میدان هوایی بین المللی هرات

 میدان هوایی بین المللی هرات

Image result for ‫میدان هوایی هرات‬‎

رئیس بر حال: احمد شهیر صالحی

تاریخ تقرر: 10 دلو 1396

آدرس ریاست: ولسوالی گذره- میدان هوایی- داخل ترمینال مسافر بری

شرح مختصر پیرامون میدان هوایی هرات

میدان هوایی هرات در فاصله ۱۳ کیلومتری جنوب شهر و  در ولسوالی گذره موقعیت دارد، این میدان هوایی یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین میادین هوایی افغانستان است.
روزانه چندین پرواز داخلی از هرات به کابل، قندهار، مزار، غور، فراه و نیمروز و در هر هفته یک پرواز خارجی از هرات به شهر مشهد ایران از همین میدان هوایی صورت می‌گیرد.
اما پروازهای متعلق به مؤسسات کمک‌رسانی و نظامیان خارجی مستقر در همین فرودگاه روزانه به بیش از سی پرواز می‌رسد.

میدان هوایی ملکی هرات در سال ١٣۴١ خورشیدی در کنار شاهراه هرات‌ – قندهار، در ولسوالی گذره این ولایت فعال شد.  و  به حیث میدان هوایی درجه دوم (میدان هوایی قندهار و کابل بحیث میدان درجه اول می‌باشند)، شاهد نشست و برخاست طیاره های خورد  و کلان نظامی و شرکت هوایی آریانا بود. در این میدان هوایی یک ترمینال که گنجایش قریب 150 نفر را دارا بود، احداث و خط رنوی آن نیز برای نشست و برخاست طیاره های خورد و کلان قیر ریزی گردید. 

اعمار اساسی میدان هوایی هرات در کناز بازسازی میدان هوایی کابل و تاسیس چند میدان دیگر در شهر های قندهار،، مزارشریف و جلال آباد از مهمترین کار های صورت گرفته توسط ریاست مستقل هوایی ملکی در اوایل دهه چهل خورشیدی به شمار می آید..

همچنان در همین سال ریاست مستقل هوایی ملکی بدلیل آنکه شرکت آریانا بیشتر پروازهای خارجی را انجام می داد، شرکت هوایی باختر را جهت فعالیت در داخل کشور   تاسیس نمود و کلیه پروازهای داخلی به این شرکت واگذار گردید. با گشایش  زود هنگام دفتر نماینده گی این شرکت در هرات، مسئولیت فروش تکت و تنظیم پرواز به هرات و بالعکس آن نیز  به مدیریت باختر که در چوک گلها و شمال پارک سینمای سابق واقع بود، تعلق گرفت.

برای اولین مرتبه در تاریخ افغانستان، در سال ۱۳۸۲ خورشیدی خش خصوصی نیز وارد صنعت هوایی افغانستان شد.

نخستین شرکت خصوصی، کام ایر بود که در نوامبر 2003 میلادی، کار خود را در افغانستان آغاز کرد.

این شرکت هم اکنون افزون بر مسیرهای داخلی، به چند کشور خارجی، از جمله هند، ایران، ترکیه،قزاقستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز پرواز دارد.

پس از کام ایر، یک شرکت هوایی غیر دولتی دیگر به نام پامیر نیز آغاز به کار کرد.

بعد از شرکت هاوایی پامیر، شرکت هوایی صافی نیز بر شرکت های هوایی خصوصی کشور افزوده گشت . 

ترمینال جدید میدان هوایی بین‌المللی هرات در سال 1391 توسط ایتالیا یی ها تاسیس شد. 

در حال حاضر همه روز چندین چرواز هوایی از میدان هوایی هرات به کابل و دیگر ولایات کشور صورت می گیرد. همچنان پرواز هایی نیز به جانب کشور های ایران و هندوستان نیز شروع شده و امید می رود این پرواز های خارجی از میدان هوایی هرات به دیگر نقاط جهان نیز گسترش یابد. 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

فهرست حیوانات اهلی موجود در ولایت هرات

بیشتر مردم افغانستان به زراعت و مالداری اشتغال دارند. عموماً پرورش دام و پرندگان در قریه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *