تقویم تاریخ ( 7 ماه اسد )

امروز 7 ماه اسد برابر با 29 جولای تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

قتل میرویس جلیل ، خبرنگار رادیو بی بی سی در افغانستان/1373

نتیجه تصویری برای میرویس جلیل

میرویس جلیل خبرنگار رادیو بی بی سی در افغانستان در چنین روزی زمانی که جهت مصاحبه با انجینیر گلبدالدین حکمتیار عازم ولسوالی چهار آسیاب مقر حزب اسلامی در جنوب شهر کابل بود،از سوی افراد ناشناس به قتل رسید.

تصویر حکمتیار

این تصویر ۲۵ سال پیش در چهارآسیاب کابل گرفته شده است. میرویس جلیل، گزارشگر بی‌بی‌سی فارسی (سمت راست حکمتیار) و ببرک احساس (سمت چپ حکمتیار) برای مصاحبه با رهبر حزب اسلامی به چهارآسیاب رفته بودند

نتیجه تصویری برای میرویس جلیل

آغاز پروژه ساخت راه آهن هرات – خواف /1385

راه‌آهن هرات – خواف

روز شنبه 7 اسد (29 جولای)، علی سعيدلو معاون اجرايی رييس جمهور ايران و احمد ضياء مسعود معاون اول رييس جمهور افغانستان، عمليات اجرايی پروژه احداث راه آهن 191 کيلومتری هرات – خواف را آغاز کردند.

پروژه راه آهـن خواف – هرات بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت طـرح  km/h 160 برای مسافری وkm/h  120 برای باری، از کیلومتر 092+24راه آهن سنگان – تربت حیدریه  در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال غربی به جنوب شرقی ادامه یافته است .

این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از نظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد- حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا بسیار مهم می‌باشد. در حال حاضر ( اسد 1397) این خط آهن تا 50 کیلومتری شهر هرات به پایه امال رسیده و کار ریل گذاری آن به جانب شهر هرات نیز در شرف آغاز شدن است.

تروز حشمت خلیل کرزی/1393

 حشمت خلیل کرزی پسر کاکای حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و از حامیان اشرف غنی احمدزی نامزد انتخابات دور سوم  ریاست جمهوری کشور در چنین روزی کشته شد.

 یک بمبگذار انتحاری هنگام ورود شماری از سران قومی به خانه آقای کرزی در قندهار، وارد خانه او شد و مواد منفجره‌ای را که در دستارش پنهان کرده بود، منفجر کرد.

فرد بمبگذار حدود شانزده ساله بود و هنگام دست دادن با حشمت خلیل کرزی، این مواد را منفجر کرد و او را کشت.

حشمت خلیل کرزی از افراد بانفوذ خانواده کرزی در قندهار و از حامیان اشرف غنی در هنگام نامزدی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بود.

او در گذشته رئیس یک شرکت امنیتی خصوصی بود و به شکار و نگهداری حیوانات وحشی در خانه بزرگش در قندهار شهرت داشت.

حشمت کرزی یک شیر نر در خانه‌اش داشت که عکسش با آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

                                        او به نگهداری انواع حیوانات و پرندگان در خانه خود در قندهار شهرت داشت

238 – تاريخچه دست دادن به عنوان علامت دوستي و احترام

سكه دوران كوتاه حكومت بالبينوس Balbinus و شريك ، تاريخ دست دادن به نشانه ابراز دوستي و احترام را نشان مي دهد. در پشت سكه باليبينوس تصوير «دستي در دست فرد ديگر» را نشان مي دهد و به علامت دوستي و اتحاد دو كنسول آن زمان روم ، بالبينوس و پوپيه نوسPupienus ساخته شده است تا رومي ها مطمئن شوند كه ميان دو امپراتور شريك نفاق وجود ندارد. اين سكه ها در ژوئيه 238 ميلادي و سه هفته پيش از ترور بالبينوس در كاخ خود ضرب و رايج شده و از آن پس با توجه به اين سكه، دست دادن ( Hand Shake) با دست راست در قلمرو روم و سپس ساير نقاط جهان مرسوم شده و باقي مانده است.

7 مرداد - 29 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
هر دو روي سکه بالبينوس

ترور همزمان باليبينوس امپراتور وقت با شريك حكومتش «پوپيه نوس» به دست افسران شورشي روم 29 ژوئيه 238 روي داد. تاريخدانان بعدا ابراز عقيده كرده اند كه هدف باليبينوس از نقش تصوير دست دادن در پشت سكه، اين بود كه نشان دهد با پوپيه نوس متحد و يگانه است.

در آن زمان، سناي روم دو نماينده (كنسول) را انتخاب مي كرد تا به اتفاق زمام امور اجرايي امپراتوري روم را به دست گيرند و انتخاب اين دو بايد هر سال تجديد مي شد.

1890 – روزي كه «وان گوک» خودكشي كرد

«وينسنت وان گو Vincent Van Gogh» نقاش هنرمند هلندي كه تابلو هاي او در حال حاضر هركدام دهها ميليون دلار خريد و فروش مي شود و يكي از آنها در يك حراج 82 ميليون به فروش رفت 29 جولاي 1890 در فرانسه خود كشي كرد. وي بسال 1853 در هلند به دنيا آمده بود.

خريد و فروش كارهاي هنري در فاميل وان گو ارثي بود و او نيز وارد همين پيشه شد. وي در دهه آخر عمر خود به كشيدن نقاشي پرداخت و در هلند و فرانسه دهها اثر بسيار جالب كشيد كه موفق شد تنها يكي از آنها را بفروشد! . او اواخر عمر با فقر كامل زندگي مي كرد.

7 مرداد - 29 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
وان گو اين پرتره را از خود كشيده و معلوم نيست كه چرا روي گوشش را پوشانده است

1900 – ترور پادشاه ايتاليا در عصر فعاليت آنارشيست ها

29 جولاي 1900 اومبرتو يکم humbert = Umberto پادشاه وقت ايتاليا ترور شد. وي 22 سال بر ايتاليا سلطنت کرده بود. اومبرتو برخلاف پدرش مردي محافظه کار و علاقه مند به تقويت ارتش و سياست خارجي بود و به همين سبب به آلمان نزديک شده بود. مورخان اورا بنيادگذار اتحاد مثلث مي دانند. اومبرتو که کوچکترين ناارامي را تحمل نمي کرد به ارتش دستور داده بود که تظاهرات نسبتا آرام 29 آگوست سال1898 کارگران در ميلان را زير آتش توپ قرار دهند که ضمن آن جمع کثيري کشته شدند. اومبرتو به دست گائتانو (آنژلو) برشچي Gaetano Bresci يک آنارشيست ايتاليايي ـ آمريکايي کشته شد . Bresci گفته بود که انتقام خون کارگران ميلان را گرفته است. دهه هاي آخر قرن نوزدهم و اول قرن بيستم را عصر ظهور عملي آنارشيسم نوشته اند و آنارشيست ها که عقيده به حکومت شوراها بر کشورها داشتند و حکومت فرد حتي انتخابي را رد مي کردند در آن چند دهه چندين رئيس دولت و رئيس کشور را در اروپا و آمريکا ترور کردند. پيدايش فلسفه آنارشيسم از اواسط قرن نوزدهم است. وقوع جنگ جهاني اول به فعاليت آنارشيست ها پايان داد. چون در آن زمان مجازات اعدام در ايتاليا لغو شده بود، Bresci به حبس ابد محکوم شد که بيست و دوم ماه مي 1901 اعلام شد که وي در زندان خودکشي کرده است. گفته شده است که نگهبانان زندان اورا کشته بودند.

7 مرداد - 29 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
Umberto يکم

درپي ترور اومبرتو پسر 31 ساله اش ويتوريو امانوئله پادشاه ايتاليا شد.

7 مرداد - 29 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
Bresci که پادشاه ايتاليا را ترور کرد

1942 – قانون جنگ دفاعي پارسيان و بخشنامه شماره 227 استالين

بخشنامه نظامي شماره 227 استالين رهبر وقت جماهير شوروي بامداد 28 جولاي 1942 خطاب به يكايك افراد مسلح اين كنفدراسيون صادر شد كه در آن عقب نشيني سرباز در نبرد دفاعي ميهني وقت را بدون دريافت دستور كتبي فرماندهان ارشد ((از مسکو) ممنوع و مجازات تخطّي از اين بخشنامه را اعدام فوري تعيين كرده بود. (در قانون جنگ؛ دفاع در برابر تجاوز بيگانه، نبرد ميهني = مقدس عنوان گرفته است.). ظهر همان روز، راديو مسكو كه صداي آن از بلندگوهاي سربازخانه ها و قرارگاهها براي شنيدن نظاميان پخش مي شد به تفسير اين بخشنامه كه آن را لازم و حياتي خوانده بود پرداخت و گفت: پارسيان با چنين قانوني به مدت 12 قرن يك امپراتوري بزرگ داشتند و 225 سال تنها ابرقدرت جهان بودند.

7 مرداد - 29 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
ُStalin

در آن سرزمين دو بار از اين قانون تخطي شد و امپراتوري آنان موقتا از دست رفت؛ يك بار در برابر تعرض اسكندر و بار ديگر در برابر مسلمانان عرب و فاصله ميان اين دو مورد بيش از نهصد سال بود. بار دوم، ايرانيان پرچم نظامي خودرا كه برايشان مقدس بود ازدست دادند. ما (روسها) نبايد از برابر آلماني ها فرار كنيم. آنان بدون دليل و منطق و بدون اينكه مورد تهديد ما قرار گرفته باشند سرزمين مان را مورد تجاوزي بسيار خشن قرارداده اند و دفاع ما يك ايستادگي مقدس، مشروع و ميهني است و بنابراين نبايد به خاطر زنده ماندن موقت و به بهاي به كشتن دادن ديگران و انهدام وطن، از برابر متجاوز بگريزيم. با فرار و كرنش، تعرض متوقف نخواهد شد و ….

اين بخشنامه و گفتار كه ورقي از تاريخ جنگهاي ميهني را تشكيل داده است سبب شد كه روسها بايستند و تجاوزگر را نابود سازند. بوروكراسي (ساختار اداري غير علمي و اصطلاحا: من درآوردي)، فساد مقامات بالا، خودخواهي و فقر تفكر ميهني و عمومي؛ شوروي را از درون فروپاشانيد، نه تعرض خارجي و ….

زادروزها

۱۸۸۳ – زادروز بنیتو موسولینی روزنامه‌نگار، سیاستمدار و رهبر ایتالیای فاشیست طی دوران جنگ جهانی دوم
۱۸۹۸ – زادروز ایزیدور ایزاک رابی فیزیک‌دان لهستانی‌تبار آمریکایی ، برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۴۴

7 مرداد - 29 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
بنیتو موسولینی

۱۹۰۰ – زادروز ایویند جانسون نویسنده اهل سوئد ، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۷۴ به همراه هاری مارتینسون
۱۹۰۵ – زادروز داگ هامرشولد پدیدآور، اقتصاددان و دومین دبیرکل سازمان ملل متحد ، برنده جایزه صلح نوبل

7 مرداد - 29 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
ایویند جانسون

۱۹۲۷ – زادروز هری مولیش نویسنده هالندی
۱۹۸۱ – زادروز فرناندو آلونسو راننده اسپانیایی رشته فرمول یک ، دو بار قهرمان جهان

7 مرداد - 29 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
داگ هامرشولد

درگذشت‌ها

۱۱۰۸ – درگذشت فیلیپ یکم پادشاه فرانسه
۱۶۴۴ – درگذشت اوربان هشتم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم

7 مرداد - 29 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
روبرت شومان

۱۸۵۶ – درگذشت روبرت شومان آهنگ‌ساز آلمانی
۱۸۹۰ – درگذشت ونسان ون گوگ نقاش هلندی

7 مرداد - 29 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
هربرت مارکوزه

۱۹۷۹ – درگذشت هربرت مارکوزه فیلسوف و جامعه‌شناس آلمانی ، از اعضایِ اصلیِ مکتب فرانکفورت
۱۹۸۳ – درگذشت لوئیس بونوئل کارگردان و فیلم‌ساز اسپانیایی

7 مرداد - 29 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
لوئیس بونوئل

*****

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *