تقویم تاریخ ( یازدهم ماه حوت )

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 31 مارچ) : 

•ملكه ايزابلا رئيس منطقه كاستيلای اسپانيا و فرديناند پادشاه اروگون اسپانيا يهوديان را از اين دو منطقه اخراج كردند. (1492 م)

• تولد “رِنِه دكارْتْ” فیلسوف و ریاضی‏دان شهیر فرانسوی (1650م) 
رنه دکارترنه دکارت، فیلسوف، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان بزرگ عصر رنسانس در روز ۳۱ مارچ ۱۵۹۶ میلادی در شهرک لاهه از ایالت تورن (Touraine) فرانسه زاده شد. مادرش در سیزده ماهگی وی درگذشت، و پدرش قاضی و مستشار پارلمان انگلستان بود. دکارت در سال ۱۶۰۶ میلادی، هنگامی که پسر ده ساله‌ای بود، وارد مدرسه لافلش (La Fleche) شد. این مدرسه را فرقه‌ای از مسیحیان به نام ژزویت‌ها یا یسوعیان تأسیس کرده بودند و در آن علوم جدید را همراه با تعالیم مسیحیت تدریس می‌کردند. دکارت طی هشت سال تحصیل در این مدرسه، ادبیات، منطق، اخلاق، ریاضیات و مابعدالطبیعه را فرا گرفت.
در سال ۱۶۱۱ میلادی، دکارت در یک جلسه سخنرانی تحت عنوان اکتشاف چند سیاره سرگردان در اطراف مشتری، از اکتشافات گالیله اطلاع حاصل کرد. این سخنرانی در روح او تأثیر فراوان گذاشت. پس از اتمام دوره و خروج از لافلش، مدتی به تحصیل علم حقوق و پزشکی مشغول گردید، اما در نهایت تصمیم گرفت به جهانگردی پرداخته و آن‌گونه دانشی را که برای زندگی سودمند باشد فرا بگیرد. به همین منظور مدتی به خدمت ارتش هلند درآمد چرا که فرماندهی آن را شاهزاده‌ای به نام موریس بر عهده داشت که در فنون جنگ و نیز فلسفه و علوم مهارتی به سزا داشت و بسیاری از اشراف فرانسه دوست داشتند تحت فرمان او فنون رزمی را فرا بگیرند. دکارت در مدتی که در قشون ارتش هلند بود به علم مورد علاقه خود یعنی ریاضیات می‌پرداخت.

• تولد “ژوزف هايْدِن” موسیقی‏دان بزرگ اتریشی (1732م)
فرانس ژوزف هایدنفرانس ژوزف هایدن، موسیقی‏دان مشهور اتریشی در 31 مارچ 1732م در یكی از روستاهای مرزی اتریش به دنیا آمد. وی از كودكی به فراگیری موسیقی پرداخت و در 21 سالگی، آثارش توسط نوازندگان دوره گرد ويِن اجرا شد. هایدن در سال‌های بعد به ریاست یكی از اركسترها منصوب گردید و به ساختن نخستین سمفونی خود توفیق یافت. اما ترقی هایدن از زمانی آغاز شد كه در سلسله نوازندگان یكی از شاهزادگان اتریشی درآمد. هایدن تمام عمر خود را در خدمت این شاهزده و خانواده او گذراند و زندگی آسوده‏ای فراهم كرد. در آن زمان، هنوز توده مردم، موسیقی را از احتیاجات خود حس نمی‏‌كردند و به این جهت، سالون‌های كنسرت رونق زیادی نداشت و موسیقی‏دان‌‏ها مجبور بودند، خود را تحت حمایت اشراف و خانواده سلطنتی قرار دهند. از این رو بود كه هایدن به كار در خدمت اشراف روی آورد و دوستان خود را كه حاضر به این كار نمی‏‌شدند سرزنش می‌كرد. با این حال، هایدن نیز پاداش یك صدم زحمات خود را از پرنس‌ها دریافت نمی‌نمود. هایدن در سال 1790م سمفونی‌های بزرگ خود را در انگلستان به مورد اجرا گذاشت و از طرف دانشگاه آكسفورد، مدرك دكترای افتخاری گرفت. هایدن نخستین كسی بود كه اركستر سمفونیك را تشكیل داد. بدین جهت، او را به نام “پدر سمفونی” خوانده‏اند. وی بیش از یك‏صد سمفونی ساخته كه سمفونی‏‌های بامداد، ظهر، شب و آتش از جمله معروف‏ترین آن‏ها می‌‏باشند. هایدن در اواخر عمر، دور از غوغای مردم، در یكی از نقاط دور دستِ ويِن می‌زیست تا آنكه در 31 مه 1809م در 77 سالگی جان سپرد.

• تولد “نیكلای ادوارد فیتِزْ جرالْدْ” شاعر و مترجم معروف انگلیسی (1809م)
ادوارد فیتز جرالْدادوارد فیتز جرالْد، شاعر و ادیب انگلیسی در 31 مارچ 1809م در یكی از روستاهای انگلستان به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی خود، وارد دانشگاه كمبریج شد و پس از اتمام دروس خویش، به فراگیری ادبیات فارسی پرداخت. فیتز جرالد، سپس به همراهی یكی از اساتید خود به ترجمه حكایت سلامان و آبسال اثر عبدالرحمن جامی، شاعر بلند آوازه ایرانی همت گماشت و آن را در 2 جلد منتشر كرد. وی از آن پس به ترجمه رباعیات حكیم عمر خیام نیشابوری ادیب و دانشمند شهیر ایران زمین روی آورد و در دو مرحله به ترجمه فصیح بیش از یك‏صد رباعی از این شاعر ایرانی همت گماشت.
آشنایى و شیفتگی فیتز جرالد نسبت به آثار خیام نیشابوری و فهم آنها نشان دهنده تشابه فكری سراینده و مترجم بود چرا كه هر دو به عنوان آرمان گرایانی مطرح می‏‌شدند كه وضع و حال دنیایى را كه در آن به سر می‌برند، بر نمی‏‌تابیدند. فیتز جرالد در ترجمه خیام، به ترجمه ساده و لغت به لغت نپرداخت بلكه سعی نمود مضمون اشعار خیام را كه بیانگر افكار و نظریات این شاعر ایرانی است ارائه نماید. خدمت بزرگی كه فیتز جرالد در ترجمه دلپسند رباعیات خیام انجام داد باعث شد كه این اشعار مشهور عالم گردد و در جامعه بشری برای خیام احترامی بی‌زوال به وجود آوَرَد. هم‏چنین با معرفی بیشتر خیام در غرب، بر اهمیت او كه قبلاً به واسطه تبحرش در علوم ریاضی و ستاره‌شناسی از دانشمندان بزرگ زمان خود بود افزوده گشت. فیتز جرالد علاوه بر اشعار خیام، بسیاری از نمایش‏نامه‌های اسپانیایی را نیز به انگلیسی ترجمه كرد كه آنان نیز معروف هستند. ادوارد فیتز جرالد سرانجام در یازدهم جنوری 1880م در 71 سالگی در گذشت و وصیت كرد بر سنگ قبرش این عبارت را بنویسند: آنكه ما را آفرید، خداست نه خود ما.

• تولد “سن ژول پرْسْ” شاعر برجسته فرانسوی (1887م)
آلِكْسی لِژِه بانام مستعار سن ژون پِرْسْآلِكْسی لِژِه بانام مستعار سن ژون پرس یا سن لِژِه لِژِه، شاعر برجسته فرانسوی در 31 مارچ 1887م در مجمع الجزایر گوادلوپ واقع در دریای كارائیب در امریكای مركزی به دنیا آمد و بعدها تصویر زادگاه و دریا را در آثار خود منعكس كرد. پدرش وكیل دعاوی بود كه در یازده سالگيِ آلِكسی درگذشت و خانواده او كه پس از ویرانی املاك بر اثر زلزله به فقر دچار گشت، به فرانسه مهاجرت نمود. آلكسی از آغاز جوانی، استعداد خود را در شعر نمایان ساخت. او در پاریس با نویسندگان و شاعران جوان در مجله‌ای ادبی همكاری كرد و هم‏زمان به تحصیل در دانشكده پزشكی پرداخت. چیزی نگذشت كه به سیاست علاقه‏‌مند شد و به عضویت وزارت خارجه فرانسه در آمد. وی در وزارت خارجه به مشاغل مهم دست یافت، به ماموریت‏‌های خارج از كشور رفت و در مقام سفارتْ به كشورهای آسیایى مانند چین و ژاپن فرستاده شد.
سن ژون پرس در این سفرها مطالعاتی در فلسفه ملل آسیایى انجام داد كه به شعرش رنگ و طعمی از دیار دوردست بخشید. نخستین اثر سن ژون پرس، مدایح نام داشت و پس از آن، منظومه آناباز را انتشار داد. آناباز منظومه‌ای است كه با لحن سرودهای روحانی از عالم اسرار و عشق‌ها حكایت می‏‌كند، با این حال، این منظومه، سرودی درباره الوهيّت نیست، بلكه درباره تجسس‌های عالم انسانی است و شادی آدمی را نشان می‏‌دهد كه در میدان پهناور مشاهدات و تجربه‌های زندگی به پیروزی دست می‌یابد و باز قانع نمی‌شود. انتشار منظومه آناباز در محیط ادبی فرانسه تاثیر فراوانی بر جای نهاد و فصاحت بیان و عمق اندیشه آن، همه هنرمندان را شیفته ساخت.

• افتتاح “برج ايفل” در پاريس (1889م)

برج ايفلدر 21 جنوری سال 1887م ساخت برج فلزی ایفل با ارتفاع سی‏صد متر، در پاریس آغاز شد و دو سال و دو ماه بعد در 31 مارس 1889 میلادی طی مراسم با شكوهی افتتاح شد. به طول انجامید. از این برج كه به نام سازنده آن “گوستاو ایفل” نام گذاری شده است به عنوان فرستنده تلویزیونی استفاده می‌شود. برج ایفل دارای سه طبقه در ارتفاعات 115 57 و 276 متری است. هم‏چنین این برج به عنوان نماد كشور فرانسه، یكی از جایگاه‌های بسیار سود آور برای دولت این كشور است؛ چرا كه سالانه ده‏‌ها میلیون نفر از آن بازدید می‌كنند و صدها میلیون دلار عاید دولت می‌گردد.

• مرگ “امیل آدولف فون بهرینگ” پزشك برجسته آلمانی (1917م) 
امیل آدولف فون بهرینگدكتر “امیل آدولف فون بهرینگ” در 15 مارچ 1854م به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات ابتدایى، با استفاده از كمك‌های تحصیلی به دانشگاه “فردریك ویلهلم” وارد شد و در سال 1878م موفق به اخذ درجه دكترا در پزشكی گردید و سپس به عنوان جراح در ارتش مشغول به كار شد وی از سال 1888م به تدریس در دانشكده پزشكی ارتش پرداخت و سال بعد در “انستیتوی روبروت كخ” استخدام شد. شاگردان دكتر كخ به كشف میكرب‌های عامل بیماری می‏‌پرداختند اما بهرینگ به فكر نابودی میكرب‌ها بود و نتیجه مطالعات خود را در مقاله “عفونت و ضدعفونت درتئوری وعمل” مطرح ساخته بود. وی در سال 1890م به این نتیجه رسید كه اگر سرم خون حیوان مبتلابه كزاز را به حیوان دیگری منتقل كند آن حیوان در برابر این بیماری مصونیت پیدا می‏‌كند و بدین ترتیب واكسن كزاز را ساخت. دكتر بهرینگ سپس همین رویه را در مورد دیفتری كه بیماری خطرناكی برای كودكان محسوب می‏‌شد، به كار گرفت و در 20 دسامبر 1891 با استفاده از سرم ضددیفتری به معالجه یك كودك پرداخت و پس از مشاهده نتیجه مثبت آن، در سال 1892م پادزهر دیفتری را روانه بازار ساخت. خصوصیت این سرم در آن بود كه نه فقط موجب مصونیت می‌گردید بلكه در درمان شخص مبتلا هم بسیار مؤثر بود. دكتر بهرینگ كه به دریافت جایزه آكادمی علوم پزشكی فرانسه، جایزه انستیتوی فرانسه، لقب عالیجناب پروس و نشان صلیب آهن در جنگ جهانی اول نائل آمده بود، در سال 1901 اولین جایزه نوبل پزشكی را به خود اختصاص داد امیل آدولف فون بهرینگ در آخرین روز مارچ 1917 در 63 سالگی درگذشت.

• آمريكا ويرجين آيلند را از دانمارك خريد (1917 م)
31ويرجين آيلند مارچ 1917 دولت امريكا جزاير هند غربی دانمارك را به مبلغ 25 ميليون دالر خريداری كرد و نام آنها را « ويرجين آيلند» آمريكا گذارد. در سال 1867 نيز دولت واشنگتن آلاسكا را از روسيه خريداری كرده بود. اين دو خريد در يك روز از سال جشن گرفته می‌شوند.

 

 

• جلو كشيدن ساعت به منظور صرفه جويی در مصرف برق (دیلايت سيوينگ) از اين روز در سال 1918 در آمريكا به اجرا درآمد. (1918 م)
جلو كشيدن ساعت به منظور صرفه جويی در مصرف برق در سال 2007 تغييراتی در آغاز و پايان آن بعمل آمد و در مارچ سال 2008 اعلام شد با محاسباتی که بعمل آمده است؛ اين پيش و پس کشيدن عقربه ساعت تاثير چشمگيری در صرفه جويی در مصرف برق نداشته است.

 

• اعلاميه‌ای كه انگلستان و فرانسه را وارد جنگ دوم كرد. (1939 م)
31اعلاميه‌ای كه انگلستان و فرانسه را وارد جنگ دوم كرد. مارچ 1939 دولت‌های انگلستان و فرانسه در يك اعلاميه مشترك تاكيد كردند كه اگر ارتش آلمان (هيتلر) به لهستان حمله برد، اين دو دولت به حمايت از لهستان اقدام خواهند كرد و وارد جنگ خواهند شد. هيتلر قبلا اعلام كرده بود كه اگر اراضی آلمان كه پس از جنگ جهانی اول به لهستان داده شده است به آلمان بازگردانده نشود به زور آنها را پس خواهد گرفت. اعلاميه انگلستان و فرانسه در ششمين سالروز به قدرت رسيدن هيتلر صادر شده بود. هيتلر بدون واهمه از اين اعلاميه دست به تصرف لهستان زد و آن را با شوروی تقسيم كرد و فرانسه و انگلستان طبق قولی كه داده بودند به هيتلر اعلان جنگ دادند ولی فرانسه چند روز از پای درآمد.

 

 

• ایجاد بحران در روابط متفقین بر سر برلین پایتخت آلمان (1948م)
 ایجاد بحران در روابط متفقین بر سر برلین پایتخت آلمانبزرگ‏ترین بحران در روابط متفقین زمان جنگ جهانی دوم كه به اختلاف و جدایى كامل آنها انجامید، بر سر شهر برلین روی داد. به موجب توافق‌های كنفرانس یالتا، شهر برلین با اینكه در وسط منطقه اشغالی شوروی در آلمان قرار داشت، بین چهار دولت اشغال كننده آلمان تقسیم شده و برای ارتباط نیروهای امریكا و انگلیس و فرانسه در این شهر با مناطق اشغالی خود در آلمان غربی، راه‌های ارتباطی زمینی معینی در نظر گرفته شده بود. شوروی‌ها كه از به هم پیوستن مناطق اشغالی سه كشور غربی در آلمان و برلین غربی ناراضی بودند، در اوایل ماه مارس 1948م به انتشار پول رایج آلمان غربی در برلین غربی اعتراض كردند و اعلام داشتند كه این اقدامات با توافق‌‏های كنفرانس سران در یالتا و پوتسدام مغایرت دارد. دول غربی به این اعتراض اعتنا نكردند و در نتیجه در 30 مارچ 1948م، دولت شوروی حضور نیروهای ممالك غربی در برلین را غیرقانونی اعلام نمود و از فردای آن روز، راه‏‌های ارتباطی زمینی برلین با آلمان غربی را مسدود كرد. در عكس‌العمل به این كار شوروی، كشورهای غربی برای مقابله با تهدید شوروی، یك پل هوایى بین برلین و آلمان غربی به وجود آوردند و تمام مواد مورد نیاز نیروهای خود و سكنه برلین غربی را از طریق هوا به این شهر رساندند. محاصره برلین درست 18 ماه به طول انجامید و در این مدت بیش از 2/3 میلیون تن مواد غذایى و سوخت از طریق هوا به برلین ارسال شد. دولت شوروی روز 30 سپتامبر 1949م به محاصره برلین خاتمه داد ولی بحرانی كه بر سر این ماجرا بین شوروی و كشورهای غرب بروز كرد شكافی بین شرق و غرب به وجود آورد كه با تشكیل پیمان آتلانتیك شمالی، ناتو، و تشكیل دولتی در آلمان غربی در 23 می 1949م تحت حمایت سه كشور غربی، عمیق‌تر شد.

• انفجار قطار فلسطینی‏‌ها توسط صهیونیست‌ها (1948م)
 انفجار قطار فلسطینی‏‌ها توسط صهیونیست‌هابه دنبال اوج‏گیری قتل عام فلسطینی‌ها توسط صهیونیست‌های مسلح، در 21 مارس 1948 میلادی، یك قطار كه از قاهره عازم بندر حیفا در فلسطین بود، با بمب منفجر شد. در این جنایت كه توسط گروه صهیونیستی اِشترْنْ انجام شد، 40 فلسطینی كشته و 60 نفر دیگر مجروح شدند. چهار روز قبل از این انفجار، قطار دیگری توسط صهیونیست‌های مسلح در فلسطین منفجر شد كه در آن حادثه نیز 24 فلسطینی كشته و 61 نفر دیگر زخمی شدند. حمله به اماكن عمومی، روستاها، اتوبوس‏‌ها و قطارهای حامل فلسطینی‏‌ها از جمله اهداف مهم صهیونیست‌ها در آستانه تشكیل رژیم صهیونیستی بود تا فلسطینی‏‌های بیشتری را مجبور به مهاجرت از كشورشان كنند.

• روزی كه دالايی لاما از تبت خارج و وارد هند شد. (1959 م)
روزی كه دالايی لاما از تبت خارج و وارد هند شد.دالايی لاما 31 مارچ 1959 از تنگه خنزيمانه Khenzimana در ارتفاعات هيماليا گذشت و وارد قلمرو هند شد. وی از آن زمان تاكنون به حالت تبعيد و در خارج از تبّت بسرمی‌بَرد، کشور به کشور می‌رود، نطق و مصاحبه و با سران کشورها و مقامات ارشد دولت‌ها ديدار می‌کند و به اين طريق به مبارزه با رژيم پکن ادامه می‌دهد. در پیورود دالايی لاما به هند، رژيم پکن «پانچن لاما» را برجایاو نشانيد! دالايی لاما هفدهم مارچ 1959 با 20 تن از پيروانش از محل اقامت خود در شهر لهاسا خارج و راهی هند شده بود. دالايی لاما پيش از ترک وطن، پيروان خود را عليه رژيم پکن كه بر تبّت فرمان می‌رانَد هدايت می‌كرد و ناآرامی‌هايی در جريان بود.
15 روز پس از انتشار شايعات مربوط به ناپديد شدن دالايی لاما، منابع هند خبر دادند كه وی وارد اين كشور شده و به نقل از همراهانش گفته بودند كه اين جماعت فاصله لهاسا تا مرز هند را كه منطقه ای كوهستانی است پياده طی كرده بودند. نهرو نخست وزير وقت هند، در آن روز حاضر نشده بود كه بگويد آيا به دالايی لاما پناهندگی خواهد داد. در پی ورود دالايی لاما به هند، حدود هشتاد هزار تن از پيروانش تبت را ترك و يا از نقاط ديگر جهان به او پيوستند و اين جماعت ده‌ها سال است كه از هر فرصتی برای نشان دادن مخالفت تبتی‌ها با سلطه رژيم پكن استفاده می‌كنند، از جمله در مارچ 2008 و در آستانه برگذاری بازی‌های المپيك (در پكن). اين تظاهرات و در موارد متعدد خودسوزی تبتی‌ها خبر روز رسانه‌ها شده و به انتقاد دولت‌ها و انجمن‌ها از رژيم پکن انجاميده است. همين تداوم مبارزات مسالمت آميز دالايی لاما که اورا مشهور جهان ساخته باعث شد تا داوران جوائز نوبل، در سال 1989 ویرا شايسته دريافت جايزه صلح آن سال تشخيص دهند.

• روز آزادی کشور اروپايی مالت‌ ( روز ملی مالت‌ ) (1979 م)

• اعلام استقلال گرجستان (1991 م)
گرجستان گرجستان قلمرو قديمی ايران در قفقاز كه دو قرن (از زمان فتحعلی شاه قاجار) عملا ضميمه حكومت مسكو بود اعلام استقلال كرد. تمايل گرجستان به اتحاد با آمريکا و ناتو است که با مقاومت روس ها رو به رو شده و اين ايستادگی به صورت يک نقطه بازگشت برای غرب درآمده است.

 

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *