تقویم تاریخ ( ششم ماه حمل )

امروز 6 حمل برابر با 26 مارچ تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

امضای نخستین معاهده دوستی بین افغانستان و ایالات متحده آمریکا/ 1315

King Zahir Shah of Afghanistan in 1963.jpg

این معاهده دوستی که در لندن به امضا رسید، زمینه های بهتر روابط سياسي، اقتصادي، اجتماعي وفرهنگي امريکا با دولت افغانستان را فراهم گردانيد.

بدين ترتيب، سال هاي 1930 تا 1940 ايالات متحدۀ امريکا دست به راه اندازي برخي از برنامه هاي نوسازي ساختاري در افغانستان زد که مرحلۀ خوبي در مناسبات ميان دو کشور به حساب مي آيد. در سال 1959 رييس جمهور هيزنهاور از کابل بازديد کرد و صفحۀ جديدي در مناسبات ميان دولت ها را باز کرد. پيامد مهم اين سفر قرضۀ 500 ميليون دالري ايالات متحدۀ امريکا به افغانستان بود که در زمينه هاي آموزش و پرورش، بهداشت و کشاورزي تا سال هاي 1978 مورد استفاده قرار گرفت. در اين دوران سفارت ايالات متحده در کابل توسعه يافت. برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي ايالات متحده در افغانستان نيز گسترش يافت. در اين دوران، محمد ظاهر پادشاۀ افغانستان نيز سفري به واشنگتن داشت و با رييس جمهور کينيدي ملاقات کرد.

با تحولات سياسي در سال هاي 1978 مناسبات افغانستان با امريکا به سردي گراييد و در سال 1979 سفير ايالات متحده در کابل به قتل رسيد و موجب نخستين بحران در مناسبات اين دو دولت گرديد.

فرار امیر اسماعیل خان از زندان طالبان در قندهار / 1379

امیر اسماعیل خان از زندان سرپوزه قندهار از چنگ طالبان گریخت و به همراه یکی از سربازان طالبان که به او در فرار از زندان کمک کرده بود، وارد ایران شد.
وی در شهر فاریاب در شمال افغانستان، بر اساس یک سلسله معاملات پنهان سیاسی میان شبه نظامیان ازبک به رهبری جنرال عبدالملک با نیرو های طالبان که بخاطر  پیوستن جنرال ملک به طالبان، در جریان بود، به همراه جمعی از همرزمانش در تاریخ ۲۸ ثور ۱۳۷۶ به دست طالبان اسیر شد. طالبان به مدت سه سال اسماعیل خان را در اسارت داشتند.
امیر محمد اسماعیل بعد از فرار از زندان بار دیگر با پیوستن به ائتلاف شمال که ائتلافی از گروهای مخالف طالبان در کشور بود، با تشکیل جبهه دیگری، به مناطق مرکزی و شمال افغانستان رفت و تا زمان فروپاشی طالبان، به عملیات نظامی ادامه داد تا سرانجام با فروپاشی طالبان، در ماه عقرب ۱۳۸۰، دوباره وارد هرات شد.

رویداد ها مطابق با تقویم میلادی:
۱۷۶۸ ق.م – زادروز زرتشت

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصوير زرتشت

ششم حمل (امسال 26 مارچ) زادروز زرتشت،  است که از ميان آريایی ها برخاست و «کردار نيک، پندار نيک، و گفتار نيک» را ندا داد و ترويج کرد زرتشت خود را يك آموزگار خوبي ها و برحذرداشتن بشر از گراييدن به بدي ها مي ناميد و مي گفت كه گريز از بدي ها و پليدي هاست كه در بشر ايجاد احساس شادي و نيكبختي مي كند و اين احساس تا ابديت در او باقي مي ماند.
اوستا – کتاب زرتشت – در عين حال از قديمي ترين نوشته هاي جهان و سند تمدن پيشرفته آریایی های عهد باستان است. قطعات اوستا که در دوران هخامنشیان در کتابخانه های کاخهای سلطنتی نگهداری می شد به دست نظامیان اسکندر مقدونی نابود شدند. از آن پس این مطالب ـ از شعر و نثر در ذهن موبدان، از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد.
۱۱۵۹ ق.م – کوروش بزرگ بنیانگذار هخامنشیان ۴ روز پس از فتح بابل، با اجرای مراسم مذهبی به سبک مردم شهر حکومت را در بابل به دست آورد.

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
صحنه ورود کورش کبیر به بابل

1668 – انگليسي ها که در حال تصاحب و استثمار مشرق زمين بودند، منطقه بمبئي را در هند تصرف کردند. 
1952 – آغاز قيام ميهن پرستان كنيا بر ضد استعمار انگلستان
كنيا در سال‏هاي بين دو جنگ جهاني، با اغتشاشات و نابساماني‏هاي بسيار مواجه بود. اما بعد از جنگ جهاني دوم، مردم اين سرزمين درصدد رهايى از سلطه بيگانگان برآمدند و نهضت استقلال‏طلبي خود را آغاز كردند. محدوديت‏ها و قوانين وضع شده از سوي استعمارگران در نقاط مختلف كنيا موجب به وجود آمدن گروه مائو – مائو گرديد كه مبارزان مسلح بسياري عضو آن بودند و توانست عده زيادي از انگليسي‏ها را از بين ببرد. اين مبارزات كه از بيست و ششم مارچ 1952م آغاز شده بود، سرانجام با ادامه پيگير آن، به استقلال كنيا منجر گرديد.

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1971 – روز ملي و استقلال “بنگلادش” از پاكستان 
كشور بنگلادش در جنوب شرقي آسيا و سواحل شمالي خليج بنگال واقع شده است. بيشتر خطوط مرزي بنگلادش با هند مشترك بوده و قسمت كوتاهي در جنوب شرقي با ميانمار (برمه) همسايه است. اين كشور داراي 147/570 كيلومتر مربع مساحت و حكومت آن جمهوري است. بيش از 88% مردم آن مسلمان بوده و كمتر از 11% هندو 1% بودايى و مسيحي مي‏باشند. جمعيت بنگلادش بيش از 129 ميليون نفر مي‏باشد و پيش بيني مي‏شود كه جمعيت آن تا سال 2025م بيش از 178 ميليون نفر گردد. ضمن اينكه 41 سال طول خواهد كشيد تا جمعيت آن دو برابر شود. پايتخت كشور بنگلادش، داكا و واحد پول آن تاكا مي‏باشد. مردم بنگلادش مليت بنگالي داشته و به زبان بنگالي، اردو و انگليسي صحبت مي‏كنند.
2000 – ولاديمير پوتين که از سوي يلتسين نخست وزير و بعدا کفيل رياست جمهوري روسيه فدراتيو شده بود در يک انتخابات عمومي رئيس جمهوري اين کشور شد.

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ولاديمير پوتين – 2000

زادروزها
    ۱۹۰۵ – ویکتور امیل فرانکل دروان‌شناس اتریشی، پدیدآورندهٔ لوگوتراپی (معنا درمانی).

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ویکتور امیل فرانکل

    ۱۹۱۱ – تنسی ویلیامز نمایشنامه نویس آمریکایی.
    ۱۹۴۱ – ریچارد داوکینز زیست شناس بریتانیایی.

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
تنسی ویلیامز

    ۱۹۷۲ – لزلی من بازیگر آمریکایی
    ۱۹۷۶ – امی اسمارت بازیگر آمریکایی

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
کیرا نایتلی

    ۱۹۸۱ – جی شان خواننده انگلیسی
    ۱۹۸۵ – کیرا نایتلی ویلیامز بازیگر انگلیسی
درگذشت‌ها

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
لودویگ فان بتهوون

۱۸۲۷ – لودویگ فان بتهوون آهنگ‌ساز آلمانی.
1984 – درگذشت احمد سُكو تُوره رهبر كبير كشور افريقايي گينه

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
احمد سكو توره

1937 – درگذشت پيركوبِرتُن مؤسس دوره جديد بازي‏هاي المپيك
1873 – مرگ آلساندرو مانتسوني شاعر و نويسنده ايتاليايي

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلساندرو مانتسوني

*****

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *