تقویم تاریخ ( 19 ماه سرطان )

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی (10 جولای):

نصب ماهواره شمشاد در رادیو تلویزیون افغانستان/1359

همزمان با پرتاب نخستین ماهواره مخابراتی به فضا در چنین روزی (1980) یک استشن زمینی اقمار مصنوعی یا قاب ماهواره ای نیز که بعد ها بنام شمشاد مسمی گردید، از سوی کشور شوروی برای پخش شبکه های تلویزیونی روسیه در کابل نصب شد و از این طریق تلویزیون های روسیه قابل رویت گردید. اینکار به بهانه پخش جریان بازی هال المپیک 1980 اتفاق افتاد. ماهواره مخابراتی با قرارگرفتن در مدار زمین، از طریق آن (رِلِه) امواج هر فرستنده تلویزیونی كه تا آن زمان منحصر به پوشش منطقه محدودی از سطح کره زمین بود، همانند رادیوهای موج كوتاه به سراسر جهان رسیدند و برنامه‌های تلویزیونی نیز جهانی شدند،

گفتنی است ماهواره شمشاد طی جنگ های داخلی دهه هفتاد خورشیدی دچار صدمه گردید و از کار افتاد.

• كشف جزیره “ایسلند” در شمال غربی اروپا (874 م)
ایسلندجمهوری ایسلند یکی از کشورهای شمال اروپا است که در میان آب‌های اقیانوس اطلس بین خاک قاره اروپا و گرینلند قرار گرفته است. این کشور یکی از کم‌جمعیت‌ترین کشورهای بخش شمالی اروپا است و در عین حال در میان کوچکترین‌ها نیز جا دارد. این جزیره از نظر جغرافیایی فعال است و در آن آتشفشان‌های زیادی وجود دارد. چشمه‌های آب گرم زیادی دارد و پوششی از یخ و خاکسترهای آتشفشانی، سطح جزیره را در برگرفته است. آب و هوای ایسلند سرد است. از سال 874 میلادی این جزیره مسکونی شد و یک نروژی برای نخستین بار در آن سرپناهی ایجاد کرد. تا اوایل قرن بیستم، مردم این جزیره روزگارشان را از راه کشاورزی و ماهیگیری می‌گذراندند. این کشور در فاصله سال‌های 1262 تا 1944 بخشی از نروژ و امپراتوری دانمارک بود. در قرن بیستم اقتصاد این کشور توسعه زیادی داشت. بر اساس آمارهای توسعه انسانی، ایسلند در سال 2007 پیشرفته‌ترین کشور جهان بود.

• زادروز «كالون» رفورميست پروتستان (1509 م)
كالون«ژان كالون Calvin» رفورمیست پروتستان دهم ژوئیه سال 1509 در فرانسه به دنیا آمد و 55 سال عمر كرد. وی همانند «لوتر» یكی دیگر از بانیان پروتستانیسم تاكید بر سادگی تشریفات مذهبی داشت، به علاوه خواهان رعایت دستورهای مذهبی در كسب و كار بود و كاپیتالیسم را به شرط وارد نشدن به استثمار می‌پذیرفت. لوتر و کالون، هر دو، با تشریفاتی كه پاپ‌ها در طول زمان برقرار كرده بودند مخالف بودند و آنها را زائد می‌دانستند و ازدواج كردن كشیش‌ها را امری خلاف دین نمی‌دانستند. لوتر آلمانی بود.

 

• ویلیام اورانژ جان خود را بر سر استقلال میهن از دست داد. (1509 م)
 ویلیام اورانژدهم ژوئیه 1584 ویلیام اورانژ (ویلیام آرام) كه با تلاش فراوان استقلال وطنش هلند را تامین كرده بود و آن را از زیر سلطه طولانی اسپانیا خارج ساخته و حاضر نشده بود با فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا كه توانمندترین مرد روی كره زمین بود سازش كند با اصابت گلوله كشته شد. نقشه این قتل را فیلیپ دوم طرح كرده بود كه به دست «بالاتازار گرارد» انجام گرفت. هنوز جای یكی از گلوله در دیوار ساختمان دیده می شود و مردم به تماشای آن می‌روند.

 

• كشف سرزمین “آلاسكا” در شمال غربی قاره امریكا (1741 م)
آلاسكاسرزمین آلاسكا با مساحت 1/518/800 كیلومتر مربع در شمال غربی قاره امریكای شمالی و در همسایگی كانادا واقع شده است. این سرزمین در سال 1741میلادی توسط وایتْسْ برینگ كاشف دانماركی كه در خدمت روسیه بود، كشف و ضمیمه روسیه شد. آلاسكا پس از آن بیش از دو قرن در اختیار روسیه بود، سرانجام ایالات متحده امریكا آن را به مبلغ 7 میلیون دلار از روسیه خرید و از آن پس به عنوان ایالت چهل و نهم این كشور شناخته شد.

 

• سالگرد مرگ پدر ليتوگرافی (گراور) (1851 م)
سالگرد مرگ پدر ليتوگرافیدهم ژوئیه سالروز در گذشت لوئی ژاك داگرLouis Jacques M. Daguerre پدر لیتوگرافی (گراور= پلیتplate) و چاپ بادوام عكس است كه به «داگرو تایپ Daguerreotype» معروف شده است . وی كه بسال 1851 فوت شد دومین پیشتاز فن عكاسی در فرانسه و جهان است. داگر موفق شده بود در سال 1839 بر بشقاب مسی كه پوششی از ملح نقره داشت با تابانیدن نور، عكس چاپ كند و از این طریقه چاپ عكس كه دوام دارد و به مرور زمان محو نمی شود بعدا در گراور سازی (لیتو گرافی Lithography) استفاده شده است.

 

• تأسیس حكومت ویشی به ریاست مارشال “هانری پتن” در فرانسه (1940 م)
 ورود ایتالیا به جنگ جهانی دوم به عنوان متحد آلمان نازیدر جریان جنگ جهانی دوم، مارشال هانری فیلیپ پُتَن نخست‏وزیر وقت و افسر برجسته فرانسه، در پی شكست این كشور از آلمان نازی، قرارداد آتش‏بس با آلمان امضا كرد. براساس این پیمان كه در روز 22 ژوئن 1940میلادی امضاء شد، شمال فرانسه از جمله پاریسْ در اشغال ارتش آلمان نازی باقی ماند و پایتخت فرانسه و دولت دست نشانده مارشال پُتَن به شهر ویشی در مركز این كشور منتقل گردید. اگرچه مارشال پُتَن از قهرمانان جنگ جهانی اول بود، اما امضای این پیمان كه به منزله ایجاد دولت دست نشانده هیتلر در فرانسه بود، باعث طرد وی از جانب مردم فرانسه گشت. اندكی بعد كمیته ملی فرانسه آزاد به رهبری ژنرال شارْلْ دوگل در لندن تشكیل شد كه تا پایان جنگ، علیه آلمان، فعالیت می‌‏كرد. مارشال پُتَن پس از جنگ جهانی دوم به اتهام خیانت به كشور محكوم به اعدام شد اما با یك درجه تخفیف، حكم او به زندان ابد تخفیف یافت، تا این‏كه در سال 1951 پس از تحمل 6 سال زندان درگذشت.

• ورود ایتالیا به جنگ جهانی دوم به عنوان متحد آلمان نازی (1940 م)
حمله گسترده نیروهای متفقین به جنوب ایتالیا در جریان جنگ جهانی دومپس از آغاز جنگ جهانی دوم، موسولینی، نخست‏‎وزیر دیكتاتور ایتالیا، حمایت خود را از آلمان اعلام كرد و نُه ماه پس از آن در دهم جون 1940میلادی به فرانسه و انگلستان اعلان جنگ داد. یك ماه پس از اعلان جنگ، در دهم جولای 1940میلادی، موسولینی آشكارا ارتش ایتالیا را وارد صحنه‏‌های جنگ كرد و با ایجاد اتحاد محور به همراه آلمان، به گسترده‌‏تر شدن ابعاد جنگ ویران‏گر جهانی، كمك نمود. موسولینی در جبهه فرانسه موفقیتی به دست نیاورد و در حمله به یونان هم با شكست مواجه شد تا این‏كه نیروهای آلمان وارد معركه شده و یونان را به تصرف خود درآورند. موسولینی سپس متوجه شمال افریقا شد و نیروهای ایتالیا پس از موفقیت‏‌های اولیه در سومالی در شرق افریقا و لیبی، با حملات متقابل انگلیس مجبور به عقب‏‌نشینی شدند. هرچند پس از این شكست، سپاه آلمان به كمك ایتالیا آمد و متفقین را به عقب راند ولی این پیروزی‌‏ها دیری نپایید و از سال 1943میلادی، عقب‏نشینی این نیروها در تمام جبهه‏‎ها آغاز شد. با بركناری موسولینی از نخست‏‎وزیری ایتالیا توسط پادشاه این كشور، ایتالیا از صف متحدین خارج شد و به جرگه متفقین پیوست.

• حمله گسترده نیروهای متفقین به جنوب ایتالیا در جریان جنگ جهانی دوم (1943 م)
حمله گسترده نیروهای متفقین به جنوب ایتالیا در جریان جنگ جهانی دومدر حالی كه روند صعودی پیروزی‏های متحدین از سال 1943، تبدیل به سیر نزولی شده بود، ضربات متفقین روز به روز افزایش می‏یافت. در جبهه شمال افریقا، نیروهای آلمانی و ایتالیایى پس از تحمل تلفات سنگین در نیمه اول ماه مه 1943 از طریق بنادر تونس شروع به عقب‏‎نشینی كردند و در جریان تخلیه این نیروها نیز، تعدادی از كشتی‏‌ها و تجهیزات جنگی خود را از دست دادند. نیروهای متفقین پس از پاك كردن شمال افریقا از نیروهای هیتلر و موسولینی، سه سال پس از ورود ایتالیا به جنگ جهانی دوم، به كمك صدها ناو جنگی در روز دهم ژوئیه 1943میلادی در جزیره سیسیل در جنوب این كشور پیاده شدند و پس از یك ماه نبرد، سراسر این جزیره را به تصرف خود درآوردند. این حمله باعث شد تا در روز بیست و پنجم ژوئیه 1943میلادی، پادشاه ایتالیا، موسولینی را از كار بركنار كند و پس از این وقایع، دولت ایتالیا در روز هفتم سپتامبر همان سال، فرمان تسلیم و ترك مخاصمه را به نیروهای خود صادر كرد.

• «بریا» بر كنار و بازداشت شد. (1953 م)
بریا«بریا Beria» مرد مقتدر شوروی و سال‌ها رئیس پلیس مخفی (چِكا) این كشور دهم جولای 1953 بركنار و بازداشت شد. اتهام او و شش تن دیگر «توطئه بر ضد دولت» اعلام شده بود كه در دسامبر همین سال پس از محاكمه مخفیانه اعدام شدند. دستگیری «بریا» چهار ماه پس از درگذشت ناگهانی استالین صورت گرفت.

 

• ماهواره‌ای شدن امواج مخابراتی (1980 م)
ماهواره‌ای شدن امواج مخابراتیدهم جولای 1962 «تلستار Telstar ـ تلستار ـ 1» نخستین ماهواره مخابراتی به فضا پرتاب شد. با قرارگرفتن این ماهواره در مدار زمین، از طریق آن (رِلِه) امواج هر فرستنده تلویزیونی كه تا آن زمان منحصر به پوشش منطقه محدودی از سطح کره زمین بود همانند رادیوهای موج كوتاه به سراسر جهان رسیدند و برنامه‌های تلویزیونی نیز جهانی شدند. با جهانی شدن برنامه‌های تلویزیونی، از این زمان از تلویزیون بیش از گذشته به صورت یک ابزار پیشبرد سیاست و جنگ سرد استفاده شده است. ماهواره‌ای شدن برنامه‌های تلویزیونی درعین حال هزینه ارسال این برنامه‌ها را که قبلا مستلزم داشتن فرستنده مستقل و تشکیلات مفصل بود کاهش داد. کابلی شدن ارسال برنامه های تلویزیونی از آغاز دهه 1980 کار را بازهم آسان‌تر ساخت و هزینه را پایین‌تر آورد و از دهه آخر قرن بیستم بویژه از دهه یکم قرن 21 و اینترنتی شدن عکس متحرک = ویدیو (مولتی میدیا) بر آسانی کار و ارزانی آن وسیعا افزوده شده و کار تلویزیون را بمانند روزنامه و رادیو عملا شخصی (فردی) ساخته و از انحصار کمپانی و شرکت خارج کرده است. با استفاده نرم افزار اینک هرکس می‌تواند به صورت آنلاین روزنامه، رادیو و تلویزیون داشته باشد و در اینترنت قراردهد و سرچ انجین‌ها و سوشل نت ورک‌ها که به تدریج دارند ابزاری در دست دولت‌ها و زمینه ساز سیاست‌ها می‌شوند مطالب آنها را ـ البته به دلخواه و گزینشی ـ نقل می‌کنند. تعرّض و دفاع اینترنتی اینک به صورت یک مشغله بزرگ دولت‌ها درآمده است و توجه به آن اینک بیش از ساخت موشک و ناوهواپیمابر شده است. این تعرض و دفاع پس از پیدایش توپ و تفنک، یک پدیده تازه مبارزه و گسترش نفوذ شده است که هر دو ابتکار به حساب غرب نوشته شده است. مبارزه اینترنتی به تدریج از انتشار مطلب تجاوز کرده و جنگ دیجیتالی = مبارزه سایبری شده است و آن اخلال در ایمیل ها و مکاتبات اینترنتی و وبسایت، هک کردن و … است. ذکر یک نمونه از جهانی شدن این جنگ سایبری برای مثال: در دومین هفته جولای 2009 بود که جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی) توانست نظم و سرعت ارتباطات اینترنتی آمریکا را که خود سازنده اینترنت بوده است مختل کند از جمله ارتباطات وزارت دفاع آمریکا را.

• روز ملی و استقلال “باهاما” در امریكای مركزی از استعمار انگلستان (1973 م)

باهاماباهاما با 13/939 كیلومتر مربع وسعت در امریكای مركزی، در شمال كوبا و در جنوب شرقی ایالت فلوریدای امریكا واقع شده است. از جمعیت بیش از 300 هزار نفری آن، اكثریت مسیحی بوده و عمدتاً پروتستان هستند. نژاد مردم باهاما سیاه و زبان رسمی آنها انگلیسی است. پایتخت این كشور “ناسائو” و واحد پول آن دلار می‏‌باشد. پیش‌‏بینی می‌‏شود كه جمعیت باهاما تا سال 2025 در حدود 415 هزار نفر گردد. فریپورت، های‏راك و كوپرتاون از شهرهای مهم آن هستند. این كشور از سال 1492میلادی ضمیمه اسپانیا گردید و در قرون 17 و 18 بین اسپانیا و انگلستان بر سر باهاما جنگ‏‌هایی درگرفت و از آن پس به مدت 190 سال تحت الحمایه انگلستان بود تا این كه در 10 ژوئیه سال 1973 به استقلال دست یافت. نظام سیاسی حاكم بر باهاما فرمانداری كل تحت حمایت حكومت تشریفاتی پادشاهی انگلستان است

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *