تقویم تاریخ (27 ماه حمل )

امروز 27 ماه حمل برابر با 16 اپریل تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

دیدار نمایندگان داکتر نجیب الله با احمدشاه مسعود /1371

Afbeeldingsresultaat voor ‫احمد شاه مسعود‬‎

به دنبال پیشروی های برق آسای مجاهدین به سمت کابل، عبدال‌وکیل وزیر خارجه حکومت داکتر نجیب الله به پروان رفت تا با احمدشاه مسعود دربارهٔ انتقال قدرت به مجاهدین مذاکره نماید. این در حالی صورت می گرفت که مجاهدین بسیاری از ولایات کشور را فتح نموده بودند. و خود شان را برای وارد شدن به شهر کابل آماده می کردند. در این میان نیروههای احمد شاه مسعود از سمت شمال و نیرو های حزب اسلامی از شرق و جنوب و همچنان نیرو های حزب وحدت اسلامی از چند روز قبل به حومه های شهر کابل رسیده بودند

داکتر نجیب الله به دفتر سازمان ملل متحد در کابل پناه برد/ 1371

Afbeeldingsresultaat

پس از آنکه نیر و های مجاهدین حلقه محاصره را لحظه به لحظه بالای کابل تنگ تر می ساختند، داکتر نجیب الله اقدام به خروج از کشور گرفت، مگر در داخل میدان هوایی به وی اجازه داده نشد تا از کشور خارج گردد. به همین خاطر او به دفتر سازمان ممل متحد در کابل پناه برد و تا هنگام حکومت مجاهدین در کابل ، در همانجا به سر برد. تا آنکه در 5 میزان 1375 خورشیدی پس از تصرف کابل از سوی طالبان، وی از دفتر سازمان ملل بیرون برده شد و به قتل رسید. جسد او و برادرش در همان روز در چوک پشتونستان به دار آویخته شد.

وفات غوث محمد عسكر زاده/1389

مرحوم عسکر زاده در سال 1323 هجری شمسی در یک خانواده روشن فکر و ادیب و نویسنده و هنرمند در قریه میان چمن باغ نظرگاه در ولایت هرات چشم به جهان گشود.

وی تحصیلاتش را در مکتب خواجه عبدالله انصاری به پایان رساند.

استاد عسکر زاده نسبت به علاقه خاصی که به هنر تمثیل و تئاتر داشت، در هرات به خوبی درخشیده و بیش از ده ها نمایش نامه، تئاتر و همچنین طنز های اخلاقی و اجتماعی نقش های موفقانه اجرا کرد.

وی اولین کار رسمی خود را در سال 1338 از ریاست وادی هلمند شروع به کار کرد و همچنان در قوای کار لین غربی به ریاست اسپین غر در کابل و ترانسپورت هرات اجرای وظیفه نموده است.

استاد در سال 1348 در هرات ننداری کار هنری خویش را به مدیریت سرخوش آغاز کرد و در سال 1348 که اولین تئاتر شخصی به مدیریت و صاحب امتیازی مرحوم سرخوش شروع به کار کرد.

وی در نمایش نامه نویسی از استعداد برخوردار بوده و به مردم و وطنش عشق می ورزید و بیش از 70 نمایش نامه کوتاه و بلند ثبت و از طریق تلویزیون ملی هرات به نشر رسانیده است.

استاد عسکر زاده به صفت مدیر تئاتر هرات و رییس اتحادیه هنرمندان تئاتر ایفای وظیفه نموده و در دوران عمرش چندین شاگرد ممتاز را در عرصه تئاتر تربیه نموده که مصروف اجرای برنامه های هنری می باشد.

عسکرزاده برای اولین بار در هرات کار تصویری را ثبت و از طریق تلویزیون در سال 1363 بنام حرص، زلف عروس به نشر رسانیده که نویسنده و کارگردان آثارش خودش بود.

استاد عسکر زاده نسبت مریضی که عاید حالش شده بود، در بستر مریضی در یکی از شفاخانه های ایران دعوت حق را لبیک گفت.

465 (پیش از میلاد) – روزي كه تخت جمشيد پايتخت آریانا اعلام شد

اردشیر یکم (به نوشته مورخان یونانی؛ اردشیر درازدست) که بر جای پدر نشسته و شاه آریانا شده بود نیمه اپریل سال 465 پيش از ميلاد تصمیم گرفت كه تخت جمشيد پايتخت اول آریانا (شاه نشين) باشد. [مورخان يونان باستان تخت جمشید را در جهان به «پرسپوليس» معروف ساخته اند]. اردشیر یکم در پاسارگاد برجای پدرش خشایارشا نشسته بود که بر سرزمینی از دانوب تا سند و از سیردریا تا سودان، مصر و شرق ليبي امروز حکومت می کرد. محاسبات تقویمی، 16 اپریل آن سال را روز برگزاری مراسم پایتخت شدن تخت جمشید به دست داده است.. نوروز سال 465 پيش از ميلاد در تخت جمشيد برگزار شده بود، ولي 27 روز پس از نوروز تصمیم شاه وقت به انتقال پایتخت سلطنتی از پاسارگاد به تخت جمشید [که فاصله ای زیاد از هم ندارند] اعلام شده بود تا به اطلاع مردم برسد.

27 فروردین - 16 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1947 – مصطلح شدن عبارت جنگ سرد بين بلوك شرق و غرب

پس از جنگ جهاني دوم، بر سر مسائلي چون سرنوشت آلمان، اروپاي خاوري و حكومت اين كشورها و… اختلافاتي بين امريكا و هم‏پيمانانش با شوروي پديد آمد كه باعث جنگ تبليغاتي وسيعي عليه يك‏ديگر گرديد. اين جنگ رسانه‏اي و تبليغاتي در نهايت توسط برنارد باروك، سياست‏مدار امريكايى به عنوان جنگ سرد مطرح شد و اين واژه از اين زمان براي توصيف روابط شرق و غرب وارد فرهنگ سياسي جهان گرديد. به بيان ديگر جنگ سرد اصطلاحي است كه نخستين بار در مورد جنگ رواني و تبليغاتي بين شوروي و كشورهاي كمونيست از يك طرف و كشورهاي بلوك غرب از سوي ديگر به كار برده شد. در اين جنگ، كشورهاي متخاصم به جاي توسل به زور و اقدام به جنگ، به تبليغات و عمليات ايذايى عليه يك‏ديگر اكتفا مي‏كنند. در جنگ سرد هم‏چنين حالت كشمكش دو كشور كه هر يك مي‏كوشد خود را قوي و كشور مقابل را ضعيف نشان دهد به وفور يافت مي‏شود. در اين ميان، كشورهاي بلوك شرق و غرب، پيمان‏هاي متعددي عليه هم منعقد كردند كه انعقاد پيمان‏هاي ناتو، سيتو و پيمان‏هاي دوجانبه امريكا با كشورهاي جهان سوم به منظور قرنطينه و محاصره بلوك كمونيست، و نيز پيمان ورشو در شرق، از جمله عوارض و جنبه‏هاي ديگر جنگ سرد به شمار مي‏آيند. نخستين دوره جنگ سرد از سال‏هاي 1946 تا 1962م ادامه داشت و با مرگ رهبران پيشين امريكا و شوروي، دوره تازه جنگ سرد تا اوايل دهه 1990م نيز ادامه يافت. به طور كلي ويژگي‏هاي جنگ سرد عبارتند از: آماده سازي نيروهاي نظامي دو طرف و مسلح شدن به سلاح‏هاي هسته‏اي، مبارزه تبليغاتي بسيار فشرده در دو طرف، عدم انجام هيچ گفت‏وگوي موفقيت‏آميز بين طرفين و سرايت كشاكش كمونيسم و سرمايه‏داري به جهان سوم.

27 فروردین - 16 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1975 – روزي که خمر روژ بر كامبوج مسلط شد

«خمر روژ» پس از پنج سال جنگ، ظرف دو روز (16 و 17 اپریل سال1975) بر كامبوج مسلط شد. تصرف شهر پنوم پن پايتخت كامبوج 17 اپریل تكميل شد. لون نول رئيس دولت وقت كامبوج كه از سوي آمريكا حمايت مي شد قبلا فرار كرده بود. خود وي نيز با كودتا برسر كار آمده بود.

خمر سرخ كه يك جنبش كمونيستي بود در طول جنگ از كمك نظامي ويتنام شمالي و كمونيستهاي لائوس برخوردار بود. اين جنبش كه چند كمونيست بسيار افراطي از جمله «پل پوت» رهبري آن را بر عهده داشتند پس از پيروزي و اصلاح نام كامبوج به كامپوچيه در اين كشور يك نظام كمونيستي مطلق برقرار كرد؛ حال آن كه كامبوج آمادگي سوسيال دمكراسي را هم نداشت. اين رژيم از همان آغاز كار ارزش طلا و هرگونه پول را لغو كرد و شهرنشينان و كساني را كه به كارهاي خدماتي مي پرداختند «مفتخور و زالوي جامعه» اعلام داشت و براي كشاورزي كردن روانه روستاها ساخت كه ظرفيت كافي براي پذيرش اين جمعيت را نداشتند و امكاناتشان بسيار محدود بود؛ به همين سبب بسياري از آنان جان سپردند.

27 فروردین - 16 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
خمرها به اين صورت در آوريل سال 1975 وارد شهر پنوم پن شدند – بسياري از افراد مسلح خمر را نوجوانان تشكيل مي دادند

نظام خمر سرخ با همه انتقادي كه از آن مي شد تا 1979 و تا روزي كه ويتنام از آن حمايت مي كرد دوام يافت، ولي از روزي كه نسبت به ويتنام ادعاي ارضي كرد كاررا برخود دشوار ساخت و به همان گونه كه با كمك ويتنام پيروز شده بود به دست ويتنام نيز شكست خورد؛ نخست پنوم پن و سالها بعد همه قلمرو خود را از دست داد.

مناسبت ها

روز ملي دانمارك

كشور دانمارك در شمال اروپا بين درياي بالتيك و درياي شمال قرار گرفته است. مساحت دانمارك 43/094 كيلومتر مربع و جمعيت آن 5/300/000 نفر مي‏باشد. پيش‏بيني جمعيت دانمارك تا سال 2025 در حدود 5/2 ميليون نفر است. ميزان جمعيت اين كشور اروپايى تقريباً ثابت است. پايتخت دانمارك كپنهاك و واحد پول آن كرون است. حدود 90 درصد مردم دانمارك پيرو مذهب پروتستان بوده و اكثريت آنها مليت دانماركي دارند و از نژاد سفيد اروپايى هستند. زبان رسمي مردم، دانماركي است. از نظر اقتصادي، دانمارك يكي از كشورهاي ثروت‏مند اروپايي به شمار مي‏آيد. اورهوس، اودنسه و اولبورگ از شهرهاي مهم اين كشور هستند. حكومت دانمارك مشروطه سلطنتي با يك مجلس قانون‏گزاري مي‏باشد. اين كشور داراي دو روز ملي مي‏باشد كه يكي پنجم ژوئن و ديگري شانزدهم آوريل است.

27 فروردین - 16 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها:

تولد سردار شاه ولی خان ( اولین مارشال افغانستان )/1888 میلادی

 

۱۳۱۹ – ژان دوم، پادشاه فرانسه (م. ۱۳۶۴)
۱۸۴۴ – آناتول فرانس، نویسندهٔ فرانسوی برندهٔ جایزه نوبل ادبیات

27 فروردین - 16 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
آناتول فرانس

۱۸۸۹ – چارلی چاپلین (به انگلیسی: Charlies Chaplin)، کمدین معروف سینما.
۱۹۲۴ – هنری مانچینی، آهنگساز ایتالیایی‌تبار آمریکایی

۱۹۲۷ – پاپ بندیکت شانزدهم
۱۹۳۹ – داستی اسپرینگفیلد (به انگلیسی: Dusty Springfield)- لندن، انگلستان – خواننده
27 فروردین - 16 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
چارلی چاپلین

۱۹۴۰ – مارگریت دوم، ملکهٔ دانمارک

27 فروردین - 16 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
پاپ بندیکت شانزدهم

وفات ها:
۱۳۸۹ – شجاع‌الدین شفا نویسنده، مترجم و پژوهشگر ایرانی در پاریس

27 فروردین - 16 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
فرانسیسکو گویا

۱۸۲۸ – فرانسیسکو گویا نقاش اسپانیایی.
۱۹۹۷ – رولان توپور تصویرگر، نقاش، کاریکاتوریست و نویسنده فرانسوی.

27 فروردین - 16 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
رولان توپور

پوپک گلدره

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *