تقویم تاریخ (21 ماه جوزا)

امروز 21 ماه جوزا مطابق با یازدهم ماه جون سال میلادی است. بعضی از وقایع مهم تاریخی امروز از این قرار اند:

وفات عبدالرشید لطیفی ( پدر سینمای افغانستان/ 1344

استاد عبدالرشيد لطيفی اين ابر مرد لوگر زمین و هنر و تياتر و تمثیل پس از سالها جهد و تلاش سر انجام به مرض سل مصاب و در بالاخره روز جمعه 21 ماه جوزا سال 1344 هـ ش ديده از جهان فرو بست. نوشته های کمدی موصوف بر روی لب ها خنده میاورد و نمایشنامه های تراژیدی او اشک چشمان بیننده گان را فرو می ریخت. وی بنیان گذار سینمای افغانستان است و اولین فلم افغانی بنام عشق و دوستی را کارگردانی نموده است.

تولد هارون راعون/1350

هارون راعون در کابل متولد شد. پدرش از ولایت تخار، ولسوالی رستاق و مادرش (کریمه ملزم) زادهً کندز است. پدر بزرگش (محمد اسماعیل) از تبار بیدل‌شناسان بود و پدر مادرش، محمد اسماعیل ملزم، از دسته شاعران مبارز وقت بوده‌است.

تحصیلات متوسطه را در زادگاهش به اتمام رساند و در سال ۱۳۷۲ به تاجیکستان مهاجرت کرد و تا سال 2006 در دوشنبه زندگی می‌کرد. نخستین مجموعه شعرش را بنیاد بین‌المللی زبان تاجیکی – فارسی در سال ۱۳۷۹ در شهر دوشنبه منتشر کرد. در شهر دوشنبه با اسماعیل خراسان‌پور و ضیاء مصدق حافظی انجمنی را به نام «انجمن پاسداران فرهنگ آریآنا» ایجاد کردند که تا مدتی فعالیت داشت. او با مسافرتش به کانادا کانون فرهنگی کاروان شعر(یسنا) را در شهر تورنتو بنیاد گذاری کرد که تا اکنون فعالیت این کانون در شهر تورنتو ادامه دارد.

226م: ضرب پول ملی در آریانی کهن

اردشیر پاپكان بنیادگذار دودمان ساسانیان یازدهم جون در سال 226 میلادی سكه زرین «شعله جاویدان» را پول ملی (سراسری) آریانا اعلام داشت و به جریان گذارد.

وی این سكه را در سال 224 میلادی در «آریانا» به عنوان واحد پول رایج در محل ضرب كرده بود. بر یك روی این سكه كه نمونه های آن در موزه ها موجود است نقش «شعله جاویدان» حك شده است كه در ظرفی روی ستونی قرار داده شده و زبانه می كشد.

اردشیر پاپکان

 

256م: تصرف شهر سلوکیه توسط ارتش آریانا

ارتش آریایی پس از شكست دادن ارتش روم، شهر سلوكیه شمالی (واقع در تركیه امروز) كه رومیان آن را «زوگما» می خواندند و در كنار فرات قرار داشت و پایگاه اصلی ارتش روم در شرق مدیترانه بود، تسخیر كرد.

شاپور یكم پس از تسخیر سلوكیه آناتولی (متفاوت از سلوكیه بین النهرین)، اجازه نداد كه سربازانش كوچكترین آسیب به آثار هنری این شهر ثروتمند و یادگار دوران سلوكی ها برسانند و به همین دلیل مجسمه ها، موزائیك كاری ها، تونل های سنگی و انبارهای زیر زمینیی این شهر برای انسان امروز به همان صورت دست نخورده باقی مانده و باستان شناسان در برنامه «نوا» كه هفتم جون 2005 از تلویزیون عمومی آمریكا (پی بی اس) پخش شد از این كار شاپور یكم قدردانی كردند.

 

والرین امپراتور60 ساله روم که اوایل سال 260 میلادی در جنگ ادسا به اسارت ارتش ایران درآمده بود این چنین در برابر شاپور یکم زانو زده و التماس می کند

1932م: تولد «آتول فوگارد Athol Fugard» نویسنده ای كه همه تلاش خود را در راه حذف هرگونه تبعیض از زندگی بشر بكار برده است

در چنین روزی در جمهوری فدرال آفریقای جنوبی آتول فوگارد به دنیا آمد. معروفترین كتاب او « گره خون » عنوان دارد كه شرح مظالم نظام اقلیت سفید پوست آفریقای جنوبی نسبت به رنگین پوستان است.

بیشتر كارهای « فوگارد » نمایشنامه است . نوشته های او انعكاس واقعیات زندگانی روزمره است. هرزمان كه در مراسمی فوگارد را به عنوان نویسنده بزرگ معرفی كرده اند گفته است كه هیچ بزرگی در خود نمی بیند، جز این كه مهارت او در توصیف حقایق از شماری دیگر از مردم عادی بیشتر است.

فوگارد

 

1867م: تولد «شارل فابری» فیزیكدان فرانسوی كه لایه های اوزون را كشف كرد

وی 78 سال عمر كرد. وی ضمن مطالعه مبحث نور ، متوجه این لایه ها در جو بالای زمین شد .

شارل فابری

 

1940: نروژ كه مورد حمله نظامی آلمان قرار گرفته بود و دهم جون تسلیم شده بود، به تصرف نیرهای هیتلر درآمد.

1998: پروفسور« چارلز كد» زیست شناسی كه اكتشافات مهم در زمینه بیوشیمی و حساسیت ( آلرژی ) بدن و نقش هیستامین در این عكس العمل كرده بود در 87 سالگی در گذشت. پروفسور كد سازنده داروی آنتی هیستامین بود. وی همچنین ثابت كرد كه هنگام پرواز با هواپیما ، خون بیشتری متوجه پای سرنشینان هواپیما می شود.

1999: نیروهای ناتو پس از برقراری ترک مخاصمه میان اعضای این پیمان و یوگوسلاوی و وعده این کشور به خارج ساختن نیروهای خود از کوزوو، وارد این منطقه شدند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *