تقویم تاریخ ( 15 ماه اسد )

امروز 15 ماه اسد برابر با 6 آگوست تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 
رویداد ها:
ورود شاه شجاع به شهر کابل/1839
Shah-Shuja-ul-Mulk.png
شاه شجاع برای بار دوم با ورود به شهر کابل، به پادشاهی رسید.  او در همکاری  و پشتیبانی سیک‌ها و اتحاد با بریتانیا توانست از قدرت بهره‌مند گردد و  پس از سی سال به دوباره به پادشاهی برسد، ولی  این اتحادش با بریتانیا، جنگ اول افغان را رقم‌زد.
شاه شجاع نخستین بار با برکنار نمودن برادرش شاه محمود به پادشاهی رسید. در ۱۸۰۹ او با بریتانیا -که از نفوذ ناپلئون بناپارت و روسیه بههندوستان بیم‌داشت- پیمان اتحاد بست. در می همان سال برادرش شاه محمود توانست او را شکست دهد و به هندوستان تبعید کند. هنگامی که او در ۱۸۱۴ از تبعید رهایی یافت، الماس کوه نور را به رانجیت سینگ پیش‌کش نمود. او کوشید با یاری سیک‌ها، قندهار را بگشاید، ولی از دوست‌محمد خان شکست خورد و گریخت.

شاه شجاع از شاخهٔ سدوزی دودمان درانی بود. او پنجمین امیر افغانستان و پسر تیمورشاه درانی بود و سر انجام در ۱۸۴۲ میلادی به دست فردی به نام شجاع‌الدوله ترور شد.

تولد داکتر نجیب الله/ 1327

نجیب الله

محمد نجیب‌الله احمدزی معروف به دکتر نجیب‌الله داکتر، دیپلمات، رئیس سابق سازمان امنیت ملی و هفتمین رئیس‌جمهور کشور و آخرین رئیس‌جمهور حکومت جمهوری دموکراتیک افغانستان بود. پیش از ریاست جمهوری شغل‌های مختلفی را در حکومت خلق در اختیار داشت و از پوهنتون کابل فارغ‌التحصیل شده‌بود. نجیب‌الله در جریان کودتای هفتم ثور و شکل‌گیری جمهوری دموکراتیک افغانستان کارمندی ساده بود که بعداً در زمان حکومت حفیظ‌ الله امین به ایران تبعید شد. در زمان حکومت ببرک کارمل به عنوان رییس خاد نام گرفت و یکی از اعضای بخش پرچم حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود. با پایان جنگ شوروی در افغانستان و خروج نیروهایارتش سرخ، مجاهدین افغان وارد کابل شدند و نجیب‌الله به دفتر سازمان ملل در کابل پناهنده شد. افراد عبدالرشید دوستم که زمانی از او حمایت می‌کردند، کنترول میدان هوایی را دردست داشتند و مانع خروج وی از افغانستان شدند. از اینرو نجیب‌الله در دفتر سازمان ملل در کابل ساکن و منتظر مذاکرات در مورد انتقال وی به هند شد. او تا ۶ میزان ۱۳۷۵ و سقوط کابل در آن دفتر اقامت داشت. تا آن‌که به‌دست طالبان از آنجا بیرون کشیده و به همراه برادرش جنرال احمد زی به طرز فجیعیاعدام شدند.

جسد نجیب الله در میدان آریانا

901 – مرگ عمروليث از گرسنگي در زندان خليفه

ششم آگوست سال 901 ميلادي عمرو ليث صفّار كه پس از مرگ برادرش يعقوب برجاي او نشسته و برخلاف برادر، با خليفه عباسي راه مماشات درپیش گرفته بود، در زندان خليفه در بغداد از گرسنگي درگذشت. عمرو از سال 858 بر جاي برادر نشسته بود. خليفه كه عمرو را توسط ديگران به چنگ آورده و به زندان افكنده بود، قول آزاد كردن وي را داده بود، ولي قلبا مايل به اين عمل نبود و چون زندانبان به ميل باطني خليفه پي برده بود، جيره غذايي «عمرو» را هر روز كمتر مي كرد تا از گرسنگي درگذشت.

15 مرداد - 6 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
مقبره عمرولیث

يعقوب که از سیستان (افغانستان امروز) برخاسته بود، حاضر به سازش با خليفه عباسي نشده بود و مورخان درباره سرانجام كار «عمرو» نوشته اند: اين بود نتيجه سازش با ابليس (حيله گر و ظالم)، نباید بر سر هدف ایدئولوژیک حتی موقتا سازش کرد، ترسوها نباید صاحب مقام رفیع شوند زیراکه ترسوها اهل سازش و مماشات هستند و ….

885 – ارمنستان استقلال يافت

ششم آگوست (15 مرداد) سال 885 ميلادي ارمني ها كه در آن زمان در منطقه وسيعي در جنوب غربي قفقاز و سراسر شرق آناتولي (تركيه امروز) سكونت داشتند، از فرصتي كه از هم پاشيدگي امپراتوري آریانا و ضعف و فتور حكومت روم شرقي (قسطنطنيه) برايشان فراهم آورده بود، استفاده كردند و استقلال سرزمين خود را اعلام داشتند. اين رويداد در سالهاي 1918 و1991 عينا تکرار شد. ارمنيان در سال 1918 از فرصت جنگ داخلي روسها (که درپي انقلاب بولشويکي 1917 آغاز شده بود) و در سال 1991 از ضعف دولت مسکو ناشي از اشتباهات گورباچف استفاده و اعلام استقلال کامل کردند.
در پي اعلام استقلال اوت 885 ميلادي، «آشوت باگراتوني» رئيس كشور ارمنستان شد و استقلال ارمنستان فورا از سوي سامانيان  و حكومت روم شرقي برسميت شناخته شد تا سد ديگري در برابر پيشروي اعراب مسلمان به وجود آيد.

15 مرداد - 6 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

ارمنستان در عين حال نخستين كشور مسيحي جهان بشمار مي آيد.

1806 – پايان امپراتوري مقدس رومي در اروپا

عمر امپراتوري مقدس رومي كه نه امپراتوري بود، نه مقدس و نه رومي ششم اوت 1806 به دست ناپلئون به پايان رسيد. اين امپراتوري، خود به خود، از روزي كه پاپ وقت در 25 دسامبر سال 800 شارلماني را امپراتور همه «رومن كاتوليكها» خواند تا جهان مسيحيت هم سلطاني همتراز هارون الرشيد خليفه وقت عباسي داشته باشد به وجود آمده بود و چون مورخان اين عنوان را بكرات بكار بردند باقي ماند. شارلماني پادشاه فرانكها بود كه به رم رفت، در برابر پاپ لئون سوم زانو زد و در عوض، آن عنوان را به دست آورد. اين امپراتوري يك كنفدراسيون سست مركب از چندين امير نشين و كشور داراي حاكميت ملي بود.

15 مرداد - 6 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
شارلماني

ناپلئون پس از پيروزي نظامي بر اتريش و ايجاد كنفدراسيون امير نشين هاي آلماني زير نظر خود ، به عمر امپراتور مقدس پايان داد.

1960 – تشديد خصومت: روزي كه منافع آمريكا در كوبا ملي شدند

ششم اوت 1960 فيدل كاسترو همه منافع ايالات متحده در كوبا را ملي اعلام كرد كه به تحريم و محاصره كوبا انجاميد كه پس از 5 دهه هنوز ادامه دارد. فيدل كاسترو كه اول ژانويه 1959 زمام امور كوبا را به دست گرفته بود مي گفت كه بدون لغو همه امتيازات دولت واشنگتن در كوبا، اين جزيره 111 هزار كيلومتر مربعي استقلال كامل و حاكميت ملي نخواهد داشت. كوبا واقع در آنتيل بزرگ از نخستين سرزمين هايي است كه اسپانيا در قاره آمريكا تصاحب كرده بود. رهبران واشنگتن از زمان استقلال فدراسيون ايالات متحده مايل به ضميمه شدن كوبا به قلمرو خود بودند كه فاصله چنداني از آن فدراسيون ندارد ولي دولت اسپانيا حاضر به ازدست دادن آن نبود. اسپانيا در جنگ 1898 از ايالات متحده (دولت واشنگتن) شكست خورد و كوبا را از دست داد و كوبا تحت قيمومت واشنگتن درآمد كه قانون اساسي سال 1902 كوبا با دادن امتياز كنترل اقتصاداين کشور به آمريكا و سپردن اين تعهد كه با دولت ديگري هم عهد نشود و پايگاه دريايي گوانتانامو در اجاره آمريكا بماند خود را تاحدي از اين قيموميت نجات داد. اصول مندرج در قانون اساسي كوبا كه حق نظارت بر برخي از امور اين كشور را به ايالات متحده داده بود باعث شد كه كمپاني هاي آمريكايي منافع متعدد در كوبا به دست آورند و فيدل كاسترو در اوت 1960 همين منافع را ملي كرد و به نظارت دولت واشنگتن پايان داد و خصومت آغاز شد. اين خصومت كه همچنان باقي مانده است. فيدل کاسترو که از اوت 2006 و انجام يك عمل حراجي روي رودهاش تحت درمان بود؛ يک سال و نيم بعد خود را بازنشسته کرد و رهبري کوبا اينک در دست رائول کاسترو است. باوجود اين، فيدل با دادن اندرز به دولت و نوشتن مقاله در روزنامه ارگان حزب کمونيست کوبا (که توسط خبرگزاري ها به سراسر جهان ارسال مي شود) به فعاليت ادامه مي دهد.

15 مرداد - 6 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
کاسترو در نخستين ملاقات بسيار گرم با خروشچف رهبر وقت شوروي

از بهار 2008 توجه روسيه به کوبا افزايش يافته و درپي بازديد معاون نخست وزير روسيه از کوبا در اوت 2008، پوتين نخست وزير و دبير کل حزب حاکم روسيه گفت که روسيه بارديگر به کوبا بازخواهد گشت. در ژوئيه 2008 نيز گفته شد که بمب افکنهاي اتمي دورپرواز روسيه سوخت گيري درکوبا را از سر گرفته اند که رائول کاسترو حاضر به تکذيب اين خبر نشد. رائول انتقال محدود زمين هاي مزروعي کوبا به کشاورزان آغاز کرده است که تحولي بزرگ خوانده شده است. ميزان انتقال بيش از توان کشت يک کشاورز نيست. مدت انتقال محدود به حداکثر 90 سال است. كوبا 11ميليون جمعيت دارد.

1991 – راه اندازي نخستين وب سايت در اينترنت

راه اندازي شبكه شبكه ها (www) در اينترنت توسط پروفسور «تيم برنرز ليTim Berners – Lee» ششم اوت 2018، بست و هفت ساله شد.

15 مرداد - 6 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
Tim Berners – Lee

لي كه نخستين وب سايت را ساخت و از ششم اوت 1991 در شبكه شبكه ها (اينترنت) قرار داد و در آن به همگان آموخت كه چگونه براي خود وب سايت بسازند و حرفشان را بدون سانسور و ترس و نگراني از تعقيب بزنند براي اين كار مهم پولي نگرفت و حق الامتيازي قرار نداد و آن را به ثبت هم نداد تا استفاده از اينترنت در سراسر جهان رايگان باقي بماند. طبق يك بررسي جهاني تازه، اينترنت در طول عمر كوتاه خود باعث شده است كه تبادل اطلاعات، انديشه و معلومات 76 درصد نسبت به گذشته افزايش يابد و اصحاب نظر در آموزش و پرورش در صدد تغيير نظامات جاري برآيند زيرا كه اينترنت از اين سيستم ها جلو افتاده و سريعتر به افراد اطلاعات و معلومات مي رساند. لي هنگام اعلام تعميم اينترنت و در اختيار همگان قرار گرفتن اين ابزار اطلاع رساني پيش بيني کرده بود كه در آينده اي نزديك واژه «سانسور» از فرهنگ ها حذف و به تاريخ سپرده خواهد شد.

زادروزها

۱۶۹۷ – زادروز کارل هفتم، امپراتور مقدس روم و پادشاه اتریش بین سال‌های ۱۷۴۲ تا ۱۷۴۵
۱۸۰۹ – زادروز آلفرد تنیسون ملک الشعرای بریتانیا

15 مرداد - 6 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلفرد تنیسون

۱۸۸۱ – زادروز الکساندر فلمینگ دانشمند انگلیسی ،‏ کاشف پنی‌سیلین ، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۴۵
۱۹۱۷ – زادروز رابرت میچام بازیگر و خواننده آمریکایی

15 مرداد - 6 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
رابرت میچام

۱۹۲۸ – زادروز اندی وارهول هنرمند، نویسنده، و فیلم‌ساز پیشرو آمریکایی ،از بنیان‌گذاران هنر پاپ دههٔ ۱۹۵۰ در ایالات متحده
۱۹۸۳ – زادروز رابین فن پرسی فوتبالیست هالندی

15 مرداد - 6 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
اندی وارهول

درگذشت‌ها

۱۶۶۰ – درگذشت دیه‌گو ولاسکز نقاش اسپانیایی محبوب دربار فیلیپ چهارم
۱۹۶۹ – درگذشت تئودور آدورنو جامعه‌شناس، فیلسوف ، موسیقی‌شناس و آهنگ‌ساز نئومارکسیست آلمانی

15 مرداد - 6 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
تئودور آدورنو

۱۹۷۳ – درگذشت فولخنثیو باتیستا ثالدیوار نهمین و دوازدهمین رئیس جمهور کوبا
۱۹۷۸ – درگذشت پل ششم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم

15 مرداد - 6 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژورژه آمادو

۲۰۰۱ – درگذشت ژورژه آمادو رمان‌نویس برازیلی
۲۰۰۲ – درگذشت ادسخر دیکسترا دانشمند هلندی علوم کامپیوتر

*****

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *