تقویم تاریخ ( 12 ماه اسد )

امروز 12 ماه اسد برابر با 3 آگوست تقویم میلادی است. روزی که در تافغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است وما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 
رویداد ها:

تولد استاد سید محمد داود حسینی/ 1276 شمسی

استاد سید محمد داؤد الحسینی شاعر و محقّق از پرکارترین استادان هنرمند و از سرآمدان هنر خط در قرن چهاردهم هجری ( قرن بیستم م ) بوده است.

استاد سید محمد داؤد حسینی بدر چنین روزی در دهکدۀ تیپه که قصر دارالامان کابل در همان محل بنا یافته است، چشم به دنیا کشود.

استاد حسینی از آغاز کار رسمی تا پایان مدال ها، تقدیر نامه ها و جوایز فراوانی از مقامات دولتی دریافت کرده است که از آن جمله می توان از نشانهای معارف، خدمت و صداقت یاد کرد.

حسینی افزون بر خدمات علمی، هنری و اداری و تدریس در فاکولته های ادبیات و حقوق پوهنتون کابل، در دوره های دوازدهم و سیزدهم شورای ملی افغانستان به حیث سناتور در مجلس اعیان مشغول کار بود. بعد از آن به حیث مشاور فرهنگی و مصاحب اعلیحضرت فقید محمد ظاهر شاه مقرر گردید که تا به هنگام کودتای سردار محمد داؤد خان به این وظیفه ادامه داد.

غروب این استاد شام روز یکشنبه 17 جدی 1357 شمسی ب در اثر سکتۀ قلبی در منزل شان (باغنواب کابل) اتفاق افتاد  در محوطۀ زیارت بابای خودی (ع) دفن شد.

عبدالرؤف فکری سلجوقی سید محمد داؤد حسینی را در خطوط نستعلیق و شکسته از نوادر روزگار و اساتیذ گرانمایۀ این فن شریف و هنر لطیف می داند و مهارت او را در کوچک نویسی نیز اشارت می نماید که حسینی بر یک دانه برنج باریک سوره های فاتحه و اخلاص را همراه با تأریخ و امضأ نوشته است که عقل تماشاگر را به وادی حیرت می کشاند. وی داؤد حسینی را از استادان روزگار و روشنگر چراغ میر عماد وعبدالرشید و میر عبدالرحمان می داند.

وفات پوهاند سید عمر شهید/1397

عالم ربانی، استاد اندیشمند، شاعر توانا، جناب الحاج پوهاند سید محمد عمر شهید در چنین روزی دیده از جهان فرو بست.

آن شخصیت علمی کم نظیر، در عمر پربار خویش خدمات شایانی در عرصه علم و فرهنگ این سرزمین انجام داده است.

نقش آفرینی مرحوم الحاج پوهاند سید محمد عمر شهید در جهاد مقدس ملت مجاهد افغانستان و تلاش برای راه اندازی مکاتب، مراکز تحصیلی و محافل ادبی و فرهنگی  در کشور  و حضور مستمر و موثر این عالم برجسته علمی در دانشگاه هرات با هدف تعلیم و تربیه محصلین شایسته، در کنار چاپ مجموعه های شعری و تالیفات و فعالیت های ارزشمند علمی، تحقیقاتی و تربیت صدها شاگرد در فخرالمدارس  و سعی مجدانه ایشان در تداوم فعالیت انجمن ادبی هرات ، اوراق زرینی از دفتر زندگانی پرافتخار آن استاد بزرگوار است که روشنی بخش و چراغ راه جویندگان حقیقت و معرفت خواهد بود.

1492 – روزي كه كريستوف كلمب سفر دريايي خود را در جهت درياهاي غرب آغاز كرد

كريستوفر كلمبوس سوم آگوست سال 1492 با سه كشتي و گروهي كه بيشترشان را زندانيان تشكيل مي دادند سفر دريايي تاريخي خود را از بندر «پالوس» اسپانيا آغاز كرد. سفر او همزمان با اخراج يهوديان از اسپانيا آغاز شده بود. كلمبوس (كلمب) كه متوجه كروي بودن زمين شده بود مي خواست كه از راه درياهاي غرب خود را به هند برساند، زيرا كه پرتغاليها قبلا راه شرق (جنوب آفريقا) را يافته بودند.

كلمبوس 71 روز بعد به جزاير آنتيل در قاره آمريكا رسيد و گمان كرد كه به نزديكي هند رسيده است و بوميان اين جزاير را كه مردمي آرام بودند و برهنه زندگي مي كردند «هنديان = Indians» ناميد كه اين عنوان باقي مانده است. وي سپس به يافتن زمين هاي بيشتري مشغول شد و در نخستين سفر كوبا و جزيره اي را هم كه اينك دو كشور دومينيكن و هائيتي در آن واقع اند مورد بازديد قرار داد و آن را هيسپانيولا خواند.

12 مرداد - 3 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
کلمبوس

رسيدن كلمبوس به آمريكا كه در پاره اي از نقاط آن از جمله مكزيك و پرو Peru تمدنهاي پيشرفته و درخشان وجود داشت راه را براي استعمار اين قاره به روي اروپائيان و انتقال بيماري هايي كه در آنجا نبود از جمله بيماري هاي مقاربتي باز كرد. دروغ، فريب و جرم نيز از جمله سوغات اروپائيان به قاره آمريكا بود. اروپائيان و مخصوصا انگليسي ها در شمال قاره آمريكا (ايالات متحده امروز) بوميان را تا مي توانستند نابود كردند كه جاي مهاجران اروپايي باز شود. مهاجران اروپايي آن بي گناهان را با قشاوت تمام کشتند تا اراضي شان تصرف و تملک کنند که اينک با پول همين اراضي و منابع غارت شده، از ثروتمندان جهان شده اند و ….

1914 – اعلان جنگ آلمان به فرانسه در آغاز جنگ جهاني اول

جنگ جهاني اول در واقع با ترور ولي‏عهد اتريش در 28 جون 1914 آغاز شد. اين بهانه ‏اي بود تا كشورهاي اروپايى براي حل اختلافات متعدد خويش و برطرف نمودن سوءظن نسبت به يك‏ديگر و در حقيقت براي فرونشاندن عطش قدرت‏طلبي خود جنگي را آغاز نمايند كه مدت 4 سال سراسر اروپا را در برگرفت. اتريش و آلمان كه با يك‏ديگر قرارداد مودت داشتند به حال آماده باش درآمدند. آلمان در مرحله نخست لوكزامبورگ را اشغال نموده و در 3 اوت 1914م نيز به فرانسه اعلان جنگ داد. چند ساعت بعد از آن، دولت انگلستان كه موافقت‏نامه دوستي با فرانسه به امضا رسانده بود، به حمايت از اين كشور وارد جنگ شد و بدين ترتيب اروپا و بخشي ديگر از ساير نقاط جهان در آتشي فرو رفت كه بيش از 8 ميليون تلفات داشت و ميليون‏ها مجروح بر جاي گذاشت و سرانجام در 11 نوامبر 1918م به پايان رسيد.

1980 – تحریم المپيك 1980 مسكو بخاطر تجاوز شوروی سابق به افغانستان!

بازي هاي تابستاني المپيك 1980 كه در مسكو برگزار شده بود در اين روز (سوم آگوست) به پايان رسيد. اين بازيها دو هفته پيش از اين (19 جولاي) گشايش يافته بود. بازيكنان آمريكا، ژاپن و آلمان فدرال (غربي) اين بازي ها را به دليل اعزام نيروي نظامي از جانب شوروي به افغانستان تحريم كرده بودند. طبق آمار، جمعا 65 کشور و هريک به دلايلي به بازي هاي مسکو ورزشکار نفرستاده بودند. باوجود اين، 5 هزار و 179 ورزشکار ازجمله يکهزار و 115 زن در مسابقه مسکو شرکت کرده بودند. با تحريم سال 1980، بازيكنان 81 كشور در مسابقه هاي مسکو شركت كرده بودند. برژنف رهبر وقت شوروي بازي ها را در استاديوم يكصد و چند هزار نفري لنين در مسكو كه ورزشكاران شوروي با آرايش صف، پرچم اين كشور را ساخته بودند (عكس بالا) گشوده بود.

دولت شوروي اعلام كرده بود كه به خواست دولت افغانستان نيرو به آن كشور اعزام داشته و مداخله اي در كار نبوده است. با اين تحريم «سياست» وارد امر ورزش شد كه بايد جاي رقابت هاي غير سياسي و مسالمت آميز باشد.

12 مرداد - 3 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

شوروي هشت سال بعد تحت فشار جهاد مردم مسلمان افغانستان، بالاخره نيروهاي خود را كه تلفات سنگين نيز متحمل شده بودند، از افغانستان بيرون برد.
زادروزها

۱۷۷۰ – زادروز فریدریش ویلهلم سوم پادشاه پروس از ا۱۷۹۷ تا ۱۸۴۰
۱۹۰۳ – زادروز حبیب بورقیبه پدر جنبش استقلال طلبی تونس و اولین رئیس‌جمهور آن کشور

12 مرداد - 3 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
حبیب بورقیبه

۱۹۴۰ – زادروز مارتین شین بازیگر آمریکایی‎

۱۹۶۳ – زادروز جیمز هتفیلد ترانه‌سرای اصلی، گیتارنواز و از بنیانگذاران گروه هوی متال متالیکا
۱۹۶۴ – زادروز آبهیسیت وجاجیوا بیست و هفتمین نخست‌وزیر کشور تایلند

12 مرداد - 3 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
جیمز هتفیلد

۱۹۷۹ – زادروز اوانجلین لیلی بازیگر کانادایی
۱۷۵۳ – چارلز استانهوپ دانشمند و سیاستمدار بریتانیایی.

12 مرداد - 3 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
چارلز استانهوپ

درگذشت‌ها

۱۹۲۴ – درگذشت جوزف کنراد نویسنده انگلیسی با اصلیت لهستانی
۱۹۴۲ – درگذشت ریچارد ویلشتتر شیمیدان آلمانی ، برنده جایزه نوبل کیمیا سال ۱۹۱۵

12 مرداد - 3 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
هانری کارتیه برسون

۲۰۰۴ – درگذشت هانری کارتیه برسون عکاس فرانسوی ، گسترش دهنده فوتوژورنالیسم
۲۰۰۸ – درگذشت آلکساندر سولژنیتسین نویسنده روس ، برنده جایزه ادبیات نوبل سال ۱۹۷۰ میلادی

12 مرداد - 3 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلکساندر سولژنیتسین

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *