تقویم تاریخ ( دوم ماه ثور )

امروز 2 ماه ثور برابر با 22 اپریل تقویم میلادی است. روزی که در تافغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

1926 – پيمان امنيت مشترك افغانستان، ایران و تركيه

22 اپریل 1926 (دوم ماه ثور 1305 هجري خورشيدي) ميان ايران، تركيه و افغانستان يك پيمان امنيت مشترك به امضاء رسيد. به موجب این قرارداد دولت تهران حاکمیت افغانستان بر هرات ، مناطق غربی و در مجموع استقلال افغانستان را به رسمیت شناخت. اين پيمان در تهران و در خانه محمدعلي فروغي نخست وزير وقت آن کشور توسط نمايندگان سه كشور امضاء شد.

2 اردیبهشت - 22 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
فروغي

در گذشت رازق فانی/ 1386 خورشيدي

رازق فانی، شاعر، داستان نویس و طنزنگار سرشناس کشور، از اثر بیماری سرطان چشم از جهان پوشید.

رازق فانی در سال ۱۳۲۲ خورشيدی در شهر کابل به دنيا آمد. تحصيلات عالی اش را در سال ۱۳۵۶ با بدست آوردن درجه ماستری در رشته اقتصاد سياسی از بلغاريا به اتمام رسانيد . فانی سرودن شعر را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد و در عرصه نشرات و کارکرد های فرهنگی دست به فعاليت های ارزشمندی زد. فانی در سال ۱۳۶۷ همراه با خانواده اش راه مهاجرت در پيش گرفت. وی تا پايان عمر در ايالت کاليفرنياي امريكا زنده گی ميکرد.

1915 – بکار بردن سلاح شيميايي در بلجيك

ارتش آلمان 22 اپريل 1915 و در دومين سال جنگ جهاني اول، در جبهه «Ypres» واقع در بلژيك برضد دو لشكر فرانسوي (عمدتا مركب از افراد الجزايري و مراكشي)، دو لشكر انگليسي و يك لشكر كانادايي سلاح شيميايي (گاز كُلُر) بكار برد كه براثر آن، ظرف يكي ـ دو ساعت شش هزار تن درگذشتند.

در اين عمليات كه در يك جبهه شش كيلومتري انجام شد 168 تن گاز كُلُر رها شده بود و اين گاز ريه نظاميان را از كار انداخته بود. اين دومين بار بود كه ارتش آلمان در جنگ از سلاح شيميايي استفاده مي كرد. اين ارتش سه ماه پيش از اين در جبهه Bolimov برضد روس ها از اين سلاح استفاده كرده بود.

2 اردیبهشت - 22 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
جبهه «Ypres»

1945 – تاريخنگاران از قول همكاران هيتلر نوشته اند كه او در 22 اپريل اين سال پس از افتادن «Eberswalde» به دست ارتش شوروي، در پناهگاه زيرزميني خود خطاب به نزديكانش اعتراف به شكست كرد و گفت كه براي او راه ديگري جز خودكشي نمانده است. هيتلر چند روز بعد در همان پناهگاه خودكشي كرد. Eberswalde شهري جنگلي در 50 کيلومتري شمال شرقي برلين است.

2 اردیبهشت - 22 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1967 – جنجال پناهنده شدن دختر استالين به آمريکا

21 اپریل 1967 سوتلانا (Svetlana Alliluyeva) دختر استالين كه در آن زمان 41 ساله بود، در هند به دولت آمريكا درخواست سفر به اين كشور و اقامت در آنجا را تسليم كرد كه چون با هيچيك از موارد مندرج در قانون مهاجرت آمريكا مطابقت نداشت، «پناهندگي» تلقي و به همين صورت در رسانه ها درج شد. وي چندي پيش از آن، خاكستر شوهر هندي متوفاي خود را از مسكو به هند برده بود تا در رود «گنگ» بريزد و مدتي را درخانه يكي از بستگان شوهر متوفا زندگي كرده بود. گفته شده است كه سوتلانا، نخست مايل به ماندن در هند بود كه دولت هند به سبب داشتن مناسبات حسنه با مسكو، از بيم جنجال مطبوعاتي، به او روي خوش نشان نداده بود. شوهر هندي سوتلانا يك كمونست بود كه در مسكو با هم آشنا و در همانجا زندگي مشترك آغاز كرده بودند. ورود سوتلانا به آمريكا وسيله مناسبي براي انتقاد از سوسياليسم شوروي شده بود كه حتي دختر رهبر سابق از اين روش ناراضي و ترك وطن كرده بود. اقدام سوتلانا هفته ها از اخبار اول رسانه هاي غرب بود.

2 اردیبهشت - 22 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
Svetlana Alliluyeva

سوتلانا پس از اقامت در آمريكا با يك آمريكايي ازدواج كرد و با اين كه تبعه نچرالايزد آمريكاست بيشتر اوقات خود را در روسيه مي گذراند. وي تنها دختر استالين بود كه او را از همسر دومش داشت. سوتلانا 27 ساله بود كه پدرش فوت شده بود. او در يك آپارتمان عمومي در مسكو زندگي مي كرد و به شغل تدريس و ترجمه اشتغال داشت. سوتلانا در دانشگاه مسكو ادبيات زبان انگليسي تحصيل كرده بود. او در زمان تحصيل در دانشگاه مسكو، برغم ميل باطني پدرتش با همشاگردي يهودي خود به نام «موروزفMorozov» ازدواج كرده بود كه اين ازدواج طولي نكشيده بود. سوتلانا پيش از آشنا شدن با كمونيست هندي، يك بار ديگر هم ازدواج كرده بود. ازدواج سوتلانا با شوهر آمريكايي اش هم زياد دوام نيافت. سوتلانا چند كتاب نوشته كه دوتاي آنها معروفيت دارند.

2010 – محکومیّت رئیس جمهور پیشین آرژانتین به 25 سال زندان

یک محکمه کیفری ارجنتاین 21 اپریل 2010 ژنرال رینالدو بیگنون Reynaldo Bignone رئیس پیشین این کشور در دوران حکومت نظامی هارا به جرم 56 مورد شکنجه، بازداشت غیر قانونی و تخلفات دیگر از این دست به 25 سال زندان محکوم کرد. وی که متولد 1928 است دو سال (سالهای1982 و 1983) بر ارجنتاین حکومت کرده بود. پنج افسر بازنشسته دیگر (زیردستان وقت ژنرال بیگنون) به همین جرائم به 17 تا 25 سال زندان محکوم شدند. [جرائم ديکتاتوري مربوط به سالهای 1976 تا 1978 ارتباط به اين محکوميت ندارد. در آن سالها جنرال بیگنون فرمانده یک پایگاه نظامی بود و متهمان سیاسی را پس از دستگیری و جهت بازجویی به آنجا منتقل می کردند.].

2 اردیبهشت - 22 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
رینالدو بیگنون

بیگنون که از سالها پیش از محاکمه در بازداشت خانگی بود گفته بود که اگر عملی خلاف قانون صورت گرفته مربوط به زیردستان اوست، وضعیت روز چنان سختگیری هایی را ایجاب می کرد، ما درگیر عمليات نظامي با انگلستان بر سر جزایر فالکلند بودیم.

محکمه با توجه به اینکه بیگنون بعدا مانع از تجدید حیات دمکراسی در آرژانتین نشده بود و نیز کهولت، با رعایت تخفیف اورا به 25 سال زندان محکوم کرد.

جمعیت مدافعان حقوق بشر یکی از شاکیان این شش نظامی سابق بود.

روزنامه ها عکس کنونی و عکس زمان اقتدار ژنرال بیگنون را به صورت زیر در کنار هم قرار داده و نوشته بودند که محکومیت بیگنون باید درس عبرت برای کسانی باشد که گمان می کنند قدرت دائمی دارند و وضعیت لایتغیّر است. جهانيان آگاه و پیشرفته امروز مانع از آن می شوند که بدی ها و خوبی ها ـ تخلّف و خدمت ـ فراموش شود و اهل تقصیر آسوده بخوابند.

مناسبت ها

روز جهانی زمين پاک

با اينكه سازمان ملل روز 20 مارچ (نوروز ) را كه آغاز بهار است و خورشيد نسبت به استواي زمين در وضعيت ويژه قرار مي گيرد «روز زمين» پيشنهاد كرده بود اما 22 اپریل 1970 به پيشنهاد يك سناتور آمريكايي در يك نشست محيط زيست تصميم گرفته شد كه همين روز (22 اپریل) روز زمين (Earth Day) تعيين شود. هدف از برگزاري روز زمين تشويق مردم (ساكنان آن) به حفظ كره زمين ازآلودگي ها و لزوم و اهميت اين كار است. در نيمكره جنوبي كه بهار آن برابر است با پاييز نيمكره شمالي، روز زمين را در همان بهار خودشان برگزار مي كنند.

2 اردیبهشت - 22 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروز ها

۱۴۵۱ – ایزابلای یکم، شهبانوی کاستیا و آراگون
۱۷۰۱ – هنری فیلدینگ، نویسندهٔ انگلیسی

2 اردیبهشت - 22 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ایمانوئل کانت

۱۷۲۴ – ایمانوئل کانت، فیلسوف آلمانی
۱۸۷۰ – ولادیمیر لنین، انقلابی و سیاستمدار مارکسیست روس

2 اردیبهشت - 22 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ولادیمیر لنین

1982 – کاکا، فوتبالست برازیلی

2 اردیبهشت - 22 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
کاکا

مرگ‌ها

1994 – ريچارد نيكسون سي و هفتمين رئيس جمهور امريكا

2 اردیبهشت - 22 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ريچارد نيكسون

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *