تقویم تاریخ ( نوزدهم ماه حمل )

امروز 19 ماه حمل برابر با 8 اپریلتقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به  مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

رویداد ها:

563 پيش از ميلاد – زادروز بودا

هشم اپريل در جژاپان، كره، تايوان و هاوايي روز «كامبوتسو Kambutsue» ــ زاد روز بودا ــ است كه 563 پيش از ميلاد در يك خانواده اشرافي در نپال به دنيا آمد و از آسايش و رفاه و اقتدار صرف نظر كرد و به جستجوي راهي شتافت كه بشر را از رنج و تعب آسوده سازد و اين راه را در 35 سالگي به دست آورد و به ترويج آن پرداخت كه همانا كنترل هوس ها و نفس اماره است. ساير كشورهاي پيرو آموزشهاي بودا به سبب تفاوت تقويم خورشيدي و قمري، زادروز او را در روزهاي ديگري بر گزار مي كنند.

19 فروردین - 8 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

بودا (به معناي روشنگر) گفته است كه كنترل هوسها، راه دستيابي به شادي جاويدان است و اين كنترل بايد به طريق درست صورت گيرد. بقيه آموزشهاي بودا از جمله در موارد كردار، گفتار و پندار نيك با تعاليم زرتشت تفاوت زياد ندارد كه پيش از تولد بودا آنهارا ترويج كرده بود.

217 – نيرنگ «كاراكالا» براي تصرف آریانا، و قتل او

19 فروردین - 8 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصوير مجسمه Caracalla

هشتم اپريل سال 217 ميلادي «كاراكالا» امپراتور 29 ساله روم در اِربلا (اربيل ــ شمال عراق امروز) به دست يك سنتوريو (افسر رومي) كه از نيرنگهاي او خسته شده بود كشته شد. كاراكالا كه در سر هواي اسكندر شدن و تصرف آریانا را داشت چون با جنگ نمي توانست به اين هدف برسد به نيرنگ متوسل شده بود و از ميترا دختر اردوان پنجم شاه وقت آریانا خواستگاري كرده بود. اردوان نخست حاضر به قبول درخواست او نبود ولي بعدا با اكراه پذيرفت.

كاراكالا كه مادرش از سوريه بود، ارتش خود مركب از 32 لژيون (لشكر) را در سوريه گذارد و با دسته اي كوچك از افسران و سربازان نيروي ويژه رهسپار شهر تيسفون (36 كيلومتري جنوب بغداد امروز) پايتخت آن زمان آریانا شد تا با ميترا ازدواج كند.

ا
876 – طبق نوشته برخي از تاريخنگاران، نبرد ديرالعاقول ميان سپاه يعقوب ليث صفاري و ارتش خليفه عباسي در اين روز آغاز شد. ارتش عباسيان با شکستن ديواره دجله و سرازير کردن آب به زير پاي سپاهيان يعقوب مانع پيروزي صفاريان شدند. يعقوب که کمر به تجديد استقلال و حاکميت آریانا بسته بود و براي تصرف بغداد عازم اين شهر بود پس از نبرد ديرالعاقول بيمار شد و در خوزستان درگذشت و همانجا مدفون شد. عمرو برادر يعقوب با خليفه صلح کرد. 

19 فروردین - 8 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
مجسمه یعقوب لیث در زابل

1821 – قتل عام يونانيان به دست عثماني

امروز، هشتم اپريل، سالروز آغاز قتل عام يونانيان به دست عثماني ها در سال 1821 است كه خشم اروپائيان را برانگيخت و به استقلال يونان انجاميد.

يونانيان استقلال طلب خواهان خروج عثماني ها از ميهنشان بودند و با تشكيل دسته ها مسلح دست به مبارزه زده بودند كه اين نوع مبارزه عثمانيان را عصبي و وادار به قتل عام كرده بود.

19 فروردین - 8 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

انتشار اخبار مربوط به اين قتل عام در ساير كشورهاي اروپايي چنان اروپاييان را برانگيخته بود كه با هر وسيله كه در اختيار داشتند به كمك يونانيان شتافتند. زنان خانه دار اروپايي حتي با فروش حلقه هاي ازدواجشان به يونانيان كمك مي رساندند. سرانجام قدرتهاي اروپايي كه آمادگي قبلي هم داشتند بر اثر فشار مردمشان متفقا اقدام كردند و عثمانيان را پس از دهها سال سلطه بر يونان از اين كشور بيرون راندند و …. اين اتحاد قدرت هاي اروپاي بر ضد عثماني نزديك به يك قرن باعث كوچك شدن و سرانجام نابودي اين امپراتوري شرقي ها شده بود كه مورخان اروپايي عنوانش را «مسئله شرق» گذارده اند.

• درگذشت مارگارت هیلدا تاچر ، نخست وزیر سابق انگلیس(2013م)
مارگارت هیلدا تاچرمارگارت هیلدا تاچر (به انگلیسی: Margaret Hilda Thatcher)‏، بارونس تاچر سابقاً رابِرتز، (۱۳ اکتبر ۱۹۲۵ – ۸ آوریل ۲۰۱۳) رهبر سابق حزب محافظه‌کار بریتانیا بود. وی در سال ۱۹۷۵ به رهبری این حزب برگزیده و چند سال بعد در ۱۹۷۹ با شعار بهبود اوضاع اقتصادی از سوی محافظه‌کاران نامزد شد و به نخست وزیری بریتانیای کبیر رسید و تا سال ۱۹۹۰ در هر دو سمت باقی ماند. تاچر تنها زنی در بریتانیا است که تاکنون دارای این دو پست به صورت همزمان بوده است. حمایت او از بازار آزاد، کاهش خدمات دولتی و واگذاری سازمان‌های دولتی به بخش خصوصی، برخی از سیاست‌های مشهور او بود که به “تاچریسم” معروف است. پافشاری بر سیاست‌های اقتدارگرایانه و محافظه‌کارانه‌ وی که منتقدان بسیاری داشت و مقابله او با قدرت گرفتن اتحادیه‌های کارگری در بریتانیا او را به “بانوی آهنین” مشهور کرد.

زادگان

۵۶۳ قبل از میلاد – بودا.
۱۸۳۱ – آلارد پیرسون متاله فیلسوف آلمانی.

19 فروردین - 8 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلارد پیرسون

۱۸۵۹ – ادموند هوسرل فیلسوف آلمانی.
۱۹۰۴ – جان هیکس اقتصاددان بریتانیایی.

19 فروردین - 8 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ادموند هوسرل

۱۹۱۱ – کالوین شیمیدان آمریکایی.
۱۳۱۲ – سید حسین نصر فیلسوف و متأله ایرانی و استاد علوم اسلامی در دانشگاه جرج واشنگتن.

19 فروردین - 8 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
کالوین

درگذشتگان

۱۱۴۳ – ژان دوم کومننوس، امپراتور بیزانس
۱۳۶۴ – ژان دوم، پادشاه فرانسه

19 فروردین - 8 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژان دوم کومننوس

۱۸۶۱ – الیشا اوتیس، مخترع آمریکایی
۱۹۱۴ – یاکوب آرابس، نویسنده اهل چک.

19 فروردین - 8 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
پابلو پیکاسو

۱۹۷۳ – پابلو پیکاسو نقاش اسپانیایی.
۱۳۳۰ – صادق هدایت – نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی.

19 فروردین - 8 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
صادق هدایت

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *