تقویم تاریخ ( 17 ماه حمل )

تقویم تاریخ ( هفدهم ماه حمل )

امروز ۱۷ ماه حمل برابر با ۶ اپریل تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته  است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

رویداد ها:

۵۱۴ پیش از میلاد – لشکرکشی آریایی هابه اروپا و عبور از دانوب

17 فروردین - 6 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصوریر یک سرباز پیاده ایران ۲۵ قرن پیش (شوش)

بوغابیش (بگابیش) جنرال آریایی با ۸۱ هزار سرباز درسال ۵۱۴ پیش از میلاد، ۱۷ روز پس از نوروز، عبور از دریای مرمره را آغاز کرد تا در اروپای جنوب شرقی اقوام غیر متمدن را از نزدیکی قلمرو ایران براند. داریوش در آن زمان در شمال شرقی آریانا بود و بوغابیش را مامور آن سوی مرزهای شمال غربی کشور کرده بود.

مورخان یونان باستان در نوشته های خود به توصیف رسته های سپاه بوغابیش پرداخته و به تخصصی بودن واحدها که برایشان تازگی داشت توجه ویژه کرده بودند. این مورخان در شرح پیادگان نیزه دار ارتش وقت ایران نوشته اند که سربازان پیاده آریانا دارای لباس بلند و متحدالشکل هستند و تیردان سربازان این رسته در پشت شانه آنان قراردارد.

۶۲۸ – هوس ازدواج خسروپرویز با دختر عرب و بر باد رفتن امپراتوری آریایی

قبیله عرب بنی لخم (بنو لخم) که در منطقه وسیعی از جنوب عراق، شمال غربی کشور سعودی  زندگی می کردند، قرن ها از اتباع وفادار به امپراتوری آریانا بودند و به مرکزیت شهر حیره (چند کیلومتری شهرهای کوفه و نجف) خودمختاری محدود داشتند و زیر نظر مرزبان آریایی منطقه بودند. خسروپرویز که مردی هوسباز و جاه طلب بود ناگهان به سرش زد که با دختر نعمان سوم امیر «بنی لخم» هم ازدواج کند. نعمان خواستگاری خسرو را رد کرد و خسرو بدون تأمل دستور داد که اورا اعدام کنند. این عمل، قبیله مسیحی بنی لخم را به خشم آورد و سلب وفاداری کرد و به رغم قتل خسروپرویز در زندان کاخ سلطنتی در نخستین فصل سال ۶۲۸ میلادی به رنجش خود از تیسفون ادامه داد. ابوبکر خلیفه وقت از این فرصت استفاده کرد و خالد بن ولید ـ ژنرال خودرا با ۱۸ هزار نظامی سبک اسلحه به منطقه سکونت بنی لخم فرستاد و این نیرو در آخرین هفته ماه مارچ ۶۳۳ با یکانهای مرزبان هرمز رو به رو شد. جنگ در چند روز اول نتیجه ای نداشت. سرانجام، سوم اپریل مرزبان هرمز که شمار نیروهایش کمتر از خالد بود پیشنهاد نبرد تن به تن با خالد را داد که در این نبرد هرمز کشته شد و خالد پیروز. در تاریخ از این نخستین نبرد آریایی ها و مسلمانان عرب به «نبرد زنجیز» یاد شده است. بهمن برادر مرزبان هرمز برای گرفتن انتقام، با یک سپاه مجهز به فیل جنگی وارد نبرد با عرب به فرماندهی ابوعبید ثقفی شد و در این نبرد که به «جنگ پُل» معروف است و در کناره فرات جنوبی روی داد چهار هزار عرب ازجمله ابوعبید کشته شدند. دولت تیسفون که گرفتار مبارزه بزرگان بر سر قدرت و فساد دولتی بود نتوانست انتقام گیری عرب را پیش بینی و خودرا آماده کند که در سال ۶۳۶ جنگ قادسیه روی داد و ….

17 فروردین - 6 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
خسروپرویز

۱۵۸۰ – الحاق سرزمین پرتغال به استعمار اسپانیا 

پرتغال از دیرباز رقیب سرسخت سیاسی و استعماری اسپانیا در قاره‏های آسیا، افریقا و امریکا به شمار می‏رفت، اما به علت مهاجرت فراوان اتباع پرتغال به مستعمرات این کشور و نابسامانی اوضاع اقتصادی، پرتغال این کشور به تدریج نفوذ و قدرت سیاسی خود را از دست داد و همین موضوع موجب شد تا اسپانیا، این سرزمین را تصرف کند. پس از این واقعه بسیاری از مستعمرات پرتغال به دست قدرت استعماری هلند افتاد و برخی نیز به تصرف اسپانیا درآمد. اما در سال ۱۶۴۰م، بر اثر قیام مردم پرتغال، این کشور بار دیگر مستقل شد.

17 فروردین - 6 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۷۱۲ – بپاخیزی گسترده بردگان سیاه در مهاجرنشین نیویارک

یک بپاخیزی گسترده بردگان سیاهپوست در آمریکای شمالی دراین روز در سال ۱۷۱۲ در منطقه نیویورک آغاز شد و هفته ها طول کشید. در آن زمان این قسمت از آمریکای شمالی یک مهاجرنشین انگلیسی و متعلق به این دولت بود. بپاخیزی بردگان سرانجام توسط میلیشیای محلی سرکوب و چهارم ژوئیه این سال ۱۲ تن از بردگان که محرّک قیام تشخیص داده شده بودند اعدام شدند.

۱۹۰۹ – کشف قطب شمال توسط “رابرت پیری” دریاسالار امریکایی 

آدمی از دیرباز درصدد شناسایى محیط اطراف خود بود و طی سال‏های متمادی، نقاط مختلف زمین را کشف کرد. افراد بسیاری برای شناساندن نقاط ناشناخته زمین، سختی‏های طاقت فرسایى را تحمل کردند و گوشه وکنار جهان را کشف نمودند. یکی از نقاط مجهول برای بشر، ناحیه قطب بود و تلاش فراوانی برای کشف و ورود به آن به عمل آمد. در تاریخ‏ششم اپریل ۱۹۰۹م یکی از آمال دیرینه بشر که رسیدن به قطب شمال بود جامه عمل پوشید و یک دریانورد امریکایى به نام رابرت ادوین پیری به اتفاق پنج نفر از همراهان خود، پس از تحمل رنج و مشقت زیادْ به آن سرزمین رسیدند. وی پیش از آن چند سفر دیگر به قطب شمال کرده بود ولی نتوانست وارد آن شود تا اینکه در سفر سال ۱۹۰۹م بود که به این موفقیت نائل آمد. وی در یکی از این سفرها، دچار سرمازدگی شد که به قطع ده انگشت پای او منجر گشت.

17 فروردین - 6 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
رابرت ادوین پیری

۱۹۱۷ – ورود امریکا به جنگ جهانی اوّل و اعلان جنگ به آلمان 

در شرایطی که حدود سه سال از آغاز جنگ جهانی اول گذشته بود، امریکا در ششم آوریل ۱۹۱۷م به نفع فرانسه و انگلیس وارد جنگ شد و به آلمان اعلان جنگ داد. بهانه ورود امریکا به جنگ، حملات زیردریایى‏های آلمان به کشتی‏های بازرگانی امریکا و غرق شدن تعدادی از آنها بود. به دنبال آمادگی امریکا برای ورود به جنگ، معاهده‏ای در این مورد به تصویب مجالس سنا و نمایندگان امریکا رسید و سپس ویلسون رئیس جمهور وقت امریکا نیز آن را امضا کرد و از روز ششم آوریل ۱۹۱۷م، دستور داد تا ارتش این کشور به طور رسمی وارد جنگ با آلمان شود. ورود امریکا به جنگ جهانی اول، نقش مؤثری در پیروزی متحدین داشت. امریکا در جریان جنگ جهانی اول، به علت بُعد مسافت و دور بودن از صحنه اصلی نبرد در اروپا، از لحاظ زیرساخت‏های اقتصادی دچار زیان و ضرر نگردید. این در حالی بود که بیشتر اماکن و منابع اقتصادی دول اروپایى تخریب شده بود. امریکا در این مدت به کشورهای اروپایى وام‏های کلان داد که با دریافت بهره‏های آن، ذخایر این کشور انباشته شد. از طرف دیگر، امریکا در مناطقی چون امریکای لاتین، با روی کار آوردن رژیم‏های دست نشانده، به تحکیم جایگاه خود پرداخت، مجموعه این عوامل و دیگر عوامل پنهان و پیدا، باعث قدرت‏گیری هرچه بیشتر امریکا در صحنه بین‏المللی گردید و این کشور، نقش تعیین‏کننده‏ای یافت.

۱۹۱۷ – بازگشت لنین از تبعید و ورود انقلاب روسیه به دوره نهایی خود

ششم اپریل ۱۹۱۷ ولادیمیر ایلیچ (لنین) پس از یازده سال که به حالت تبعید در اتریش و سویس بسر برده بود و از آنجا جنبش سوسیالیستی را رهبری می کرد با کمک آلمانی ها که می خواستند دولت روسیه را گرفتار دشواری های داخلی کنند و از جنگ جهانی اول خارج سازند به وطن باز گشت. روایت است که آلمانی ها لنین را در یک واگن قطار راه آهن قراردادند، این واگن را قفل کردند، از میان جبهه های جنگ عبور دادند و به روسیه رسانیدند.

17 فروردین - 6 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
لنین

لنین در بازگشت به روسیه کاپیتالیسم و رقابت بر سر استثمار ملل را عامل شعله ور شدن آتش جنگ بزرگ (جنگ جهانی اول) اعلام داشت. وی تاکید کرده بود که تا این دو عامل وجود داشته باشد جنگ نیز ادامه خواهد داشت.

لنین که در آن سال ۴۷ ساله بود در ۲۸ ماه مه ۱۹۱۷ خواهان ایجاد یک جمهوری دمکراتیک فدرال در روسیه شد. وی در دوم ژوئن راهپیمایی بزرگی ترتیب داد که قبلا نظیر آن در روسیه دیده نشده بود. لنین در شانزدهم ژوئن طرح خود در زمینه شورایی کردن کشور را اعلام و نخستی شورا (ساویت) را تشکیل داد. وی ماه بعد از آن تمهیدات دولت موقت روسیه از جمله ایجاد مجلس (دوما) را کارهایی عبث خواند که به منظور خرید وقت و به تاخیر انداختن وقوع یک انقلاب راستین انجام می شود و گفت: در کشور روسیه که مردم با انتخابات آشنا نیستند و آن گروه هم که آشنایی دارند درستی مراحل کار و نتایج آن را باور ندارند نمی توان از الگوی کشورهایی که قرنها این نوع انتخابات را تمرین و تجربه کرده اند استفاده کرد؛ انتخابات باید هرمی شکل و از سطوح محلی آغاز شود تا واقعیت دمکراتیک داشته باشد.

مبارزات لنین از این دست تا اکتوبر همین سال ــ ماه هفتم پس ازبازگشت از تبعید ــ به انقلاب بلشویکی و تغییر نظام روسیه انجامید. ولی، این نظام و عمدتا به علت سوء مدیریت برژنف و جانشینانش و فساد اداری و انتصابات نادرست و بی اعتنایی به عامل روانشناسی انسانی و انسانیت فروپاشید و نظام بهتری هم جای آن را نگرفت. به باور مورخان، اگر سران مسکو به هشدار اصلاح طلبان ازجمله «دوبچک» توجه کرده بودند کار به فروپاشی کشانده نمی شد.

زادروزها

    ۱۸۱۲ – زادروز آلکساندر هرتسن نویسندهٔ روس
    ۱۸۲۰ – زادروز نادار نویسنده و کاریکاتوریست فرانسوی

17 فروردین - 6 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
نادار

    ۱۸۹۰ – زادروز آنتونی فوکر خلبان و مهندس هوافضای هلندی-آمریکایی، بنیانگذار شرکت فوکر
    ۱۹۰۴ – زادروز کورت گئورگ کیزینگر سومین صدر اعظم آلمان

17 فروردین - 6 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
آنتونی فوکر

    ۱۹۲۸ – زادروز جیمز واتسون زیست‌فیزیکدان و متخصّص علم ژنتیک آمریکایی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۶۲
    ۱۹۴۹ – زادروز هورست لودویگ اشتورمر فیزیکدان آلمانی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۹۸

17 فروردین - 6 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
جیمز واتسون

    ۱۹۶۳ – زادروز رافائل کورئا رئیس‌جمهور اکوادور

درگذشت‌ها

    ۱۱۹۹ – درگذشت ریچارد یکم پادشاه انگلستان
    ۱۵۲۰ – درگذشت رافائل نقاش و معمار ایتالیایی

17 فروردین - 6 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
رافائل

    ۱۵۲۸ – درگذشت آلبرشت دورر، نقاش، حکاک و ریاضیدان آلمانی
    ۱۸۲۹ – درگذشت نیلس هنریک آبل ریاضیدان نروژی، از پایه‌گذاران جبر مدرن

17 فروردین - 6 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
نیلس هنریک آبل

    ۱۹۷۱ – درگذشت ایگور استراوینسکی آهنگساز روس، خالق پرنده آتشین
    ۱۹۹۲ – درگذشت آیزاک آسیموف نویسندهٔ آمریکایی روسی تبار گونه‌های علمی، علمی-تخیلی

17 فروردین - 6 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
آیزاک آسیموف

۱۵۲۸ – آلبرشت دورر (به آلمانی: Albrecht Dürer) ‏ نقاش و حکاک و ریاضی‌دان آلمانی دوره نوزائی.
۲۰۱۲ – توماس کینکید، نقاش و نگارگر آمریکایی.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *