تقویم تاریخ ( یازدهم ماه ثور )

صدور فرمان شماره دوم کوداچیان هفتم ثور/1357
شماری از اعضای حزب دموکراتیک خلق افغانستان، بعد از پیروزی کودتا در برابر ارگ ریاست جمهوری در کابل
فرمان شماره دوم شورای انقلابی صادر و طی آن کابینه جدید جمهوری خلق افغانستان اعلان گردید.

حزب دموکراتیک خلق با یک کودتای نظامی و خونین، داوود خان و اعضای خانواده او را به قتل رساند و قدرت را به دست گرفت.

این حزب قانون اساسی داوود خان را لغو کرد و نظام جمهوری او را به جمهوری دموکراتیک خلق تغییر نام داد.

اولین اعلامیه حزب دمکراتیک خلق بعد از رسیدن به قدرت، از رادیو کابل پخش شد: “سردار داوود خان آخرین فرد خاندان مستبد سلطنتی نادرخان، این عوام فریب بی نظیر تاریخ و خاین به اراده خلق افغنستان از میان رفت. حاکمیت ملی بعد از این به شما خلق نجیب افغانستان تعلق دارد. دفاع از دستاوردهای انقلاب، از بین بردن هواخواهان این سردار مستبد و ستمگر، وظیفه فرد فرد مردمان شرافتمند افغانستان است.”

حزب دموکراتیک خلق تنها حزب سیاسی افغانستان معرفی شد و تره کی رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس شورای انقلابی شد. مقامات دولتی نیز بین دو جناح خلق و پرچم تقسیم شد.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی (1 می):
• روز ملی “جزایر مارشال”
روز ملی جمهوری جزایر مارشال کشوری است جزیره‌ای در اقیانوس آرام. پایتخت آن ماجورو است. مساحت جزیره مارشال ۱۸۱ کیلومتر مربع می‌باشد. پایتخت این کشور شهر ماجورو  با ۲۰ هزار نفر جمعیت می‌باشد. مساحت جزایر مارشال ۱۸۱ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۶۱٬۹۶۳ نفر است. از مهمترین شهرهای جزایر مارشال می‌توان، ابیه ۹ هزار نفر، لورا ۲ هزار نفر، آجلتاکه ۱۲۰۰ نفر و انه وتاک ۸۰۰ نفر را نام برد. جزایر مارشال از اتحادیهٔ کشورهای مستعمرهٔ آمریکا در قارهٔ اقیانوسیه‌است. جزایر مارشال از دو جزیرهٔ عمده به نام‌های بیکینی و انواتک تشکیل شده‌است

• امپراتوری كه خودرا داوطلبانه بازنشسته كرد و یک تبعه ساده شد. (305 م)
دیو كلتیانوسدیو كلتیانوس امپراتور روم كه شهرت ضدیت شدید با مسیحیت داشت اول ماه می سال 305 میلادی بدون داشتن دشواری اعلام داشت كه از همین هفته خودرا بازنشسته می‌كند و به زندگانی معمولی و همانند یک تبعه ساده بازخواهد گشت و بقیه عمر را به دور از صحنه سیاست و حتی محیطی سیاسی مانند پایتخت ـ در یك نقطه ساحلی در ایلریا (آن قسمت كه امروز كرواسی خوانده می‌شود) خواهد گذرانید و حراست از روم از این پس بر عهده دیگران خواهد بود؛ همه باید مدتی از اواخر عمر را بدون نگرانی از كار و معیشت زندگی كنند. دیوكلتیان در سال 284 میلادی برحسب تصادف امپراتور شده بود، زیرا كه در این سال امپراتور روم در جریان جنگ با ایران (برخی از مورخان اروپایی نوشته اند به دست یك رومی) كشته شد و معاون او هم پیش از آنكه امپراتوری خود را اعلام كند درگذشت. دیوكلتیان با وجود اینکه قبلا یك نظامی حرفه‌ای و ژنرال بود، دست به یك رشته اصلاحات داخلی زد و از سنای روم خواست قانونی تصویب كند تا از آن پس هر امپراتور یك یا دو نایب (شریک هم سطح خود) داشته باشد تا كشور هرگز بدون رهبر نشود. دیوكلیتان كه 21 سال حكومت كرد در سال 311 درگذشت. وی بسال 244 میلادی به دنیا آمده بود.

• روز جهانی کارگر
روز جهانی کارگراول‌ می، روز ‌جهانی‌کـارگـر است . مناسبت اول می به‌عنوان روز کارگر به این لحاظ بوده است که در چهارم ماه می سال۱۸۸۶، پلیس آمریکا به روی کارگران اعتصابی آتش گشود که شماری کشته، عده‌ای مجروح و بعدا 4نفر نیز اعدام شدند. آنان خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات کار از 10 به ۸ساعت بودند. قرار بود که اول ماه می کاهش ساعات کار، به اجرا درآید که چنین نشد و در نتیجه، کارگران در گوشه و کنار این کشور دست به تظاهرات زدند و در یک‌هزار و 200کارخانه و کارگاه ، اعتصاب صورت گرفت. شمار کارگران معترض در شهر شیکاگو بیش از سایر شهرها بود. با رسیدن اخبار مربوط به کشتار و اعدام به سایر کشورها، در گوشه و کنار جهان مراسم یادبود برگزار و هر سال هم تکرار شد که به‌تدریج اول ماه می، روز جهانی کارگر عنوان گرفت. این مراسم در آمریکا و کانادا برگزار نمی‌شود .

•  آشوب‌ در مراسم‌ روز کارگر ، در پاريس‌ (1919 م)

•  رئیس جمهوری فرانسه به دست یك آنارشیست روس ترور شد. (1932 م)

پل دومه پل دومه رئیس جمهوری وقت فرانسه اول ماه می سال 1932 به دست یك روس به نام «پل گارگالوف» كشته شد. دومه كه هنگام مرگ 75 ساله بود در سال 1931 به ریاست جمهوری فرانسه انتخاب شده بود. گارگالوف از آنارشیست‌ها (معتقدان به اداره امور جوامع از طریق شوراهای انتخابی، نه افراد) بود و معتقد به اصلاح جامعه از طریق از میان برداشتن افراد بد نیت و فاسد از هر طریق، ولو ترور و ….

 

• ورود ارتش سرخ شوروی به “برلین” پایتخت آلمان در پایان جنگ جهانی دوم (1945 م)
ورود ارتش سرخ شوروی به با تهاجم همه جانبه نیروهای متفقین علیه قوای آلمان نازی درجریان جنگ جهانی دوم، شكست‏‌های پی درپی نصیب آلمان می‏‌شد و آلمان نازی روز به روز به اضمحلال بیشتری نزدیك‌‏تر می‏‌‎گردید. امریكا و انگلیس در اواخر آوریل 1945میلادی با اعزام هزار بمب افكن بر فراز برلین و بمباران شدید آن، تخریب و آتش‏سوزی‏‌های عظیمی در پایتخت آلمان به راه انداختند و سقوط شهر را آسان‏تر كردند. در این زمان نیروهای ارتش سرخ شوروی هم به اندازه‌‏ای به برلین نزدیك شدند كه صدای غرش توپ‏‌های آنها در خیابان‏‌های پایتخت شنیده می‏‌شد. در نهایت، شهر تحت محاصره گرفته شد و نیروهای متفق پس از دور زدن برلین، شروع به پیشروی كردند. در این میان، قدرت مقاومت ارتش آلمان به كلی درهم شكسته شد و سربازان آلمانی نه فقط به علت از دست دادن روحیه و احساس شكست، بلكه به دلیل نرسیدن مهمّات و مواد غذایى، به صورت گروهی تسلیم می‏‌شدند. وحدت فرماندهی از میان رفته و هیتلر، كنترل خود را بر باقی‏مانده ارتش آلمان از دست داده بود. حلقه محاصره برلین ساعت به ساعت تنگ‏‌تر می‌‏شد و تردیدی باقی نماند كه مقاومت آخرین سربازانِ آلمانی نیز تا مدت زمان كوتاهی، به پایان خواهد رسید. از نخستین ساعات بامداد روز سی‏ام آوریل، حمله نهایى ارتش سرخ برای درهم شكستن آخرین مقاومت نیروهای هیتلر در برلین آغاز شد و بیش از 24 ساعت به طول نیانجامید كه پایتخت آلمان به كلی سقوط كرد. با سقوط برلین در اول مه 1945میلادی، هیتلر، دیكتاتور نژادپرست آلمان نیز به همراه همسرش خودكشی كرد و آتش جنگ جهانی دوم در اروپا خاموش شد.

• دریاسالار دونیتس برجای هیتلر نشست. (1945 م)
كارل دونیتسدر پی خودكشی هیتلر و در جریان تصرف شهر برلن توسط دو ارتش از نیروهای شوروی و به اسارت روس‌ها درآمدن بیش از یك میلیون نظامی آلمانی، دریاسالار «كارل دونیتسKarl Doenitz» طراح حملات زیردریایی با تاكتیك «وولف پك» از اول ماه مه 1945 ریاست رایش سوم (کشور آلمان) را برعهده گرفت و كابینه خود را درهمین روز در «كیل» تشكیل داد و آمادگی آلمان برای قطع جنگ را اعلام داشت. پیشنهاد دونیتس هفتم ماه مه 1945 از سوی فاتحان جنگ (برپایه تسلیم بدون قید و شرط) پذیرفته شد و عمر رایش سوم به پایان رسید. جنگ جهانی دوم نیز كه از سال 1939 آغاز شده بود به این ترتیب در جبهه‌های اروپا پایان یافت. تا آن روز هنوز باقی‌مانده نظامیان آلمانی در مناطق غربی این كشور و هامبورگ با نیروهای آمریكا، فرانسه و انگلستان می جنگیدند. هیتلر سی ام آوریل، ساعتی پیش از این كه خودكشی كند، دریا سالار دونیتس را به ریاست کشور و دکتر پل جوزف گوبلز وزیر تبلیغات آلمان را به سمت صدر اعظم (نخست وزیر) تعیین كرده بود. رادیو برلین ساعت ده و نیم همان شب (سی ام آوریل 1945) خبرداده بود كه پیشوا كه تا آخرین لحظه در دفاع از وطن كوتاهی نكرد در مقر خود جان سپرده است. در آن روز این خبر را كسی حتی روزولت رئیس جمهور آمریكا باور نكرد. همگان تصور می‌كردند كه هیتلر با دادن این خبر خواسته است خود را پنهان كند. گوبلز هم یك روز بعد خودكشی كرد.

•  خودكشی «گوبلز» پس از كشتن فرزندانش (1945 م)
جوزف گوبلزاول ماه می سال 1945 داكتر جوزف گوبلز رئیس تبلیغات رایش سوم (دولت حزب ناسیونال سوسیالیست) كه تنها یك روز صدراعظم آلمان شده بود در پناه‌گاهش در برلین، نخست با كمك همسرش شش فرزندشان را مسموم كردند و سپس هردو دست به خودكشی زدند و به پیشوا (هیتلر) كه شب پیش از آن خودكشی كرده بود پیوستند. هیتلر چند دقیقه پیش از خودكشی، دریاسالار دونتیس را به ریاست كشور (رئیس جمهوری) و دكتر گوبلز را به ریاست دولت (مقام صدر اعظمی) منصوب كرده بود، دو سمتی كه قبلا خود او داشت. هیتلر سمت رهبری حزب (ناسیونال سوسیالیست كارگران آلمان = نازی) را به كسی تفویض نكرد و با خود به آن دنیا برد. گوبلز كه از هفته‌ها پیش می‌دانست از تولید بمب اتمی خبری نیست و شكست آلمان قطعی است، فرزندانش را به نقاط امن و دوردست نفرستاد و در پناه‌گاهش تا آخرین لحظه نگه‌داشت. وی و زنش، نخست به شش فرزند مورفین دادند و در حالت بی‌هوشی، با تزریق سیانور كشتند و سپس با گلوله خودكشی كردند كه اجسادشان به دست سربازان شوروی افتاد و دفن شدند.

• روز جهانی خنده
روز جهانی خندهروز جهانی خنده هر سال در نخستین یکشنبه ماه می مصادف با امروز برگزار می‌شود. نخستین جشن در ۱۱‌جنوری ۱۹۹۸، در بمبئی هند بود که دکتر مادان کاتاریا، بنیانگذار حرکت یوگای خنده آن را به راه انداخت. بر اساس یوگای خنده، خنده بروزعاطفه‌ای مثبت است که تمام عناصر لازم برای تغییر خویشتن افراد و تغییر جهان به شیوه‌ای صلح‌آمیز و مثبت را دارد. این روز توسط دکتر مادان کاتاریا، بنیانگذار حرکت جهانی یوگای خنده، شکل گرفت. جشن گرفتن و بزرگداشت روز جهانی خنده یک مانیفست مثبت برای برادری و دوستی از راه خنده است.

• اعلام تشكیل اولین دولت جمهوری دموكراتیك سوسیالیست كوبا (1961 م)
اعلام تشكیل اولین دولت جمهوری دموكراتیك سوسیالیست كوباپس از پیروزی انقلاب كوبا در اول ژانویه 1959میلادی، فیدل كاسترو به عنوان رهبر انقلاب و نظام حكومتی، به اقداماتی اساسی در این كشور دست زد و با انجام اصلاحات ارضی، قوانین این كشور را به سوی نظام سوسیالیستی هدایت كرد. ملی كردن كارخانه‏‌ها و صنایع و مصادره املاك و اموال سرمایه‏‌داران امریكایى و پس از آن، رخداد حادثه خلیج خوك‏‌ها، كه امریكا برای سرنگونی كاسترو تدارك دیده بود، باعث شد تا كوبا به اردوگاه شرق بپیوندد. در این راستا، در اول ماه مه 1961میلادی، فیدل كاسترو در جریان یك سخنرانی سه و نیم ساعته، كوبا را به عنوان كشوری سوسیالیست معرفی نمود و الحاق این كشور را به جرگه نظام‏‌های مبتنی بر ماركسیسم اعلام كرد. از آن زمان، طرح‏‌‎ها و برنامه‌‏های كوبا، به ویژه در بعد اقتصادی بر همین اساس تدوین و اجرا شد. در سال 1962میلادی هیأت مدیره انقلابی وحزب كمونیست این كشور در یك‏دیگر ادغام گردید و این دو، حزب متحد انقلاب سوسیالیست را تشكیل دادند. از آن زمان به بعد، وقوع حوادث متعدد و پی‏درپی در اردوگاه شرق، روی كار آمدن اصلاح‏طلبان و انجام اصلاحات در شوروی و نیز فروپاشی نظام سوسیالیستی در كشور شوروی و اقمار آن، تاثیر چندانی در ساختار حكومتی كوبا نداشته است.

• ترور “ران سینگ‌ها پراماداسا” رئیس جمهور پیشین سری لانكا (1993 م)
ترور ران سینگ‌ها پراماداسا رئیس جمهور پیشین سری لانكا در 23 جون 1924میلادی در این كشور به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خویش، به عنوان داستان‏‌نویس وارد حرفه روزنامه‏‌نگاری شد. پراماداسا پس از چندی به حزب كارگران سری لانكا ملحق گردید و سپس به عضویت حزب متحد ملی درآمد. او در سال‌‏های بعد وارد فعالیت‏‌های سیاسی شد و در سال 1965میلادی به پارلمان سری لانكا راه یافت. پراماداسا پس از پیروزی بزرگ حزبش در انتخابات سال 1977میلادی و تغییر قانون اساسی كشور در سال 1978میلادی به عنوان نخست‌‏وزیر سری‏لانكا انتخاب شد. وی در دسامبر 1988میلادی در انتخابات ریاست جمهوری نیز به پیروزی رسید و عهده‌‏دار این مقام گردید. پراماداسا در سری‏لانكا به عنوان یك عنصر ضد صهیونیستی شناخته می‌‏شد و در نامساعدترین شرایط سیاسی این كشور و علی‏‌رغم تمایل بسیاری از احزاب، روابط سیاسی كشورش را با اسرائیل، هم‏زمان با روز جهانی قدس در سال 1990میلادی قطع كرد. این مسئله خشم اسرائیل را برانگیخت و نقشه از میان برداشتن پراماداسا را طرح‏‌ریزی كردند. ران سینگ‌ها پراماداسا سرانجام در اول مه 1993میلادی، هنگامی كه در مراسم روز جهانی كارگر شركت كرده بود،  در 69 سالگی ترور شد و به قتل رسید.

•  انتخاب “ماندلا” به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه‏پوست افریقای جنوبی (1994 م)
نلسون ماندلانلسون ماندلا رهبر مبارزان سیاه پوست ضد تبعیض نژادی در جنوب افریقا، در سال 1918میلادی به دنیا آمد. وی در سال 1944میلادی به كنگره ملی افریقا پیوست و پس از مدتی، رهبری آن را بر عهده گرفت. او در نیمه دوم دهه 1940 و در تمام طول دهه 1950 از چهره‏‌های اصلی كنگره ملی افریقا در مبارزات مردمی علیه رژیم تبعیض نژادی به شمار می‏‌رفت. نسلون ماندلا در سال 1960میلادی شاخه نظامی كنگره را پایه ریزی كرد و تلفات قابل توجهی به نیروهای دولت آپارتاید وارد آورد. ماندلا در اوت 1962 به اتهام تلاش برای ساقط كردن دولت افریقای جنوبی دستگیر و به حبس ابد محكوم شد. نسلون ماندلا از آن تاریخ تا سال 1989میلادی به مدت 27 سال، در زندان‏‌های سیاسی مختلف رژیم نژادپرست افریقای جنوبی به سر برد و به عنوان معروف‏‌ترین زندانی سیاسی جهان شناخته شد. سرانجام در پی تغییرات سیاسی در كادر رهبری رژیم افریقای جنوبی، نلسون ماندلا آزاد شد. آزادی ماندلا و نزدیك شدن دولت آپارتاید به او، به دلیل كم كردن خطر بالقوه این مبارزه سیاه پوست و نیروهایش برضد دولت پروتوریا صورت گرفت. در نهایت، نلسون ماندلا در اول ماه می1994 به عنوان اولین سیاست‌مدار سیاه‌پوست به ریاست جمهوری كشور افریقای جنوبی برگزیده شد. ماندلا در پایان دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود، داوطلبانه از این سمت كناره‏‌گیری كرد و یكی از یاران او در مبارزه برای رفع تبعیض نژادی از افریقای جنوبی، به نام تامبو امبكی به ریاست جمهوری انتخاب گردید.

• بارک حسین اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که اُسامه بن لادن موسس و گرداننده گروه القاعده در مخفی گاه خود در خانه ای در ابیت آباد پاکستان به دست کماندوهای آمریکایی کشته شده است. (2011م)

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *