تقویم تاریخ ( 3 ماه سرطان )

امروز سوم ماه سرطان سال خورشیدی مطابق با 24 ماه جون در تقویم میلادی می باشد. برخی از وقایع مهم تاریخی این روز از این قرار اند:

امضاء معایده بی طرفی در جنگ میان افغانستان و شوروی/1310

معاهدهای بنام بیطرفی و عدم تجاوز متقابله میان افغانستان و شوروی در نه ماده در کابل به امضا رسید. این معایده در زمان پادشاهی محمد نادر خان به امضاء رسید.

چراکه  در سال های بیست سدهء بیستم بلشویکها در جمهوریت های آسیای میانه کار گستردهء توضیحی و تبلیغی را در میان اهالی محلی و برای تحکیم حاکمیت شوروی پیش میبردند. البته این کار با مخالفت های زیاد انقلابیون و آزادی خواهان کشور های آسیای میانه مواجه شد و به شدت با اسلحه در دست در برابر حکومت شوروی در آسیای میانه مقاومت میکردند.روسیه بخاطر آنکه از عدم همکاری حکومت افغانستان با این مبارزین خاطر جمع شود، چنین معایده ای را به امضاء رساند.

ارتقاء انستیتیوت پل تخنیک کابل  به دانشگاه پل تخنیک/1383

قسمت غربی دانشگاه، خوابگاه، مرکز گرمی و دورنمای از شهر کابل.

انشگاه پلی‌تخنیک کابل یک دانشگاه انجنیری در شهر کابل است.

این دانشگاه در سال ۱۳۴۳ خورشیدی، در منطقه کارته مأمورین شهر کابل، در نزدیکی هتل اینترکانتینانتال کابل، پایه‌گذاری شد و در سال ۱۳۴۵ با تکمیل ساختمان‌های مربوطه به جذب محصل آغاز کرد. دانشگاه پولیتخنیک اولین فارغان خود را در سال ۱۳۵۱ ه. ش به جامعه تقدیم نمود.

دانشگاه پلی‌تخنیک کابل پنج دانشکده و ۱۹ دیپارتمنت (گروه آموزشی فرعی) دارد که شامل ۱۱ گروه حرفه‌ای و هشت گروه آموزش عمومی می‌شود.

سنگ تهداب دانشگاه پولی تخنیک کابل در (۲۱) میزان سال ۱۳۴۲ خورشیدی مطابق (۱۳) اکتوبر سال ۱۹۶۳ میلادی درساحه(۶۰) هکتار زمین در مربوطات ناحیه پنجم شهر کابل گذاشته شده است. درسال ۱۳۴۶ بعد از تکمیل بلاک‌های تدریسی و لابراتواری به پذیرش اولین دوره محصلین نایل و در سال ۱۳۵۱ برای بار نخست فارغان خویش را به سویه لیسانس به جامعه تقدیم

وفات عبدالحمید سربلند، حقوق دان حزب دموکراتیک خلق افغانستان/1390

رفيق عبدالمجيد سر بلند يكي از پيشكامان حزب خلق نسبت مريضي كه عايد حال او شده بود، چشم از جهان پوشید.
او سالياي درازي را در چوکات حزب خلق بود و از سقوط این حرب، به کشور روسیه رفت و تا هنگام مرگ در شهر مسکو زندگی داشت.

شروع خلافت حلیفه چهارم مسلمین/ 656 میلادی

خلافت خلیفه چهارم مسلمین حضرت علي (رض) مطابق تقويم ميلادي 24 جون سال 656  آغاز شد.

هفت روز پس از شهادت حضرت عثمان (رض)، مسلمين با حضرت علي (رض) بيعت كردند. حضرت عثمان (رض) 17 حون  در خانه اش در مدينه شهید شده بود. خانه حضرت عثمان از هفته ها پيش از شهادت ایشان و به روايتي چهل روز در محاصره ناراضيان از حكومت بود كه از بين النهرين، مصر و ساير بلاد اسلامي به مدينه رفته بودند و گروهي از همين ناراضيان هفدهم حون به خانه هجوم بردند و حضرت عثمان را به شهادت رساندند.

سقوط دوباره تونس بدست اروپائیان/1535

روز 24 جون سال 1535، كشور تونس واقع در شمال افريقا بار ديگر به دست اروپائيان افتاد و شارل پنجم آن را متصرف شد.

تونس در عهد باستان از متصرفات امپراتوري روم بود. در جريان گسترش اسلام، تونس در قلمرو حکومت اسلامي قرار گرفت.

ترور وزیر خارجه آلمان پس از جنگ جهانی اول/1922

«والتر راتنائو Walter Rathenau » وزير امورخارجه آلمان پس از جنگ جهاني اول، كه از يهوديان اين كشور بود پس از انعقاد يك قرارداد با مسكو و اعلام اين كه آلمان بايد به تعهداتي كه طبق قرارداد هاي ورساي به گردن گرفته عمل كند 24 ژوئن 1922 به دست دو افسر ناسيوناليست آلماني ترور شد.

والتر راتنائو

1314: اسكاتلندي ها در پي پيروزي برانگليسي ها در جنگ Bannock burn از اينگلند جدا شدند و اعلام استقلال كردند.

1509: هنري هشتم که ازدواجهاي مکرر او معروف است پادشاه انگلستان شد.

1597: نخستين گروه دريايي هالند به جزيره جاوه (دراندونزي امروز) رسيد.

با اين سفر مقدمه استعمار جزاير اندونزي توسط هلندي ها آغاز شد كه تا دهه 1940 ادامه يافت. اين جزاير در زمان ورود هلندي ها از تمدن و فرهنگ كامل برخوردار و داراي حكومت و نظم و نظام بودند، تنها توپ و تفنگ نداشتند. بازرگانان عرب دسته اي از اين جزاير را جزاير ملوك مي خواندند. هلندي ها پس از استعمار، اين جزاير را «هند هلند!» ناميدند.

1793: در پاريس اعلام شد قانون اساسي فرانسه كه نظام آن كشور را جمهوري اعلام داشته براي اجرا آماده است.

1812: ارتش ناپلئون در اين روز از رود نيمنNeman گذشت و حمله به روسيه را آغاز كرد.

هيتلر نيز در جون  1941 (همان ماه) همين اشتباه را مرتكب شد و به قلمرو دولت مسكو حمله نظامي برد. اين دو حمله آغاز پايان كار هر دو ـ ناپلئون و هيتلر ـ بود. اگر هيتلر فرصت خواندن تاريخ را كرده بود مرتكب اين اشتباه نمي شد و تاريخ جهان مسير ديگري را مي پيمود.

1894: كميته بين المللي بازيهاي المپيك(I.O.C) تصميم گرفت كه اين مسابقات پهلواني جهاني هر چهار سال يكبار برگذار در يك كشور جهان (طبق راي اكثريت اعضاي كميته) برگذار شود.

1916: در جريان جنگ جهاني اول، از چنين روزي نبرد خونين و خندقي «سم Somme » در خاك فرانسه آغاز شد. در جريان همين نبرد بود كه براي نخستين بار در طول تاريخ، تانك به عنوان يك جنگ افزار بكار رفت

1948: محاصره برلن غربي توسط نيروهاي شوروي و قطع راههاي زميني به اين شهر اشغال شده آغاز گرديد كه به تشديد جنگ سرد انجاميد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *