تقویم تاریخ ( 21 ماه اسد )

امروز 21 ماه اسد برابر با 12 آگوست تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

رویداد ها:

تولد استاد نعمت الله پژواک/1307 شمسی

داکتر نعمت الله پژواک به حیث مدیر لیسهء حبیبه، رییس تدریسات ثانوی، والی ولایت بامیان، والی ولایت کابل، وزیر داخله، وزیر معارف، وزیرمشاور و معاون صدراعظم ایفای وظیفه کرد
داکتر نعمت الله پژواک فرزند مرحوم قاضی حفیظ الله به تاریخ 21 اسد 1307 هجری شمسی در شهر کابل متولد و به روز جمعه 8 عقرب 1388 مصادف با 30 اکتوبر به عمر 81 سالگی در ایات ویرجنیای امریکا چشم از جهان پوشید.وی به حیث مدیر لیسهء حبیبه، رییس تدریسات ثانوی، والی ولایت بامیان، والی ولایت کابل، وزیر داخله، وزیر معارف، وزیرمشاور و معاون صدراعظم ایفای وظیفه کرده است.

نتیجه تصویری برای نعمت الله پژواک
استاد پژواک در سال 1955 به حیث عضو ریاست تدریسات ابتدایی وزارت معارف مقرر و در همین دوران به حیث عضو هیات افغانستان در کنفرانس های منطقوی یونسکو در کراچی و بعداً بنکاک اشتراک کرد.
داکتر پژواک در سال 1955 جهت آموزش و مطالعهء سیستم تعلیم و تربیهء هند به آن کشور رفت و با جواهر لعل نهرو صدراعظم هندوستان ملاقات کرد.
نعمت الله پژواک در 1956 به افغانستان باز گشت و به حیث مدیر عمومی دارالمعلمین ها مقرر شد و با تیم پروفیسوران یونیورستی کولمبیای امریکا جهت بهبود و انکشاف سیستم تعلیم و تربیه و کتب درسی مکاتب افغانستان، همکاری کرد. داکتر پژواک در تهیه، تدوین و تالیف کتب درسی و تعیین نصاب درسی معارف افغانستان نقش مهم ایفا کرد.
نعمت الله پژواک در سال 1958 عازم نیویارک شد و و با اخذ ماستری در رشتهء تعلیم و تربیه به کابل بازگشت.
وی در سال 1338 به حیث مدیر لیسه حبیبه مقرر شد و بعد از سه سال، برای اخذ دکتورا دوباره به امریکا رفت.
در سال 1344 مطابق به 1965 میلادی به افغانستان آمد و به حیث رییس تدریسات ثانوی وزارت معارف مقرر شد.
داکتر پژواک در سال 1347 به حیث رییس کلتوری و مستشار فرهنگی سفارت کبرای افغانستان در مسکو مقرر شد. وی در 1349 مطابق به 1970 میلادی به کابل برگشت.
عد از آغاز جنگ های داخلی کابل به تاریخ 31 اسد سال 1371 (22 اگست 1992) با خانواده اش به پشاور رفت و بعد از دو سال اقامت در آنجا، در (اول اگست 1994) عازم امریکا شد و ساکن ویرجینیای شمالی شد.
داکتر پژواک در ایالات متحدهء امریکا نیز مدت ده سال در موسسات مختلف تحصیلات عالی ایالات ویرجینیا، مریلند و شهر واشنگتن دی سی تدریس می کرد.
وفات عنایت الله برادر شاه امان الله خان/1318
King Inayatullah Khan of Afghanistan.jpg

عنایت‌الله شاه به مدت چهار روز پادشاه افغانستان بود. او که که فرزند حبیب‌الله خان بود، در ۱۴ جنوری و پس از استعفای برادش امان‌الله شاه به سلطنت رسید. عنایت‌الله چهار روز بعد به نفع حبیب‌الله کلکانی از سلطنت استعفا داد و باقی عمر خود را در تبعید به سر برد.

عنایت‌الله خان
دوران۱۴ ژانویه ۱۹۲۹ – ۱۸ ژانویه ۱۹۲۹
لقب(ها)شاه افغانستان
زادروز۲۰ اکتبر ۱۸۸۸
زادگاهکابل، افغانستان
درگذشت۱۲ اوت ۱۹۴۶ میلادی (۵۷ سال)
محل درگذشتتهران، ایران
پیش ازحبیب‌الله کلکانی
پس ازامان‌الله شاه
دودمانسلسله بارکزایی
پدرحبیب‌الله شاه
مادرجمال بیگم
330 پیش از میلاد – سالروز آغاز دفاع مردانه ژنرال «آريو برزن»بر پايه يادداشتهاي روزانه «كاليستنسCallisthenes» مورخ رسمي اسكندر و محاسبات تقويمي، 12 آگوست سال 330 پيش از ميلاد، نيروهاي اين فاتح مقدوني در پيشروي به سوي «پرسپوليس» شاه نشین وقت در يك منطقه كوهستاني صعب العبور (دربند پارس ـ تكاب در كُهگيلويه) با يك هنگ ارتش آریانا به فرماندهي «آريو برزن Ario Barzan» ساتراپ منطقه رو به رو و متوقف شدند و اين هنگ 1000 تا 1200 نفری چندين روز مانع ادامه پيشروي ارتش انبوه اسكندر شده بود كه مصر، بابل و شوش را قبلا تصرف و در سه جنگ، داريوش سوم را شكست و فراري داده بود. [در آن زمان شهر شوش پایتخت اداری و پرسپولیس پایتخت سلطنتی ـ شاه نشین ایران بود. در تابستانها، اداران دولتی از شوش به همدان منتقل می شدند. برخی از سازمانهای دولتی آریانا هم در شهر بابِل استقرار داشتند.].

سرانجام آن هنگ با محاصره كوهها و حمله به افراد آن از ارتفاعات بالاتر از پاي درآمد و آریو برزن فرمانده دلير آن نيز برخاك افتاد.

21 مرداد - 12 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
مجسمه آريو برزن

مورخ اسكندر نوشته است كه اگر چنين مقاومتي در گاوگاملا Gaugamela (كردستان كنوني عراق ـ ناحیه اربیل) در برابر ما صورت گرفته بود، شكست مان قطعي بود. در «گاوگاملا» با خروج غير منتظره داريوش سوم از صحنه، واحدهاي ارتش آریانا نيز كه درحال پيروز شدن بر ما بودند؛ در پي او دست به عقب نشيني زدند و ما پيروز شديم. داريوش سوم در جهت شمال شرقي آریانا فرار كرده بود و «آريو برزن» در ارتفاعات جنوب آریانا و در مسير پرسپوليس به ايستادگي ادامه مي داد.

21 مرداد - 12 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
نبرد گاوگاملا

1898 – امضاي قرارداد پاريس، پايان جنگ ايالات متحده و اسپانيا

بعد از ظهر 12 آگوست 1898 رئيس جمهوري وقت امريكا امضاي قرارداد پاريس و پايان جنگ اين كشور با اسپانيا را اعلام داشت و به نيروهاي مسلح اين كشور اطلاع داد كه پس از وصول اطلاعيه او، از جنگ دست بردارند.

21 مرداد - 12 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

طبق قرارداد پاريس كه دولت فرانسه شاهد امضاي آن بود، دولت اسپانيا پذيرفت كه از حاكميت بر كوبا دست بردارد و پورتوريكو و چند جزيره ديگر ازجمله گوام و نيز مانيل و اطراف آن (فيليپين) را به آمريكا واگذار كند.

طبق اين قرارداد، همچنين مقرر شد كه از هر كشور پنج نماينده با حضور نماينده دولت فرانسه با هم براي آماده ساختن قرارداد نهائي صلح و جزئيات كار مذاكره كنند كه اين مذاكرات دو ماه طول كشيد.

مناطقي كه اسپانيا از دست داد سه قرن در مالكيت دولت اسپانيا قرار داشتند و كوبا و پوتوريكو دو مهاجرنشين اسپانيايي بشمار مي آمدند كه همچنان فرهنگ اسپانيايي خود را حفظ كرده اند. فيليپين بعد از جنگ جهاني دوم استقلال يافت ولي پورتوريكو و گوام همچنان وابسته به آمريکا هستند. جنگ با اسپانيا، دولت واشنگتن را وارد باشگاه قدرت ها کرد. حرکت بعدي دولت واشنگتن ضميمه کردن هاوايي و ورود به صحنه چين با مشارکت در سرکوبي جنبش «مشتزنان = بوکسورها» بود. آنگاه در زمان مناسب و با محاسبات بسيار دقيق وارد دو جنگ بين المللي اول و دوم شد و جنگ دوم آن را يکي از دو ابرقدرت و دلارش را پول بين المللي کرده است. آمريکا پس از فروپاشي شوروي ابرقدرت شماره يکم شده است. بزرگترين پيروزي آمريکا پس از جنگ جهاني دوم را رسانه هاي اين کشور برايش تامين کردند و آن بُردن جنگ سرد و فروپاشي شوروي بوده است. پيروزي ديگر دولت واشنگتن، استقرار در منطقه بسيار مهم و استراتژيک خليج فارس و آسياي غربي است که در دهه آخر قرن بيستم و دهه يکم قرن 21 محقق شده است.

1969 – پرتاب اولين ماهواره جهان به نام “اكو” توسط ايالات متحده امريكا

ماهواره های اکو اولین ماهواره های مخابراتی دنیا بودند در دوازدهم اوت 1960 اکو-1 پرتاب شد و پیامی را از ریئس جمهور وقت ایالات متحده ارسال کرد .این اولین پیغام بشر بود که با استفاده از ماهواره فرستاده میشد .اکو-1 و اکو-2 این نظریه را به اثبات رساندند که با استفاده از ماهواره میتوان عکس , صدا , و موسیقی را به فواصل دور ارسال کرد .

ماهواره های اکو بالن هایی با پوشش فلزی بودند و در ابتدا برای مطالعات اتمسفری در نظر گرفته شده بودند , ولی مهندسین مخابرات پیشنهاد کردند که از این ماهواره ها به عنوان ماهواره های مخابراتی استفاده شود .بازتاب پیام ها با استفاده از بدنه این ماهواره ها انجام میشد و در واقع آنها تجهیزات مخابراتی خاصی حمل نمیکردند .

21 مرداد - 12 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

اکو -1 در مدار 1519*1687 کیلومتری با زاویه میل 6/48 درجه قرار گرفت .اکو-1 بالنی با قطر 48/30 متر و وزن 76 کیلوگرم از فیلم پلی استر فلز پوش به قطر 127/0 میلیمتر ساخته شده بود .این ماهواره در واقع ماهواره مخابراتی منفعل بود چرا که تنها سیگنال ها را باز میتاباند و آنها را مخابره نمیکرد .اما این ماهواره به اثبات رساند که انتقال امواج مایکرو ویو از ماهواره امکان پذیر است .اکو -1 به دلیل مدار کم ارتفاع و سطح درخشانش با چشم غیر مسلح قابل دیدن بود .این ماهواره 24 مه 1968 وارد جو و نابود شد .

اکو-2 به دنبال اکو-1 پرتاب شد و آزمایش های مخابراتی غیر فعال را ادامه داد .این ماهواره 256 کیلوگرمی با قطر 1/41 متر از جنس فیلم پلی استر پوشیده با لایه نازکی از فلز , در مدار 1032 * 1315 کیلومتری با زاویه میل 5/85 درجه قرار گرفت .اکو-2 نیز فناوری انتقال امواج رادیویی, تلویزیونی و تلفنی در سراسر قاره را به نمایش گذاشت .این ماهواره 7 ژوئن 1962 از بین رفت .پس از ماهواره های اکو ناسا ساخت و پرتاب ماهواره های مخابراتی فعال مانند تلستار و سینکام را دنبال کرد و از تجارب به دست آمده از ماهواره های اکو در توسعه این سامانه های مخابراتی بهره برد.

1976 – قتل عام فلسطينيان اردوگاه “تلّ زَعْتَر” در لبنان توسط فالانژهاي لبنان

تَلِّ زَعْتَر يكي از اردوگاه‏هاي فلسطيني بود كه در كنار بيروت قرار داشت و در ميان جمعيت 30 هزار نفري آن نيروهاي رزمي فراواني بودند. در جريان جنگ داخلي لبنان، اين منطقه در ميانه تهاجمات و درگيري‏ها قرار داشت، اما پس از خروج نيروهاي سوريه در 23 ژوئن 1976م از لبنان، نيروهاي فالانْژْ به اين اردوگاه حمله كردند. در اين حمله، توپخانه سنگين فالانْژْها، هر دقيقه به طور متوسط سه گلوله توپ به سوي تل زعتر شليك مي‏كرد. تانك‏ها و زره‏پوش‏هاي آن‏ها نيز به اين محاصره شدت بخشيدند. نيروهاي فالانژ در تهاجم خود از موشك‏هاي زمين به زمين ساخت اسرائيل بهره مي‏گرفتند. اين تهاجمْ اردوگاه‏هاي ديگر فلسطيني را نيز در بر مي‏گرفت اما محور عمليات نيروهاي فالانژ، اردوگاه تل زعتر بود.

21 مرداد - 12 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

در جريان اين محاصره، آب شهر قطع شد، مواد غذايي كم‏ياب گرديد و هر جنبنده‏اي در سطح شهر توسط تيراندازان فالانژ كه از بيرون به شهر مسلط بودند مورد هدف قرار مي‏گرفت. در روزهاي پاياني، تنها 500 فلسطيني ديگر در اين اردوگاه باقي مانده بودند. سرانجام پس از آن‏كه اين شهر حدود 70 بارمورد تهاجم قرار گرفت، در 12 اوت 1976 بعد از بيش از 50 روز مقاومت، سقوط كرد. شب اين حادثه نيروهاي فلسطيني با يك هجومْ حلقه محاصره را شكافته و موفق به خروج از اردوگاه شده و پس از 4 روز پياده روي و برجاي گذاشتن 300 كشته به بيروت رسيدند. در روز 13 اوت همان سال، نيروهاي فالانژ به شهر بي‏دفاع تلّ‏زعتر حمله كرده و به قتل‏عام فلسطينيان دست زدند. اين فجايع و دامنه آن، به قدري گسترده بود كه به اعتراض مجامع بين‏المللي انجاميد و فالانژها را مجبور كرد كه به كشتار فلسطينيان خاتمه دهند.

1985 – در يك سانحه هوايي در جاپان 520 تن كشته شدند كه پرتلفات ترين سانحه هوايي بود و بر اثر برخورد يك جمبوجت در يك پرواز داخلي به كوه روي داده بود. 

2003 – دیکتاتور لیبریا، با ياغيگري آمد و با شورش رفت

چارلز تيلور كه با يك ياغيگري مسلحانه و خونين، رئيس جمهوري لايبيريا را بركنار و خود برجاي او نشسته بود پس از 14 سال حکومت 12 آگوست 2003 در پي يك شورش مسلحانه و فشار دولتهاي افريقاي غربي و ممالك ديگر كناره و به نيجريه نقل مكان كرد. در طول ناآرامي هاي 14 ساله لايبيريا که ناشي از جاه طلبي هاي او بودند بيش از 250 هزار لايبيريايي جان خود را از دست دادند.

21 مرداد - 12 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
چارلز تيلور

تايلور كه با ادعاي تامين زندگي بهتر و پايان دادن به فساد مقامات لابيريا دست به شورش زده بود پس از به دست گرفتن قدرت به بالاكشيدن درآمد الماس و صنايع چوب لايبيريا دست زد و همان آرامش و رفاهي را هم كه مردم اين سرزمين افريقايي داشتند از دستشان گرفت. اتباع لايبيريا عمدتا اعقاب همان سياهپوستاني هستند كه در قرن 19 پس از آزاد شدن از بردگي در آمريكا به افريقا بازگشتند و در اين منطقه سكونت گزيدند.

زادروزها

1801 – زادروز اوژن بورنوف خاورشناس فرانسوي و كاشف رمز خط ميخي
۱۸۶۶ – زادروز خاسینتو بناونته نمایش‌نامه‌نویس اسپانیایی ، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۲۲

21 مرداد - 12 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
اوژن بورنوف

۱۸۸۷ – زادروز اروین شرودینگر فیزیکدان اتریشی ، برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۳۳
۱۹۳۰ – زادروز جرج سوروس تاجر، و فعال سیاسی آمریکایی ، رئیس هیات مدیره بنیاد سوروس و موسسه جامعه باز

21 مرداد - 12 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
اروین شرودینگر

۱۹۵۴ – زادروز فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه
۱۹۷۱ – زادروز پیت سمپراس تنیس‌باز آمریکایی

21 مرداد - 12 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
فرانسوا اولاند

۱۹۹۰ – زادروز ماریو بالوتلی فوتبالیست ایتالیایی

21 مرداد - 12 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ماریو بالوتلی

درگذشت‌ها

۳۰ – درگذشت کلئوپاترا آخرین فرعون مصر باستان

21 مرداد - 12 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
کلئوپاترا

۱۶۸۹ – درگذشت اینوسنت یازدهم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم
۱۸۲۷ – درگذشت ویلیام بلیک شاعر و نقاش بریتانیایی

21 مرداد - 12 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
توماس مان

۱۹۵۵ – درگذشت توماس مان نویسنده آلمانی ، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۲۹
۱۹۶۴ – درگذشت یان فلمینگ نویسنده انگلیسی ، خالق داستان‌های مشهور جیمز باند

21 مرداد - 12 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
یان فلمینگ

۱۹۷۷ – درگذشت باباجان غفورف (تاریخ‌دان) و خاور شناس نامی اهل تاجیکستان
۱۹۸۲ – درگذشت هنری فوندا بازیگر سینما ، تلویزیون و تئاتر آمریکایی، برنده جایزه اسکار

21 مرداد - 12 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
باباجان غفورف

*****

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *