تقویم تاریخ ( سی ماه حمل )

امروز 30 ماه حمل برابر با 19 اپریل تقویم میلادی است. روزی که در  افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 
رویداد ها:

تضاهرات گسترئه مردمی در کابل 1329  شمسي:

 تظاهرات عظیمی بخاطر مداخله غیر قانونی وزارت داخله در امور انتخابات شاروال و اعضاي هيات رئيسه شاروالي کابل براه افتاد.
در آن سال  شماری از روشنفکران آگاه در انتخابات آزاد بلدیه کابل شرکت نموده و انتخاب شدند، با استفاده از تربيون مبارزه انتخاباتی در اجتماعات شهری سخنرانی ها و نطق های پر شوری را براه انداختند و در بيدار سازی جامعه رول ارزشمندی را ايفاء داشتند، در ميان آنان چهره های درخشان و شخصيت های برجسته يی چون: انجنير غلام محمد فرهاد رييس بلديه، مير محمد صديق فرهنگ و داکترعبدالله واحدی معاونان، محمد حسين نهضت منشی و سرور جويا،محمد آصف آهنگ، شير محمد آسيابان و ديگران منحيث اعضای مجلس بلديه شامل کادر شهر داری کابل شدند.
اينها بزودی بلديه کابل را سر و سامان تازه بخشيدند، دفاتر، ناحيه ها و بودجه بلدی را تنظيم، جاده ها را قير ريزی، باغچه ها و کارته های جديد احداث و جاده های مرکزی شهر (ميوند و نادر پشتون) را تمديد، سينما ها اعمار و مجله بلديه را انتشار دادند.
مردم و باشنده گان شهر کابل بزودی نتايج بلديهء انتخابی و مشارکت جمعی روشنفکران را در اعمار و ساختمان بنا های شهر بچشم و سر ديدند و روشنفکران متعهد به آرمانهای وطنداران شان کار دلسوزانه را مبذول داشته و در انظار اعتباری دريافتند، اين نخستين تجربه در پروسه انتخاباتی بودن شهر داری بود که پايه و بنياد مبارزات بعدی را تشکيل داد و بر مبنای همين کار مشترک تفاهماتی بميان آمد، البته حکومت نتوانست اين همه را تحمل کند، بناءً توطئه و سبوتاژ راه اندازی شد و شهرداری برای ساليان متمادی انتصابی بود.
تضاهرات اعضای حزب خلق گسترده در پی قتل میر اکبر خیبر/1357
هنگام انتقال جسد میر اکبر خیبر برای دفن، هواداران حزب دموکراتیک خلق افغانستان، تظاهرات گسترده‌ای در شهر کابل براه انداختند.
شماری از اعضای حزب دموکراتیک خلق افغانستان، بعد از پیروزی کودتا در برابر ارگ ریاست جمهوری در کابل
در آخرین روزهای حکومت داوود خان، میراکبر خیبر یکی از سران حزب دموکراتیک خلق وابسته به جناح پرچم در کابل به قتل رسید. حزب دموکراتیک خلق، مراسم خاکسپاری او را به تظاهرات سیاسی بر علیه دولت مبدل کرد و داوود خان را مسئول مرگ خیبر معرفی کرد.به دنبال این حادثه، داوود خان دستور داد تا هفت تن از سران حزب دموکراتیک خلق (نور محمد تره کی، ببرک کارمل، دکتر شاه ولی، دستگیر پنجشیری، عبدالحکیم شرعی و دکتر ضمیر صافی ) را بازداشت کنند.حفیظ الله امین نیز باید بازداشت می شد ولی برای چند ساعت بازداشت خود را با نفوذی که در دستگاه پلیس داشت به تاخیر انداخت تا زمینه کودتا را فراهم کند.
33 سال پیش از میلاد – گشايش نخستين كتابخانه عمومي جهان
نخستين كتابخانه عمومي (پابليك لايبراري) در جهان كه هر باسوادي حق داشت به آن دسترسي داشته باشد 19 اپریل سال 33 پيش از ميلاد( 2036 سال پيش ) در شهر رم گشايش يافت و ظرف 509 سال (تا سال 476 ميلادي) شمار اين نوع كتابخانه در قلمرو روم به رقم 26 رسيد.
پيش از رومي ها، سومري ها؛ آشوري ها؛ بابلي ها؛ ايرانيان و… داراي كتابخانه بودند ولي اين كتابخانه ها در دسترس همگان نبود كه كتابخانه سفالي آشوريها معروفترين آنها است. در ايران، مطالب عمومي را كه هركس مي توانست به آن مراجعه كند بر سنگ حك مي كردند از قبيل سنگنبشته بيستون.
نخستين كشوري كه در جهان به ايجاد موسسه تاليف و ترجمه كتاب همت گماشت آریانا بود كه 15 قرن پيش، در دوران حكومت خسرو انوشيروان، چنين مركزي داير شد و ترجمه كليله و دمنه از سانسكريت به فارسي دری يكي از كارهاي آن بود. با وجود اين، دائرة المعارف كتاب كتابخانه مرو را كه به همت سامانيان تاسيس شده بود و تاحمله چنگيزخان داير بود بزرگترين كتابخانه عمومي و مركز تاليف و ترجمه كتاب جهان قديم بشمار آورده است كه روزانه در آن دست كم چهارصد محرر كتابها را تكثير (رونويسي) مي كردند. همين مركز به احياء زبان و ادب فارسي دری كمك بسيار كرد. طرز كار كتابخانه مرو الگوي جهان امروز قرار گرفته است.
2 – فرانك ها فنون جنگي ايرانيان را به اروپا منتقل كردند

30 فروردین - 19 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
مجسمه يك مِرسنر فرانك اوايل قرن اول ميلادي

19اپریل سال 2 ميلادي سناي روم تصويب كرد كه براي جنگ قريب الوقوع با آریانا ده هزار مرد«فرانك ـ فرانکهاي جنوبي» اجير شوند و به جاي انتقال با كشتي از طريق بنادر ايتاليا، از راه دانوب و درياي سياه خود را به آسيا برسانند. آن دسته از فرانكها كه در آن زمان در جنوب آلمان بسر مي بردند براي جنگ با ايرانيان داوطلب نمي شدند. نام کشور فرانسه از فرانکها گرفته شده است. ژرمن ها (اقوام آلماني) با اين كه قرنها زير سلطه روميان بودند حاضر نمي شدند كه به صورت «مرسنر رومي» با ايرانيان وارد جنگ شوند. ايرانيان ژرمن هارا «آلمانيان» خطاب مي کنند که نام يک قبيله ژرمن است که در جنوب شرقي آلمان امروز و مرزهاي سويس بسر مي بُرد. در طول تاريخ، ديده نشده است که آلمان و آلماني بر ضد آریانا و آریای قدمي برداشته باشد. آریانا در جريان دو جنگ بزرگ قرن بيستم، به خاطر داشتن احساس دوستي و همنژادي با آلماني ها آسيب بسيار ديد.
ب
1632 – ريشه تنش هندو و مسلمان در شبه قاره هندوستان

19 اپریل 1632 «شاه جهان» امپراتور تيموري [مغول تبار] هند دستور تخريب معابد هندوها را صادر كرد و با اين دستور، آتش دشمني هندوها با مسلمانان شبه قاره را روشن ساخت ـ آتشي كه هنوز خاموش نشده است. در پي اين دستور، در مدتي كمتر از يك هفته تنها در «بنارس» 76 معبد هندوها ويران شد. انگلیسی ها پس از سلطه بر هند، از دشمنی هندو و مسلمان برای تثبیت سلطه خود استفاده بردند. تجزیه این شبه قاره و جدا شدن مسلمانان هندوستان و ایجاد پاکستان در 1947 و بعدا بنگلادش از تجزیه پاکستان در سال 1971 تا حدّی زیاد ریشه در همان دستور «شاه جهان» دارد.

30 فروردین - 19 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
شاه جهان

1839 – تاسیس کشور بلژیک 
نشست نوزدهم اپریل 1839 لندن «استقلال، بیطرفی و سلطنتی بودن» بلژیک را تضمین کرد و همین «تضمین بازی ها» از علل دو جنگ جهانی قرن 20 بود و ترس از سلاح اتمی است که مانع جنگ جهانی دیگری شده است، نه ابتکار و خردمندی «دولت ـ مردان».

بلژیک از زمان سلطه رومی ها که یک ایالت این امپراتوری به نام «گالیا بلژیکا» بود تا انقلاب سال 1830 به صورت یک کشور مستقل نبود و حاکمیت ملی نداشت. این انقلاب استقلال بلژیک را اعلام داشت که نشست سال 1831 قدرتهای اروپایی آن را تایید و نشست 1839 لندن این استقلال را تضمین کرد.

30 فروردین - 19 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

ساکنان ِ به آن ترتیب استقلال یافته 30 هزار کیلومتری (و اینک 11 میلیون نفری) سه گروه بوده اند؛ فلاندرها در شمال، والون ها در جنوب و آلمانی ها در جنوب شرقی. فلاندرها به زبان فلمیش (فلمینگ) تکلم می کنند و «والون ها» فرانکو فون (فرانسوی زبان) هستند با فرهنگ های مختلف و در زمان برتری هر قدرت اروپایی؛ اسپانیا، فرانسه و … تابع آن قدرت و در نتیجه صحنه جنگها. ناپلئون در سال 1815 در واترلو (ناحیه ای در نزدیکی بروکسل) شکست نهایی خورد. از این زمان بود که بلژیکی ها به اندیشه استقلال افتادند. بلژیک یکی از کشورهای دو زبانه جهان است و اینک عملا پایتخت ناتو و اتحادیه اروپا. اشتراک زبان، نژاد و فرهنگ با دو همسایه، سبب شده بود که اتحادیه بنه لوکس (هالند، بلژیک و لوکزمبورگ) به وجود آید. هرسه کشور از موسسان اتحادیه اروپا هستند.

1906 – درگذشت كاشف راديوم در يك حادثه خياباني!
30 فروردین - 19 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
Pierre Curie

داكتر پيركوري Pierre Curie فيزيكدان فرانسوي كه به اتفاق زنش «ماری» راديوم و پلوتونيوم را كشف كرد و به فيزيك اتمي جان تازه داد 19 اپریل سال 1906 (30 فروردین) در يك حادثه خياباني در پاريس كشته شد. وي پانزدهم ماه می سال 1859 در همين شهر به دنيا آمده بود.
داكتر كوري پس از فراغت از تحصيل در دانشگاه، كار در آزمايشگاه و تحقيق و تدريس را درپيش گرفته بود. وي نخست روي كريستالوگرافي و سپس مغناطيس به تحقيق پرداخته بود و در مبحث مغناطيس، قانون كوري را در رابطه تاثير حرارت بر خاصيت مغناطيس نوشته است.
پیر با كمك زنش در سال 1898 موفق به كشف راديوم شد. این زن و شوهر همچنین موفق شدند در بيستم اپريل 1902 عنصر راديواكتيو «راديوم» را ايزوله كنند و سپس پلوتونيوم و با اين عمل، راه براي گسترش فيزيك اتمي و دستيابي به انرژي اتمي و نيز بمب باز شد و …. جايزه نوبل فيزيك سال 1903 به اين زن و شوهر دانشمند تعلق گرفت.
مادام کوري در سال 1911 (و 5 سال پس از مرگ شوهر) نيز برنده جايزه نوبل در شيمي شد. وی پنجم جولای 1934 درگذشت.
1971 – نخستين ايستگاه فضايي به نام ساليوت ــ 1 از سوي دانشمندان شوروي در مدار زمين قرار گرفت. 

30 فروردین - 19 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ساليوت ــ 1

1993 – كشتار پيروان فرقه داوديان در امريكا 
با حمله پوليس ايالتي امريكا اف .بي.آي به مقر پيروان فرقه داوديان در سال  1993 80 تن از اعضاي اين فرقه كشته شدند. هواداران اين فرقه كه مخالفان سياست‏هاي امريكا هستند، پس از چند روز محاصره در مقر خود مورد حمله و كشتار قرار گرفتند. كشتار مخالفان حكومت در كشوري چون امريكا كه مدعي آزادي بيان و دفاع از حقوق بشر است، باعث حيرت مردم جهان و رسوايي واشينگتن شد.

30 فروردین - 19 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
اخریب مقر داوودیان

زادروزها
    ۱۷۹۳ – زادروز فردیناند یکم امپراتور اتریش، رئیس کنفدراسیون آلمان و پادشاه مجارستان
    ۱۸۳۲ – زادروز خوزه اچه‌خارای مهندس عمران، ریاضیدان، سیاستمدار ،نمایش‌نامه‌نویس ، اولین اسپانیایی برنده جایزه نوبل ادبیات

30 فروردین - 19 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
خوزه اچه‌خارای

    ۱۹۱۲ – زادروز گلن سیبورگ دانشمند آمریکایی ، برنده جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۵۱
    ۱۹۷۲ – زادروز ریوالدو بازیکن فوتبال اهل برزیل

30 فروردین - 19 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ریوالدو

    ۱۹۷۹ – زادروز کیت هادسون بازیگر آمریکایی
    ۱۹۸۷ – زادروز ماریا شاراپووا تنیس بازمشهور روس

30 فروردین - 19 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ماریا شاراپووا

درگذشت‌ها
    ۱۸۲۴ – درگذشت لرد بایرون شاعر انگلیسی
    ۱۸۸۲ – درگذشت چارلز داروین زیست‌شناس بریتانیایی و واضع نظریه تکامل

30 فروردین - 19 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
لرد بایرون

    ۱۹۰۶ – درگذشت پی‌یر کوری فیزیکدان فرانسوی، کاشف رادیوم، همسر ماری کوری، پدر ایرن ژولیو کوری
    ۱۹۶۷ – درگذشت کنراد آدناور سیاستمدار محافظه‌کار آلمانی، اولین صدر اعظم جمهوری فدرال آلمان

30 فروردین - 19 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
چارلز داروین

    ۱۹۹۸ – درگذشت اکتاویو پاز شاعر مکزیکی

30 فروردین - 19 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
اکتاویو پاز

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *