تقویم تاریخ ( 25 ماه اسد )

امروز 25 ماه اسد برابر با 16 آگوست تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان  و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است. و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 
رویداد ها:

1819 – قتل عام كشاورزان در منچستر انگلستان

16 آگوست سال 1819 ـ چهار سال پس از شكست ناپلئون ـ شصت هزار تن كشاورزان منچستر انگلستان براي شنيدن اظهارات يك كشاورز مبارز به نام «هنري هانت Henry Hunt » با خانواده هاي خود در مزرعه «سن پترز فيلد» گرد آمده بودند و با خود قرار گذاشته بودند كه پس از شنيدن حرفهاي «هانت» در همانجا يك «پيك نيك» برگزار كنند.

قاضي شهر كه از اين خبر نگران شده بود به تقاضاي مالكان منطقه (فئودالها) تصميم گرفت كه سواران داوطلب را براي دستگيري «هانت» و برهم زدن اجتماع اعزام دارد. اين داوطلبان مسلح (ميليشيا) عمدتا از خرده مالكان و فرزندان اعيان و كسبه شهر تشكيل مي شدند كه در مواقع اضطراري كار پليس ضد شورش (امروز) و اموري از اين قبيل به آنان واگذار مي شد. آنان هنگامي به اجتماع كشاورزان رسيدند كه «هانت» سخن از اصلاحات ارضي و امضاي تومار براي درخواست تصويب يك قانون در اين زمينه در پارلمان و نيز لغو قانون ذرّت مي گفت.

25 مرداد - 16 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصويري كه يك نقاش معاصر از كشتار منچستر تهيه كرده است

سواران داوطلب به سوي جايگاه سخنراني «هانت» هجوم بردند و با كشاورزان درگير شدند و دست به كشتار آنان زدند كه اجتماعي مسالمت آميز برپا داشته بودند. در اين عمليات ششصد و 9 مرد، زن و كودك كشته و يا مجروح شدند.

مورّخان با استفاده از واژه واترلو (محل آخرين نبرد ناپلئون با دولتهاي مخالف)، اين رويدادرا قتل عام «پترلو» نام نهاده اند. از آن زمان به بعد، اين كشتار وسيله اي شده است كه روشنفكران و انقلابيون با اشاره به آن بر مالكان، كارفرمايان و زورگويان بتازند.

1960 – شورش نژادي خونين در لس آنجلس

نيمه دهه 1960، بسياري از شهرهاي ايالات متحده آمريکا صحنه درگيري هاي نژادي بود. شهر لس انجلس در آگوست 1965 صحنه شديدترين و وسيعترين اين شورشها ها بود. شورش با خشونت پليس نسبت به يك راننده سياه پوست كه تخلف كرده بود آغاز شده بود . سياه پوستان كه آماده چنين شورشي بودند دست به ويران ساختن و به اتش كشيدن و غارت شهر زدند. سياهان مسلمان محرك آنان به ادامه شورش بودند. اين شورش پس از پنج روز، 16 آگوست با ورود 20 هزار گارد ملي و برقراري منع رفت و آمد شبانه پايان يافت. محصول اين شورش؛ سي كشته، صدها مجروح، صدها ميليون دلار زيان مالي و 2 هزار و 210 بازداشتي بود. عكس زیر، يك خيابان فرعي لس آنجلس در جريان درگيري نژادي آگوست 1965 را نشان مي دهد كه دود از خانه هاي آن بلند است.

25 مرداد - 16 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

1936 – بازداشت لوركا؛ شاعر بلندآوازه اسپانيا

فدريكو گارسيا لوركا در گراندا چشم به جهان گشود. از زمان انتشار “ترانه‏هاي كولي” نخستين كتاب شعر لوركا در سال ۱۹۲۸ ميلادي، وي در زمره مشهورترين شاعران و نويسندگان زمان خود قرار گرفت. لوركا به‏سبب خلاقيت در آثار هنري‏اش و نيز به‏واسطه دفاع از مظلومان در مبارزات اجتماعي و عدالت‏خواهانه همواره مورد تحسين جهانيان بوده است. او عاشق شعر و موسيقي بود و ادبيات را با همه وجودش مي‏كاويد و در كنار آن، از موسيقي در هماهنگي بخشيدن به نوشته‏ها و نمايشنامه‏هايش سود مي‏جست. ادبا در تجليل از لوركا، او را غزل ادبيات اسپانيا لقب داده‏اند. از مهم‏ترين آثار لوركا شعر “شاعر در نيويورك” و نمايشنامه “تماشاچي” را مي‏توان نام برد. فدريكو گارسيا لوركا در شانزدهمين روز از ماه اوت سال ۱۹۳۶ ميلادي بازداشت و پس از چندي به جوخه اعدام سپرده و تيرباران شد.

1945 – ايجاد جمهوري اندونزي و اعلام استقلال آن

شانزدهم آگوست 1945 (هفدهم به وقت جاکارتا) دكتر احمد سوكارنو (1970 – 1901) تقریبا بلافاصله پس از اعلام پايان جنگ جهانی دوم در خاور دور، با تاسيس يك دولت موقت ـ استقلال وطنش را اعلام كرد و آن مجمع الجزاير را جمهوري اندونزي خواند و با سلاحهايي كه ژاپني ها در اختيار وي قرار داده بودند، دست به ايجاد يك ارتش انقلابي زد تا مانع بازگشت هلنديهاي استعمارگر شود. به این مناسبت، اندونزيايي ها هفدهم آگوست هرسال را به عنوان روز ملي خود برگزار مي کنند و جشن مي گيرند.

25 مرداد - 16 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ahmed Sukarno

نيروهاي ژاپني پس از دريافت دستور پايان جنگ، برخی از سلاحهاي خود در اندونزي را به سوکارنو داده بودند. اندونزي از جمله مناطق اشغالي ژاپن در جريان جنگ جهاني دوم بود که آن را با شعار اخراج غرب از آسیا آغاز کرده بود. نيروهاي ژاپني پس از اخراج هلندي ها جاي آنان را در اندونزي گرفته بودند. سالها طول کشيد تا استقلال اندونزی تحقق يافت. هلندي ها در دسامبر 1949 استقلال اندونزي را پذيرفتند.[شرح مبارزات استقلال طلبانه اندونزيايي ها و حکومت سوکارنو در زمان خود در اين تاريخ آنلاين آمده است ـ براي يافتن آن مطالب به پنجره «جستجو» ـ بالا، سمت راست مراجعه شود].

زادروزها

۱۸۴۵ – زادروز گابریل لیپمن فیزیک‌دان و مخترع فرانسوی-لوکزامبورگی ، برنده جایزه نوبل فیزیک ۱۹۰۸
۱۸۸۸ – زادروز توماس ادوارد لورنس معروف به لورنس عربستان ، محقق، باستان‌شناس و متخصص تدابیر جنگی انگلیسی

25 مرداد - 16 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
لورنس عربستان

۱۹۱۳ – زادروز مناخم بگین ششمین نخست‌وزیر اسرائیل ، برنده جایزه صلح نوبل
۱۹۲۰ – زادروز چارلز بوکوفسکی شاعر و داستان‌نویس آمریکایی

25 مرداد - 16 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
چارلز بوکوفسکی

۱۹۵۴ – زادروز جیمز کامرون کارگردان آمریکایی اهل کانادا

25 مرداد - 16 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
جیمز کامرون

۱۹۵۸ – زادروز مدونا خواننده و بازیگر آمریکایی

25 مرداد - 16 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
مدونا

درگذشت‌ها

۱۷۰۵ – درگذشت یاکوب برنولی ریاضی دان و فیزیکدان سوییسی
۱۸۸۶ – درگذشت راماکریشنا سر سلسله بسیاری از مکاتب معنوی هند

25 مرداد - 16 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
راماکریشنا

۱۸۹۹ – درگذشت روبرت بونزن کیمیادان آلمانی ، کاشف سزیم و روبیدیم
۱۹۴۹ – درگذشت مارگارت میچل نویسنده آمریکایی ، خالق رمان بربادرفته

25 مرداد - 16 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارگارت میچل

۱۹۵۷ – درگذشت ایروینگ لانگمویر شیمی دان و فیزیک دان آمریکایی ، برنده جایزه نوبل کیمیا سال ۱۹۳۲
۱۹۷۷ – درگذشت الویس پریسلی ، «سلطان موسیقی راک اند رول»

25 مرداد - 16 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
الویس پریسلی

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *