کمیته مشترک مصئونیت خبرنگاران در ولایت هرات

کمیته مشترک مصئونیت خبرنگاران در ولایت هرات

کمیته مشترک حکومت و رسـانه ها؛ دست آورد ها و چالش ها

نام کمیته : کمیته مشترک امنیت و مصونیت خبرنگاران

رئیس: مونسه حسن زاده ( معاون امور اجتماعی مقام ولایت)

Image result for مونسه حسن زاده

کمیته مشترک تامین امنیت خبرنگاران و رسانه ها تحت ریاست محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در اواسط ماه میزان 1395 در شهر کابل آغاز به کار کرد و یک ماه بعد نماینده گی این کمیته در هرات نیز تاسیس شد.

در کمیته مشترک امنیت و مصئونیت خبرنگاران در هرات، علاوه بر معاون مقام ولایت، رئیس اطلاعات و فرهنگ، نماینده سارنوالی و نمایندگان قوماندانی امنیه، امنیت ملی و اردوی ملی، شش تن از خبرنگاران ولایت هرات، سه تن از رسانه های محل و سه تن دیگر از نمایندگان نهاد های رسانه ای در هرات عضویت دارند.

فواد احمدی، جواد بیات، صدیق الله مطئن، همایون نظزی، شاهپور صابر و حامد مومن به نماینده گی از خبرنگاران هرات در این کمیته حضور دارند.

Fawad Ahmady's Profile Photo, Image may contain: Fawad AhmadyHamed Momen's Profile Photo, Image may contain: 1 person, standing and outdoorHomayoon Nazary's Profile Photo

معلومات مختصر پیرامون کمیته مشترک امنیت و مصونیت خبرنگاران

تشکیل کمیته مشترک مصئونیت خبرنگاران بین حکومت و فدراسیون رسانه ها برای اصحاب رسانه، نهاد های مدافع آزادی بیان و حمایت از حقوق خبرنگاران در داخل و خارج از کشور یک دست آورد مهم برای کشور  ارزیابی شده است. تا آنجا که گزارش گران بدون مرز در گزارش اخیر خود از فعالیت کمیتهی مشترک مصئونیت خبرنگاران در افغانستان به نیکویی یاد کرد و بیان داشت: «با وجود نگرانیهای بسیار اما افغانستان از نادر کشورهای جهان است که کمیتهی مشترک مصئونیت خبرنگاران در آن با همت خبرنگاران و مسئولان حکومتی تشکیل شده است، این کمیته که در آن مقامهای حکومتی و نمایند گان روزنامه نگاران حضور دارند، برای همآهنگی در اقدام‌‌های عاجل برای حفاظت از رسانهها و خبرنگاران تشکیل شده است، این اقدامها باعث پابرجایی افغانستان در رده بندی جهانی خود شده است.»
کمیته مشترک مصئونیت خبرنگاران بین حکومت و فدراسیون رسانه ها بر مبنای طرزالعمل تأمین امنیت و مصؤنیت ژورنالیستان و رسانه ها بنیاد نهاده شد. این طرزالعمل  در تاریخ ۲ اسد ۱۳۹۵ در جلسه شورای امنیت ملی به تصویب رسید که بر اساس حکم این طرزالعمل، کمیته مشترک هماهنگی میان رسانه ها و حکومت تحت ریاست معاون دوم ریاست جمهوری به وجود آمد و هم چنین کمیته ولایتی تأمین امنیت و مصونیت ژورنالیستان نیز در ولایات آغاز به کار کرد.
بر مبنای طرزالعمل تأمین امنیت و مصؤنیت ژورنالیستان و رسانه ها اعضای کمیته مشترک در مرکز، تحت ریاست معاون دوم رئیس جمهور را نهاد های با صلاحیت تشکیل می دهند.
مشاور ارشد ارتباطات استراتژیک رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، معاون دفتر شورای امنیت ملی، معین وزارت امور خارجه،معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ،معین امنیتی وزارت امور داخله، معان ریاست عمومی امنیت ملی، معاون لوی درستیز وزارت دفاع ملی، معاون اداره مستقل ارگان های محلی و دیگر نهاد های دولتی و خصوصی مانند نمایندگان فدراسیون و ژورنالیستان افغانستان، از جمله اعضای مؤثر و مهم این کمیته می باشند.
کمیته مشترک رسانه ها و حکومت، حصول اطمینان از تأمین امنیت رسانه ها و ژورنالیستان، حصول اطمینان از رسیدگی به قضایای خشونت علیه ژورنالیستان و سپردن آن ها به پنجۀ قانون، توجه به خانواده های شهدا، زخمی شدگان و کارکنان دارای معلولیت رسانه ها و سرانجام تأمین ارتباطات مسلکی هرچه بیشتر میان رسانه وحکومت را از جمله اهداف اساسی خود تعریف کرده است.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

لگو های رسانه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *