تقویم تاریخ ( دوم ماه حمل )

امروز 2 حمل برابر با 22 مارچ تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

قیام مردم ولایت بادغیس در برابر حکومت خلق و پرچم / 1358

نتیجه تصویری برای قیام هرات

به دنبال قیام خونین 24 حوت 1357 هرات، مردم مجاهد ولایت بادغیس که از ظلم دولت کودتاچی وقت به تنگ آمده بودند، دست به قیام زدند در این خیزش مردمی، تعداد کثیری از جوانان ولایت بادغیس به شهادت رسیدند و این شروع جهاد مسلحانه در ولایت بادغیس گردید.

شهادت میرویس صادق/1383

ميرويس صادق

میرویس صادق، وزیر هوا نوردی و توریزم کشور، توسط افراد (ظاهر نایب زاده) قومان اسبق فرقه هفده ، در هرات کشته شد.

میرویس صادق، فرزند ارشد امیر محمد اسماعیل از رهبران جهادی کشور  بود.

آقای صادق، در کنفرانس بن به نمایندگی از حوزه غرب افغانستان شرکت داشت.

او در دولت موقت افغانستان وزیر کار و امور اجتماعی بود و در دولت انتقالی کشور ، وزیر هوانوردی شد.

کناگیری عطامحمد نور از مقام ولایت بلخ/1397

عطا محمد نور

عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، مقام ولایت بلخ را رسما ترک کرد. با این تحول طولانی‌ترین ماموریت یک والی در چند دهه اخیر در افغانستان به پایان رسید.

دوره طولانی کاری آقای نور با بازسازی، رونق اقتصادی و تامین امنیت در این ولایت معرفی می‌شو.

عطا محمدنور سیاست‌مدار جهادی پس از فرماندهی قول اردوی ۲۰۹ شاهین در سال ۲۰۰۲ به حیث والی بلخ گماشته شد و تا سال ۲۰۱۸ در این پست کار کرد. در این سال‌ها، حکومت مرکزی چندین بار تلاش به کنار زدن او کرد ولی برکناری این سیاست‌مدار پرنفوذ همیشه به ارگ سنگینی می‌کرد.

آقای نور، عضو ارشد جمعیت اسلامی است و در دو دور انتخابات ریاست جمهوری گذشته سهم فعال داشت و از نامزدی دکتر عبدالله عبدالله حمایت کرد.

رویداد ها مطابق با تقویم میلادی::

33 – سالروز مصلوب شدن حضرت مسيح (ع)

گود فرايديGood Friday = هالي فرايدي (جمعه مقدس) مصادف با 22 مارچ بود. در اين روز در سال 33 ميلادي، حكمران رومي وقت اورشليم، مسيح را مصلوب كرد.

قرن ها است كه مسيحيان در برخي از كشورها در اين روز چگونگي مصلوب كردن مسيح (Crucifixion = اعدام با شكنجه) را به نمايش مي گذارند تا مؤمنين مسيحي شكنجه اي را كه مسيح در آن زمان تحمل كرد مجسم كنند. در پاره اي از مناطق مسيحي نشين، مسيحيان داوطلب مي شده اند كه همانند مسيح آنان را بر صليب ميخكوب كنند تا همان درد را تحمل كنند. به عبارت ديگر؛ كف دستها و پايشان را با ميخ و ضربه چكش به تخته هاي متقاطع صليب بكوبند و مدتي را به همان حالت باقي بمانند. اين كار در كشور فيليپين كه داراي تقريبا هشتاد ميليون مسيحي است همه ساله همچنان انجام و عكس و خبر آن در رسانه هاي سراسر جهان منعكس مي شود.

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

337 – كنستانتين يکم يكشنبه ها را تعطيل عمومي و اجباري اعلام داشت

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
کنستانتين يکم

كنستانتين يکم امپراتور مقتدر همه قلمرو روم 22 مارچ سال 337 ميلادي درگذشت. طبق برخي محاسبات تقويمي تازه، ت مرگ او 22 ماه مه اين سال اتفاق افتاده است!.

از كارهاي مهم كنستانينن دستور ساختن شهر بزرگي در كنار تنگه بسفور و در محل مهاجرنشين قديمي يونانيان (بيزانتيوم) است كه به نام وي، كنستانتينوپل Constantinople (شهر كنستانتين = قسطنطنيه) ناميده شد كه از سال 1453 پس از تصرف آن به دست تركان عثماني، به اسلامبول (شهر اسلام) تغيير نام داده شده كه به تدريج و بويژه پس از تغيير الفباي ترکيه، استانبول تلفظ مي شود. كنستانتين يکم يازدهم ماه می سال 330 ميلادي دستور ساختن كنستانتينوپل (قسطنطنيه) را صادر كرد تا پايتخت شرقي امپراتوري روم و نزديك به ايران باشد؛ زيرا با روي كار آمدن ساسانيان و احياي ناسيوناليسم سازش ناپذير ايراني – راهي جز اين، براي امپراتوري روم باقي نمانده بود.

1622 – بومیان (سرخپوستان) ویرجینیای جنوب شرقی که پی به نیّات انگلیسی ها از ورود به آمریکای شمالی و استقرار در این منطقه و ایجاد کلنی جیمز تاون برده بودند آنان را که حدود هزار تن بودند مردم حمله قراردادند. در این حمله 347 مهاجر انگلیسی کشته شدند. انگلیسی ها 15 سال بود که در آمریکای شمالی (ویرجینیای جنوب شرقی) مستقر شده و به تصرف و تملّک اراضی بومیان دست زده بودند.

1633 – جوزف پريستلي آب كربناته (سلتزر) را اختراع كرد. 

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
جوزف پريستلي

1739 – نادرشاه افشار وارد دهلی شد

نادر شاه افشار که ارتش امپراتور مغول تبار هندوستان را به همکاری احمد شاه ابدالی شکست داده و این امپراتور تسلیم او شده بود در این روز مراسم نوروز را در كاخ «شاهجهان در دهلی» برگزار كرد. نادرشاه در جريان لشكركشي به هند، پس از شكست دادن ارتش 360 هزار نفري اين كشور در دشت کرنال و دريافت تاج پادشاهي هند از دست امپراتور شکست خورده این کشور، براي ورود به دهلي منتظر فرارسيدن نوروز شد تا در روزي سعد به اين آرزو برسد و روز 20 مارس وارد دهلي شده بود. نادرشاه به نوروز و آيين هاي آن علاقه مندي فراوان داشت.

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
كاخ شاهجهان

1795 – توماس جفرسون به عنوان نخستين وزير امور خارجه دولت نوبنياد ايالات متحده (امريكا) تعيين شد. 

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
توماس جفرسون

1881 – تأسيس فیفا

در 22 مارچ 1881م اتحاديه بين المللي فوتبال به منظور نظارت بر مسابقه ‏هاي فوتبال در ميان كشورهاي جهان به وجود آمد. تا قبل از تشكيل اين اتحاديه، مسابقات فوتبال در داخل كشورها و به صورت غير رسمي انجام مي‏شد. اتحاديه بين‏ المللي فوتبال كه هم اكنون فيفا (فدراسيون بين‏ المللي فوتبال) خوانده مي‏شود، با هدف انجام مسابقات فوتبال، ميان تيم‏ هاي ملي كشورها با سازمان‏دهي و قوانين يكسان، تأسيس شد. لازم به ذكر است كه اولين مسابقه بين‏المللي رسمي فوتبال در سال 1901، ميان انگليس و آلمان برگزار شد.

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1922 – يك دادگاه انگليسي مهاتما گاندي استقلال طلب معروف هند و مبتكر «مبارزه منفي» و مبارز بزرگ ضد استعمار را به جرم مخالفت با انگلستان به شش سال زندان محكوم كرد.

1945 – تأسيس اتحاديه عرب به ابتكار دولت مصر

اتحاديه يا جامعه عرب اتحاديه‏اي است كه به پيشنهاد ملك فاروق پادشاه وقتِ مصر و با امضاي پيماني توسط دولت‏هاي سوريه، عراق، اردن، عربستان، مصر و يمن در 22 مارچ 1945م به وجود آمد. طرح تأسيس اين اتحاديه در اجلاسي كه در 25 سپتامبر 1944م در بندر اسكندريه مصر تشكيل شد به تصويب رسيده بود و هدف از تشكيل اين اتحاديه، حفظ تماميت ارضي و استقلال كشورهاي عضو و برقراري همكاري نزديك سياسي، اقتصادي و فرهنگي ميان اعضا بوده است. در نخستين كنفرانس اين اتحاديه، نمايندگاني از اعراب فلسطين هم شركت داشتند و هدف اتحاديه نيز بيشتر مبارزه با فكر تشكيل يك دولت يهودي در فلسطين بود.

پس از تشكيل راسرائیل و وقوع جنگ‏هاي اعراب و اسرائيل، اتحاديه عرب با هدف مبارزه با اين رژيم و احقاق حقوق فلسطيني‏ها به فعاليت خود ادامه داد ولي با بروز اختلاف بين خود كشورهاي عربي، جلسات اين اتحاديه بيشتر به بحث و گفتگو درباره مسائل مورد اختلاف اعراب اختصاص يافت. پس از چندي كشورهاي عربي ليبي، سودان، تونس، مغرب، الجزاير، بحرين، جيبوتي، كويت، لبنان، موريتاني، عمان، قطر، سومالي، امارات متحده عربي و سازمان آزادي بخش فلسطين نيز به اين اتحاديه پيوستند و اتحاديه عرب با بيش از بيست كشور عربي، كار خود را ادامه داد. در سال 1950، تعدادي از اعضاي اتحاديه، يك قرارداد امنيت جمعي امضا كردند و در 1962م اين اتحاديه تصميم به ايجاد يك فرماندهي نظامي مشترك گرفت.

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1958 – ملك فيصل پادشاه كشور سعودي شد. وي در 25 مارچ 1975 به دست برادرزاده اش فيصل ابومساعد در کاخ سلطنتي رياض با شليک دو گلوله کشته شد. 

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ملك فيصل

1995 –  فضانورد روسی فضاپیمای سایوز، والری پولیاکوف، پس از ۴۳۷ روز از ایستگاه فضایی میر به زمین بازگشت و رکورد طولانی‌ترین سفر فضایی را به خود اختصاص داد.

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
والری پولیاکوف

مناسبت ها:

روز جهاني آب

رشد فزاينده جمعيت و افزايش مصرف آب، قطع بي رويّه درختان جنگل‏ها و تغيير اكوسيستم طبيعت، رشد شهرسازي و افزايش صنايع آلوده كننده آب، شيوه‏هاي نامناسب و غير اصولي كشاورزي، احداث سدهاي مخزني و ايجاد درياچه‏هاي مصنوعي، همگي از عوامل نابودي چرخه منظم آب در سطح جهان است كه نوعي تهديد جدي براي جامعه بشري محسوب مي‏شوند. از اين‏رو و در راستاي آگاه ساختن جهانيان به اهميت روزافزون آب و ايجاد سيستم‏هاي جهاني و توسعه منابع آب، در كنفرانس جهاني توسعه و محيط زيست كه در سال 1992م در شهر ريودو ژانيروي برزيل تشكيل شد، روز بيست و دوم مارچ برابر با دوم فروردين به عنوان روز جهاني آب معين شد و در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تصويب رسيد.

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

    ۱۴۵۹ – زادروز ماکسیمیلیان یکم، امپراتور مقدس روم و پادشاه آلمان
    ۱۵۹۹ – زادروز آنتونی فان دیک نقاش پرترهٔ بلژیکی زادهٔ آنتورپ ، یکی از نقاشان پیشروی دربار انگلستان

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
آنتونی فان دیک

۱۷۹۷ – زادروز ویلهلم یکم، امپراتور آلمان پادشاه پروس از ۲ جنوری ۱۸۶۱ تا ۹ مارس ۱۸۸۸ و اولین امپراتور آلمان
    ۱۸۶۸ – زادروز رابرت میلیکان فیزیکدان برجسته آمریکایی ، برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۲۳

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
رابرت میلیکان

۱۹۴۸ – زادروز اندرو لوید وبر آهنگساز تئاتر موزیکال اهل انگلستان ، برنده ۷ جایزه تونی، ۳ جایزه گرمی، یک جایزه اسکار و یک جایزه گولدن گلوب ، خالق گربه‌ها
    ۱۹۷۶ – زادروز ریس ویترسپون بازیگر آمریکایی برنده جایزه اسکار

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ریس ویترسپون

درگذشت‌ها

    ۱۶۸۷ – درگذشت ژان-باپتیست لولی آهنگساز فرانسوی زادهٔ ایتالیا
    ۱۸۳۲ – درگذشت یوهان ولفگانگ گوته شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان‌شناس، فیلسوف و سیاست‌مدار آلمانی ، یکی از کلیدهای اصلی ادبیات آلمانی و جنبش وایمار کلاسیک و رمانتیسیسم

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
یوهان ولفگانگ گوته

    ۲۰۰۱ – درگذشت صبیحه گوکچن اولین خلبان زن هواپیماهای جنگنده در سرتاسر جهان
    ۲۰۰۱ – درگذشت ویلیام هانا انیمیشن ساز و یکی از بنیانگذاران شرکت انیمیشن سازی هانا-باربرا ، ازسازندگان کارتون مشهور تام و جری به همراه جوزف باربرا

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
صبیحه گوکچن

    ۲۰۰۴ – درگذشت احمد یاسین بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و ریاست مجمع اسلامی غزه
    ۲۰۰۵ – درگذشت کنزو تانگه معمار برجستهٔ جاپانی 

2 فروردین - 22 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
احمد یاسین

 

 

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *