تقویم تاریخ (29 ماه حمل )

امروز 29 ماه حمل برابر با 18 آاپریل تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

رویداد ها:

 

خریداری طیاره بوینگ توسط شرکت آریانا/1347

شرکت آریانا نیز برای سرعت بخشیدن به خدمات حمل و نقل خود در چنین روزی یک بال طیاره بوئینگ ۷۲۷ از کشور شوروی خرید، تا بتواند با شرکتهای هوایی همجوار رقابت کند.

ا فغانستان برای اولین بار بعد از استقلال خود، به ناوگان هوایی جهان پیوست و در زمان دولت امان الله خان چند هواپیما از شوروی سابق و آلمان خرید و اولین میدان هوایی (فرودگاه) افغانستان هم در همین زمان در منطقه خواجه رواش کابل ساخته شد.

آریانا به عنوان اولین شرکت هواپیمایی افغانستان در سال ۱۳۳۴خورشیدی فعالیت خود را آغاز کرد

با تاسیس شرکت هواپیمایی آریانا، قدم اساسی در پیشرفت صنعت هوایی در این کشور برداشته شد و موافقت نامه هایی نیز با بعضی از کشورها به امضا رسید.

ولایت هرات بدست مجاهدین به رهبری امیر اسماعیل خان فتح شد./1371 ش


1992 – نیرو های مجاهدین به فرماندهی احمد شاه مسعود و با همکاری جنرال عبدالرشید دوستم، پیشروی شانرا به سمت شهر کابل آغاز کردند. .


عبدالرشید دوستم

 

وفات انيسه وهاب/1389

Image result for انیسه وهاب
364 × 478Images may be subject to copyright

انیسه وهاب در چنین روزی چشم از جهان پوشید .

نیسه وهاب هنرپیشهٔ نامدار سینما و تئاتر افغانستان بود. او در هفت سالگی کار تلویزیونی را به عنوان مجری برنامهٔ کودک در تلویزیون افغانستان آغاز کرد، و سپس کارش را در تلویزیون و تئاتر ادامه داد. انیسه وهاب در بیشترین نمایشنامه‌ها، فیلم‌های هنری، نمایشنامه‌های تلویزیونی و نمایش‌های رادیویی نقش‌های عمده را بازی کرده است. نمایشنامه‌های او هنوز در روزهای عید و نوروز از شبکه‌های تلویزیونی افغانستان پخش می‌شود.

انیسه وهاب در میان سایر زنان هنرمند افغان، در بیشترین نمایشنامه‌ها، فیلم‌های هنری، نمایشنامه‌های تلویزیونی و نمایش‌های رادیویی نقش‌های عمده را بازی کرده استاو در جریان عمر هنری خود، مدالها و تقدیر نامه‌های زیادی از داخل و خارج افغانستان بدست آورد. از جمله، جمهوری ازبکستان به او دیپلم عالی در رشته بازیگری تئاتر اهدا کرد و «مدال صداقت» «نشان افتخار» و لقب «هنرمند شایسته» را نیز از ارگانهای فرهنگی و هنری افغانستان بدست آورد. او همچنین به کشورهای تاجیکستان، ژاپن و آمریکا سفر کرده و در آنجا به هنرنمایی پرداخت

1521 – و به اين ترتيب پروتستانيسم پاگرفت

29 فروردین - 18 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
Martin Luther

18 اپريل 1521 «نشست ورمز Diet of Worms» مارتين لوتر Martin Luther كشيش آلماني را كه دست به انجام اصلاحات در مسيحيت زده بود مورد تحقيق قرارداد و در اين جلسه پرسشهاي متعدد از او بعمل آمد و از او خواسته شد كه درستي نظراتش را اثبات كند.

لوتر در پايان جلسه كه نوعي بازپرسي از او بود تاكيد كرد كه به اصلاحات ادامه خواهد داد و به تكفير پاپ كه دستگاه سلطنتي براي خود ايجاد كرده و براي كليساها و كشيش ها قيود زائد از جمله ممنوعيت ازدواج به وجود آورده اعتناء نخواهد كرد و با اين اعتراض، پروتستانيسم پاگرفت (شاخه لوتر مذهب پروتستان).

اتهامات جنسی (سِکس) وارده به کشیشهای کاتولیک این روزها از اخبار ردیف یکم رسانه ها است. مارتین لوتر پنج قرن پیش این وضعیت را که سبب آن منع شرعی کشیش های کاتولیک از ازدواج است پیش بینی کرده و گفته بود که چنین جنجالهایی مردم را نسبت به حضور در کلیسا بی علاقه می کند. لوتر با عمل اعتراف مجرم در برابر کشيش و دريافت بخشودگي با پرداخت پول نيز مخالفت کرده بود و ….

1902 – دانمارك به عنوان نخستين كشور، انگشت نگاري را به منظور تشخيص هويت بكار گرفت. 

1906 – زلزله و حريق مرگبار و ويرانساز سانفرانسيسکو

29 فروردین - 18 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
منظره گوشه اي از سانفرانسيسکو پس از وقوع زلزله که با خاک يکسان شده بود

18 اپريل سال 1906 يك زلزله بسيار شديد و متعاقب آن حريق، سه چهارم شهر سانفرانسيسكو را ويران و با خاك يكسان ساخت و با اين كه در آن زمان اين شهر جمعيت امروز را نداشت 700 تا چهار هزار تن كشته شدند. در ميان اين مقتولين 275 تن از زندانيان شهر بودند كه در ساختمان زندان كشته شدند. در سال 1851 نيز حريق مرگباري در سانفرانسيسكو روي داده بود. سانفرانسيسكو و همه ايالت كاليفرنياي آمريكا روي كمربند زلزله واقع شده است.

1941 – نخست وزیر یونان در آستانه اشغال نظامی آتن خودکشی کرد

29 فروردین - 18 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
Alexandros Koryzis

الكساندروس كوریزیس Alexandros Koryzis نخست يونان 18 اپریل 1941 درآستانه افتادن شهر آتن به دست نیروهای هیتلر خودكشي كرد. ارتش آلمان ششم آوریل از دو سوی ـ بلغارستان و یوگوسلاوی ـ یونان را مورد حمله قرارداده بود. یوگوسلاوی به تصرف آلمان درآمده بود و بلغارستان متحد هیتلر بود. قبلا ایتالیا ـ متحد آلمان ـ پس از تصرف آلبانی، قلمرو یونان را مورد تعرض قرارداده بود تا امپراتوری روم باستان را احیاء کند که با مقاومت سخت یونانیان رو به رو شده بود. در جریان جنگ ایتالیا با یونان، نخست وزیر یونان بر اثر بیماری درگذشت و جورج دوم پادشاه وقت یونان 29 ژانویه 1941 کوریزیس رئیس بانک ملی را به جای او به نخست وزیری کشور انتخاب کرده بود. کوریزیس از همان آغاز کار با مداخله جورج دوم در تصمیمگری های نظامی ژنرالهای ارتش و امور دیگر مخالفت داشت. شکست یونان برغم کمک نظامی انگلستان (ازجمله فرستادن نیرو) در 11 و 12اپریل در تنگه کلیدی (Klidi Pass) و ناحیه «وویVevi» و پیشروی تیپ های زرهی آلمان به سوی آتن کوریزیس را متاثر و افسرده ساخته و هجدهم اپریل پس از آن که شنید آلمانی ها تا آتن فاصله چندانی ندارند و از یگانهای یونان و کمکی های آنان ـ انگلیسی ها و استرالیایی ها ـ کاری بر نخواهد آمد پیشنهاد لندن را که با پادشاه و اعضای کابینه به جزیره کرت Krete منتقل شود رد کرد و با شلیک گلوله خودکشی کرد. پادشاه یونان ظاهرا با هدف جلوگیری از تضعیف روحیه یونانی ها، مرگ کوریزیس را حمله قلبی اعلام کرد ولی یونانی ها حقیقت را از رادیو برلین شنیدند و دو روز بعد روزنامه های آتن واقعیت قضیه را نوشتند. چند روز پس از خودکشی کوریزیس، اعضاي دولت يونان و مقامات ارشد این کشور از آتن به جزيره كرت Krete نقل مکان كردند و خودرا در پناه ناوگان انگلستان قراردادند.

پس از جنگ، کوریزیس به صورت یک قهرمان ملّی یونان درآمد و موزه، خیابان و میدان به نام او کردند.

1943 – روزي كه درياسالار «ياماموتو» كشته شد

29 فروردین - 18 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ياماموتو

هجدهم اپريل سال 1943 درياسالار ژاپني «ياماموتو» طراح حمله به ناوگان آمريكا در «پرل هاربور» كه خود تحصيلكرده آمريكا بود در جريان سركشي به پايگاههاي ژاپن در منطقه جزاير سليمان Solomon Island بر اثر سقوط هواپيما كشته شد. طبق اعلاميه نيروهاي مسلح آمريکا، هواپيماي حامل او هدف حمله يک جنگنده آمريکايي قرار گرفته بود.

مرگ «ايسروكو ياماموتو» روحيه ژاپني ها را تضعيف كرد و طولي نكشيد كه برتري دريايي ژاپن در اقيانوس آرام به پايان رسيد. ياماموتو فارغ التحصيل دانشگاه هاروارد آمريكا بود و بر ضعف ها و قوت هاي آمريكاييان کاملا واقف.

1954 – جمال عبدالناصر (1918 – 1970) ـ يك ناسيوناليست عرب ـ از توطئه قتل که اعلام شده بود کار اخوان المسلمون بود جان بدر برد و با زندانِ خانگی کردن ژنرال نجیب، از همین روز قدرت اجرایی مصر را به دست گرفت، نخست وزير شد و دو سال بعد در یک انتخاباتِ مشابه رفراندم، رئیس جمهوری شد و تا پایان عمر (سال 1970) این مقام را برعهده داشت. 

29 فروردین - 18 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
جمال عبدالناصر

مناسبت ها:

زادروزها

    1817 – جورج هنري لوز George Henry Lewes فيلسوف، فلسفي نگار، نويسنده و نقدنگار انگليسي

29 فروردین - 18 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
جورج هنري لوز

   

مرگ‌ها

    1998 – مرگ پول پوت رهبرِ خون‏خوار خِمِرهاي سرخ كامبوج

1986 – مارسل داسو سازنده جت ميراژ براي فرانسه
1955 – آلبرت اینشتاین Albert Einstein فیزیکدان بنام در 76 سالگی در پرینستون
29 فروردین - 18 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلبرت اینشتاین

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *