تقویم تاریخ ( 28 ماه جوزا )

امروز بیست و هشتم ماه جوزا مطابق با هجدهم ماه جون تقویم میلادی است.  برخی از وقایع مهم تاریخی این روز از این قرار اند:

 تولد سید رفعت حسینی ، شاعر و نویسنده/1325

سید رفعت حسینی در بیست و هشتم ماه جوزای سال سیزده صد و بیست و هشت هجری خورشیدی که معادل می شود به هژدهم ماه جون نزده صد و چهل و نُه عیسایی ، در خانواده یی اهل فرهنگ و سر شناس ، درباغنواب کابل ، به دنیا آمد .
پدر رفعت حسینی ، استاد سناتور سید داود حسینی از ادبا و خطاطان والا مقام کشور بود . درخطـوط نستعلیق و شکسته استـادی بی هما نند بود ودرریزه نویسی یکی از شگفتی ها ی بی همتا را به انجام رسانیـده بود . بار ها  بریک دانه برنج باریک ، سوره هـای فاتـحه ویـا اخلاص را بـا بسم الله شـریف و نام خود ، بـا مزایای خوشنویسی ، تحـریرنموده بود .
چند برنج ازین گونه ، در حال حاضر، از دارایـی هـای معنـوی نُخبه و فراز مند رفعت حسینی می با شند .
آاو از سال 1352 الی 1369 خورشیدی ، پس ازآموزش و اتمام ِخدمت دورۀ سربازی ، و ظایف زیرین را ایفا نموده است :
ـ آمر دفتر ارزیابی اسناد علمی پوهنتون کابل ،
ـ آمر دفتر قرارداد های فرهنگی وزارت تحصیلات عالی و مسلکی ،
ـ آمر دفترارزیابی و ارتباط خارجه پوهنتون کابل ،
ـ معاون شورای فرهنگی پوهنتون کابل ،
ـ معاون فاکولتۀ کار و امور دهقانی آن پوهنتون ،
ـ از سال 1359 تا 1369 خورشیدی ، منشی اتحادیۀ نویسندگان افغانستان ومدتی سرپرست آن آتحادیه .
ازسـال 1369 خورشـیدی ، که معادل اسـت با  1990 عیـسایی ، آواره و مهاجرشد ودر حال حاضر در جمهوری فدرال آلمان زندگی می کند .
رفعت حسیـنی در سـال 1352 شمسـی بـا ملالی دختر جـنرال غـلام صدیق طره باز ازدواج نمود . ثمرۀ این وصلت سه دختر به نام های سحر ، سمرا ، و مریم می با شند .
دختر سومی ، مریم ، نقاش و نویسنده است و اولین رومان او به نام « خدا در دانۀ برنج » درتابستان 2010 عیسایی در آلمان منتشر شد .
از رفعت حسینی تا کنون کتاب ها یی که درپایین مشخص می گردند ، منتشرشده اند :
1/  تصویرِ صدا ، گزینۀ شعر ،
2/  در بی تو بودن ، دفتر شعر ،
هردو نشر کردۀ اتحادیۀ نویسنده گان افغانستان ،
3/  شبی از تبار مصیبت ، گزیدۀ شعر،
4/  ذهنِ زخمی باد ، مجموعۀ شعر ،
5/  هزار میکده غم ، دفتر شعر،
6/  زنی که باران می فروخت ، دفتر شعربه ترجمۀ آلمانی ،

وفات ابو علی سینای بلخی/1037 میلادی

بوعلي سينا در چنین روزی در شهر همدان ایران وفات يافت. بوعلي بود كه براي نخستين بار علائم بيماري ها را به دست داد.

بوعلي سينا بر همه علوم و فنون و ادبيات زمان خود تسلط داشت، به گونه يي كه مولفان تاريخ علوم، ميزان دانش او را برابر با يك دائرةالمعارف يا Encyclopedia ذكر كرده اند. وي كه در بلخ ـ از شهر هاي خراسان بزرگتر و مركز ادبيات و فرهنگ پارسي ـ به دنيا آمده بود، به نوشته روزنگار جهان به زبان انگليسي (صفحه 338) در 16 سالگي يك دانشمند تمام عيار بود. بوعلي سينا در عين حال يك فيلسوف، اديب و دولتمرد بود.

بوعلي در دانش پزشكي كتابي تحت عنوان «قانون در طب» نوشت كه تا پايان قرن 19 كتاب درسي دانشكده هاي پزشكي اروپا بود.

ابوعلي سينا

تولد نویسنده و اندیشمند معروف پرتغالی/ 2005م:

«آلوارو كونهال» نويسنده و انديشمند پرتغالي 13 جون سال 2005 در 91 سالگي فوت شد و به اين مناسبت 15 جونژوئن در كشور پرتغال عزاي عمومي اعلام شده بود. آلوارو يك كمونيست بود و از 24 سالگي تا 61 سالگي، عمر خود را در زندان و يا در مخفيگاه و تبعيد گذرانيده بود، ولي هيچگاه از مبارزه براي تحقق تساوي انسانها و تامين رفاه طبقه زحمتكش دست نكشيده بود.

آلوارو كونهال

 

زادروز نويسنده روس «ايوان گنچارف»/  1812م

18 جون زادروز نويسنده روس «ايوان گنچارف» است كه بسال 1812 به دنيا آمد و 79 سال عمر كرد و داستانها و سفرنامه هاي متعدد نوشت كه به انگليسي و ساير زبانها ترجمه شده اند.

وي با نوشتن داستان «اوبلوموف» كه شرح زندگي و كارهاي يك اشراف زاده تن پرور و بي درد است، سبك تازه اي در داستان نويسي به وجود آورد كه در جهان به «اوبلوموفيسم» معروف شده است. بقيه داستانهاي اين نويسنده از جمله «پرتگاه» از همين سبك خارج نبوده است. طبق اين سبك، نويسنده بايد يك مسئله روز جامعه خود را در قالب داستان مطرح سازد و اندرز و راه حل نشان دهد و آن چنان جالب بنويسد و ارتباط مطالب را از دست ندهد كه خواننده تا پايان، آن را بخواند و در ذهنش نقش بندد، راهنماي زندگاني او قرار گيرد و دست كم گرفتار آن لغزشها نشود.

گنچارف

تصویب قانون اساسی کتابداری/1948

انجمن هاي كتابداران آمريكا 18 جون سال1948 در يك نشست مهم ميثاقي را تصويب کرد كه به قانون اساسي کتابداري معروف شده و مورد اقتباس ساير کشورها قرارگرفته است.

طبق اين ميثاق، كتابخانه هاي عمومي نسبت به مراجعان تبعيض قائل نشوند، کتابهاي مشخصي را توقيف و اصطلاحا سانسور نكنند (از ارائه يك يا چند كتاب به مراجعان خوداري كنند و اين كتابها را از شلف خارج سازند).

شکست ارتش ناپلئون/1815

 ارتش ناپلئون ـ عمدتا مركب از داوطلبان هوادار او در «واترلو» در بلژيك امروز از ارتشهاي متحد آلمان، انگلستان، هالند و … شكست خورد، و تاريخ جهان ورق تازه اي را باز كرد.

ناپلئون كه پس از اين شكست نظامي، خود را به فاتحان جنگ تسليم كرد به جزيره سنت هلن در اقيانوس اطلس تبعيد شد و بعدا در آنجا درگذشت.

ناپلئون

 

پایان رژیم سلطنتی در مصر/ 1953م

در اين روز در سال 1953، به رژيم سلطنتي در مصر پايان داده شد و نظام جمهوري به رياست محمد نجيب (ژنرال ارتش) در اين كشور برقرار شده است. ژنرال نجيب قبلا با يک کودتا فاروق پادشاه مصر را برکنار کرده و پسر شيرخوار او را به عنوان پادشاه تازه معرفي کرده بود. بعدا سرهنگ عبدالناصر از سران جنبش افسران آزاده و از رهبران کودتاي ضد سلطنت، نجيب را برکنار کرد و خود رهبر مصر شد.

ژنرال نجيب پس از پيروزي كودتا

گردن زده شده یک شاهزاده سعودی/ 1975م

18 جون سال 1975 فيصل السعود شاهزاده سعودي به جرم كشتن عمويش ملك فيصل در ملاء عام گردن زده شد. فيصل السعود عموي خود را 25 مارچ همين سال كشته بود. ملك فيصل مسنمري ماهانه (شهريه) فيصل السعود را كه در بيروت تحصيل مي كرد به دليل تنبلي در درس خواندن و روي آوردن به خوشگذراني كاهش داده بود. شاهزاده فيصل از عمويش وقت ملاقات جهت مذاكره گرفته بود كه ضمن اين ملاقات او را كشت.

ملك فيصل

1903: نخستين مسابقه موتر دوانی مسافت زياد به پايان رسيد و موتر برنده مسابقه در سه ماه از سانفرانسيسكو خود را به نيويارك رساند . امروزه موتر ها اين مسافت را سه روزه طي مي كنند.

1948: كميسيون ويژه سازمان ملل اعلاميه جهاني حقوق بشر را تصويب كرد .

1974: گئورگي ژوكف مارشال شوروي و فاتح برلين كه از او به عنوان يك نابغه نظامي ياد مي شود، در 78 سالگي در گذشت. او در دسامبر 1896 به دنيا آمده بود. ژوكف با تاكتيك تمركز آتش توپ، ارتش هاي هيتلر را در دروازه هاي مسكو متوقف ساخت و تا برلين عقب راند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *