تقویم تاریخ ( 16 اسد )

امروز شانزدهم ماه اسد مطابق با (7 آگوست) سال میلادی است:

تقاضای بریتانیا برای بی طرفی افغانستان در جنگ جهانی اول/1914 

بریتانیا با ارسال نمامه ای از دولت افغانستان خواست تا بی طرفی اش را در جنگ جهانی اول حفظ نماید. به همین منظور امیر حبیب الله خان نیز با وجود آنکه بار ها نمایندگان دولت های آلمان و ترکیه به افغانستان برای جلب حمایت امیر برای داخل شدن به جنگ آمده بودند، از داخل شدن در جنگ اجتناب ورزید.

آزادی زندانیان جوان بعد از تشکیل جمهوری در افغانستان/1352

گروهی از جوانان که در سال 1348 به اتهام شرکت در مظاهرات دانشجویی دانشگاه کابل به زندان افتاده بودند، به فرمان سردار محمد داود خان، بدون قید و شرط آزاد شدند. مولانا باعث، عبدالهادی داوی، انجینیر عثمان، سید کاظم دادگر، مضطرب باختری و دستگیری پنجشیری از همین جوانان بودند.

• تولد “فرانچسكو پترارك” شاعر و ادیب برجسته ایتالیایی (1304 م)
فرانچسكو پتراركفرانچسكو پِتْرارْكْ، ادیب معروف ایتالیایى در هفتم اوت 1304میلادی، در این كشور به دنیا آمد. وی در ابتدا در رشته حقوق تحصیل كرد اما دنباله آن را نگرفت و همه وقت خود را به ادبیات مصروف داشت. مدتی نگذشت كه به سبب هوش سرشار، فرهنگ وسیع، دانستن آداب و ظرافت در رفتار، توجه مقامات حكومتی و مذهبی را به خود جلب كرد و به مشاغل دولتی دست یافت. وی طی سال‏‎های بعد، با مطالعه فراوان، معلومات هنری و فكری را بر وسعت تجربه افزود و با سرودن اشعاری زیبا، نشان افتخار شاعران ایتالیا را در 37 سالگی دریافت كرد. پترارك با سرودن دیوان نغمه‎‏ها، در سراسر اروپا از احترام و ستایش بزرگان ادب برخوردار شد و رو به ترقی نهاد. در پترارك، عشق به فرهنگ و ادب كهن یونان و روم كه بر مبنای انسانی قرار داشت، بسیار شدید بود. مطالعات او را در این زمینه نمی‏‎توان مطالعات مردی محقق یا گردآورنده دانست، بلكه كوشش فاضل و ادیبی است كه قصد دارد جهان از دست رفته‎‏ای را دوباره زنده كند. وی در اثر دو جلدی خود به نام زندگی در انزوا، زندگی در عالم انزوا را كه به بشر امكان می‏‎دهد تا قوای معنوی و اخلاقی خود را تكامل بخشد ستایش می‏‌كند. شاعر، زندگی در انزوا را در برابر زندگی پرمشغله و پر اضطراب قرار می‌‏دهد كه به سبب جاه‌‏طلبی و هوای نفس، پیوسته دچار آشفتگی است. زندگی در تنهایى، انسان را به تفكرات مذهبی كه بیشتر جنبه فلسفی دارد، هم‏چنین به لذت بردن از طبیعت وا می‏‌دارد. علاوه بر آن، ادبیات و زندگی، از نظر پترارك در زمینه بشر دوستی با یك‏دیگر تلفیق می‏‌یابد. پترارك در طی سال‏‎های پس از آن، منظومه افریقا در نه جلد، دیوان پیروزی و قطعه شعرهای روستایى را سرود. اما مهم‏ترین اثر پترارك، نامه‏‎ها نام دارد كه در 24 جلد به نگارش درآمد و این نامه‎‏ها، مدارك بسیار پرارزشی در تاریخ فرهنگ اروپا به شمار می‎‏آید. پترارك از نظر تبحّر در علوم ادبی و پیروی از زبان و ادبیات باستانی یونان و روم، پیشوای نهضتی فرهنگی است كه سراسر جهان را فرا گرفت. از نظر شعر، پترارك، قالب غنایى و سنتی شعر را تكمیل كرد. پترارك قدرتی بلامنازع در فرهنگ و ادب عصر خود به شمار آمده و به نحو قاطعی در تعیین راه ذوق و سلیقه زندگی معنوی دوره رنسانس نفوذ داشته است. به طوری كه پترارْكیسْمْ، تمایل شاعرانه‌‏ای است در پیروی از اشعار پتراركْ كه ابتدا در ایتالیا و سپس در اروپا تا قرن شانزدهم میلادی رواج داشته است. به طور كلی، افكار پترارك بر ضد افكار قرون وسطی بود. وی در بسیاری از علوم خصوصاً تاریخ و باستان‏شناسی مطالعاتی داشت و سبك خاصی كه آمیخته با سبك نویسندگان قدیم و معاصر بود، به وجود آورد و غزلیاتی به زبان عامیانه سرود. وی محقق و مورخی بزرگ و صاحب مطالعات زیاد در كتب خطی قدیم و یكی از مبرّزترین افراد بشر دوست در عصر تجدد بود. پترارك عقیده داشت كه نباید پیوسته به فكر رستاخیز و آخرت بود بلكه باید از زیبایى و لذت‏‎های زندگانی بهره‎‏مند شد. وی با سنن و عاداتْ، مخالفت می‏‎كرد و می‏گفت حقایق را باید به وسیله مشاهده و پژوهش و استدلال كشف نمود. با داشتن این عقاید، پترارك قهراً وجه اشتراكی با دوره‏‎های درخشان یونان و روم پیدا می‏‎كرد. به این جهت كوشید تا فرهنگ باستان را زنده كند و در آثار خود و كتاب‏‎هایی كه در ادبیات و نقد شعر و اخلاق نوشت، اوج گذشته را ظاهر سازد. فرانچسكو پترارك سرانجام در 21 نوامبر 1374میلادی در هفتاد سالگی درگذشت و در معبد بزرگی در رُم كه افراد برجسته را در آن تجلیل می‏‌كردند، مدفون شد.

• درگذشت “آنتونی فان دیك” نقاش معروف بلژیكی (1641 م)
آنتونی فان دیكآنتونی فان دیك، نقاش معروف بلژیكی در 23 نوامبر 1599میلادی بلژیك به دنیا آمد. وی از سال‏‎های اولیه عمر، نقاشی را زیر نظر استادان هنرپرور زمان آموخت و همین كه به حد رشد رسید، خود، در نقاشی یك استاد مسلم شد. فان دیك پس از آن مدتی در ایتالیا زندگی كرد و از آثار نقاشان ونیزی بهره برد. دوره ایتالیایى كارِ فان‏دیك با چهره نگاری و نقاشی موضوعات مذهبی، به شیوه‏ای شخصی، براساس دست‎‏آوردهای استادان ونیزی مشخص می‏شود. وی سالیانی نیز در انگلستان حضور یافت و به مقام نقاش دربار چارلْزْ اول پادشاه انگلیس رسید. فان دیك در انگلستان شیوه‏ای در چهره‎‏نگاری و رسم پُرْتْرِه یا صورت ابداع كرد كه با سلیقه اشرافیت انگلیسی سازگار بود به طوری كه پُرتْره‎‏های او از اشراف و بچه‏‎هایشان در میان زیباترین آثار فان دیك قرار دارند. فان دیك استانداردهای ویژه‎‏ای برای پُرتره انگلیسی وضع كرد كه از ویژگی‏‎های فان دیك در نقاشی، پوشاك فراوان بود. او یك سری گراور و نقاشی سیاه قلم از نویسندگان و هنرمندان روزگار خویش پدید آورد كه در شمار شاه‏كارهای نقاشی قرار دارند. وی هم‏چنین مجسمه‎‏هایى از چهره مشاهیر روزگار خود ساخت. فان دیك غالباً مدل خود را به طرزی با وقار و پرشكوه بر پس زمینه‎‏ای از منظره طبیعی، نقاشی می‏كرد كه این شیوه كار او، تا دو قرن بعد سرمشق چهره‎‏نگاران انگلیسی قرار گرفت. از فان دیك صدها اثر مهم بر جای مانده كه چارلز اول در شكار و رستاخیز مسیح(ع) از آن‏ جمله‏‎اند. آنتونی فان دیك به عنوان مشهورترین نقاش پُرتْره‎‏پرداز قرن هفدهم، سرانجام در هفتم اوت 1641میلادی در 42 سالگی درگذشت.

• ویكتوریا شاه انگلستان شهر اوتاوا  را برای پایتختی مهاجرنشین كانادا برگزید كه هنوز پایتخت این كنفدراسیون است. (1858 م)

• فاجعه آتشفشان كوه “په ‏له” در “جزیره مارتینیك” و مرگ چهل‏ هزار نفر (1902 م)
جزیره مارتینیكجزیره مارتینیك یكی از جزایر كوچك واقع در اقیانوس اطلس است كه 1100 كیلومتر مربع وسعت و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. با فعال شدن كوه آتشفشان معروف “په له” در این جزیره در هفتم اوت سال 1902میلادی، شهرسن پيِر با بیش از 300 هزار سكنه، زیر آتش و لایه غبار پوشانده شد و چهل هزار نفر را به كشتن داد.

 

• هیتلر منطقه مرزی آلزاس و لورن Alsace – Lorraine را که مورد اختلاف آلمان و فرانسه بوده است ضمیمه آلمان ساخت. (1940 م)

• درگذشت “رابیندرانات تاگور” فیلسوف، نویسنده و شاعر هندی (1941 م)
رابیندرانات تاگوررابیندرانات تاگور، فیلسوف و ادیب شهیر هندی در 6 می سال 1861میلادی در خانواده‏‎ای برهمایى در كلكته هندوستان به دنیا آمد. پدربزرگش مروج آیین برهمایى و پدرش مردی دانشمند بود. وی از كودكی شعر می‏‌سرود به طوری كه در چهارده سالگی نخستین شعر خود را در جشن ملی – فرهنگی بنگالی‎‏ها خواند. تاگور در سیزده سالگی به همراه پدر به سیر و سفر پرداخت و در هفده سالگی به همراه برادر به انگلستان سفر كرد و در رشته حقوق به تحصیل پرداخت. او در آن كشور شروع به مطالعه زبان انگلیسی و تحقیق و جستجو درباره شاعران انگلیسی نمود و خود نیز كتاب‏‌هایى را كه به زبان بنگالی نوشته بود به انگلیسی ترجمه كرد. وی به زودی به اصول تعالیم كهن و مكتب‏‎های فلسفی هند روی آورد و به آثار شاعران گذشته بنگالی و انگلیسی دلبستگی یافت. وی تا قبل از 18 سالگی 7000 بیت شعر سرود و در این كار تبحّر یافت. این متفكر هندی در سال 1901میلادی مدرسه‎‏ای با نام خانه صلح تأسیس كرد و همه نظریاتش را درباره چگونگی آموزش و پرورش، در این مدرسه به مرحله اجرا و عمل درآورد. تاگور در این مؤسسه، همواره به تربیت و ارشاد جوانان هندی و در پیشرفت معنویشان براساس اندیشه‏‎های مذهبی و سنتی می‏‎پرداخت. این سازمان تربیتی در سال 1921میلادی توسعه یافت و به دانشگاه تبدیل شد.
تاگور به موازات نشر مقالات و كتاب‏‎های گوناگون، درباره مسائل تربیتی و فرهنگی، همچنان به خلق آثار ادبی محض، ادامه داد. تاگور از دوستان نزدیك گاندی، پیشوای هند بود و خود نیز هنرمند و متفكری بزرگ با افكاری بلند و نوشته‎‏ها و تابلوهایى بسیار جالب به شمار می‎‏رفت. این شاعر هندی در اشعار و نوشته‎‏هایش، توصیفات لطیفی از طبیعت را با تفكرات مذهبی و فلسفی در هم آمیخته است. فلسفه تاگور نیز مخلوطی از فلسفه شرقی و اخلاقیات مسیحی و یهودی بود. وی چندان رغبتی به حیات اخروی نشان نمی‏داد و آنچه بیشتر مورد توجه او بود تحول مترقیانه انسان در زندگی فعلی او بود. تاگور عقیده داشت كه این تحولْ فرایند یادگیری از طریق رنج است. او این اندیشه را به زیبایى تمام در یكی از اشعار خود بیان می‏‎كند. از میان آثار منثور تاگور كه بیان كننده فلسفه اوست، شاید دل‏‎انگیزتر از همه، مجموعه نامه‏‎های خارجی است كه در سال 1921میلادی انتشار یافت. هم‏چنین از رابیندرانات تاگور حدود 60 دیوان شعر، چهل داستان كوتاه و بلند، پنجاه نمایش‏نامه و تعدادی رساله و كتاب فلسفی به جای مانده كه بیشتر آن‏ها به زبان انگلیسی ترجمه شده است. این اندیشمند هندی در 1913میلادی به عنوان اولین آسیایى، جایزه نوبل ادبی را دریافت كرد و شهرتی جهانی یافت. این جایزه، نه تنها به خاطر زیبایى شاعرانه سبكش در نوشتن، بلكه به خاطر عمق فلسفی افكارش به او اعطا شد. تاگور تنها شاعری غزل‏‌سرا نبود، بلكه مدیحه‌‏سرا، حماسه‏‌سرا و نویسنده‌‏ای میهن‏‌پرست بود، برای كودكان شعر می‌‏سرود و در كنار اندیشه‏‌های فلسفی استوار، طبع بذله‌‏گو و طنزآمیزش نیز تجلی می‏‌كرد. نمایش‏نامه‏‌هایش از محیطی رنگین و خوش‌‏آهنگ و هیجان فراوان برخوردار بود. به موسیقی و نقاشی علاقه خاص داشت و موسیقی را زبان روح و نقاشی را وسیله نزدیكی به عالم طبیعت می‏‌دانست. تاگور اساس مذهب را برپایه نیكی و زیبایى نهاده بود و تمدن واقعی را در تحمل سختی‌‏ها و متانت روح می‏‌دانست. از نظر تاگور، كمال مطلوبْ در عظمت روح و دست یافتن به عالم ناشناخته است و بشر تا درون خود را نشناسد معنی واقعی زندگی را درك نمی‌‏كند. اما مفهوم این نظر، كناره‏‌گیری از زندگی و لذت نیست. آثار متنوعی از تاگور بر جای مانده كه باغبان، گورا، وطن و جهان، گیتاجانی، خاطرات من، قربانی و پُست‏خانه از آن جمله است. رابیندرانات تاگور سرانجام پس از یك عمل جراحی، در هفتم اوت 1941میلادی در هشتاد سالگی در خانه‌‏ای كه به دنیا آمده بود، درگذشت.

• درگذشت‌ “الیور هاردی‌” کمدین‌ آمریکایی (1957 م)
الیور هاردی‌الیور هاردی (به انگلیسی: Oliver Hardy) با نام اصلی نورویل هاردی (به انگلیسی: Norvell Hardy) (۱۸ ژانویه ۱۸۹۲ – ۷ اوت ۱۹۵۷) هنرپیشه کمدی سینمای آمریکا است. وی همراه استن لورل گروه دو نفره تشکیل دادند که به مدت سی سال فیلم‌های کمدی بسیاری را تولید کردند.

 

• روز ملی و استقلال “ساحل عاج” از استعمار فرانسه (1960 م)
ساحل عاجكشور جمهوری ساحل عاج با 322/463 كیلومتر مربع مساحت در غرب قاره افریقا، در كنار خلیج گینه و در همسایگی كشورهای لیبریا، مالی، بوركینافاسو و غنا واقع شده است. جمعیت آن در حدود 15 میلیون نفر می‏‎باشد كه بیشتر آنها مسلمان و حدود 20% مسیحی می‎‏باشند. پایتخت ساحل عاج “یاموسوكرو” و از شهرهای مهم آن آبی‏جان، بوآكه و دالوئا است. زبان رسمی در ساحل عاجْ فرانسوی و نژاد مردم سیاه می‌‏باشد. واحد پول ساحل عاج فرانك سی اف آ بوده و خط آنها لاتین است. پیش‎‏بینی می‏‎شود جمعیت این كشور تا سال 2025 بیش از 23 میلیون نفر خواهد بود. در قرن شانزدهم میلادی پرتغالی‏‎ها در این سرزمین، نواحی مسكونی ایجاد كردند. در نیمه قرن نوزدهم، فرانسه این مناطق را به اشغال خود درآورد و با تصرف مناطق دیگری در این قسمت، افریقای غربی فرانسه را شكل بخشیدند، ولی در 1891 ساحل عاج در امور داخلی، خودمختاری گرفت بعد از پایان جنگ جهانی دوم، حزب اتحاد دموكراتیك افریقا تأسیس شد و در سایر كشورهای تحت استعمار نیز شعباتی دایر كرد. این حزب سپس اعتراضات و اعتصابات گوناگونی را سازمان‏دهی نمود. سرانجام در 7 اوت 1960، ساحل عاج به همراه چند مستعمره دیگر فرانسه در افریقا به استقلال دست یافت و نوع حكومت خود را جمهوری چند حزبی با یك مجلس قانون‏گزاری اعلام نمود. بعد از استقلال و به مدت بیش از 30 سال “فلیكس بوآنی” رهبر اتحاد دموكراتیك افریقا مقام ریاست جمهوری را در اختیار داشت.

• امضای قرارداد موستار میان مسلمانان و كروات‌ها (1996 م)
 امضای قرارداد موستار میان مسلمانان و كروات‌هااین توافق‌نامه برای پایان دادن به بحران‌ها در شهر موستار میان كروات‌ها، مسلمانان و اتحادیه اروپا به امضا رسید. طبق قرارداد موستار، نمایندگان اتحادیه اروپا شش ماه پس از امضای این قرارداد در شهر موستار حضور یافتند و به‌طور رسمی اداره آن را به عهده گرفتند و در این توافق‌نامه هم‌چنین مسائلی چون تأسیس اداره شهرداری مؤثر با همكاری كامل با فرستاده ویژه اتحادیه اروپا، برپائی گردهمایی شورای شهرداری در ماه اوت و انتخاب شهردار و معاون آن و كروات بودن شهردار قید شده بود.

• درگذشت ادوارد شواردنادزه، ییس جمهوری پیشین گرجستان و وزیر امور خارجه اسبق اتحاد جماهیر شوروی (2014 م)
ادوارد شواردنادزهادوارد شواردنادزه ۲۵ جنوری ۱۹۲۸ میلادی در روستای ماماتی در منطقه لانچ خوتی شوروی سابق به دنیا آمد. در سال ۱۹۵۱ میلادی از مدرسه کمیته مرکزی حزب کمونیست جمهوری سوسیالیست گرجستان فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۵۹ میلادی وی مدرک تخصصی در رشته تاریخ را از موسسه کوتایسی دریافت کرد. وی طی سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۱ میلادی دبیر کل کمیته مرکزی و شاخه جوانان حزب کمونیست گرجستان بود. وی در سن ۲۰ سالگی به حزب کمونیست گرجستان پیوست و به سرعت پله های ترقی را طی کرد و به ریاست این حزب در گرجستان رسید. در سال ۱۹۶۱ میلادی دبیر کل کمیته منطقه‌ای این حزب شد. شواردنادزده در سال ۱۹۶۴ میلادی معاون وزیر امنیت عمومی گرجستان شد. در سال ۱۹۶۵ میلادی ریاست این وزارتخانه را برعهده گرفت و از سال ۱۹۶۸ میلادی به سمت وزارت کشور گرجستان منصوب شد. وی تا سال ۱۹۷۲ میلادی این سمت را در اختیار داشت و در این سال به عنوان دبیر کل کمیته شهری تفلیس از حزب کمونیست گرجستان انتخاب شد. پاییز همان سال وی به ریاست کمیته مرکزی حزب کمونیست گرجستان رسید و به مقام رسمی عالی رتبه‎ای در جمهوری گرجستان تبدیل شد. فعالیت سیاسی شواردنازده همزمان با اجرای پرسترویکا در اتحاد جماهیر شوروی شد.
در سال ۱۹۸۵ میلادی میخائیل گورباچف رئیس جمهور شوروی سابق شواردنادزه را به عنوان وزیر خارجه پیشنهاد داد. شواردنادزده وزیر خارجه شوروی شد تا نظاره گر پایان جنگ سرد و عادی شدن روابط مسکو و غرب باشد. وی همچنین شاهد اتحاد دو آلمان بود. وی به یکی از همراهان اصلی و نزدیک گورباچف برای اجرای سیاست‎های شوروی سابق تبدیل شد. طی سال‎های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ میلادی وی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست بود. وی در سال ۱۹۹۱ میلادی از سمت وزیر خارجه شوروی کناره‎گیری کرد و ریاست سازمان سیاست خارجی را بر عهده گرفت. در سال ۱۹۹۲ میلادی شواردنادزه به گرجستان بازگشت تا ریاست شورای دولتی جمهوری این کشور را بر عهده گیرد. در اکتبر همان سال شواردنادزه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی به نخست وزیری انتخاب شد. ۵ نوامبر ۱۹۹۵ میلادی نیز اکثریت مردم گرجستان وی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند. ۹ آوریل ۲۰۰۰ میلادی وی بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید و حمایت ۸۰ درصد مردم گرجستان را جلب کرد. زمانی که شواردنازده به گرجستان بازگشت درگیری های داخلی متوقف شد. ژوئن ۱۹۹۲ میلادی در شهر سوچی توافقنامه آتش بس امضا شد تا درگیری‎های گرجستان اوستیا و گرجستان و آبخازیا به پایان برسد. وی در سن ۸۶ سالگی بعلت بیماری از دنیا رفت.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *