تقویم تاریخ ( دوازدهم ماه ثور )

اعلام کابینه حکومت مجاهدین/1371

کابینه جدید حکومت مجاهدین اعلان شد.

صبغت الله مجددی ظهر هشتم ثور در حالی که با شلیک هزاران گلوله گروه های مسلح استقبال گردید، وارد شهر کابل شد و ساعت پنج عصرآن روز قدرت را رسماً از دولت گذشته تحویل گرفت. انتقال قدرت شکل تشریفاتی و نمایشی داشت. نه عبدالرحیم عاطف معاون رئیس جمهور به عنوان تسلیم کننده قدرت صاحب حاکمیت و اقتدار بود و نه صبغت الله مجددی به عنوان تسلیم گیرنده قدرت می توانست صاحب اقتدار و صلاحیت در دولت جدید گردد. قدرت عملاً روزهای قبل میان گروه ها و نیروهای مختلف در پایتخت تقسیم شده بود.

در محفل انتقال قدرت که در ساختمان وزارت خارجه تدویر یافته بود عبدالرحیم هاتف کفیل ریاست جمهوری، فضل الحق خالقیار صدراعظم و عبدالکریم شادان قاضی القضات وقت، با سخنرانی های خود انتقال قدرت و تشکیل حکومت مجاهدین را به حضرت مجددی  تبریک گفتند. شادان در اظهارات خود گفت: با تشریف آوری شما برادران مجاهد یک دهه خون ریزی در کشور پایان یافت؛ اما در فردای آن روز توسط افراد مسلح در منزلش به قتل رسید. صبغت الله مجددی پیروزی جهاد و تشکیل دولت اسلامی را تبریک گفت و برای همه اعضای رژیم اسبق عفو عمومی اعلان کرد.

امگذاری یک جاده بنام شهید احمد شاه مسعود/1381

Image result for ‫احند شاه مسعود‬‎

جاده میدان هوایی کابل- چهار راهی آریانا بنام جاده مسعود بزرگ مسمی شد. چند روز پیش از این نیز به اساس فرمان حامد کرزی لقب قهرمان ملی افغانستان به شهید احمد شاه مسعود داده شد .

احمدشاه مسعود ملقب به شیر دره پنجشیر و قهرمان ملی کشور در ۱۱ سنبله  ۱۳۳۲ در پنجشیر  به دنیا آمد و از فرماندهان و مجاهدین بود که سال‌‌ها با ارتش شوروی سابق که افغانستان را اشغال کرده بود، جنگید  وی روز ۱۸ ماه سنبله ۱۳۸۰ (نهم سپتامبر ۲۰۰۱)، بر اثر انفجار انتحاری دو تروریست مظنون به ارتباط با شبکه القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در خواجه بهاءالدین ولایت تخار افغانستان کشته شد.

81514پیش ازمیلاد: حمله آریایی ها به جانب اروپای شرقی

بوغابيش (بگابيش) جنرال آریایی كه درسال 514 پيش از ميلاد، در نيمه ماه حمل با هزار سرباز از درياي مرمره را گذشته بود تا در اروپاي جنوب شرقي اقوام غير متمدن را از نزديكي مرزهاي آریانا براند دوم ماه می این سال (12 ماه ثور) نيروهاي خود را دو دسته كرد، دسته اي روانه مقدونيه ساخت و دسته ديگري را مامورکرد تا منطقه تراس (تراكيه، مناطق شمالي درياي اژه ـ جنوب بلغارستان امروز) را تصرف كنند. اين لشكر كشي به تصميم داريوش بزرگ انجام شده بود. داريوش نيز بمانند كوروش بزرگ نمي خواست كه با نزديك شدن اقوامي با تمدن و فرهنگ عقب مانده و منحط به مرزهاي آریانا، به منش آریایی ها ـ رفتار و كردار و فرهنگ پيشرفته آنان آسيب وارد شود.

وفات «لئوناردو داوينچي»/ 1519م 

امروز سالگشت درگذشت «لئوناردو داوينچي» معمار، نقاش، مجسمه ساز، شاعر، رياضي دان، موسيقي دان، زيست شناس و مخترع فلورانسي (ايتاليايي) است كه در 1492 متولد و دوم مه 1519 درگذشت.

با اين كه در قرن پانزدهم دائره معلومات بشر آن چنان وسعت نداشت كه يك فرد نتواند بر همه آنها مسلط شود، معذلك داوينچي يك نابغه بود و مرد رنسانس (تجديد حيات انديشه، ادبيات و علوم). ابن سيناي ما هم بر همه دانش زمان خود مسلط بود.

تصويري كه داوينچي از خود كشيد

2006م:ايزابل دنوار، زن 38 ساله فرانسوي اول ماه می 2006، پنج ماه و چند روز پس از پيوند صورت گفت كه حس لامسه اعضاي پيوندي به حالت طبيعي درآمده و نگراني ندارد. وي نخستين انساني است در جهان كه تحت عمل جراحي پيوند صورت قرار گرفته و قسمتي از چانه، بيني، لب و گونه او متعلق به زن ديگري است كه ديگر زنده نيست. ايزابل در جريان حمله يك سگ، تقريبا نيمي از صورت خود را از دست داد و سگ قسمتهايي را كه با دندان كنده بود خورده بود. اين عمل پيوند كه در فرانسه انجام گرفت، راه را براي پيوند صورت گشوده است.

ايزابل

 

1885م:دوم مه سالروز انتشار مجله ويژه بانوان به نام «خانه داري خوب» است كه در سال 1885 انتشار يافته است.

دوم می 2006 به مناسبت گذشت 121 سال از انتشار مجله «خانه داري خوب» ، استادان روزنامه نگاري و اصحاب نظر در اين حرفه در چند ميزگرد تلويزيوني به بحث درباره اهميت مجله هاي تخصصي در دنياي امروز (قرن 21) از لحاظ ارتقاء معلومات عمومي و نياز مخاطبان پرداخته و پيش بيني كرده بودند كه سرانجام، روزنامه هاي عمومي هم تخصصي خواهند شد و بناچار هركدام تلاش خود را روي يك نوع موضوع متمركز خواهند ساخت تا مخاطب بداند كه كداميك را براي خواندن انتخاب مي كند.

پشت جلد «خانه داري خوب» در اوت 1908

 

1860م:تئودور هرتسل روزنامه نگار اتريشي كه جنبش اسرائیلی را تاسيس كرد دوم ماه می 1860 در مجارستان كه در آن زمان قلمرو امپراتوري اتريش بود به دنيا آمد. وي از جانب روزنامه اي در وين كه در آن كار مي كرد مامور شد به پاريس برود و گزارش محاكمه دريفوس را تهيه كند و به اتريش بفرستد.

تئودور هرتسل

 

1969م:دوم مه 1969 فرانتس پاپن صدراعظم پيشين آلمان در 89 سالگي درگذشت. وي كه يك ناسيوناليست آلماني بود در زمان صدارت خود به حزب نازي و هيتلر كمك بسيار كرد و همين كمك باعث پيروزي آنها در انتخابات شد.

فرانتس پاپن

 

1941م:در اين روز در سال 1941هيتلر «مارتين بورمان» را به جاي « هس» معاون خود كرد . هس در جريان انجام ماموريتي محرمانه در انگلستان دستگير شده بود. هواپيمايي كه هس خلباني آن را برعهده داست در آسمان انگلستان دچار نقص فني شده بود و در ميان درختان فرود اجباري كرده بود. گفته شده است كه وي ماموريت داشت با مقامات انگليسي ملاقات و در باره صلح با آنان مذاكره كند.

مارتين بورمان

 

1982م:درجريان جنگ انگلستان و ارجنتاین بر سر جزاير فالكلند، دوم ماه می 1982 نبردناو سنگين «جنرال بلگرانو» متعلق به نيروي دريايي اجنتاین براثر اصابت دو اژدر غرق شد و تلفات سنگين به بار آمد.

«بلگرانو» در حال غرق شدن

 

2006م:مسابقه جهاني ريش و سبيل سال 2006، اواخر ماه اپریل در شهر «هسل» آلمان برگزار شد. در اين مسابقه يكصد مرد از هشت كشور شركت كرده بودند. عكس بالا از «ويلي شواليه» يكي از شركت كنندگان در مسابقه برداشته شده است كه نشان مي دهد ريشش را هم به شكل سبيل در آورده است. با پايان يافتن جنگ جهاني اول، عصر سبيل هاي بزرگ و از بناگوش در رفته نيز به پايان رسيد، ولي نه براي شركت در مسابقه جهاني.

 مسابقه ريش و سبيل سال 2006

 

1927: نخستين كنفرانس جهاني اقتصاد و تجارت آغاز بكار كرد كه در آن نمايندگان 52 دولت شركت كرده بودند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *