تقویم تاریخ ( هشتم ماه حمل )

امروز هشتم ماه حمل مطابق با 28 ماه مارچ سال میلادی است. در چنین روزی اتفاقات زیادی در افغانستان و جهان به وقوع چیوسته است و ما به مرور برخی از این حوادث می پردازیم.

وفات ساربان آواز خوان نامدار کشور/1373

ساربان در 8 حمل ۱۳۷۳، به عمر ۵۹ سالگی از کاروان زندگی که برای او جز اندوه بیکران نشاطی نیافرید، جدا گشت و در قبرستان اکه بابا پشاور به خاک سپرده شد.

عبدالرحیم ساربان “محمودی” فرزند پير محمد (مشهور به آكه پيروی قندهار، در هفتم حمل سال ۱۳۰۸ خورشیدی در كوچۀ علی‌رضاخان در کابل زاده شد.

ساربان آموزش ابتدایی را در مدرسه قاری عبدالله و متوسطه را در دبيرستان (لیسه) میخانیکی کابل به پایان رساند. او از ايام کودکی به هنر آوازخوانی عشق و علاقه داشت. چنان که گويند او از همان دوران آواز می‌خواند و زمزمه‌های كودكانه‌اش پيوسته شادی‌بخش فضای خانواده بود. ديری نپايد که زمزمه‌های دل‌نشين او فراتر از چهارديوار خانه طنين‌انداز شد. روزی وزیرمحمد نگهت، یکی از پیشکسوتان تیاتر (تاتر) افغانستان که در همسايگی خانوادۀ ساربان می‌زيست، استعداد هنری وی را کشف کرد و او را به تیاتر “پوهنی ننداری” ‌برد تا هنرنمايی کند. بدين ترتيب، وی در سال ۱۳۳۱ وارد کارهای هنری شد و نخستین فعالیت‌های هنری‌اش را که بازی در تئاتر و آوازخوانی بود، زیر نظر استاد فرخ افندی آغاز کرد. وی پس از مدت زمانی در‌یافت که پیوندش بیشتر با موسیقی است؛ بنابراين، فعالیت‌اش را در راستای موسیقی متمرکز کرد

یکی از آهنگ‌های که باعث شهرت بیشتر ساربان شد، اجرای شعر “خورشید من کجایی، سرد است خانهٔ من”، سرودهٔ شاعر ایرانی ابوالقاسم لاهوتی بود.
ساربان در عرصۀ تياتر نيز بازيگر توانا بود. فريبا آتش می‌نويسد: “زمانی پدر زنده یادم “استاد رفیق صادق” در مورد عبدالرحیم ساربان “محمودی” که از دوستان نزدیک خانوادگی‌مان بود، چنین گفت: ساربان حافظه خارق‌العاده‌ی دارد، او دیالوگ‌های نقش‌اش را که یک‌بار می‌خواند، نقش خاطرش می‌گردد. او خود را در قالب همان نقش چنان احساس می‌کند که با خنده‌ها می‌خندد و با گریه‌ها می‌گرید، می‌تپد و تماشگر را جذب می‌کند.

ابليوس هلويوس پرتيناكس امپراتور 67 ساله روم 28 مارچ 193 در كاخ خود به دست سربازان رومي ترور شد./193 میلادی

 وي كه زماني ژنرال بود و در سوريه با ارتش ايران جنگيده بود، پس از برگزيده شدن به سمت امپراتور، مبارزه سختي را با فساد اداري و اعمال نفوذ قدرتمداران در دستگاههاي دولتي و معاملات آغاز كرده بود و از جمله دست افسران گارد امپراتوري را از هرگونه سوء استفاده كوتاه كرده بود. به همين سبب در فاصله 87 روز دو بار بر ضد او كودتا شد و سرانجام 28 مارس، يک واحد نظامي مرکب از سيصد تن كه بر ضد او تحريك شده بودند، بدون اين كه گارد محافظ كاخ امپراتوري مقاومت كند به داخل كاخ هجوم بردند و پرتيناكس را كشتند.
 

پرتيناکس

1738: پارلمان انگلستان به دولت اسپانيا اعلان جنگ داد.

 

1794: موزیم لوور فرانسه که از اوت 1794 به روي مردم باز شد در 28 مارس عمومي اعلام گرديد. اين موزیم در رديف موزیم واتيکان در نوع خود از مهمترين موزه هاي جهان بشمار مي رود.

 

1797: ناتانيل بريگز  در نيو همشاير آمريکا نخستين ماشين لباسشويي را که ساخته بود به معرض تماشا گذارد.

 

1866: نخستين آمبولانس جهان که با اسب کشيده مي شد آغاز بکار کرد.

 

1854: در جريان جنگهاي کريمه، انگلستان و فرانسه به دولت روسيه اعلان جنگ دادند و در اين جبهه عليه اين کشور وارد جنگ شدند. اين جنگه بر سر قدرت و رقابت هاي استعماري اروپاييان بود.

1868:ماکسيم گورکي (الکسي پشيکوف) نويسنده تواناي روس و حامي ستمديدگان و استثمار شدگان به دنيا آمد.

1910: نخستين طیاره از روي آب به پرواز در آمد. اين کار در فرانسه انجام گرفت و از آن پس ساخت طیاره هايي که به جاي فرودگاه زميني از دريا براي فرود آمدن و بلند شدن استفاده مي کردند رايج شد.

1917: دولت عثماني که بر فلسطين حکومت مي کرد دستور داد که يهوديان از تل اويو و جافا تبعيد شوند.

1033: استفاده از مايکرو فيلم در کتابخانه ها آغاز شد. 

1930: جمهوري ترکيه نام اسلامبول را به استانبول و نام آنقوره را به آنکارا تغيير داد. 

1939: جنگ داخلي 3 ساله و خونين اسپانيا با پيروزي راستگرايان به رياست ژنرال فرانکو پايان يافت. در جريان اين جنگ، چپگرايان کشورهاي مختلف و دولت شوروي از چپ ها (جمهوريخواهان) و دولتهاي ايتاليا و آلمان از راستگرايان حمايت مي کردند و به آنان اسلحه و پول مي رسانيدند

1941:بانو “ويرجينيا وولف” داستان نگار بلند آوازه و مقاله نويس انگليسي در 59 سالگي با غرق کردن خود در رودخانه، خودکشي کرد.

1962: با يک کودتاي نظامي،دولت سوريه تغيير يافت.

1969: جنرال دوايت آيزنهاور سي و چهارمين رئيس جمهوري آمريکا در 78 سالگي در واشنگتن در گذشت.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *