تقویم تاریخ ( 6 ماه جوزا )

امروز 6 ماه جوزا برابر با 27 مِی تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

تصرف شهر هر هرات توسط دوست محمد خان/1863

شهر هرات بعد از ماه‌ها محاصره بدست قوای دوست محمدخان سقوط کرد .

هرات که همواره مورد طمع ازبکان و ایرانیان بود و حتی چندبار این شهر به دست ایرانیان و ازبک‌ها افتاد. اما سلطه ازبکان و ایرانیان بر این شهر کوتاه مدت بود و  هر بار برای مدت کوتاهی این شهر را در اشغال خود داشتند. گفتنی است پس از سقوط صفویان، هرات مدتی در اشغال قلمرو حکمروایی ابدالی بود و سپس به دست نادر شاه افشار افتاد. پس از مرگ نادر، افغان‌ها بر هرات مسلط شدند. و سر انجام امیر دوست محمد خان این سرزمین را جزء قلمرو همیشگی افغانستان ساخت.

محمد حسن شرق به حیث صدراعظم افغانستان تعین گردید/1367

دوکتور محمد حسن شرق با صدور فرمان شش جوزای ۱۳۶۷ به عنوان صدراعظم به کار آغاز می نماید. داکتر شرق طی مدت صدارت خود ملاقات هایی را در شوروی و افغانستان با مقامات بلند پایهء روسی انجام می دهد که مجموعه ء آن ملاقات ها را در خاطرات سیاسی خود نگاشته و در چندین موارد او توانسته تا به مقامات روسی تفهیم نماید که بودن بیشتر شان در افغانستان را لازم ندیده و آنها را برای رهائی این کشور تشویق و ترغیب می نماید تا از این بیشتر فریب رهبران حزب دموکراتیک افغانستان را نخورند.

محمد حسن متخلص به (شرق) فرزند ملا غلام محمد در سال ۱۳۰۴ در ولسنوالی انار دره ولایت فراه دیده به جهان گشود. وی زندگی پر نشیب فرازی را از بدو تولد تا رسیدن به کرسی های بلند دولتی تا حد صدارت الی ختم رزیم کمونیستی سپری نموده و جای آن درد تا زندگینامه وی با احوال و افکار او طی یک فیلمنامه دلچسپ به جهانیان ارائه گردد.

 

سایر رویداد ها:

1907 – زادروز شهر سن پترزبورگ
شهر سن پترزبورگ  27 مي 2018 سيصد و هفده ساله شد.

6 خرداد - 27 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
Peter the Great

پتر يكم اين شهر را 27 مي 1703 بنا كرد و پايتخت خود قرار داد تا به اروپاي مركزي نزديك باشد. اين شهر كه بعدا به پترو گراد و پس از انقلاب بلشويكي 1917 به لنينگراد تغيير نام داده بود از زمان فروپاشي شوروي در آخرين ماه 1991 به نام پيشين خود «سن پترز بورگ» بازگشت داده شده است!.

1926 – شكست قيام مسلمانان مراكش عليه استعمارگران اروپايي 

با آغاز استعمار شمال افريقا توسط غارتگران اروپايى، ساكنان و قبايل مناطق در برابر استعمارگران به مقابله برخاستند و خواهان خروج آنان از سرزمين‏هاي خود شدند، يكي از اين افراد، عبدالكريم رِيفي رهبر قيام مسلمانان ناحيه رِيْفْ مراكش بود كه سال‏ها با متجاوزين اسپانيايى جنگيد و پيروزي‏هاي چشم‏گيري نيز به دست آورد. پيروزي‏هاي او بر ارتش اسپانيا، وحشت قواي فرانسه را كه در شمال افريقا داراي متصرفاتي بود، برانگيخت. از اين رو، در اوايل سال 1924م نيروهاي فرانسوي به منظور جلوگيري از گسترش قيام مردم منطقه ريف به كمك اسپانيا آمدند و تهاجم همه جانبه‏اي را عليه مردم اين منطقه آغاز كردند. سرانجام با دستگيري رهبران جنبش ضد استعماري و كشتار هزاران نفر از مردم اين منطقه، قيام مردم مراكش در 27 مه 1926م سركوب شد.

1937 – پل گلدن گیت که در زمان تکمیل، طولانی‌ترین پل معلق دنیا محسوب میشد، گشایش یافت.

6 خرداد - 27 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟

1960 – وقوع كودتاي نظامي در تركيه و به قدرت رسيدن جنرال جمال گورسِل

استبداد و فساد حكومت در زمان عدنان مُندَرِس نخست وزير تركيه باعث وقوع اعتراضاتي در شهرهاي اين كشور گرديد. به همين دليل، دولت اعلام حكومت نظامي نمود و به وسيله نيروهاي مسلح، تظاهرات مخالفين را در هم شكست. در سوم ماه می 1960، ژنرال جمال گورسِل، فرمانده نيروي زميني ارتش تركيه، در نامه‏اي به عدنان مندرس خواستار توجه به لزوم انجام اصلاحات سياسي در كشور به منظور مهار مقاومت‏هاي مردمي به ويژه اعتراضات دانشجويى شد كه اين درخواست با بي‏توجهي مندرس روبرو گرديد. در روز 21 همان ماه، تعدادي از افسران ارتش دست به اغتشاشاتي زدند و سرانجام در 27 مه 1960م، دولت مندرس با يك كودتاي نظامي كه از طرف كميته وحدت ملي به رهبري جنرال گورسل صورت داده شده بود، سرنگون شد و اين كميته قدرت را در دست گرفت. در روز بعد از كودتا ژنرال گورسل به قدرت رسيد و سپس به رياست جمهوري تركيه دست يافت. عدنان مندرس نيز، چند ماه بعد به اتهام سوء استفاده از قدرت و زير پاگذاشتن قانون اساسي و… اعدام شد.

6 خرداد - 27 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
جمال گورسِل

زادروزها

۱۳۳۲ – زادروز ابن خلدون تاریخ‌نگار، جامعه‌شناس، مردم‌شناس و سیاستمدار عرب
۱۸۷۷ – زادروز ایزادورا دانکن رقصنده باله اهل ایالات متحده آمریکا

6 خرداد - 27 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
ابن خلدون

۱۹۰۷ – زادروز راشل کارسون نویسنده زیست‌شناسی زیردریایی و محیط زیست اهل آمریکا
۱۹۲۲ – زادروز کریستوفر لی بازیگر انگلیسی

6 خرداد - 27 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
کریستوفر لی

۱۸۹۴ – لویی فردینان سلین، نویسنده فرانسوی.
۱۹۲۳ – زادروز هنری کسینجر دیپلمات آمریکایی و مشاور اسبق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا

6 خرداد - 27 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
لویی فردینان سلین

۱۹۵۵ – زادروز ریچارد شیف بازیگر آمریکایی

درگذشت‌ها

۱۵۶۴ – درگذشت ژان کالون مصلح و متکلم فرانسوی ، بنیانگذار کالونیسم

6 خرداد - 27 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژان کالوِن

۱۸۴۰ – درگذشت نیکولو پاگانینی نوازنده ویولون، ویولا، گیتار و آهنگساز ایتالیایی

6 خرداد - 27 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
نیکولو پاگانینی

۱۹۱۰ – درگذشت روبرت کخ پزشک آلمانی، کاشف باکتری عامل بیماری‌های وبا و سل ،از بنیان‌گذاران رشته باکتری‌شناسی
۱۹۶۴ – درگذشت جواهر لعل نهرو نخست وزیر هند و یکی از رهبران جنبش استقلال این کشور

6 خرداد - 27 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
روبرت کخ

۱۹۸۸ – درگذشت ارنست روسکا فیزیکدان آلمانی ، مخترع میکروسکوپ الکترونی ، برنده جایزه نوبل فیزیک سال

6 خرداد - 27 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
جواهر لعل نهرو

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *