تقویم تاریخ ( سی ام ماه جوزا )

امروز سی ام ماه جوزا سال خورشیدی مطابق با بیست ماه جون تقویم میلادی است. برخی از وقایع مهم اینروز از این قرار اند:

اعتراض برای تصویب قانون اساسی که به انقلاب کبیر فرانسه منجر شد/ 1789م

بيستم جون در تاريخ حق طلبي ملتها روز بزرگي است. در اين روز در سال 1789 به دستور لوئي شانزدهم پادشاه وقت فرانسه، نمايندگان طبقه سوم اين كشور را به اين سبب كه در جلسات قبل مجمع ملي خواهان تدوين يك قانون اساسي براي فرانسه و محدود و مشروط كردن اختيارات پادشاه شده بودند، به مجلس راه ندادند و آنان به جاي بازگشت به شهر و خانه هايشان، هرگونه خطر را پذيرفتند، در نزديكي ساختمان مجمع به يك زمين تنيس رفتند و در آنجا سوگند ياد كردند كه تا قانون اساسي تدوين نشود، متفرق نشوند و جز يكي از آنان بقيه اين سوگند نامه را امضاء كردند. سپس از «ورساي» به پاريس رفتند و جلسات بعدي خود را در آنجا برگذار كردند. «ميرابو» نطق معروف خود را که به خواست مردم آمده ايم و جز با سرنيزه بيرون نخواهيم رفت در همان زمين تنيس ايراد کرد که در «تاريخ» باقي مانده و معروف شده است. در اينجا درگيري سربازان پادشاه با نمايدگان طبقه سوم، سبب دفاع مردم معمولي از آنان شد كه به بپاخيزي عمومي و انقلاب فرانسه منجر شد. مجلس طبقات سه گانه به منظور تصويب ماليات اضافي به تشكيل جلسه دعوت شده بود كه نمايندگان طبقه سوم خواهان قانون اساسي شده بودند. طبقه سوم در فرانسه آن زمان، «عوام الناس» نبود بلكه توانگران و صاحبان صنايع و بازرگانان را طبقه سوم (پايين تر از روحانيون و اشراف و اعيان) مي خواندند. وركينگ كلاس، در آن زمان به حساب در نمي آمد.

1402: لشکريان امير تيمور و سلطان ايلدرم بايزيد براي جنگ، در آنکارا ( آنقره ) به مقابل هم رسيدند.

1674: نيکلاس رو Nicholas Roweشاعر انگليسي که در اشعار انتقادي از پادشاه وقت ، ويليام ، به جاي نام او « تيمور لنگ » را خطاب کرده است به دنيا آمد.

1793: الي ويتني Eli Whitney اختراع خود ماشين پنبه پاک کني ( جين ) را به ثبت داد.

1837: ويکتوريا در 18 سالگي پادشاه انگلستان شد و 63 سال سلطنت کرد.

1867: اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريکا اعلام کرد که خريد آلاسکا از روسيه به مبلغ 7 ميليون دلار( هر هکتار 2 سنت ) قطعيت يافته است. قانون خريد اين کلني روسيه 9 آوريل همين سال به تصويب سناي آمريکا رسيده بود.

1895: بانو Caroline Willard Baldwin نخستين زن در تاريخ آمريکا شد که مدرک دوکتورا در علوم به دست آورد.

1895: نيکارگوئه، هندوراس و السالوادور ميان خود يک فدراسيون تشکيل دادند که عمري نکرد.

1963: سران آمريکا و شوروي در ژنو موافقت کردند که ميان دفاتر آنان يک تلفن مستقيم کار گذاري شود تا از وقوع حوادث ناگوار ناشي از اشتباه جلوگيري بعمل آيد.

1979: بيل استيوارت Bill Stewart گزارشگر شبکه تلويزيوني آمريکاييABC در نيکاراگوئه به دست افراد گارد ملي حکومت ساموزا(هوادار آمريکا) کشته شد.

1990: زمين لرزه اي به شدت هفت و شش دهم ريشتر شمال ايران را تکان داد که بر اثر آن چهل تا پنجاه هزار تن کشته شدند و زيانهاي مالي فراوان به بار آمد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *