تقویم تاریخ ( 9 ماه ثور )

امروز 9 ماه ثور برابر با 29 اپریل تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

تاسیس بانک ملی افغانستان/1312 شمسی

انک ملی افغان نخستین بانکی است که در افغانستان تأسیس شده‌است. این بانک در تاریخ  نهم ماه ثور ۱۳۱۲ هجری شمسی تأسیس گردیده است. این بانک توسط تاجر هراتی، عبدالمجید زابلی تأسیس شد.

عبدالمجید زابلی

عبدالمجید زابلی ( موسس )

بانک ملی افغان ساختار بانکداری را در افغانستان معرفی نموده و قبل از تأسیس د افغانستان بانک (۱۳۱۸) وظایف بانک مرکزی را نیز پیش برده و دارای شهرت بسیار در سطح افغانستان و جهان می‌باشد.

این بانک با سرمایه ابتدایی ۹٬۶ میلیون افغانی فعالیت‌های بانکی خویش را شروع نموده که ازجمله این سرمایه (۷۲) درصد آن مربوط سهام خصوصی و (۲۸) درصد آن مربوط سهام دولتی بود، این بانک در سال ۱۳۵۵ توسط دولت وقت کاملاً ملی اعلان شد.

عبدالمجید زابلی فرزند عبدالحکیم تره کی در سال ۱۲۷۰ هجری در هرات به دنیا آمد. وی تحصیلات عالی‌اش در شهر تاشکند ازبکستان به اتمام رساند و بعد از کسب تجارب در کشورهای متعدد، فعالیت‌های اقتصادی وتجارتی‌اش را در افغانستان آغاز کرد و به یکی از چهره‌های موفق دراین عرصه مبدل گشت.

630 – شاه 9 ساله آریانا كشته شد و زوال ساسانیان شتاب گرفت

27 اپريل سال 630 ميلادي (هفتم ماه ثور) اردشير سوم، شاه 9 ساله  ساسانيان به طرزي مرموز درگذشت و شهربراز، اِران سپهبد جنرال نامدار ساسانی و سرداري كه با شكست دادن روميان، سوريه و فلسطين را به قلمرو ساسانیان بازگردانيده بود و صليبي را كه مسيح بر آن ميخكوب شده بود به تيسفون فرستاده بود امور سلطنت را راسا به دست گرفت تا از زوال امپراتوري ساسانیان جلوگيري كند. وي قبلا نايب السلطنه اردشير خردسال بود. برخي از مورخان نوشته اند که شهربراز اردشير سوم را کشت تا شاه ساسانیان شود.

ا

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
اردشير سوم

 

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
پيروز پسر يزدگرد

1627 – جنگ فرانسه و هالند با حملهٔ لوئی چهاردهم به هالند آغاز شد.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1682 – آغاز سلطنت پتر كبير، پادشاه شهير روسيه

پتر كبير امپراتور نامدار روسيه، در دوازدهم مارچ 1672م در مسكو به دنيا آمد. پتر كبير برادر فئودور، سومين تزار خاندان رومانوف بود. وي در 29 اپریل 1682م در ده سالگي به سلطنت روسيه دست يافت و پس از رسيدن به مقام سلطنت، توسط خواهرش كه نيابت سلطنت را به عهده داشت از سلطنت خلع و به دهكده‏اي نزديك مسكو تبعيد شد. پتر كبير پس از مدتي سپاهي عظيم فراهم آورد و به جنگ خواهر خويش رفت. پتر در اين نبرد پيروز شد. پتر كبير از آن پس با قاطعيت به سر و سامان دادن به امور داخلي كشورش پرداخت و در امور فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي روسيه، تحولات مهمي به وجود آورد. پتر هم‏چنين سرزمين‏هاي بسياري را اشغال كرد و قلمرو حكومت خود را گسترش داد. وي مصمم بود تا رعاياي نيمه وحشي روس را به تمدن برساند. از اين رو بسياري از مهندسان، معماران، دريانوردان و پزشكان غربي را استخدام كرد و به روسيه فرستاد. او در مسير تغيير اوضاع اجتماعي و اخلاق قديمي ملت روس، قدم‏هاي سريعي برداشت به طوري كه در اواخر سلطنت او، روسيه درشمار ممالك بزرگ اروپا درآمد. پتر آرزو داشت تا روسيه از سمت جنوب به درياهاي گرم متصل شود و اين هدف را دنبال مي‏كرد. براي اين منظور او و پادشاهان بعدي تلاش فراواني از خود نشان دادند و ظلم و ستم زيادي به مردم روا داشتند ولي طي صدها سال بعد نيز به مقصود خود نرسيدند. هرچند در اين ميان، با تحميل جنگ‏هاي گوناگون با همسايگان خود از قبيل ايران و عثماني، سرزمين‏هاي وسيعي را طي قراردادهاي اجباري به تصرف خود درآوردند. پتر كبير سرانجام پس از چهل و سه سال تزاري و سي و شش سال حكومت در بيست و هشتم جنوری 1725م در پنجاه و سه سالگي جان سپرد.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1945 – خودكشي هيتلر، پس از ازدواج با «اوا براون»!

29 اپريل 1945 و يك روز پس از آويزان كردن اجساد موسوليني، كلارتا و ديگران و زماني كه ارتش شوروي بيشتر نقاط شهر برلين را به تصرف خود درآورده بود، هيتلر در پناهگاه خود در برلين با «اوا براون» كه بيش از يك دهه معشوقه او بود قرارداد ازدواج امضاء كرد و چند ساعت بعد، ايندو خودكشي كردند. «اوا» كه ششم فبروری 1912 به دنيا آمده بود نيز مانند كلارتا در چهارمين دهه حيات خود بود كه جان سپرد. هيتلر هنگام خودكشي 56 ساله و «اوا» 37 ساله بود. آشنايي هيتلر با «اوا» از سال 1929 و زماني كه «اوا» هفده ساله بود و در ساعات فراغت در تاريكخانه سازمان عكاسي حزب نازي كار مي كرد آغاز شده بود. پدر «اوا» كه مدير مدرسه بود با رفت و آمد دخترش با هيتلر موافقت نداشت. هيتلر به خاطر علاقه اي كه به «اوا» داشت تصوير وي را شخصا كشيده و به او داده بود كه باقي مانده است.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

خبر مرگ هيتلر در ساعت 22 و 30 دقيقه اول می (يك روز و چند ساعت بعد از وقوع) از راديو هامبورگ كه سالم مانده بود پخش شد بدون اين كه اشاره به خودكشي شود. اين راديو گفت كه «پيشوا» در راه آلمان جان خود را از دست داد و گروس ادميرال دونيتس صدراعظم تازه است.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصوير «اوا» كنار هيتلر

هيتلر با سخنراني هاي ميهني خود توجه آلماني ها كه پس از جنگ جهاني اول تحقير شده بودند جلب كرده و حزب «ناسيونال سوسياليست كارگران آلمان (نازي)» را به قدرت رسانيده بود و آلماني ها از سال 1934 او را «فهرر (پيشوا)» خطاب مي كردند. وي به آلماني ها وعده تجديد قدرت نظامي، ترقي اقتصادي و گردآوردن همه نژاد ژرمن زير يك پرچم داده بود و سياست خارجي تهاجمي در پيش گرفته بود. اشتباه او حمله نظامي به شوروي بود كه كشوري پهناور و داراي نظامي ايدئولوژيك بود. هيتلر موفق شد كه 12 سال «رايش سوم» را حفظ كند كه اميد داشت هزار سال باقي بماند.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
كارل دونيتس درياسالار بزرگ

هيتلر در همان لحظه ازدواج با «اوابراون»،گروس ادميرال (درياسالار بزرگ) كارل دونيتس را كه عضو حزب نازي هم نبود به عنوان جانشين خود معرفي كرد كه عمر حكومت ادميرال 20 روز طول كشيد و هفتم ماه می (هفت روز پس از آغاز حكومت) اعلام تسليم شدن آلمان را داده بود. وي پس از جنگ به ده سال زندان محكوم شد و تا سال 1980 زنده بود. دونيتس بزرگترين افسر زيردريايي جهان در قرن بيستم شناخته شده است. تاكتيك «دسته گرگ = وولف پك» از ابتكارهاي اوست كه حمله را به صورت دسته زيردريايي آغاز مي كرد.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
جسد هیتلر پس از خودکشی

1945 – شكست آلمان نازي از متفقين

نيمه دوم جنگ جهاني دوم توأم با شكست و عقب نشيني براي ارتش آلمان بود. در سال 1944م قسمت اعظم منطقه بالكان از وجود آلمان‏ها پاك گرديد و سپس لهستان و اتريش نيز از اشغال نازي‏ها خارج شد. آلمان‏ها از طرف غرب نيز مجبور به عقب‏نشيني از فرانسه، بلژيك و هلند شدند تا اينكه در جريان حمله متفقين در فبروری 1945م، خطوط دفاعي آلمان شكافته شد. در ماه مارس همان سال متفقين از رود راين گذشته و در بيست و چهارم آوريل نيز روس‏ها از شرق وارد برلين پايتخت آلمان شدند. هم‏چنين در پي پيروزي متفقين در ايتاليا، حدود يك ميليون سرباز آلماني مستقر در اين كشور، خود را تسليم متفقين كردند. اين شكست بزرگ در حالي كه برلين زير آتش نيروهاي شوروي قرار داشت، هيتلر را از پيروزي در جنگ، كاملاً نااميد كرد و در نهايت، آلمان نازي را به پذيرش شكست مجبور ساخت.

2011 – ازدواج شاهزاده ویلیام نوه الیزابت دوم ملکه بریتانیا و کیت میدلتون

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۱۹۰۷ – فرد زینه مان، کارگردان مشهور اتریشی.
۱۹۷۰ – اوما تورمن، بازیگر آمریکایی نامزد جایزه اسکار.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
اوما تورمن

۱۲۹۷ – محمّد معین استاد و اولین دکتر رشته زبان و ادبیات فارسی در ایران و پدیدآورندهٔ فرهنگ معین

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمّد معین

 

مرگ‌ها

۱۸۹۸ – درگذشت برتولت برشت، نویسنده، شاعر و مشهورترین نمایشنامه نویس معاصر آلمان.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
برتولت برشت

۱۹۸۰ – آلفرد هیچکاک کارگردان آمریکایی انگلیسی‌تبار در سن ۸۰ سالگی

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلفرد هیچکاک

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *