تقویم تاریخ ( 9 اسد )

امروز نهم ماه اسد برابر است با سی و یک ماه جولای:

ارسال نامه توسط گریفن نماینده انگلیس عنوانی امیر عبدالرحمن خان، راجع به مناسبات انگلستان با او/1880

تولدید فرید زلاند/1334

نتیجه تصویری برای فرید زلاند

فرید زلاند از آهنگ سازان محبوب کشور در چنین روزی در شهر کابل چشم به جهان گشود.

وی موسیقی را همانند بیشتر اعضای خانواده اش نزد پدرش جلیل زلاند آهنگساز افغان فرا گرفت. در سال ۱۳۴۸ خورشیدی او با در دست داشتن بورس تحصیلی از وزارت فرهنگ و هنر به تهران ایران مهاجرت کرد، او در این شهر وارد هنرستان عالی موسیقی شد. بعداز گذشت یک سال از نوازندگی پیانو به هارمونی آهنگسازی تغیر رشته داد.

فرید زلاند آهنگسازی را درسال۱۳۵۰ شمسی و در پانزده سالگی در تهران آغاز می‌کند و اولین آهنگهای خود را برای ستار می‌سازد که با استقبال زیادی مواجه می‌شود.

او پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران همانند بسیاری از هنرمندان ایرانی مجبور به ترک ایران شد.

وی در زمره پرکارترین و موفق ترین آهنگسازان تاریخ موسیقی قرار گرفته است. فرید زلاند برای سرشناس ترین خوانندگان موسیقی پاپ ایران از جمله داریوش، ابی، گوگوش، ستار، معین، هایده، شهره، لیلا فروهر، شهرام صولتی، شاهرخ، مارتیک،هلن، بیژن مرتضوی، حمیرا و… در قبل و بعد از انقلاب ۱۳۵۷ آهنگ‌سازی کرده است. او فرزند جلیل زلاند، آهنگ‌ساز معروف کشور است. برادران و خواهران او سهیلا زلاند، شهلا زلاند و وحید زلاند همگی خواننده‌اند.

وفات استاد عبدالاحمد جاوید / 1381

پروفیسور جاوید در ۹ اسد ۱۳۸۱ خورشیدی در شهر لندن چشم از جهان پوشید و نظر به وصیت شان، جنازۀ آن روان ‌شاد به‌کابل انتقال و در قبرستان شهدای صالحین به‌ خاک سپرده شد.

عبدالاحمد جاوید در سال ۱۹۲۷ در کابل به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطهٔ خود را نیز در همین شهر به پایان رساند. در سال ۱۹۴۳ وارد دانشکده ادبیات دانشگاه کابل شد. وی سپس برای ادامه تحصیل راهی تهران شد و در سال ۱۹۵۶ موفق به اخذ درجه دکترای ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد.
او پس از بازگشت به افغانستان، در دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه کابل مشغول به تدریس شد. وی در سال ۱۹۷۲ میلادی به ریاست دانشگاه کابل رسید.
از او که یکی از محققان و ادب شناسان سرشناس افغان بود، ده‌ها کتاب، رساله و مقاله در زمینه زبان و فرهنگ فارسی برجای مانده‌است.

احمد جاوید در میان اهل ادب و اهل دانشگاه در افغانستان شهرت و اعتبار فراوانی داشته‌است و مقامات حکومتی نیز او را از بزرگترین شخصیت‌های این عصر دانسته‌اند.

جاوید به مدد آشنایی با سرشناس‌ترین ادبیات‌شناسان و پژوهشگران ایران و نیز با بهره‌مندی از تسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی امکان استفاده از منابع و متون تألیف شده به این زبان‌ها را در اختیار داشت.[۴] از طرف دیگر، به خاطر داشتن دسترسی به شماری از مهم‌ترین نسخه‌های خطی و منحصربه‌فردی از دیوان‌های اشعار شاعران فارسی‌زبان که در آرشیو ملی افغانستان نگه‌داری می‌شده توانست قدم در راه‌هایی بگذارد که روندگان اندکی دارند.

جاوید همچنین با گردآوری شماری از قصه‌های بومی رایج در افغانستان نشان داده‌است که در پی شناختن و شناساندن فرهنگ بومی و عقاید و باورهای رواج یافته در میان مردم سرزمینش است.

او زبان فارسی را دومین زبان تمدن اسلامی می‌دانست و با اشاره به گستردگی رواج این زبان در قلمروهای اسلامی معتقد بود که فارسی را نباید زبان یک قوم دانست، بلکه این زبان حلقهٔ وصلی میان اقوام و گویندگان دیگر زبان‌ها در منطقه بوده‌است.

حمله داعش به سفارت عراق در کابل/1396

سفارت عراق در منطقه شهر نو کابل در مرکز شهر کابل قرار دارد

یک گروه “چهار نفری تروریستان انتحاری” به سفارت عراق در جاده چهاراهی انصاری در حوزه چهارم امنیتی کابل حمله کردند. در این حمله ۲ محافظ امنیتی این سفارت کشته شدند. گفتنی است، این نخستین بار بود که سفارت عراق در افغانستان هدف حمله مهاجمان قرار می‌گرفت.

یروهای ویژه پولیس با اقدام سریع و به‌موقع به محل حمله رسیدند و در اقدام نخست سفیر، معاون سفیر و کارمندان سفارت را از محل رویداد به مکان امن انتقال دادند.بدین ترتیب به هیچ کارمند این سفارت آسیب نرسیده و یک پلویس ملی افغانستان به گونه سطحی زخمی شد.

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را پذیرفت.

حمله بر ریاست عودت مهاجرین ننگرهار/1397

جلال آبادافراد مسلح در چنین روزی به اداره امور مهاجران ولایت ننگرهار در شرق افغانستان حمله ور شدند. در این حمله دست‌کم ۱۵ نفر کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.

این حمله نخست با انفجار در ورودی این اداره در ناحیه سوم شهر جلال آباد، مرکز ننگرهار شروع شد و با تبادل آتش میان مهاجمان و نیروهای امنیتی افغان ادامه یافت. مهاجمان سه نفر بوده‌اند که یکی از آنها مواد انفجاری همراهش را منفجر کرد و دو مهاجم دیگر وارد ساختمان ریاست امور مهاجران ننگرهار شدند که نشستی  با حضور رئیس این اداره و شماری از خارجیان در آن در جریان بود. همچنان در همین روز  ۱۱ نفر از جمله یک زن در برخورد یک سرویس مسافربری با مین کنار جاده کشته شدند. در این حادثه که در منطقه لخشک ولسوالی بالابلوک ولایت فراه رخ داد، نزدیک به ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

این سرویس مسافربری از هرات عازم کابل بود که با مین برخورد کرد.

ورود ابومسلم خراسانی به مناطق هرات و مرو/ 745م 

طبق روايات متعدد و تطبيق تقويم ها، ابراهيم بن محمد معروف به ابومسلم كه در «تاريخ» ابومسلم خراساني ناميده شده است 31 جولای سال 745 ميلادي براي سر و سامان دادن به مخالفان بني اميه كه در عين حال از بني عباس پشتيباني مي كردند، وارد مناطق هرات و مرو شد. وي ظرف دو سال و چند ماه بر همه خراسان قدیم  و ازجمله شامل منطقه فرارود تسلط يافت و در شهر مرو مستقر شد.

 او مردي دلير و باهوش و مصمم به برچيدن حكومت بني اميه بود كه به اظهار وي عيّاش، آزمند، دنيا دوست و همانند سلاطين قديم ظالم، متكبر و فاسد شده بودند و به اين هدف خود نيز رسيد.

تصويري از يک مجسمه ابومسلم خراساني

1099م:30 جولای سال 1099 ال سيد (رودريگو دياز دو ويوار) جنرال اسپانيايي در شهر والنچيا درگذشت. وي 55 سال عمر كرده بود.

ال سيد نخست از سرداران ارتش آلفونسو چهارم پادشاه كاستيل( قسمتي از اسپانيا) بود كه چون مورد بي مهري پادشاه قرار گرفت به صورت يك جنرال مرسنر درآمد، گاهي براي مسلمانان اسپانيا شمشير و مهارت جنگي خود را بكار مي برد و بعضي وقت ها در كنار مسيحيان مي جنگيد و سرانجام والنچيا را در پي يك محاصره طولاني تصرف كرد و خود را حاكم اين شهر ساحل مديترانه كرد. والنچيا قبلا در دست مسلماناني بود كه از شمال آفريقا به اسپانيا رفته بودند.

عمل آلفونسو چهارم با السيد و مرسنر شدن او، ضرب المثلي بين المللي شده است كه حكمران نبايد مردان كشور (از مردان شمشير تا مردان فكر) را با يك برخورد كوچك و به آساني از دست بدهد تا ويرانگر شوند.

مسلمانان نام السيدEl – Cid (ال سيدي ـ سيد به معناي آقا و برتر) را بر «رودريگو» گذارده بودند. در باره السيد داستانسرايي بسيار شده و يك فيلم سينمايي نيز بر پايه اين داستانها توليد شده است.

1803م:30 جئلای سال 1803 «يان اريكسونJon Erickson » مهندس و مخترع سوئدي به دنيا آمد و 86 سال عمر كرد. پروانه كشتي، كشتي زره دار، اژدر، اژدر افكن و … از اختراعات وي بشمار مي آيند.

وي بود كه در سال 1962 (دوران جنگ داخلي آمريكا) براي اتحاديه آمريكا (شمالي ها ـ دولت واشنگتن) كشتي زره دار «مانيتور» را ساخت.

1733م:31 جولای سال 1733 ميلادي نخستين «لژ» فراماسونري در شهر «بوستون» در آمريكا آغاز به كار كرد. پاره اي از مورخان ورود فراماسونري را به آمريكا، سه سال پیش از آن و در سال 1730 و به شهر فيلادلفيا ذكر كرده اند. بنجامين فرانكلين از سران استقلال آمريكا در فيلادلفيا به عضويت فراماسونري درآمده بود.

فراماسونري يك تشكيلات سري (محرمانه) است كه به صورت سلسله مراتب و با انضباط سخت اداره مي شود و در تعليم و عمل، اعضاي آن در ائتلاف با هم هستند و ملزم به اطاعت اند. اعضاي هر گروه فراماسون كه به آن «لژ» مي گويند تحت شرايطي صرفا از ميان مردها انتخاب مي شوند و اين لژها داراي گراندلژ (لژ بزرگ) هستند. در داخل لژها نيز اعضا در سه طبقه قراردارند كه طي شرايطي ارتقاء مي يابند. ريشه فراماسونري از انگلستان قرون وسطي است كه بر الگوي انجمنهاي قديمي سرمعماران كليساهاي اسكاتلند به وجود آمده است. فراماسونري پس از ايجاد «گراندلژ» لندن در سال 1717، به ساير كشورها گسترش يافت و از آنجا كه ميان اعضاي لژها دوستي، وفاق و معاضدت برقرار است، به مداخله در امور كشورها از جمله دخالت در انتصابات، سياستگذاري ها، حتي معاملات دولتي، انواع پارتي بازي و اعمال نفوذ متهم شده اند. هيتلر و موسوليني دو مخالف سرسخت فراماسونري بودند. دولتهاي كمونيستي نيز در زمان خود، اين لژها را از كشورهاي خود ريشه كن كردند و … در ايران هم پس از انقلاب اقداماتي بر ضد فراماسونري و عضويت در آن صورت گرفته است.

1811م:سي ام جولای سال 1811 «ميگوئل هيدالگو كاستيلا، رهبر استقلال طلبان مكزيك كه به پدر اين كشور معروف است، در «چي واهواهوا» در 58 سالگي تيرباران شد. وي يك كشيش كاتوليك بود كه مكزيكي ها را برضد حكومت اسپانيا (اصطلاحا كشور مادر) كه بزعم او مقامات اعزامی اش به مکزیک بي عدالتي و ستمگري مي كردند فراخواند و به پيروزي هايي هم نائل آمد. کشیش «هيلداگو» در مكزيك همان انقلاب مسلحانه اي را به راه انداخت كه جورج واشيگتن چند سال پيش از او در ايالات متحده به آن دست زده بود و علت عدم پيروزي او در اين بود كه مانند واشنگتن تجربه نظامي نداشت و در مكزيك بيش از ايالات متحده خائن و خبرچين وجود داشت.

Miguel Hidalgo y costilla

 

1898م:اليجا محمد رئيس جنبش مسلمان سياهپوست ايالات متحده كه جنبش او رنگ ناسيوناليستي به خود گرفته بود، 31 جولای1960 خواهان تشكيل دولتي از سوي سياهپوستان درچارچوب اين كشور شد.

اليجا كه به نام« اليجا پول » در دهم اكتوبر 1898 در جورجيا متولد شده بود در 26 سالگي به شهر ديترويت ميشيگان نقل مكان كرد . پدر وي در جورجيا يك مروج مسيحيت پروتستان بود. اليجا در ديترويت با « فرد محمد » آشنا و مسلمان شد و از آنجا به شيكاگو رفت و يك مركز اسلامي تاسيس كرد و در سال 1934 جنبش سياهان مسلمان را بنياد گذارد.

وي در دوران جنگ جهاني دوم دولت آمريكا را متهم كرد كه چون ژاپني ها سفيد پوست نيستند مورد خصومت آمريكا قرار گرفته اند و به همين سبب زنداني شد. زنداني شدن به سود او تمام شد و در آنجا موفق گرديد جمع كثيري از زندانيان را كه يكي از آنان ملكم ايكس بود مسلمان كند. او تا پايان عمر ( 25 فوريه 1975 ) به فعاليت هاي خود ادامه داد. جنبش او نخستين جنبش مسلمانان در آمريكا بشمار مي آيد.

اليجا محمد

1556: سن ايگناشيوس موسس فرقه مسيحي « ژوزويت » در رم درگذشت.

1777: موسسان ايالات متحده آمريكا به «ماركيز دو لافايت» فرانسوي كه به كمك آنان شتافته بود درجه جنرالي و مقام فرماندهي در ارتش انقلاب استقلال دادند.

1945: 1945 پير لاوال نخست وزير پيشين فرانسه كه پس از شكست آلمان در جنگ به اتريش گريخته بود خود را تسليم كرد و 15 اكتوبر همان سال به جرم سازش با هيتلر اعدام شد.

1981: جنرال عمر تريحوس رئيس كشور پاناما در يك سانحه هوائي كه نسبت به عادي بودن آن ترديد است كشته شد و ژنرال نوريه گا برجاي او نشست. تريحوس با كارتر رئيس جمهوري وقت آمريكا پيمان واگذاري آبراه پاناما را به اين كشور امضاء كرده بود و به شاه اجازه داده بود كه درپاناما اقامت كند.

1991: بوش ( پدر ) و گورباچف قرارداد محدود كردن تسليحات استراتژيك امضاء كردند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *