شروع جشن های نوروزی در هرات

شروع جشن های نوروزی در هرات

از روز نوروز در هرات با برنامه ها و مراسم های ویژه تجلیل شد و بسیاری از پارک ها و ساحات تفریحی این شهر و دیار شاهد هجوم هموطنان برای تفریح و تفرج بود. مراسم جهنده بالا، جشن باستانی نوروز، میله شاهزاده یعقوب و…از مراسم مهم برگزار شده در هرات بودند.

در مراسم جهنده بالا که در جوار زیارت سلطان میر عبدالواحد شهید صورت گرفت، باشندگان هرات از حکومت خواستند که برای سال نو، برنامه های جدید بخصوص فراهم سازی زمینه ی کار و تامین امنیت بیشتر شهروندان کشور را روی دست گیرند. همچنان دریک مراسم ویژه سال نو خورشیدی که همزمان با برنامه جهنده بالا در جوار پارک تفریحی تخت صفر برگزار گردید، شهروندان زیادی گردهم آمده اند و برای داشتن آرامش سرتاسری درکشور به سرور و شادمانی پرداختند. مقام های محلی این ولایت می گویند، هرات درسالی که گذشت امنیت نسبی را تجربه کرد و پروژه های بزرگ اقتصادی از جمله پروژه تاپی در این ولایت افتتاح گردیده است. مسئولان حکومتی تاکید می کنند که برای سال نو خورشیدی برنامه های جدیدی را روی دست دارند.  مراسم های نوروزی هرات با سبزه و گیاه مزین شده بود، شهروندان هرات می گویند: دراین بهار نو که روح طبیعت تازه می شود، نیاز است که حکومت نیزبرنامه های جدیدی را به خاطر بیرون رفت از این وضعیت روی دست بگیرد. از سوی دیگر برخی فعالان مدنی دراین ولایت به این باور اند که صدها سال پیش، نوروز در سرزمین خراسان تجلیل میشد. همه ساله در روز اول سال نو مردم هرات به خاطر تجلیل از نوروز در زیارتگاه میر عبدالواحد شهید، گردهم می آیند و امسال تخت صفر هرات نیز میزبان جمع کثیری از شهروندان بود.

گفتنی است، جهنده بالا قسمت اصلی برنامه های نوروزی در هرات است و امسال در کنار آن جشن دیگری هم برای نخستین بار برگزار و از نوروز گرامیداشت به عمل آمد. در این برنامه فرهنگی ، تنی چند از سخنرانان به سخنرانی چرداختند و سپس چندین برنامه تمثیلی و آهنگ موسیقی به اجرا گذاشته شد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

زمین لرزه شدید هرات را تکان داد؛ «صد ها نفر زیر آوار گیر مانده اند»

زمین‌لرزه شدید در هرات، خسارات جدی به مناطق اطراف ولسوالی‌ها و روستاها وارد کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *