تقویم تاریخ ( 1 ماه اسد )

امروز 1 ماه اسد برابر با 23 جولای تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

رویداد ها: 
سینما پارک شهر نو کابل افتتاح شد/1337                   

نتیجه تصویری برای سینما پارک کابل
سالهای دهه بیست رو به اختتام بود که نمرات زمین برای شهریان کابل توزیع ګردید آنانیکه زندګی مرفه تری داشتند منازل مجلل آراستند و این بخش از شهر که اراضی زراعتی و باغها بود به تعمیرات رنګارنګ خالی ګردید .
پارک شهر نو قبل از تولد خویش با درختان قد ونیم قد و پیر وجوان هفتاد و هشتاد سال تصرف شده بود در ګوشه ای ازاین درختان اسپان نیمه جان و لاغر سرکاری اطراق میکردند و در ګوشه دیګر افراد چرسی وبنګی و غیره غیره نفسهای اخیر زندګی را میکشید .
در ګوشه شمال شرقی پارک در زمان صدرات محمد داوود خان سینمای پارک اعمار ګردید که ګنجایش ۵۲۰ نفر را داشت . 

وفات محمد ظاهر شاه/1386

Image result for ‫محمد ظاهر شاه‬‎

در اواخر ماه سرطان اخباری مبنی بر مرگ محمد ظاهر شاه (بابای ملت) در افغانستان پخش شد، اما دولت افغانستان همواره این شایعات را رد نموده بود.

بالاخره  خبر در گذشت وی  چنین روزی  به طور رسمی از سوی دولت افغانستان اعلان گردید.

محمد ظاهر شاه در منطقه‌ای بنام تپه مرنجان قبرستانی که در آن پدر و تعدادی از اعضای خانواده وی نیز دفن بودند، بخاک سپرده شد.

محمد ظاهر با مرگ پدرش، در تاریخ ۱۷ عقرب ۱۳۱۲ به پادشاهی افغانستان دست یافت.

او در آن سال جوانی ۱۹ ساله بود و کاکاهایش، تا سال‌ها هدایت امور کشور را به نیابت از شاه جوان در دست داشتند.

دوره فرمانروایی ظاهر شاه بر افغانستان، دوره آرامش بود و در این مدت، برخلاف دوره‌های قبل و بعد از ظاهرشاه، افغانستان درگیر هیچ جنگی نشد و همچنین در جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹–۱۹۴۵) اعلام بی طرفی کرد.

ظاهرشاه در سال ۱۹۶۴، قانون اساسی جدید کشور را انتشار داد. این قانون، بعدها در سال ۲۰۰۱ میلادی با سقوط طالبان و بازگشت آرامش به افغانستان، به عنوان قانون اساسی موقت (با حذف مواد مربوط به سلطنت) پذیرفته شد.

او به قصد مدرنیزه کردن افغانستان، به اصلاحات سیاسی و اقتصادی، تأسیس سیستم قانونگذاری دموکراتیک، ترویج نظام معارف مدرن، تأسیس دانشگاه‌ها و آموزش برای زنان اقدام کرد.

انتقادها

27 – زخم شمشير آریایی ها بر چهره خود را نشان داد و امپراتور شد

تيبريوس، ژنرال رومي كه بيشتر عمر خود را در جنگ با آریایی ها سپري كرده بود و آثار زخمهاي متعدد شمشير دلاوران آریایی را بر صورت و چانه اش داشت در اين روز در سال 14 ميلادي با راي سناي روم امپراتور روم شد. شوراي عالي قوه مجريه روم قبلا او را براي احراز اين سمت به «سنا» پيشنهاد كرده بود، ولي سناتورها در انتخاب وي دو دل بودند كه تيبريوس 23 جولاي سال 14 ميلادي به جلسه سنا رفت و با نشان دادن جاي زخمهاي خود و شرح جنگهايش در سوريه و فلسطين با آریایی ها، موفق به گرفتن راي شد. سناتور هاي مخالف در اين كه تيبريوس سرباز حرفه اي خوبي بود ترديد نداشتند، ولي باور نداشتند كه بتواند امپراتور شايسته اي باشد، قواعد دمكراسي را رعايت، و قوانين مصوب سنا را عينا اجرا كند و به افكار عمومي احترام بگذارد.

1 مرداد - 23 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
تيبريوس و آثار زخمهاي چانه و صورت

1829 – ساخت نخستین ماشین تحریر (تایپ رایتر) 

23 جولاي سال 1829 ويليام برت آمريكايي ماشين تحريري را كه ساخته بود و گفته مي شود نخستين «تايپ رايتر» بوده است در ايالت ميشيگان به ثبت رسانيد، ولي از آن پس اشاره ديگري به ماشين ساخت ويليام برت نشده است تا اين كه 31 سال بعد (سال 1867) سه آمريكايي ديگر به نامهاي كريستوفر شول، كارلوس گليدن و سميوئل در شهر ميلواكي ايالت ويسكانسينِ آمريكا ماشين تحريري را ساختند كه استفاده از آن آسان و عملي بود و كارخانه رمينگتون كه در آن زمان تفنگ و چرخ خياطي توليد مي كرد امتياز انبوه سازي اين تايپ رايتر را به مبلغ 12 هزار دالر از آنان خريد و تحت نام«شول ـ گليدنShole – Glidden» به توليد صنعتي آن پرداخت كه رو به تكامل گذارد و در سراسر جهان وسيله اي عمومي و ضروري شد. عكس مقابل، از يك ماشين تحرير «شول ـ گليدن» كه در سال 1873 ساخته شده و در موزه اسميتسونين شهر واشنگتن نگهداري مي شود برداشته شده است. بايد دانست كه تلاش براي ساختن ماشين تحرير تحت نام «تايپو گرافر» از قرن چهاردهم ميلادي آغاز شده بود كه تا قرن هجدهم حاصل عملی نداشت.

1 مرداد - 23 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

1952 – روزي که جنرال نجيب با کودتا ملک فاروق را برکنار کرد

جنرال نجيب رئيس گروه «افسران آزاديخواه مصر = الضباط الاحرار» كه با يك كودتاي نظامي زمام امور اين کشوررا به دست گرفته بود 23 جولاي1952 اعلام كرد كه بر كشور مسلط است و فاروق، پادشاه بر كنار شده مصر، بايد اين كشور را ترك كند. از آن پس اين روز، روز انقلاب مصر نامگذاري شده است. انديشه جنبش افسران آزاديخواه مصر از جمال عبدالناصر بود که بعدا سرلشکر محمد نجيب را رئيس جنبش کردند. جنبش از 15 صاحب منصب تا رتبه جنرالی تشکيل شده بود. وخامت بحران اقتصادي مصر، فساد دولتي، خوشگذاراني هاي پُر سر و صداي فاروق و شکست ارتش هاي عرب از اسرائيل در جنگ سال 1848 و تحقير ناشي از آن انگيزه ايجاد اين جنبش با هدف انقلاب (کودتا) براي تغيير نظام و اصلاح امور بود.

1 مرداد - 23 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

پنرال نجيب در اعلاميه 23 جولاي 1952 خود فاروق را فردي خوشگذران و خودخواه که به آساني آلت دست بيگانه مي شود توصيف و اعلام داشت که لازم بود برکنار و از کشور دور شود. با وجود اين، ژنرال نجيب در آن روز اشاره به الغاي نظام سلطنتي مصر نکرد. معناي آن اين بود که پس از فاروق پسر او که طفلي شيرخوار بود جانشين پدر خواهد بود. فاروق چند روز بعد مصررا ترک کرد و به ايتاليا رفت و خوشگذراني را با پولي که ذخيره داشت دنبال کرد.

1 مرداد - 23 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
فاروق پس از اخراج از مصر در جزيره كاپري ايتاليا به استفاده ازدريا پرداخت و اين عكس در كنار آب از او گرفته شده و اندوهگين هم به نظر نمي رسد

فاروق از خانواده محمدعلي پاشا است که اين فرد به عثماني در تصرف مجدد مصر کمک کرده بود و بعدا خديو (پادشاه) مصر شده بود و سلطنت مصر را درخانواده اش موروثي کرده بود. محمد علي پاشا يک مقدونيايي غير يونايي بود که به ارتش عثماني پيوسته و حکمران مقدونيه و قسمتي از يونان شده بود. فوزيه زن اول محمدرضاشاه پهلوي خواهر فاروق بود.

1970 – روزي كه قابوس بن سعيد بر ضد پدر در عُمان كودتا كرد و سلطان شد

23 جولاي 1970 قابوس بن سعيد متولد 18 نوامبر 1940 برضد پدرش سعيد بن تيمور (1910 ـ 1972) كودتا كرد و سلطان عمّان شد که 309 هزار کيلومتر مربع وسعت دارد و جمعيت آن در سال 2010 دو ميليون و هفتصد هزار تن بود. بيش از هشتصد هزار خارجي در عمان نفتدار و استراتژيک زندگي و کار مي کنند. اين كشور هنوز فاقد يك قانون اساسي مدون و مجلس مقننه به صورت معمول آن است. عمان از زمان کوروش بزرگ تا پايان دوران ساسانيان وابسته به ايران بود، مرکز حکومت آن «صحار» و عنوان رئيس حکومت محلي «بُلند» بود که واژه اي است پارسي و يک مفهوم آن «عالي مقام» است. به يک تعبير، واژه عُمان نيز پارسي (اُومان = اُ ـ مان) به مفهوم مردم «درگير با آب»، دريا نورد و از اين قبيل [او ow يعني آب و هنوز در روستاهاي جنوب و جنوب شرقي ايران، آب را عاميانه «اُوّ» تلفظ مي کنند]. بعد از اسلام نيز عمان چند بار در کنترل ايران قرار گرفت ازجمله در زمان بوئيان، سلجوقيان و نادرشاه. در زمان سلجوقيان، عمان در قلمرو کرمان بود. ورود پرتغالي ها و سپس انگليسي ها و هلندي ها، روابط ايرانيان و عماني هارا تضعيف و دچار اختلال کرد. عمان هيچگاه مستعمره اروپاييان نبود تنها براي مدتي طولاني متحد دولت لندن بود. سلاطين عمان از قرن هجدهم از طايفه عضد Azd هستند و از اعراب قحطاني.

1 مرداد - 23 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
سلطان قابوس

قابوس در انگلستان تحصيلات متوسطه و فنون نظامي را به پايان برده و مدتي نيز در ارتش دولت لندن تجربه نظامي کسب کرده بود كه به عمّان احضار شد و به دستور پدرش در اينجا تحت نظر قرار گرفت، اما دوستان انگليسي اش مي توانستند با او ملاقات كنند. اين سرزمين كه در سوي جنوبي تنگه هرمز قرار دارد از موقعيت سوق الجيشي ويژه برخوردار است. رفاه مردم عمان نتيجه نفت آن است. قانوس پس از نشستن برجاي پدر موفق شد با كمك نظامي انگلستان و شاه وقت ايران به ماجراي ظفار پايان بدهد. ظفاري ها دعوي استقلال داشتند و با حمايت دولت يمن جنوبي (عدن) و کمک تسليحاتي مسکو دست به جنگ زده بودند. در آن زمان حکومت يمن جنوبي در دست کمونيست ها بود.

زادروزها

۱۶۴۹ – زادروز کلمنت یازدهم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم
۱۸۸۸ – زادروز ریموند چندلر نویسنده آمریکایی

1 مرداد - 23 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
ریموند چندلر

۱۸۹۲ – زادروز هایله سلاسی آخرین امپراتور اتیوپی و آخرین شاه افریقا
۱۹۶۵ – زادروز اسلش نوازنده گیتار الکتریک بریتانیایی

1 مرداد - 23 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
اسلش

۱۹۶۷ – زادروز فیلیپ سیمور هافمن بازیگر آمریکایی ، برنده جایزه اسکار
۱۹۸۹ – زادروز دنیل ردکلیف بازیگر بریتانیایی نقش هری پاتر

1 مرداد - 23 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
فیلیپ سیمور هافمن
1 مرداد - 23 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
دنیل ردکلیف

درگذشت‌ها

۱۷۵۷ – درگذشت دومنیکو اسکارلاتی آهنگساز ایتالیایی ، فرزند الساندرو اسکارلاتی
۱۸۸۵ – درگذشت یولیسیز سایمن گرانت هجدهمین رئیس جمهور آمریکا، و قهرمان جنگ داخلی آمریکا

1 مرداد - 23 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
یولیسیز سایمن گرانت

۱۹۱۶ – درگذشت ویلیام رمزی شیمیدان اسکاتلندی ، کاشف گازهای نئون، آرگون، زنون، هلیوم و کریپتون، برنده جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۰۴
۱۹۴۸ – درگذشت دیوید وارک گریفیث از پیشتازان سینما در آمریکا

1 مرداد - 23 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
دیوید وارک گریفیث

۱۹۵۱ – درگذشت فیلیپ پتن ژنرال فرانسوی و قهرمان جنگ اول جهانی
۱۹۸۹ – درگذشت دونالد بارتلمی نویسندهٔ و روزنامه‌نگار آمریکایی

1 مرداد - 23 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
فیلیپ پتن

۲۰۱۱ – درگذشت امی واینهاوس خواننده و ترانه‌سرای بریتانیایی

1 مرداد - 23 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
امی واینهاوس

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *