تقویم تاریخ (ششم ماه ثور )

امروز 6 ماه ثور برابر با 26 آوریل تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

  • وفات امان‌الله شاه / 1339 شمسی
  • Image result for ‫شاه امان الله‬‎
  • شاه امان‌الله خان ( غازی امان‌الله خان) سومین پسر حبیب‌الله خان فرمانروای افغانستان از دودمان بارکزی بود. اصلاحات شاه امان‌الله خان که در سال ۱۹۲۳ در زمینه‌های اجتماعی انجام شد به واکنش عناصر سنتی و محافظه‌کار منجر شده و پس از یک جنگ داخلی، در سال ۱۹۲۹ وی به کناره‌گیری از سلطنت وادار شد.
  • چون اقدامات اصلاحی وی با تندروی هایی همراه بود و با روحیهٔ مردم سازگاری نداشت، حبیب‌الله کلکانی بر او شورید و او را مجبور به استعفا کرد. امان‌الله خان پس از استعفا به ایتالیا رفت و در آن جا نشیمن گزید.وی در  زوریخ، سویدن درگذشت. جنازه اش به جلال‌آباد انتقال داده شد و در جوار پدرش به خاک سپرده شد.
  • گرفتاری سران حزب خلق و پرچم / 1357
  • Image result for ‫نورمحمد تره کی‬‎
  •  رادیو کابل اعلان کرد که چند نفر به جرم توهین به دولت گرفتار شده‌اند. در میان گرفتار شدگان نورمحمد تره کی و ببرک کارمل رهبران حزب دمکراتیک خلق افغانستان نیز شامل بودند.

280 – شورش سیستان و تعرض غافل گیر کننده ارتش روم به آریانا

در پي چند شكست نظامي روم از آریانا و قتل دو امپراتور اين كشور كه با آریانا وارد جنگ شده بودند، Marcus A. Probus ماركوس پروبوس (232 – 282 میلادی) و از سال 276 امپراتور روم و درگیر بپاخیزی طوایف ژرمن (گُت ها، آلمان ها، فرانک های شمالی و …)، در مارچ 280 و به مناسبت نوروز آریایی ها به بهرام دوم شاه ساساني  که او نیز در 276 میلادی بر جای پدر نشسته بود پيشنهاد امضاي يك پيمان صلح داد كه بهرام به سبب مشكلاتي كه در خاور آریا زمین (سیستان بزرگتر و اینک به صورت چند ولای  ایالت جنوبی و جنوب غربی افغانستان ) داشت و به علاوه، درگیری و اختلاف نظر با بزرگان کشور، 26 اپريل این سال (سال 280 ميلادي) اين پيشنهاد را در اصل پذيرفت، اما قراردادي امضاء نشد. سه سال بعد هم پروبوس در يك توطئه نظامی که طراح آن «مارکوس کاروس Marcus Carus» فرمانده گارد امپراتوری معروف به «گاردِ پراتوریان Praetorian Guard» بود به قتل رسيد و «كاروس» خودرا امپراتور موقت خواند.

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
مجسمهِ Probus

كاروس که خبرداشت ارتش آریانا گرفتار مسئله سیستان است و راهی طولانی در پیش دارد تا برای دفاع، خودرا به غرب دجله برساند و نیز براي اينكه توجه سناي روم را به تاييد خود جلب كند به آریانا لشكر كشيد و بهرام دوم را غافلگير كرد که انتظار چنين حمله اي را نداشت. كاروس پس از تصرف سلوکیه و عبور از فرات، تا تيسفون پيش آمد كه در اينجا به مرگ ناگهاني از اين دنيا رفت. درباره مرگ او که تنها حدود یک سال اقتدار داشت، هر مورّخ علتی به دست داده است ازجمله مرگ بر اثر جراحت ناشی از اصابت تیر یک سرباز ایرانی، مرگ بر اثر اصابت آذرخش ناشی از توفان، مرگ براثر بیماری و ….

با اين تجربه، از آن پس بهرام دوم، ديگر به اشارات صلح آميز روميان توجه نمي كرد و راه خودرا مي رفت. این تجربه، موبدِ موبدان (روحاني ارشد وقت) را برآن داشت که مداخله کند و شاه را با بزرگان آریانا آشتی دهد و آنان را با هم متحد و یکپارچه کند. مسئله سیستان بزرگتر با شورش هرمز حاکم این ایالت بر ضد برادرش بهرام دوم آغاز شده بود. هرمز خودرا برای پادشاه شدن شایسته تر می دانست.

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
بهرام دوم

1605 – انتشار اولين روزنامه جهان در فرانسه

تاریخ انتشار اولین روزنامه جهان به سال 1605 باز می گردد، زمانی که (یوهان کارولوس) روزنامه (ریلیشن) را در فرانسه منتشر کرد. روزنامه ای که 70 سال عمر کرد.

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
یوهان کارولوس

طبق آمار رسمي انجمن روزنامه های جهان واقع در شهر استاسبورگ فرانسه ، در سال 2004 در سراسر جهان 6580 روزنامه منتشر می شدند. در حال حاضر جاپانی ها روزنامه خوان ترین مردم در جهان هستند. همچنین پر تیتراژ ترین روزنامه های جهان در جاپان منتشر می شوند.

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
روزنامه ریلیشن

تاریخ اولین روزنامه ها در سراسر جهان:

1 – اولین روزنامه در فرانسه بعد از (ریلیشن) در سال 1631 با نام (گزت) منتشر شد.
2 – اولین روزنامه در انگلیس (آکسفورد گزت) نام داشت که در سال 1665 انتشار یافت.
3 – اولین روزنامه در آمریکا (پابليك اكرنسز) بود که در سال 1690 منتشر شد.
4 – اولین روزنامه در کانادا (هالیفکس گزت) نام داشت که در سال 1752 منتشر می شد.
5 – اولین روزنامه در خاورمیانه در مصر منتشر شد که نام آن (الوقایع المصریه) که که در سال 1828 منتشر شد و حدود 57 سال بعد روزنامه ای (شمس النهار) در افغانستان منتشر شد. در ولایت هرات هم در سال 1920 اولین نشریه با نام اتفاق اسلام شروع به کار کرد که همچنان به نشر می رسد.

1840 – حركت اولين كشتي مسافربري با نيروي بخار در انگلستان

سال 1840 از لحاظ پیشرفت دریانوردی اهمیت خاصی دارد: زیرا در این سال بود که اولین کشتی بخار پروانه‌دار به نام بریتانیا روی خط لیورپول- نیویارک به کار افتاد. در سال 1843 اولین کشتی پروانه‌دار فرانسوی به نام ناپلئون تحت نظر اوگوستن نورمان Augustin Normand سازنده کشتی در بندر هاور ساخته و به آب انداخته شد و سرعت آن 11 گره دریایی بود.

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

به تدریج که ممالک مختلف وارد در این رقابت می‌شدند ظرفیت کشتی‌ها افزایش می‌یافت، وسایل استراحت تکمیل می‌شد، ماشین‌ها اصلاح می‌گردید و سرعت‌ها رو به تزاید می‌رفت.

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
مجسمه یادبود اوگوستن نورمان

1932 – تأسيس سازمان مخوف گشتاپو در آلمان

يكي از اولين اقدامات حزب نازي پس از شكل‏گيري و مطرح شدن در صحنه سياسيِ آلمان، تأسيس سازمان گشتاپو بود. اين لغت كه مخفف “پليس مخفي آلمان” است پس از مدتي با خشونت، بي‏رحمي و بي‏قانوني مترادف گرديد. گشتاپو از ابتداي شكل‏گيري با سركوبي وسيع و شديد مخالفان هيتلر و حزب نازي، علاوه بر زندان و تبعيد، مجازات‏هايى نظير اردوگاه‏هاي مرگ و مجازات اعدام را تدارك ديد.

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

رياست اين سازمان مخفي بر عهده “هاينْريشْ هيمْلِر” قرار داشت و او در مدت بيش از 10 سال كه در اين سمت بود آنچنان رعب و وحشتي ايجاد نمود كه بسياري از رؤسا و كارگردانان حزب نازي نيز به هراس افتاده بودند. گرچه برخي معتقدند كارايى مبالغه ‏آميز هيملر يك افسانه سياسي بيش نبود اما شك نيست كه دوره حاكميت وي و گشتاپو در مناطق تحت حاكميت حزب نازي، هزاران انسان گرفتار شده و در سخت‏ترين وضعيت به سر برده و يا كشته شدند. با فروپاشي نازيسم و رايش و تصرف آلمان به دست متفقين، اين سازمان فروپاشيد و هيملر نيز كه در زمان خود هيتلر نيز عملاً ديكتاتوري آلمان را بر عهده داشت، به دست نيروهاي انگليسي بازداشت گرديد و به جرم قتل عام‏هاي گسترده تحت بازجويي قرار گرفت اما قبل از اعدام به وسيله سم خودكشي نمود و در تاريخ 25 ماه مي1945 درگذشت.

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
هاينْريشْ هيمْلِر

1964 – تانگانیکا و زنگبار با هم یکی شدند و جمهوری آفریقایی تانزانیا را تشکیل دادند.

1968 – دانشجويان آمريكايي مخالف جنگ ويتنام ساختمان اداري دانشگاه دولتي اهايو را اشغال كردند.

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1986 – انفجار نيروگاه هسته‏ اي چرنوبيل

نيروگاه هسته‏اي چرنوبيل كه در كشور اوكراين قرار دارد، بخش مهمي از برق اين كشور را تأمين مي‏كند ظرفيت اين نيروگاه 4 هزار مگاوات بود و به دنبال انفجار واحد اوّل، سه واحد ديگر منفجر شدند و با انفجار آن، مواد خطرناك حاوي امواج راديواكتيو، در منطقه‏اي پهناور منتشر شد. شوروي ابتدا، وقوع انفجار در اين نيروگاه را تكذيب كرد ولي در پي آشكار شدن ابر هسته‏اي ناشي از راديواكتيويته از نيروگاه چرنوبيل، به اين انفجار اعتراف و آن را ناشي از نقص فني اعلام كرد. در گزارش رسمي مقامات شوروي به آژانس بين‏المللي انرژي هسته‏اي، علت حادثه، “اشتباه انساني” يا “توالي عجيبي از اشتباهات” ذكر شد. در نتيجه اين نيروگاه را موقتاً تعطيل نمود. ساختن 4 رآكتور نزديك به هم در يك مجتمع عملياتي، اشتباه فاحشي بود. نيروهاي كمك اضطراري نيز در محل حادثه حاضر نبودند. جمعيت شهرهاي مجاور به سرعت تخليه نشدند و از همه مهم‏تر رؤساي سياسي اوكراين بعد از 6 روز در محل حاضر شدند. پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، اوكراين موافقت كرد كه با كمك مالي دولت‏هاي غربي، در جهت توقف كامل فعاليت نيروگاه چرنوبيل، تلاش كند. اما با وجود آن كه اين وعده‏ها به طور كامل تحقق نيافت، اوكراين در دسامبر 2000، نيروگاه هسته‏اي چرنوبيل را تعطيل كرد. اين واقعه در عرصه بين‏الملل به عنوان شكستي براي شوروي در حوزه توسعه نيروهاي هسته‏اي تلقي گرديد و ضربه‏اي سنگين و زيانبار بر حيثيت اين امپراتوري در حال فروپاشي وارد ساخت و محبوبيت و اعتبار گورباچف را خدشه‏ دار نمود. با اين حال گورباچف تلاش يك جانبه در كنترول مسابقه تسليحاتي تداوم بخشيد و ارائه امتيازات به امريكا را تا فروپاشي اتحاد جماهير شوروي ادامه داد.

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
نیروگاه اتمی چرنوبیل پس از انفجار

1986 – داستان خودكشي معاون 92 ساله هيتلر!

رودلف هس Hess ، زماني معاون هيتلر، 26 اپريل 1895 به دنيا آمد و 17 آگوست 1987 در نود و دوسالگي! در «اشپاندائو» ـ زندان فاتحان آلمان ـ خودرا حلق آويز! كرد. وي سالها تنها زتداني اين زندان پُرهزينه بود كه در برلين قرار داشت.

هنوز به درستي روشن نيست كه يك زنداني با دهها مامور مراقب چگونه در 92 سالگي موفق به دار زدن خود شده بود!. زندانبانان گفته اند كه «هِس» قبلا هم چهار بار اقدام به خودكشي كرده بود (عذر بدتر از گناه!). وي به زندان ابد محكوم شده بود.

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
رودلف هس

«هس» از 1941 كه با چتر از هواپيما در انگلستان فرود آمده بود تا به اين دولت پيشنهاد صلح دهد زنداني بود و با اينگه از زمان دستگير شدن، در جنگ مداخله نداشت به جرم ارتكاب جنايت جنگي محكوم شده بود. وي در دادگاه حاضر به ابراز ندامت نشده بود. «هس» در دهه 1920در زندان با هيتلر «هم ـ سِلّول» بود و هيتلر در همان جا كتاب خود «ماموريت من» را به او ديكته كرده بود.

2003 – روزي که کوریای شمالی اعلام کرد داراي سلاح هسته اي شده است

جمهوري خلق کوریا 26 اپريل 2003 رسما اشاره كرد كه در زرّادخانه خود داراي سلاح اتمي است و با اين عمل، دولتهايي را كه مي كوشيدند آن دولت را از توليد چنين جنگ افزاري بازدارند در برابر كار انجام شده قرارداد و وزيرامور خارجه وقت آمريكا در نخستين واكنش خود گفت كه كره شمالي نمي تواند آمريكا را بترساند و باج خواهي كند.

مدت ها بود كه احنمال داده مي شد کوریای شمالي داراي سلاح هسته اي و يا در آستانه توليد اين نوع سلاح باشد.

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
کیم جونگ ایل، رهبر سابق کوریای شمالی

از زمان تاييد شدن ساخت سلاح اتمي در کره شمالي، دولت آمريکا به تلاش ناموفق خود مبني بر وادارکردن آن دولت به متوقف ساختن توليد اين سلاح و قطع فعاليت خود در اين زمينه ادامه مي دهد و …. طبق آمار منتشره در اپریل 2010، کوریای شمالی دارای بیش از 9 بمب اتمی است. گفته شده است که ممکن است موشک های بالیستیک آن کشور بتوانند این بمب ها را به آلاسکا و غرب ایالات متحده برسانند. کوریای شمالي تا سال 2013 سه آزمايش اتمي انجام داده است.

زادروزها

۱۵۶۴ – زادروز ویلیام شکسپیر شاعر و نمایشنامه‌نویس مشهورانگلیسی
۱۷۹۸ – زادروز اوژن دولاکروا نقاش رمانتیسیسم فرانسه

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ویلیام شکسپیر

۱۸۸۹ – زادروز لودویگ ویتگنشتاین فیلسوف مشهور اتریشی
۱۸۹۴ – زادروز رودلف هس از چهره‌های موثر حزب نازی و معاون آدولف هیتلر

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
آی. ام. پی

۱۹۱۷ – زادروز آی. ام. پی معمار برجستهٔ آمریکایی چینی تبار
۱۹۶۳ – زادروز جت لی هنرپیشه چینی و رزمی کار حرفه‌ای ووشو

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
جت لی

۱۳۵۸ – فریدون زندی، بازیکن فوتبال آلمانی

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
فریدون زندی

درگذشت‌ها

۱۸۶۵ – درگذشت جان ویلکس بوث هنرپیشه‌آمریکایی ،عامل ترور آبراهام لینکلن
۱۹۱۰ – درگذشت بیورنستیرن بیورنسون- نویسنده نروژی ، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۰۳

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان ویلکس بوث

۱۹۲۰ – درگذشت سرینیواسا رامانوجان ریاضی‌دان برجسته اهل هندوستان
۱۹۴۰ – درگذشت کارل بوش شیمی‌دان و مهندس آلمانی ، برنده جایزه نوبل شیمی۱۹۳۱

6 اردیبهشت - 26 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
کارل بوش

۱۹۶۹ – درگذشت موریهه اوشیبا بنیان‌گذار ورزش رزمی آیکیدو

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *