تقویم تاریخ ( 2 ماه اسد )

امروز دوم ماه اسد مطابق یا 24 ماه جولای 

معاصره شهر هرات توسط قشون قاجار ایران/1883

در اوایل حکومت محمدشاه قاجار سپاهیان ایران هرات را که حاکم آن اعلام استقلال کرده بود، محاصره کردند. اما به علت اشغال جزیره خارگ به وسیله نیروی دریایی انگلیس و اولتیماتوم آن کشور به ایران، سپاهیان ایران به محاصره هرات پایان دادند .

بلی! با تهاجم بریتانیا به جنوب ایران و بحرانی شدن روابط ایران و بریتانیا طی عهدنامه‌ای که در ۱۲۷۳ ه‍. ق (۱۸۵۷ میلادی و ۱۲۳۶خورشیدی) در پاریس بین نماینده ایران و سفیر بریتانیا امضا شد، قرار شد که نیروهای بریتانیا از بنادر و جزایر جنوب ایران خارج شوند و در عوض ایران نیز سپاهیان خود را از هرات فراخواند و استقلال افغانستان را به رسمیت شناخت.

قبل از این در ۱۲۴۹ ه‍. ق عباس میرزا نیز از سوی فتح‌علی شاه قاجار مامور  گرفتن هرات از افغان‌ها شد. مرگ عباس میرزا در راه مشهد این کار را ناتمام گذاشت. محمد شاه قاجار نیز کوششی برای فتح هرات کرد که ناکام ماند. در زمان ناصرالدین شاه قاجار، دوست محمدخان، حاکم کابل و قندهار هرات را گرفت. نیروهای ناصرالدین شاه تحت فرمان حسام‌السلطنه هرات را محاصره کردند و در سال ۱۲۷۳ ه‍. ق (۱۸۵۷ میلادی و ۱۲۳۶خورشیدی)این شهر را گرفتند.

حمله انتخاری بالای هواداران جنبش روشنایی/1395

حمله انتحاری به تجمع معترضان “جنبش روشنایی” در کابل، ۸۰ تن کشته و ۲۳۱ زخمی به جا گذاشت

حمله به این تظاهرکنندگان توسط ۳ مهاجم انتحاری انجام شده که فرد اول توانسته بمب همراه خود را منفجر کند، اقدام فرد دوم ناقص مانده و سومین مهاجم انتحاری در اثر شلیک پلیس کشته شد.

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حملات را به عهده گرفت.

این حمله انتحاری زمانی رخ داد که مرحله نخست اعتراض‌ها به پایان رسیده بود و معترضان مشغول برپا کردن خیمه‌ها برای “تحن نامحدود” بودند.

جنبش روشنایی با تغییر خط انتقال برق وارداتی ترکمنستان موسوم به خط ۵۰۰ کیلوولت از بامیان به سالنگ مخالف است، ولی دولت با تأکید بر کشیدن این خط از سالنگ، وعده داده که یک خط ۲۲۰ کیلوولتی از بغلان به بامیان بکشد.

تصمیم کابینه افغانستان در نشست یازدهم ثور 1395 خود برای تغییر خط انتقال برق وارداتی ترکمنستان از بامیان به سالنگ، تاکنون مجموعه ای از اعتراضات را در این کشور به دنبال داشت.

در واکنش به این تصمیم تظاهرات بزرگی در کابل و یک رشته تظاهرات دیگر در سایر شهرهای افغانستان و تعدادی از شهرهای اروپایی به راه افتاد.

تولد عبدالحکیم طبیبی/ 1303 شمسی

داکتر عبدالحکیم طبیبی در چنین روزی در شهر کابل مرکز افغانستان متولد و تحصیلات خود را در لیسه حبیبیه به پایان برد و آنگاه به دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل رفت. از دانشگاه جرج واشنگتن در سال ۱۹۵۲ و از امریکن یونیورسیتی در ۱۹۵۴� به دریافت درجات فوق لیسانس و دکتری نائل شد.
در سال ۱۳۳۴ در شعبه سوم وزارت امور خارجه مدیر و رئیس اداره خدمات سیاسی شد و از سال ۱۳۲۵ به بعد به سمت دبیر اول مستشار و وزیر مختار در نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل انجام وظیفه نمود. در سال های ۱۳۴۴- ۱۳۴۵ وزیر عدلیه و از سال های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۲ سفیر کبیر افغانستان در یوگوسلاوی، جاپان و هند و سفیر اکرودیته در بلغارستان، فلیپین ، نپال و سفیر کبیر افغانستان در سازمان ملل متحد بود. وی هنگامی که روس ها افغانستان را مورد تجاوز قرار دادند از این سمت استعفا کرد.
داکتر طبیبی ۳۵ سال در مجامع بین المللی و کنفرانس های حقوقی بین المللی به نمایندگی از افغانستان شرکت کرده است. نتیجه این فعالیت های او کتابی است به عنوان « حقوق دریاها » و « حق ترانزیت » که در سال ۱۹۵۹ به زبان انگلیسی در سویس و سپس در سال ۱۹۶۰ در مجله حقوق پراگ و در ۱۹۷۱ به صورت کتاب از سوی کمیته مشورتی حقوقی هند و در سال ۱۹۷۲ در مجله بین المللی حقوق وین منتشر شده است.
سایر تألیفات او از این قرار است :
۱. سیاست بین المللی از نشریات مؤسسه خدمات سیاسی وزارت خارجه.
۲.سازمان ملل از نشریات مؤسسه بین المللی خدمات سیاسی وزارت خارجه.
۳.دموکراسی از نشریات وزارت عدلیه.
۴.حقوق ترانزیت از نشریات وزارت عدلیه.
۵.حقوق دریایی چاپ وزارت مطبوعات سابق.
۶.حقوق ترانزیت ممالک بی دریا ( انگلیسی ) وزارت معارف.
۷.سید جمال الدین افغانی و سید تصوف از نشریات وزارت اطلاعات.
۸.تاریخ افغانستان
۹.تاریخ هرات که در سال های اخیر در امریکا ، پاکستان و ایران منتشر شده است.
۱۰.خاطرات پریشان.
داکتر طبیبی به عنوان عضو برجسته ، در تدوین قانون اساسی افغانستان و « لویه جرگه » و تصویب قانون اساسی در سال ۱۳۴۳شرکت داشت. وی به دریافت نشان های متعهد و افتخار نائل شده است. از چهل سال پیش به این طرف در مجلات داخل و خارج مقالات سیاسی ، حقوقی، ادبی، تاریخی و اقتصادی نوشته است.
وی هم اکنون مدیر و ناشر مجله تاریخی « عروﺓ الوثقی » در سویس است. در عین حالا نماینده کنفرانس اسلامی در سازمان ملل و عضو « شورای جهانی اسلامی » نیز می باشد.

تولد الکساندر دوما/ 1802م

الكساندر دوما نويسنده شهير فرانسوي 24 جولای 1802 به دنيا آمد. وي از يك خانواده اشرافي و پدرش ژنرال ارتش ناپلئون بود.

در جواني مدتي منشي دوك دوارلئان بود (اين دوك بعدا به نام لوئي فيليپ پادشاه فرانسه شد). گفته مي شود كه دوما 250 كتاب نوشته است. وي براي نوشتن نمايشنامه و داستان حتي براي خود دستيار گرفته بود كه تا آن زمان سابقه نداشت. يكي از دستيارانش يك معلم تاريخ به نام «اوگوست ماكت» بود كه برايش سوژه تاريخي هم پيدا مي كرد.

داستانهاي دوما زمينه تاريخي دارد ولي به لحاظ عدم دقت، ارزش تاريخي ندارند. وي سريال نويسي را باب كرد كه بعدا ديگران آن را دنبال كردند. مشهور ترين كتابهايش سه تفنگدار و «كنت كريستو مون» هستند. داستانهاي تاريخي او پرفروش بودند و وي را مردي پر درآمد ساختند، اما آن چنان ولخرج و سخاوتمند بود كه پولي برايش باقي نمي ماند. پسر وي نيز نويسنده بود.

دوما

1857م:« هنريك پونتوپيدان Henrik Pontoppidan» حقيقت نگار دانماركي در اين روز در سال 1857 به دنيا آمد و برنده جايزه نوبل سال 1917 در ادبيات شد. داستانهاي او بر پايه واقعياتي است كه خود ديده و لمس كرده است.

او در جواني شاهد غارت شهر محل سكونتش پس از تصرف به دست ژرمن ها بود و اين خاطره كه هرگز فراموش نشد از او يك حقيقت نگار نامدار به وجود آورد. با اين كه مسافرت هاي متعدد كرد ولي داستانهايش همگي مربوط به دانمارك است . هنريك به بهترين صورت ، زندگاني پر مشقت كشاورزان و كارگران دانمارك زمان خود را منعكس ساخته ، به دمكراسي نيمبند تاخته و دگر گوني وضعيت جامعه دانمارك و گرايش به بي بند و باري در اين جامعه را صريحا به زير انتقاد كشيده است . اين نويسنده توانا و صريح الكلام بسال 1948 فوت شد.

هنريك

1895م:رابرت گريوز Robert Graves داستان نگار انگليسي و نويسنده داستان معروف «من، خدا كلاويوس (درباره امپراتور خودخواه روم)» هم از متولدين 24 ژوئيه است كه در سال 1895 به دنيا آمده است. رابرت كه شاعر هم بود همه قسم كتاب نوشته است از رساله تا داستان، اما داستانهاي او كه همه از ماجراهاي تاريخي گرفته شده اند معروفيت بيشتري دارند. اين نويسنده كوشيده است كه ضمن داستان هاي خود، رعايت حقايق تاريخي را بكند تا خواننده اطلاعات درست به دست آورد. وي سوژه داستانهايش را با انگيزه و حساب انتخاب كرده و در نگارش بعضي نظر مثبت خود را بكار برده و برخي ديگر را با ديد منفي و مخالفت نگريسته است.

1978م:نخستين كودك لوله آزمايشي جهان 25 جولای سال 1978 (24 جولای چند دقيقه مانده به نيمه شد به وقت لندن) در شفاخانه عمومي اولدهام واقع در منطقه منچستر انگلستان با عمل سزارين به دنيا آمد و او كه يك دختر به وزن دو كيلو و 600 گرم بود و به زندگاني ادامه مي دهد «لوئيس جوي براون » نام دارد، داراي شوهر است، قبلا پرستار بود و اينك (سال 2006) در پستخانه انگلستان كار مي كند.

1783م:امروز 24 جولای زادروز سيمون بوليوار قهرمان استقلال آمريكاي لاتين است كه در 1783 به دنيا آمد، شش جمهوري از جمهوري هاي آمريكايي لاتين را به وجود آورد و سرزمين “بوليوي” به نام وي ناميده شده است. زادروز بوليوار در قاره آمريكا مورد توجه و احترام خاص مردم است و در ونزوئلا و اكوادور روز ملي و تعطيل عمومي است. بوليوار در آمريكاي لاتين «آزاديبخش» خوانده مي شود.

سيمون بوليوار در شهر كاراكاس به دنيا آمد كه سنگ بناي اين شهر سه ميليون و سيصد هزار نفري نيز 24 ژوئيه سال 1567 (440 سال پيش) توسط يك اسپانيايي به نام «دون ديه گو دو لاسادا» گذارده شد. در سال 2005، هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا در همين روز جزئيات سوسياليسم خود به نام «سوسياليسم قرن 21» را برپايه عقايد بوليوار (ناسيوناليسم به علاوه سوسياليسم تعاوني)، نظرات پدران سوسياليسم، و برخي آموزش هاي اديان اعلام داشت كه اينك سرگرم پياده كردن تدريجي آن است. شهرداري تهران نيز يکي از ميدان هاي اين شهر را به «سيمون بوليوار» نامگذاري کرده و مجسمه وي را در آنجا قرار داده است که نشانه احترام ايرانيان به وي و قدرداني از خدماتش به بشريت است.

بوليوار

1683م:امروز در سال 1683، نخستين مهاجران آلماني با كشتي كنكورد Concord عازم آمريكاي شمالي شدند تا در اينجا ادامه زندگاني بدهند. طبق يك برآورد رسمي نزديك به يك چهارم جمعيت كنوني ايالات متحده را ژرمن تبارها تشكيل مي دهند.

1824م:روزنامه “Harrisburg Pennsylvanian” نخستين روزنامه در جهان بود كه 24 جولای سال 1824 اولين نظرسنجي خود را منتشر كرد. اين نظرسنجي «چه كسي و با چه شرايطي مي تواند بهترين رئيس جمهوري آمريكا مي تواند باشد؟» عنوان داشت كه انجام آن دو ماه طول كشيده بود و شش صفحه از صفحات اين روزنامه را اشغال كرده بود . اين كار از آن پس روال عادي روزنامه ها شد كه پس از علمي شدن كار نظرسنجي، رسانه ها (به ويژه نشريات احزاب) اينك انجام نظرسنجي هاي خود را به موسسات حرفه اي واگذار مي كنند. تنها پرسشهاي خود را به آن ها مي دهند و گاهي هم انجام اين عمل را ميان آنها به مناقصه مي گذارند و اين بنگاه ها از طريق توزيع پزسشنامه، مصاحبه تلفني، دعوت مردم به ميزگرد (فوكس گروپ)، مصاحبه خانه به خانه و يا خياباني جواب پرسش ها را جمع آوري و به كمك كامپيوتر نتايج را تهيه مي كنند كه به سفارش دهنده داده مي شود و انتشار مي يابد و خبرگزاري نقل و به ساير رسانه ها مي فرستند. بنابراين، اين وظيفه عمدتا از دوش خبرنگار برداشته شده است و در سطح وسيع تري انجام مي شود.

1942م:بمب افكنهاي انگليسي 24 جولای سال 1942 شهرهاي فرانكفورت و مانهايم آلمان را شديدا بمباران كردند. فرانكفورت كه اينك شهري بزرگ و آباد است در پي بمبارانهاي هوايي به صورتي كه در عكس زير ديده مي شود در آمده بود:

 انگليسي ها فرانكفورت آلمان را ويران كردند

1847: « ريچارد مارچ هو » اختراع خود ماشين چاپ رتاتيو را در نيويارك به ثبت داد.

1919: نخستين شورش نژادي شهر واشنگتن 6 كشته و يكصد مجروح تلفات داشت.

1923: پيمان لوزان Lausanne تكليف فاتحان جنگ جهاني اول را با تركيه، و مرزهاي اين کشور را که برجاي امپراتوري عثماني نشسته بود روشن ساخت. عثماني، متحد آلمان در جريان جنگ جهاني اول شکست خورد ،از ميان رفت و انگلستان و فرانسه مستملکات عربي آن را تصاحب کردند.

1948: شوروي محاصره ( بلوكه ) برلن غربي از ناحيه غرب اين شهر را آغاز كرد.

1961: اولين طیاره ربايي انجام شد و يك هواپيماي مسافربر آمريكايي به كوبا ربوده شد.

1922: جامعه ملل قيمومت فلسطين و مصر را به انگلستان داد.

1977: مصر به حملات نظامي چند روزه خود به ليبي پايان داد.

1991: در جريان زدو خوردهاي طولاني داخلي كشور آفريقايي موزامبيك كه عمدتا از رقابت شوروي و غرب ناشي شده بود در اين روز نزديك به هزار تن و عمدتا روستا نشين كشته شدند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *