تقویم تاریخ ( 22 ماه جوزا )

امروز بیست و دوم ماه جوزا مطابق با (12 جون) تقویم میلادی است و وقایع مهم تاریخی این روز از این قرار اند: 

به قدرت رسیدن امیر شیر علی خان/1863

امیر شیرعلی‌خان (۱۸۲۵ – ۱۸۷۹)، سومین پسر امیر دوست‌محمدخان، دومین امیر افغانستان (۱۸۶۳ – ۱۸۶۶) و (۱۸۶۸ – ۱۸۷۹) از دودمان بارکزی بود.
پس از مرگ امیردوست محمد خان بموجب اعلان ولایت عهدی که قبلآ بعد از وفات شهزاده غلام حیدرخان در مورد شهزاده شیرعلی خان بعمل آمده بود، شهزاده شیرعلی خان که در هرات حاضربود، بعد از ختم فاتحه خوانی امیر بروز چهارم آن که (12جون 1862 ع) بود، اعلان سلطنت نمود.
چون دراین وقت اکثر پسران بزرگ امیر( باستثنای شهزاده محمد افضل خان که از همه بزرگتر و در ولایات شمالی حکومت داشت ) در هرات حضور داشتند، همه شان ظاهرا به امیرشیر علی خان بیعت کردند . تنها شهزاده محمد اعظم خان که شخص ماجراجو و پر ادعا بود و سلطنت را حق برادر سکهء خود محمد افضل خان میدانست، میخواست از بیعت انکار ورزد . اما سید جمال الدین افغان که در این وقت در هرات موجود و مربی شهزاده موصوف بود، از اقدامات او مانع شده و نامبرده را وادار ساخت تا علی العجاله بیعت نماید .
اما محمد اعظم خان قلبا با این بیعت راضی نبوده و صرف برای بدست آوردن فرصت به آن تن داده بود .
صدور چهارمین فرمان شورای انقلابی حزب خلق و پرچم/1357 شمسی
Afghanistan flag 1978-1980.jpg

نشان رسمي و بيرق ملي يک کشور در حقيقت سنبل هويت تاريخي، تمدن، فرهنگ و موجوديت يک جامعه است که در اثر توافق عمومي اکثريت ساکنين آن بوجود مي آيد و بمرور زمان سنبل هويت ملي آن جامعه مي شود. دولت جديد بدون در نظر داشت اين معاني ژرف از روي احساسات ايدئولوژيکي درپي آن شد تا يکروزه هويت تاريخي و ملي جامعه را درست به ضد آن عوض نمايد.

فرمان چهارم شورای انقلاب بخاطر تغییر پرچم افغانستان صورت گرفت. گزينش نشان «حرب خلق» و بيرق سرخ جامعه را تکان شديد داد و اين به معني اعلان جنگ با تمام اعتقادات، سنن، عنعنات و عرف و عادات مردم بود.

پرچم با زمینهٔ سرخ (آنگونه که نزد دولت‌های کمونیست معمول بوده‌است) با نشانی زرد رنگ در گوشه، در بالای نشان ستاره‌ای پنج‌ پر به نشان پنج گروه قومی افغانستان قرارداشت و در میان نشان واژهٔ خلق نوشته شده‌بود. این پرچم همچنین پرچم حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود.
وفات استاد محمد عمر، رباب نواز معروف کشوذ/1359

ستاد محمد عمر در سال 1284 خورشیدی در باغبان کوچه کابل به دنیا آمد. پدرش محمد ابراهیم رباب نواز و طبله نوازی معروف دوران خود بود.

محمد عمر در 9 سالگی با ساز رباب آشنا شد و ابتدا زیر نظر پدرش به آموختن رباب پرداخت و بعد‌ها شاگرد عمویش محمد ایوب شد. وی بعد از مدتی به آواز خوانی روی آورد و در این رشته شاگرد آقا محمد، پدر استاد موسی قاسمی شد.

طبق نوشته عبدالوهاب مددی در کتاب «سرگذشت موسیقی معاصر افغانستان» کار استاد محمد عمر در هنر آواز خوانی آنقدر بالا گرفت که به شاگردی استاد قاسم افغان رسید و با آغاز به کار رادیو کابل وی  همکاری خود را در رشته آواز خوانی و نوازندگی را آغاز کرد:

«سال‌های دهه سی که رادیو کابل هنوز جوان بود و آواز خوانان اندکی در آن آواز خوانی می‌کردند. در آن سال‌ها هنرمندی بنام محمد عمر خان نیز غزلخوانی می‌کرد. او آوازی گیرا و دلنشینی داشت. در آن روزگار هنوز از ثبت آهنگ‌ها روی نوار خبری نبود و آواز خوانان رادیو پشت میکروفون، آهنگ خویش را به صورت مستقیم به گوش شنوندگان می‌رساندند. همین نقیصه باعث  آن شد که آهنگی به آواز استاد محمد عمر در آرشی رادیو باقی نماند.»

• روزی كه ژاندارك فرماندهی فرانسویان را به دست گرفت. (1429 )
روزی كه ژاندارك فرماندهی فرانسویان را به دست گرفت.

 

 

 

دوازدهم جون 1429 و در جریان جنگهای 116 ساله انگلستان و فرانسه (در تاریخ، معروف به جنگهای صد ساله)، فرانسویان برای نخستین بار بر انگلیسی‌ها پیروزشدند و ویلیام لاپل امیر سافولك فرمانده نیروی انگلیسی را به اسارت گرفتند. ژاندارك جوان از11 ژوئن کار فرماندهی فرانسویان را برعهده گرفته بود. قبلا ژاندارك تنها در جریان نبرد، فرانسویان ناامید و فرسوده را تشویق به ادامه محاربه می‌كرد كه از 11 ژوئن كار فرماندهی را مستقیما به دست گرفت. جنگ‌های انگلستان و فرانسه كه ازسال 1337 آغاز شده بود تا 1453 ادامه یافت. اینك این دو كشور در اتحادیه اروپا با هم متحد شده اند.

• تصرف سرزمین “شیلی” توسط استعمارگران اسپانیایی (1540 م)
تصرف سرزمین

 

تا اوایل قرن شانزدهم، شیلی محل سكونت اقوام گوناگونی بود كه شغل اصلی آنها ماهیگیری بود. در سال 1536میلادی كشورگشایان استعمار اسپانیا به همراه 500 سرباز اسپانیایى و 15 هزار سرباز بومی اجیر شده با هدف تصرف شیلی راهی این منطقه شدند. اما پس از حدود 2500 كیلومتر پیشروی در خاك شیلی، از شورش در لیما پایتخت پرو، دیگر مستعمره خود مطلع گردیدند. اسپانیا در این تهاجم از یك سو تلفات بسیاری داد و از سوی دیگر فرمانده مهاجمان اسپانیایى نیز در راه بازگشت كشته شد. اما در مرحله‏‌ای دیگر در 12 جون 1540 اسپانیا موفق به تصرف شیلی گردیدید.حضور اسپانیا در شیلی تا 18 سپتامبر 1810میلادی به طول انجامید. گرچه در این میان طرفداران ادامه سلطه اسپانیا تا سال 1818 مقاومت كردند. شكست نهایی اسپانیا در این كشور مرهون حركت “خوزه سن مارتین” سردار آرژانیتی است كه به كمك آزادی‏‎خواهان و استقلال‏‎طلبان شیلی توانست این كشور را رهایی بخشد.

• اولین آزمایش برای مهار و به كارگیری انرژی حرارتی خورشید (1914 م)
 اولین آزمایش برای مهار و به كارگیری انرژی حرارتی خورشید

 

در دوازدهم جون 1914میلادی اولین آزمایش برای مهار و به كارگیری انرژی حرارتی خورشید در ناحیه‏‌ای در حومه قاهره در مصر انجام شد. مبتكر و مجری این طرح یك فیزیك دان آلمانی به نام شومان بود كه توانست با تمركز اشعه خورشید یك ماشین بخار را كه 50 اسب بخار نیرو داشت به كار بیاندازد. این آزمایش، اساس موتورها و محركه‏‌های آفتابی شد كه امروزه در صنعت، كاربرد زیادی یافته‎‏اند.

• درگذشت‌ ” توماس‌ باتاچک‌ ” پیشگام‌ صنعت‌ کفش‌ سازی‌ (1932 م)

• روز ملی “فیلیپین”
فیلیپین
 

فیلیپین، كشوری است به صورت مجمع‏‎الجزایر در شرق آسیا، كه از جمعیت 76 میلیون نفری آن، اكثریت آنان را، مسیحیان تشكیل می‏‌دهند. مسلمانان نیز دارای جمعیت زیادی در این كشور بویژه در منطقه جنوب می‏‎باشند. پیش‎‏بینی شده است جمعیت این كشور تا سال 2025 بیش از 108 میلیون نفر خواهد شد. پایتخت كشور فیلیپین مانیل و شهرهای مهم آن كالوكان، كوئزون سیتی و داوائو می‎‏باشد. سكنه فیلیپین به زبان فیلیپینو، انگلیسی و اسپانیایى صحبت كرده و ملیت فیلیپینی نوین دارند. واحد پول این كشور آسیایى، پزو فیلیپین می‎‏باشد. روز 12 جون روز اعلان استقلال از اسپانیا در سال 1898 روز ملی فیلیپین نام‏گذاری شده است. دولت فیلیپین با جنبش‏‎های اسلامی میانه خوبی نداشته و اسلام را یك تهدید بزرگ برای امنیت ملی قلمداد می‎‏نماید. در سال 1973میلادی جنگ خونینی در شهر “میندانائو” رخ داد كه منجر به قتل عام تعدادی از مسلمانان شد كه سازماندهی آن را گروه ضداسلامی “ایلوكو” و “كلیسای كاتولیك” عهده‏‎دار بوده است. در میان مسلمانان نیز، بیگانگان در صدد ایجاد اختلاف و تفرقه می‏‎باشند. رژیم عربستان سعودی با تبلیغ از وهابیت و پشتیبانی از گروه‌‏های وهابی در حال مبارزه با شیعه و طرفداران انقلاب اسلامی است. شیعیان در فیلیپین معدود و محدود بوده و فعالیت‏‌های فرهنگی چشم‏گیری نمی‏‎توانند داشته‏ باشند و حتی اهل سنت نیز به آنان اجازه فعالیت نمی‏‎دهند.

• روز ملی فدراسیون روسیه
روز ملی فدراسیون روسیه

 

 

در 12 جون 1991، اولین انتخابات آزاد ریاست جمهوری در فدراسیون روسیه برگزار شد و به دلیل اهمیت این انتخابات، این روز به عنوان روز ملی روسیه نامیده شد. در این انتخابات بوریس یلتسین به ریاست جمهوری انتخاب گردید. فدراسیون روسیه، بزرگ‏ترین جمهوری شوروی سابق، در آوریل 1990، قبل از فروپاشی شوروی اعلام كرده بود كه از آن پس، قوانین داخلی روسیه بر قوانین شوروی ارجحیت دارد و به این ترتیب، جز در روابط خارجی، مستقل از شوروی عمل می‏‎كند. روسیه با 17/075/400 كیلومتر مربع در شمال آسیا و شرق اروپا واقع شده است. این كشور وسیع‎‏ترین كشور جهان است. جمعیت آن قریب به 147 میلیون نفر بوده كه كمتر از 20% آنها مسیحی بوده كه عمدتاً ارتدوكس می‏‎باشند و حدود 10% مسلمان و بیش از 10% سایر ادیان. در واقع بیش از 60% مردم روسیه معتقد به دینی رسمی نیستند. مردم روسیه به زبان روسی صحبت كرده و خط رایج در آنجا سیریلی است. كشور روسیه از ملیت‏‎های مختلف از جمله روس كه اكثریت دارد و نیز تاتار، اوكراینی و چچنی و… تشكیل شده است. واحد پول روسیه روبل و پایتخت آن مسكو می‏باشد. از شهرهای مهم آن سن پترزبورگ و نیژنی‏نووگورود می‏‎باشند. با توجه به رشد منفی جمعیت در این كشور، پیش‎‏بینی جمعیت آن تا سال 2025 بیش از 137 میلیون نفر خواهد بود. فدراسیون روسیه با نظام سیاسی جمهوری چند حزبی فدرال با دو مجلس قانون‏‌گزاری اداره می‏‎شود.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *