ریاست امور مهاجرین ولایت هرات

نام ریاست: امور مهاجرین و عودت کننده گان

رئیس برحال: جاوید نادم

مختصری بر پیشنهَ وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان:-

 در سال 1365 خورشیدی كميته اي به منظور رسیده گی به موضوع مهاجرین ايجاد نمود. كه بعداٌ اين كميته بنام اداره عودت مهاجرين مسمي گرديد.

     کمیته مذکور از آن تاریخ الي سال 1369 زیر رهبری شورای وزیران فعالیت مینمود. و بعداٌ به سطح وزارت تحت عنوان امورمهاجرين وعودت كنندگان ارتقاء داده شد.

     خواست حكومت آنزمان طوري بود كه  با برقراری تماس های خویش با کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای افغانستان ، بتواند قناعت مليون ها مهاجر و پناهنده را كه بر اساس جبر روزگار راه هجرت در پيش گرفته بودند ، فراهم ساخته و درراستاي کمک به برگشت کننده گان افغان و هم ادغام مجدد آنها کاری انجام دهد.

     بعد از پیروزی  مجاهدین در سال 1371 وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان فعالیت های بیشتری به خود گرفت..

     این وزارت در زمان طالبان به تغیرات جدي تشکیلاتی  مواجه گرديد ، ابتداء از سطح وزارت به درجه ریاست تنزیل داده شد و بعداٌ برای مدتی به وزارت شهدا و معلولین مدغم گردید. و دراین مقطع زمانی پروسه عودت نه تنها متوقف بلکه سلسله مهاجرت ها و بيجاشدن ها به شدت دوباره آغاز شد.

    با سقوط رژیم طالبان در ماه قوس سال 1380 و روی کار آمدن اداره مؤقت در افغانستان، این اداره در تشکیلات  دولتی بار دیگر به حیث یک وزارت مستقل تحت عنوان (امور مهاجرین و عودت کننده گان) احياگرديد. و ازهمان آوان تا اکنون فعالیت دارد .

وزرا، سرپرستان و روسای این اداره از بدو تاسیس عبارت اند:

جدول وزارت امورمهاجرین وعودت کننده ګان.PNG

درباره admin

مطلب پیشنهادی

ادارۀ خط آهن هرات

افغانستان کشوریست محاط به خشکه، با انقطاع ترانسپورتی – ترانزیتی میان کشور های آسیای میانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *