دوربین و دستگاه ضبط صدا از راه بسیار دور، باگ گذاری اماکن و حتی تختخواب افراد!، نسخه برداری از مکاتبات مردم قبل از رسیدن به مقصد و … و حتی تحلیل خورد و خوراک افراد مورد نظر با جمع آوری و بررسی آزمایشگاهی آشغالها و فضولات منازل و ….).

اورول در این داستان محيط زندگي سال 1984 را طوري مجسم كرده بود كه مردم در يك جامعه ترس آور و نگرانی زا زندگي مي كنند؛ هرکدام از آن بیم دارد که دیگری مامور مخفی دولت نباشد. این بی اعتمادی حتی میان برخی زن و شوهرها بوجود می آید و … و در چنین محیطی، طبعا افراد برای گریز از بیم و ترس و سوء ظن و نااطمینانی، به اعتیاد و بی خیال کردن خود روی می آورند و از آنجا که خوشگذرایی و سرگرمی ممتد نیاز به پول گزاف دارد به طرق کاغذی (کلاهبرداری) به غارت یکدیگر و حتی دولت می پردازند و …. در چنین جامعه ای از پس انداز و سرمایه گذاری خبری نیست جز میان یک دسته کوچک و همین ها دولت می سازند تا سود بیشتری ببرند و برای تسلط بر دولت، نخست مطبوعات را خریداری و از آن خود می کنند تا بر مغزها تسلط داشته باشند. طبق نوشته های ارول، مردم (مردم سال 1984 – چهار دهه پس از نوشته شدن کتاب) در گوشه و کنار جهان به هر وسیله بی خبری و بردن لذت جسمانی متوسل می شوند تا مشکلات تحمیل شده را فراموش کنند، اخلاقیات و معنویات برایشان افسانه است و ….

این پیشگویی ها بتدریج پس از انتشار کتاب و تا دهه 1980 عينا به حقيقت پيوست و وسعت انديشه و اطلاعات، و دقت مولف را در پيش بيني رويدادها ثابت کرد و وي را به صورت يکي از مشاهير قرن 20 درآورد.

ترور نواسه ملکه ويکتوريا 1979م:

«ارل لويس مونتباتن Earl Louis Mountbatten» فرزند نواسه ملکه ويکتوريا و از بستگان نزديک اليزابت دوم پادشاه انگلستان 27 اوت سال 1979 به دست افراد ارتش آزاديبخش ايرلند ترور شد و روز بعد (28 اوت) مرگ او رسما اعلام گرديد. در اين رويداد كه در ساحل ايرلند شمالي اتفاق افتاد مادر شوهر دختر مونتباتن و يك نفر ديگر جان باختند.

ارل مونتباتن 79 ساله روز حادثه درجريان يک گردش دريايي در قايق تفريحي خود بود كه انفجاري شديد قايق را منهدم ساخت و ارتش آزاديبخش ايرلند اعلام كرد كه انفجار به منظور ترور “ارل” ترتيب داده شده بود و مسئوليت اين كار را برعهده گرفت.

آخرين سمت رسمي ارل مونتباتن كه آلماني تبار بود نايب السلطنه هندوستان بود و در زمان او ، انگلستان از بزرگترين مستعمره خود دست كشيد و هندوستان به دوكشور هند و پاكستان تقسيم شد و تكليف كشمير لاينحل ماند كه آتشي در زير خاكستر است. برخي از اصحاب نظر مونتباتن را در ايجاد اين مسئله دخيل مي دانند.

ارل مونتباتن همانند پدرش يك افسر نيروي دريايي انگلستان بود. پدر او مدتي لرد اول بحريه اين كشور بود که در آغاز جنگ جهاني اول، انگليسي ها به دليل آلماني تبار بودنش برآشفتند که معزول شد. به همين سبب خانواده سلطنتي انگلستان نام خانوادگي خود را تغيير داد.

Earl Louis Mountbatten

 

1609: هالندي ها وارد خليج دليور در شرق آمريكاي شمالي (ايالات متحده امروز) شدند و تا محل فيلادلفياي امروز پيش رفتند.

1640: در جنگ نيوانگلند سرخپوستان از مهاجران انگليسي و نيروهاي حامي آنها شكست خوردند و اراضي خود را در ماساچوست از دست دادند.

1963: بيش از دويست هزار سياهپوست آمريكايي در شهر واشنگتن براي به دست آوردن حقوق مدني تظاهرات و راهپيمايي كردند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *