تقویم تاریخ ( هفتم ماه ثور )

امروز 7 ماه ثور برابر با 27 آوریل تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

روز جهانی گرافيك (27 اپريل)

رویداد ها:

قتل سردار محمد داود خان/1357

سردار محمد داوود خان نخستین بنیانگذار جمهوریت در افغانستان پس از پنج سال حکومت، در نتیجه یک کودتای کمونیستی با شماری از اعضای خانواده اش، در ارگ ریاست جمهوری به قتل رسید.

قایای اجساد نخستین رییس جمهور افغانستان و اعضای خانواده اش پس از بررسی یک کمیسیون حکومتی حدود پنج سال پیش از ساحه پلچرخی شهر کابل دریافت گردید و با مراسم خاص دولتی در منطقه تپهء تاج بیگ در جنوب غرب این شهر به خاک سپرده شد.

پیروزی کودتاچیان ۷ ثور1357

Image result for ‫نورمحمد تره کی‬‎

افسران و سربازان وفادار به حزب دموکراتیک خلق افغانستان به علیه محمد داود خان دست به کودتای نظامی زدند و در همان روز نخست به پیروزی دست یافتند. آنان با قتل سردار محمد داود و اعضای خانواده او به ارگ ریاست جمهوری دست یافتند و اولین رئیس جمهور آنها نورمحمد تره کی بود.

53 سال پيش از ميلاد – آریانا و روم براي قاطع ترين جنگ دنياي باستان آماده مي شوند

اواخر اپريل سال 53 پيش از ميلاد، آریانا و روم در آستانه جنگ كارهه (حّران) قرار داشتند كه «دوپوي» در صفحه 129 تاليف خود ــ تاريخ جنگ ــ از آن به عنوان قاطعترين نبرد نظامي بشر در قرون قديم نام برده است. در اين جنگ، كراسوس كنسول اول روم كشته شد و از ارتش آن كشور كمتر از پنج هزار تن موفق به فرار شدند. جنگ اواخر بهار روي داد.

كراسوس پس از سركوب خونين قيام اسپارتاكوس تصميم گرفت با آریانا وارد جنگ شود تا بر شهرت و ثروت خود بيافزايد. سناي روم از جنگ با آریانا اكراه داشت، زيرا كه به سبب طول كشيدن دوران صلح از توان رزمي آریانا به درستي آگاه نبود، ولي كراسوس اصرار بر اين جنگ داشت.

7 اردیبهشت - 27 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
كراسوس كه در اين جنگ كشته شد
1521 – روزي كه ماژلان در فيليپين كشته شدفرديناند ماژلان Ferdinand Magellan، دريانورد اروپايي كه نام پاسيفيك (پاسيفيكو ــ آرام) را بر بزرگترين بدنه آبي جهان گذارد 27 اپريل 1521 در جزاير فيليپين و در جريان نبردِ ايستادگي مردان يک قبيله بومي به دست يکي از مردان اين قبيله كشته شد. او و همراهانش نخستين اروپاييان بودند كه راه عبور از اقيانوس اطلس به اقيانوس آرام را به دست آوردند كه بر تنگه مربوط (منتهي اليه قاره آمريكا) نام ماژلان گذارده شده است. او و همراهانش همچنين نخستين اروپاييان بشمار مي روند كه عرض اقيانوس آرام را طي كردند و باقيمانده همراهان ماژلان موفق شدند که در همين سفر، گردش خود با کشتي به دور كره زمين را تکميل کنند.

7 اردیبهشت - 27 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
Ferdinand Magellan

ماژلان يك پرتغالي بود، ولي چون پادشاه پرتغال حاضر به قبول پيشنهاد او براي دور زدن كره زمين نشده بود به اسپانيا رفت و پادشاه اين كشوررا به قبول آن راضي كرد و در سال 1519 با پنج كشتي و 230 مرد عازم انجام طرح خود شد و در سال 1522 تنها يكي از اين كشتي ها با 18 نفر به اسپانيا بازگشت.

کشته شدن ماژلان مانع از استعمار اسپانيا بر فيليپين و كاتوليك كردن مردم آن نشد. فيليپ دوم پادشاه اسپانيا نام خودرا هم بر اين كشور 300 هزار کيلومتري و اينک 93 ميليوني گذارد که باقي مانده است. اسپانيايي ها در همين روز (27 اپريل) در سال 1565 كلني خودرا در منطقه «سبو Cebu» (گوشه ديگري از فيليپين) گسترش دادند و 23 دهه بعد اين كشوررا به آمريكا باختند و فيليپين از 1946 استقلال به دست آورده است.

1526 – بابر از امير زادگان تيموري در جنگ بر پادشاه هند فائق آمد، دهلي را تصرف و دودمان تيموريان هند (معروف به مغولان) را بنياد گذارد.

7 اردیبهشت - 27 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
بابر

1945 – روزي که موسوليني به چنگ پارتيزان هاي كمونيست افتاد

27 اپريل سال 1945 و چند روز پيش از پايان جنگ جهاني دوم، پارتيزان هاي كمونيست ضمن بازرسي چند كاميون نظامي آلمان كه در حال حركت به شمال ايتاليا براي خروج از اين كشور بودند موسوليني رهبر سابق (دوچه) و مِترس (رفيقه) اورا كه در ميان بار كاميونها مخفي شده بودند يافتند و بيرون كشيدند. موسوليني از سال 1943 عملا يك زندگي مخفي در حال فرار داشت.

وي در همين روز در سال 1919 حزب فاشيست ايتاليارا كه مخالف ليبرالها و كمونيستها ــ هردو ــ بود و پايه ملي گرايي داشت تاسيس كرده بود و از طريق آن به قدرت دست يافته بود.

7 اردیبهشت - 27 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
موسوليني

زادروزها

۱۷۵۹ – زادروز مری ولستون‌کرافت، نویسنده و فیلسوف انگلیسی
۱۷۹۱ – زادروز ساموئل مورس نقاش آمریکایی و مخترع کد مورس

7 اردیبهشت - 27 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
مری ولستون‌کرافت

۱۸۲۰ – زادروز هربرت اسپنسر فیلسوف مشهور انگلیسی
۱۸۲۲ – زادروز یولیسیز سایمن گرانت هجدهمین رئیس جمهور آمریکا، قهرمان جنگ داخلی آمریکا

7 اردیبهشت - 27 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ساموئل مورس

۱۹۶۷ – زادروز ویلم-الکساندر پادشاه هالند
۱۹۶۷ – اریک تامسون بازیگر استرالیایی.

7 اردیبهشت - 27 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
یولیسیز سایمن گرانت

درگذشت‌ها

۱۶۰۵ – درگذشت لئون یازدهم از پاپ های کلیسای کاتولیک رم
۱۸۸۲ – درگذشت رالف والدو امرسون فیلسوف و نویسنده آمریکایی

7 اردیبهشت - 27 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
آنتونیو گرامشی

۱۹۳۷ – درگذشت آنتونیو گرامشی فیلسوف کمونیست ایتالیایی
۱۹۷۲ – درگذشت قوام نکرومه بانی استقلال کشور غنا، اولین نخست وزیر و رئیس جمهور کشور غنا

7 اردیبهشت - 27 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
قوام نکرومه

۲۰۰۷ – درگذشت مستیسلاف روستروپوویچ نوازنده معروف ویلونسل و رهبر ارکستر اهل شوروی

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *