رحيم مهريار؛ آهنگساز دلنواز

رحيم مهريار؛ از کابل تا هنوفر

هشت سال پیش در چنین روزی خبر ناخوشايند و متاثر کننده درگذشت رحیم مهریار از طریق رسانه منتشر گشت و جامعه ی هنری کشور را در سوگ نشاند.

رحيم مهريار از دو سال قبل وفاتش از مريضي سرطان جگر رنج ميبرد. او که در سال 1955 در جاده ميوند شهر کابل چشم به جهان گشوده بود، در شهر هنوفر آلمان چشم از جهان بست.

از رحيم مهريار آهنگهاي زيبايي به جا مانده است. هرچند او در اين اواخر کمتر آهنگ تازهاي ساخت، اما به گفته حسين انوش، هنرمند و دوست نزديک مهريار، او آهنگهاي جديدي داشت که نشر نشده اند.

حسين انوش، که مهريار را نزديکترين دوست زندگي هنرياش ميخواند، او را صميمي، خوشبرخورد، خوش قلب و صادق توصيف ميکند. به گفته او، باوجود مريضي، مهريار فعاليت هنرياش را همچنان ادامه داد. او هنرمندانه زيست.

زندگي هنري

براساس دستنوشتهاي از مرحوم رحيم مهريار که سالهاي گذشته به دويچه وله فرستاده بود، او در زماني که در کودکستان بود، به آوازخواني شوق داشت و با ديگر کودکان يکجا ترانه ميخواند.

در اين دستنوشته، مهريار به ياد ميآورد که مرحوم استاد غلام حسين، پدر استاد سرآهنگ، در کودکستان معلم بخش آوازخوانياش بوده است. بعد از صنف هشتم مکتب، مهريار در محافل مکتب و کنسرتها سهم گرفت.

حسين انوش، دوست هنري مهريار، اولين بار او را در کنسرت احمد ظاهر ديده بود. به گفته انوش، رحيم مهريار که در آن زمان حدود پانزده سال بيشتر نداشت، همراه با محبوب الله محبوب، پيش از اين که احمد ظاهر به آوازخواني بپردازد، به شکل پيش خواني آواز ميخواند.

در سال 1970، زماني که “وزارت اطلاعات و کلتور” بخش موسيقي را ايجاد کرد، مهريار به عنوان آوازخوان همکاري خود را با اين وزارت آغاز کرد. در سال 1975 کار خود در راديو افغانستان را شروع کرد. او در راديو افغانستان در بخشهاي تنظيم آهنگهاي هنرمندان، پروديوسر برنامهها و در برنامههاي “آهنگهايي از مشرق زمين” و “جوانان” کار کرد.

مهريار در زندگي هنرياش، آنطور که خود نوشته، از استاد هاشم، و استاد حفيظ الله خيال، فيض برده است. حسين انوش ميگويد احمد ظاهر مشوق مهريار در آوازخواني بود.

زندگي در مهاجرت

مهريار در اواخر سال 1988 وطن را ترک کرد و بعد از سال 1989، در آلمان اقامت گزيد و در همان جا با خانواده اش زندگي ميکرد.

فعاليت هنري مهريار در ديار مهاجرت متوقف نشد. کارهاي هنري برون مرزي مهريار شامل 12 آلبوم ميشود که تنهايي و دوگانه با خانم پرستو اجرا نموده است. او در چندين جشنواره موسيقي ، از جمله جشنواره هالند اشتراک کرد. در اين جشنواره در ميان اشتراک کنندگاني از 23 کشور، او برنده جايزه شد.

عارف فرهمند

ويراستار: ياسر

درباره admin

مطلب پیشنهادی

اعتراض هنرمندان به ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌ نام ایران و ترکیه در یونسکو: «میراث مشترک است»

یکی از دلایلی که تمایل کشورهای منطقه برای تصاحب ارزش‌های فرهنگی افغانستان را افزایش داده، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *