تقویم تاریخ ( 19 ماه ثور )

امروز 19 ماه ثور برابر با 9 مِی تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

وفات استاد عبدالحی حبیبی/ 1363

عبدالحی حبیبی فرزند ملا عبدالحــق آخونــدزاده در ماه ثور ۱۲۸۹ خورشيدی در يك خانــواده‌ی روحانــی در محلۀ باميزايى شــهر قنــدهار به دنیا آمد.

پدر بزرگش مولوی عبدالرحیم نام داشــت که در سال ١٢۹۸ خورشيدی توسط شاه امان‌الله كشته شد و از دودمان عالم معروف مولوی حبيب‌الله مشهور به محقق قندهاری است.

عبدالحی در ۱۲۹۹ در مکتب ابتدائیه شالیمار شامل گردید. بعد از ختم دوره شش ساله مکتب، در ۱۳۰۴ شمسی، پای درس مولوی عبدالواسع و مولوی ابوالوفای قندهاری استاد مدرسه نظامیه دکن نشست. بعد از آن دیگر تحصیلات دانشگاهی را ادامه نداد و با مطالعه نشریات افغان، ایرانی و هندی چون سراج الاخبار، حبل المتین، کاوه، ایرانشهر، ارمغان، الهلال، صور اسرافیل و دیوان اشعار کلاسیک‌های ادبی دری محشور شد و آشنایی با دیدگاه‌ها و نوشته‌های محمود طرزی افغان و سیدحسن تقی‌زاده محمد قزوینی، سیدکاظم، ایرانشهر، جمال زاده ایرانی، جرجی زیدان مصری، سهیلی نعمانی هندی، سلیمان ندوی و دیگران به ارتقای شخصیت علمی خویش پرداخت.

آموزش زبان‌های عربی، اردو و انگلیسی را آغاز کرد و با زبان‌های اوستایی، سانسکریت، فارسی باستان آشنایی یافت.

حبیبی در ۱۵ سالگی به وظیفه رسمی آغاز کرد و در ۲۲ سالگی در سال ۱۳۱۱ با نوشتن تاریخچه سبک‌های شعر پشتو (به دری) به کتاب‌نویسی و تألیف پرداخت، هرچند قبل از آن در مجله هفتگی طلوع افغان مقالات می‌نوشت.

دروه اساسی کار های علمی حبیبی بعد از انتقال به کابل از قندهار در سال ۱۳۱۹ و به خصوص بعد از بازگشت از پاکستان آغاز می‌شود. درین دوره به عنوان عالم و دانشمند متبحر عرض وجود می‌کند و در زمینه‌های مختلف علمی و ادبی و تاریخی آثار ارزشمندی را ایجاد می‌نماید.

 

570 – سپاه امپراتوری ساسانی حبشی ها را از یمن بیرون کرد

دومین هفته ماه می سال 570 ميلادي یک سپاه ارتش امپراتوری ساسانی به فرماندهی ژنرال «وهرز ديلمي» از خلیج فارس و با کشتی به یمن رسید. افراد اين نيرو و عموماً کرمانی و سیستانی به درخواست سران قبايل يمن، به تصمیم شاه وقت دولت ساساني  ـ «خسرو انوشيروان به يمن فرستاده شده بودند تا ارتش اشغالگر حبشه (اتیوپی) را از آنجا برانند.

در جنگ يمن نيروهاي اعزامي ساسانی پيروز شدند ، سپاه ابرهه با كشته شدن پسر او ـ مسروق ـ فراري شد و يمن تا زمان گسترش اسلام در جزيرة العرب تحت الحمايه ايران بود.

1902 – آتش نشان جزیره مارتینیک Martinique واقع در کارائیب (آنتیل کوچک) ناگهان فعال شد و تمامی جمعیت بزرگترین شهر این جزیره، جز تنی چند را نابود کرد و شهررا نیز ازمیان برد. شمار تلفات تقریبا 30 هزار تن گزارش شده است.

19 اردیبهشت - 9 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟

1992 – اشغال قره‏ باغ آذربايجان توسط جمهوري ارمنستان

پس از فروپاشي شوروي و استقلال جمهوري‏ هاي جديد آن، ارمنستان در صدد الحاق منطقه قره‏ باغ جمهوري آذربايجان به خاك خود برآمد. اين در حالي بود كه اختلافات داخلي در آذربايجان اوج گرفته بود و از طرف ديگر مردم قره ‏باغ به استقلال خود رأي داده بودند. در اين ميان، ارمنستان نيز از مردم اين منطقه كه بيشتر ارمني بودند، براي رويارويي با آذربايجان حمايت مي‏كرد. با اين حال ارمنستان در فوريه 1992م تهاجمي با هدف تضعيف جمهوري آذربايجان و تحكيم موقعيت استقلال‏ طلبان قره باغ انجام داد. نظاميان ارمنستان در جريان تجاوز به جمهوري آذربايجان، حدود 20 درصد از خاك اين كشور به ويژه مناطق استراتژيكي كه ارمنستان را به قره ‏باغ متصل مي‏كند، اشغال كردند. با وجود برقراري آتش بس ميان دو كشور از سال 1993م اين بخش از خاك جمهوري آذربايجان همچنان در اشغال ارتش ارمنستان است و مشكل ديرينه قره‏ باغ، هنوز حل نشده است.

19 اردیبهشت - 9 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۱۸۳۷ – زادروز آدام اوپل بنیانگذار شرکت اوپل
۱۸۶۰ – زادروز جیمز بری نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس اسکاتلندی

19 اردیبهشت - 9 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
آدام اوپل

۱۸۷۴ – زادروز هاوارد کارتر باستان‌شناس و مصرشناس مشهور بریتانیایی ، کاشف مقبرهٔ توت‌عنخ‌آمون
۱۸۸۳ – زادروز خوزه ارتگا یی گاست فیلسوف لیبرال و نظریه‌پرداز اسپانیایی و از پیشگامان رنسانس اسپانیا

19 اردیبهشت - 9 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
خوزه ارتگا یی گاست

۱۹۳۶ – زادروز گلندا جکسون سیاستمدار بریتانیایی ، نماینده مجلس و بازیگر پیشین سینما ، برنده دوجایزه اسکار
۱۹۴۵ – زادروز یوپ هاینکس بازیکن آلمانی فوتبال باشگاه بایرن مونیخ

19 اردیبهشت - 9 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
گلندا جکسون

درگذشت‌ها

۱۷۰۷ – درگذشت دیتریش بوکسته‌هود نوازنده ارگ و آهنگساز دانمارکی
۱۸۰۵ – درگذشت فریدریش شیلر فیلسوف ، تاریخ‌دان، نمایشنامه نویس و شاعر شهیر آلمانی

19 اردیبهشت - 9 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
فریدریش شیلر

۱۹۳۱ – درگذشت آلبرت آبراهام مایکلسون فیزیک‌دان آمریکایی ، برنده جایزه فیزیک نوبل سال ۱۹۰۷
۱۹۷۷ – درگذشت جیمز جونز، نویسندهٔ آمریکایی

19 اردیبهشت - 9 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلبرت آبراهام مایکلسون

۱۹۸۶ – درگذشت تنزینگ نورگای کوهنورد نپالی از اولین فاتحان اورست به همراه سر ادموند هیلاری

19 اردیبهشت - 9 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
تنزینگ نورگای

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *